Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltäköhän tuntuisi tehdä työtä ilman palkkaa, siis tukia vastaan

Vierailija
20.06.2023 |

Itse luulen, että stressaantuisin tilanteesta niin paljon, että en varmaan oppisi oikein mitään ja kaikenlaisissa yksinkertaisissakin tehtävissä tulisi tehtyä katastrofaalisia tai ainakin monia virheitä.

Toivon siksikin, että ainakaan omalle työpaikalleni ei tule mihinkään tehtävään yhtään ihmistä, joka on pakotettu töihin tukia saadakseen.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon työllisyys kasvaisi jos noistakin töistä maksettaisi ihan oikea palkka. Nyt jengi tekee ilmaiseksi duunia, jotta niiden tekemiseen ei tarvitse palkata ketään kasvattamaan kuluja. En ihmettele jos ei motivoi.

"Jengi" ei tee ilmaiseksi, vaan saa työllä tukirahansa.

Vierailija
142/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Katsos kun nyt ei puhuttu sinun työpaikastasi, vaan tulevista sossuloisten pakkotöistä. 

Mä olen työtön työkokeilussa.

Ole vain. Mutta silti nyt keskustelunaiheena ei ole sinun työsi, vaan tämä tuleva uudistus. 

Mä puhuin siitä että mun työ ei ole pientä puuhastelua. Ymmärrätkö?

Puhu vain. Kukaan muu ei siitä kuitenkaan puhu. Ymmärrätkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon työllisyys kasvaisi jos noistakin töistä maksettaisi ihan oikea palkka. Nyt jengi tekee ilmaiseksi duunia, jotta niiden tekemiseen ei tarvitse palkata ketään kasvattamaan kuluja. En ihmettele jos ei motivoi.

"Jengi" ei tee ilmaiseksi, vaan saa työllä tukirahansa.

Se on käytännössä sama kuin työn tekeminen ilmaiseksi. Tuki ei ole palkka. 

Vierailija
144/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun täällä Veeti 15veet muna pystyssä uhoaa, miten tuhoavat työpaikat ja ottavat vielä vessapaperitkin mukaansa. Oikeasti tulisi pojuille itku silmään, jos joutuivat edes siskolta nuken viemään salaa :D

Minä olen hyväosainen keski-ikäinen nainen. Ymmärrän täysin, jos pakkotyöllistetty vie vessapaperia työpaikalta. 

Vierailija
145/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun täällä Veeti 15veet muna pystyssä uhoaa, miten tuhoavat työpaikat ja ottavat vielä vessapaperitkin mukaansa. Oikeasti tulisi pojuille itku silmään, jos joutuivat edes siskolta nuken viemään salaa :D

Minä olen hyväosainen keski-ikäinen nainen. Ymmärrän täysin, jos pakkotyöllistetty vie vessapaperia työpaikalta. 

Ok. Ei sullakaan sitten kovin hyvin mene. 

Vierailija
146/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kivaa, kun ei ole varaa ostaa edes sitä bussilippua, että pääsisi sinne työpaikalle. Tai jos ostat bussilipun, niin sitten et syö.

Asumistuki 300€

Peruspäiväraha 500€

Kulukorvaus 20*9€ eli 180€

yhteensä 980€

Jos tuolla summalla ei saa ostettua SEKÄ ruokaa ETTÄ bussilippua niin kannatta vähän tarkastella kulutustottumuksiaan uudelleen. Siltikin, vaikka tuosta vähennetään vuokra ja pakolliset asumiskulut. 

Yhteensä 980 e, joista 800 menee siihen vuokraan.

Kalliissa kämpässä elelet.

Vierailija
147/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kivaa, kun ei ole varaa ostaa edes sitä bussilippua, että pääsisi sinne työpaikalle. Tai jos ostat bussilipun, niin sitten et syö.

Asumistuki 300€

Peruspäiväraha 500€

Kulukorvaus 20*9€ eli 180€

yhteensä 980€

Jos tuolla summalla ei saa ostettua SEKÄ ruokaa ETTÄ bussilippua niin kannatta vähän tarkastella kulutustottumuksiaan uudelleen. Siltikin, vaikka tuosta vähennetään vuokra ja pakolliset asumiskulut. 

Yhteensä 980 e, joista 800 menee siihen vuokraan.

Kalliissa kämpässä elelet.

Kohta loppuu sekin lysti, kun asumistukea aletaan leikkailla. 

Vierailija
148/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstä maksetaan työehtosopinusten mukaista palkkaa.

Työ = palkka

Jos ei ole työtä niin yhteiskunta tukee toimeentuloa tulonsiirroilla eli tuilla (ks. perustuslaki).

Mikäli osa kanslaisista tekee tuen saamiseksi TYÖTÄ niin sillon se ei ole tukea vaan ks. kohta 1 eli siitä on maksettava TES:n mukaista palkkaa. Tämän faktan ynmärtäminen on näköjään usealle ongelmallista. Ja kyllä, olen työssä mutta vastustan ilmais-/orjatyötä.

Vierailija
149/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en mä vessapaperia missään nimessä ryhtyisi varastamaan, eihän sitä kaupastakaan kukaan vie. Kohteena olisivat pienet ja arvokkaat, helpommin työpaikalta ulos järjestettävät tuotteet. Ja sen mitä ei pysty varastamaan, voi sabotoida. Todella pienillä ja huomaamattomilla nikseillä saa aivan järkyttävää vahinkoa aikaan ilman, että kukaan voi oikeastaan jäljittää syyllistä mihinkään.

Lisäbonuksena tietysti, jos on pääsy tieto- ja turvallisuusjärjestelmiin. Niistä saatavaa tietoa voi hyödyntää joko itse tai myydä sen eteenpäin. Harkoille harvemmin annetaan pääsyä, mutta huonosti valvotulla työpaikalla se voi onnistua luvattakin.

Palkaton humppa on kyllä todella helppo välttää.

Vierailija
150/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitä eivät päättäjät tosin osaa ajatella että sellainen tukityöntekijä voi koitua firmalle tappioksi.

Meiilä oli 3 tyyppiä sillä 9e liksalla tukijuttu. Ei niitä kiinnostanut tehdä töitään niinku piti, koska eivät ole selvittelemässä sotkujaan myöhemmin. Kyllä niitä selvilteltiinkin.

En minä heitä huku. Ymmärtäähän sen, kun vieressä oleva tyyppi tienaa 2500ekk samoista töistä.

Noin minäkin luulen käyvän. Eipä siinä tuilla eläessä ja ilmaistöitä tehdessä oikein järki juokse, kun yrittää miettiä, miten yhteiskunnalla on varaa noihin järjestelyihin. Virheitähän siinä tekee. Minkä sille voi. Ja kun tällainen päälle viisikymppinen, asiallisen ja kiltin oloinen, entinen pankkitäti sanoo yrittäneensä parhaansa, ei voi mitään.

Tuskin tuo tulee aikuisia ihmisiä koskemaan. Lähinnä parikymppisiä, koulunsa keskeyttäneitä.

Ei voi olla todellista! Tiesin kyllä, että Pisa-tulokset ovat huonoja, mutta että aikuiset ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa.

Hallitus: Uusi laki tulisi koskemaan toimeentulotuen saajia (kaikkia)

AV lukija: Se uusi laki muuten koskee sitten vaan nuoria, laiskoja sossupummeja eikä esim. jo töissä olevia jotka saavat toimeentulotukea, se ei koske vanhuksia eikä lapsiperheitä, eikä se tietenkään koske aikuisia.

Hallitus: Jäätelöä saavat lapset

AV lukija: Jäätelöä saavat sitten muuten vaan nälkäiset lapset, valkoihoiset lapset. Jäätelöä ei anneta rikkaiden lapsille eikä jäätelötehtaassa työskentelevien lasten vanhemmille

Hallitus: Teitä kaikkia potkaistaan päähän

AV lukija: ei koske minua, päähän potkaistaan vaan naapuria.

Vierailija
151/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitä eivät päättäjät tosin osaa ajatella että sellainen tukityöntekijä voi koitua firmalle tappioksi.

Meiilä oli 3 tyyppiä sillä 9e liksalla tukijuttu. Ei niitä kiinnostanut tehdä töitään niinku piti, koska eivät ole selvittelemässä sotkujaan myöhemmin. Kyllä niitä selvilteltiinkin.

En minä heitä huku. Ymmärtäähän sen, kun vieressä oleva tyyppi tienaa 2500ekk samoista töistä.

Noin minäkin luulen käyvän. Eipä siinä tuilla eläessä ja ilmaistöitä tehdessä oikein järki juokse, kun yrittää miettiä, miten yhteiskunnalla on varaa noihin järjestelyihin. Virheitähän siinä tekee. Minkä sille voi. Ja kun tällainen päälle viisikymppinen, asiallisen ja kiltin oloinen, entinen pankkitäti sanoo yrittäneensä parhaansa, ei voi mitään.

Tuskin tuo tulee aikuisia ihmisiä koskemaan. Lähinnä parikymppisiä, koulunsa keskeyttäneitä.

Ei voi olla todellista! Tiesin kyllä, että Pisa-tulokset ovat huonoja, mutta että aikuiset ihmiset eivät ymmärrä lukemaansa.

Hallitus: Uusi laki tulisi koskemaan toimeentulotuen saajia (kaikkia)

AV lukija: Se uusi laki muuten koskee sitten vaan nuoria, laiskoja sossupummeja eikä esim. jo töissä olevia jotka saavat toimeentulotukea, se ei koske vanhuksia eikä lapsiperheitä, eikä se tietenkään koske aikuisia.

Hallitus: Jäätelöä saavat lapset

AV lukija: Jäätelöä saavat sitten muuten vaan nälkäiset lapset, valkoihoiset lapset. Jäätelöä ei anneta rikkaiden lapsille eikä jäätelötehtaassa työskentelevien lasten vanhemmille

Hallitus: Teitä kaikkia potkaistaan päähän

AV lukija: ei koske minua, päähän potkaistaan vaan naapuria.

:D Hauska ja osuvakin kuvaus. Mutta onhan tuo ilmaistyöidea niin järjetön ja kalliiksi tuleva, että on ymmärrettävää, jos sitä ei oikein suostuta tajuamaan.

Vierailija
152/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain tekniikan alalta 30 työvuoden jälkeen työttömäksi jäätyäni lukuisiin työvoimakoulutuksiin, mutta en päässyt. Työtäkään en onnistunut saamaan, vaikka toisinaan etenin hauissani toiselle kierrokselle asti, jopa 2 parhaan joukkoon. Olin jo pudonnut työmarkkinatuelle, kun sitten pääsin koulutukseen, johon olin hakenut jo kolmesti. Siihen kuului puolen vuoden ilmaisharjoittelu ja luentoja. Pidin työstä kyllä, kun se liittyi omaan alaan, eli ajattelin tekeväni töitä CV:n täytteeksi. Ja kyllä se 9 euron korvauskin riitti matkakuluihin. Ehkä, jos ilmaistyö olisi ollut jotain ei teknistä, olisin ollut tyytymättömämpi. Sain sitten tuosta työpaikasta ensin puolen vuoden palkkatukityöjakson ja vielä puolen vuoden määräaikaisen jakson oikealla palkalla. Se kohensi talouttani mukavasti. Sain ostettua uusia alusvaatteita, kävin silmälääkärissä ja uusin silmälasit. Tilasin myös hammaslääkäriajan, mutta se siirtyi koronan takia ajalle, kun olin taas työtön. Sittemmin olen ollut kunnan velvoitetyössä (6 kk) hommissa, joista ei ole työnhaussani hyötyä, mutta oli taas kiva saada hetki palkkaa, kun kaikki kulut ovat nousseet. Olisi ollut kurjaa tehdä tuota kunnan hommaa ilman palkkaa, palkan kanssa se oli OK vaihtelua.

Vierailija
153/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työstä ei makseta palkkaa, se on silloin vapaaehtoistyötä eli työntekijä saa itse valita kuinka paljon ja missä muodossa hän sitä tekee. Itse teen vapaaehtoistyötä ihan mielelläni esim. vanhusten "seuraneitinä". Siitä tulee hyvä mieli, kun saa vähän piristettyä yksinäisen vanhuksen elämää. Mutta teen sitä vain niin paljon kuin itse haluan. Jos minut siihen määrättäisiin tukien leikkaamisen uhalla, menisi työstä ilo eikä vanhuskaan siitä enää hyötyisi että vastentahtoisesti istuisin kuuntelemassa ja odottaisin vain, koska pääsen pois. 

Vierailija
154/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työstä maksetaan työehtosopinusten mukaista palkkaa.

Työ = palkka

Jos ei ole työtä niin yhteiskunta tukee toimeentuloa tulonsiirroilla eli tuilla (ks. perustuslaki).

Mikäli osa kanslaisista tekee tuen saamiseksi TYÖTÄ niin sillon se ei ole tukea vaan ks. kohta 1 eli siitä on maksettava TES:n mukaista palkkaa. Tämän faktan ynmärtäminen on näköjään usealle ongelmallista. Ja kyllä, olen työssä mutta vastustan ilmais-/orjatyötä.

Aika paljon sitten Suomessa rikotaan perustuslakia ilman minkäänlaisia seuraamuksia, kun nykyisinkin jo hyvin monet työttömät velvoitetaan karenssin uhalla 9€/päivä hommiin. Ja pakkohan niihin on suostua, jos ei ole säästöjä, joilla elää karenssiajan yli. Että sellainen oikeusvaltio meillä. 

Vierailija
155/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siltä että pitäisi kouluttautua kuten muutkin ammattiin eikä olla loinen.

Vierailija
156/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siltä että pitäisi kouluttautua kuten muutkin ammattiin eikä olla loinen.

Ikävä kyllä täällä 2020-luvulla ihminen ei automaattisesti työllisty, vaikka hänellä olisi minkälainen ammattitutkinto suoritettuna. Tervetuloa nykypäivään sieltä 70-luvun kulta-ajoilta!

Vierailija
157/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa kotiinviemiset firmasta aina mukaan. Kaffet ja wc paprut ja kaikki helposti myytävä

Olen ilmaistöissä ja varastan joka päivä vähintään yhden hyödyllisen asian mukaan. Kyniä, kumihanskoja, wc-paperia jne. Hauska kuulla, kun palkkaa saavat etsivät kynää ja niitä ei meinaa löytyä. Jos joudun jatkossa myös ilmaistöihin niin jatkan samalla linjalla. 

Vierailija
158/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin motivoitu tuskin kukaan tulee olemaan. Voi olla työtahti melko verkkaista.

Vierailija
159/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinköhän amikseen sitä hakisi 58-vuotiaana?

Vierailija
160/160 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tuonne palkattoman työhön saa samat tyypit, jotka intissä aina aamulla lähti lääkärille.

En kauhean vastuullisia hommia työnantajana uskaltaisi antaa.

Jossain keittiössä, ravintolassa tai elintarvikeliikkeessä saisi pelätä, että syövät kuormasta. Minnekään korupuotiin tai apteekkiin ei uskaltaisi ajatellakaan.

Taitaa ainoa paikka olla nämä kierrätyskeskukset ja vastaavat. Tuollakin voi fiksumpi tukityöllistetty ostaa halvalla itselleen kaikki arvotavarat, jos yrittäjä ei tunnista itse kaikkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme