Miltäköhän tuntuisi tehdä työtä ilman palkkaa, siis tukia vastaan
Itse luulen, että stressaantuisin tilanteesta niin paljon, että en varmaan oppisi oikein mitään ja kaikenlaisissa yksinkertaisissakin tehtävissä tulisi tehtyä katastrofaalisia tai ainakin monia virheitä.
Toivon siksikin, että ainakaan omalle työpaikalleni ei tule mihinkään tehtävään yhtään ihmistä, joka on pakotettu töihin tukia saadakseen.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työstä kuuluu maksaa palkkaa eikä työttömyyskorvausta. Yhdeksällä eurolla saa työaikaa noin 45 minuuttia.
Yhdeksällä eurolla ei meidän alalla saa porukkaa edes nousemaan sängystä. Palkka on alkaen 50€/aloitettu tunti.
Mikä ala?
Aika monikin ala. Googlaa ja opi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku nyt selittää, että millainen tämä malli tarkalleen on vai onko sitä edes julkistettu?
Ihmiset selvästi olettavat, että työttömät joutuvat kokopäivätyöhön. 37,5h/vko ja koko kuukausi samaa. Siitä saisi sen mitä ennen työttömänä.
Joo, ei mene noin.Mun mielestä ihan hyvää aktivointia, jos tuntipalkaksi lasketaan vähintään minimipalkka ja työttömyyskorvauksen verran tunteja. Itse kokisin tuon todella hyväksi, olen ollut työtön, aivan säälittävä työhaastatteluissa mutta jos olen saanut todistettua johonkin osaamiseni, niin sinne minut on sitten palkattu. Tuolla tavalla saa sen koiven tungettua oven väliin.
Kyseessä ei ole kaikki työttömät vaan pelkästään ne jotka saavat pelkkää tt-tukea. Peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella olevia ei velvoiteta työn tekemiseen tukia vastaan vaan heillä jatkuu työnhaku ihan normaalisti.
Miten tää nyt sit käytännössä menee?
Joku saa toimeentulotukea 2e, toinen 20 tai 200e.
Mä saan n 70e. Eli montako tuntia ja mitä "työtä" teen sen eteen?
Työttömän velvollisuushan on työn hakeminen, jota useimmat tekee ilman pakkoakin.
Voin toki käydä vaikka 6h kuussa tuolla hinnalla lattioita moppaamassa tai siellä kuuluisassa risusavotassa, mutta miten se nyt sit hyödyttää valtion taloutta ja työttömyyttä?
Nää kaikki pakotteet vaan lisää työttömyyttä ja kannustaa ihmisiä pimeisiin hommiin.
Jos mä saan 100 euron keikan, niin miksi mä siitä minnekään ilmoittaisin kun sen hyöty taloudellisesti on tasan nolla.No eipä tt-tuki nytkään mikään vakiosumma ole, vaan se lasketaan yksilöllisesi jokaiselle hakijalle erikseen. Eli sen osalta mikään ei muutu. Muutos koskee lähinnä sitä, että ylipäätään saadakseen tt-tukea pitäisi käydä vähän puuhastelupajassa tekemässä jotain "työtä" silloin tällöin. Tämä koskien vain niitä, joille tt-tuki on ainut tulonlähde. Jos ihminen saa tt-tukea esim. palkkaa täydentämään, hänen ei tietenkään tarvitse enää lisätöihin mennä, koska hän jo tekee töitä.
Suurin osa tt-tuensaajista on sellaisia, että he saavat sitä täydentämään muita tukia. Eli tt-tuki ei todellakaan ole ainut tulonlähde, mutta myöskään töissä ei olla.
Ja ei voi olla niin, että esim. 400 euroa tt-tukea saava ja 20 euroa saava joutuisivat tekemään saman työmäärän.
Tosin tämä koko ehdotus ei tule menemään läpi, joten ehkä ei kannata hirveästi pähkäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi mitään. Seisoisin tai istuisin tumput suorina ja tuijottaisin seinää. En puhuisi mitään tai selaisin vain omaa kännyä.
Hienoa! Sitten sinulle ei myöskään maksettaisi edes niitä tukia. Juuri sinunlaisiasi ihmisiä me tarvitsemme näissä yhteisissä säätötalkoissa. Upeaa omatoimisuutta säästöjen synnyttämisen suhteen!
Sä et nyt taida tuosta asiasta kuitenkaan päättää, joten olepa hiljaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku nyt selittää, että millainen tämä malli tarkalleen on vai onko sitä edes julkistettu?
Ihmiset selvästi olettavat, että työttömät joutuvat kokopäivätyöhön. 37,5h/vko ja koko kuukausi samaa. Siitä saisi sen mitä ennen työttömänä.
Joo, ei mene noin.Mun mielestä ihan hyvää aktivointia, jos tuntipalkaksi lasketaan vähintään minimipalkka ja työttömyyskorvauksen verran tunteja. Itse kokisin tuon todella hyväksi, olen ollut työtön, aivan säälittävä työhaastatteluissa mutta jos olen saanut todistettua johonkin osaamiseni, niin sinne minut on sitten palkattu. Tuolla tavalla saa sen koiven tungettua oven väliin.
Kyseessä ei ole kaikki työttömät vaan pelkästään ne jotka saavat pelkkää tt-tukea. Peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella olevia ei velvoiteta työn tekemiseen tukia vastaan vaan heillä jatkuu työnhaku ihan normaalisti.
Työttömän velvollisuushan on työn hakeminen, jota useimmat tekee ilman pakkoakin.
Voin toki käydä vaikka 6h kuussa tuolla hinnalla lattioita moppaamassa tai siellä kuuluisassa risusavotassa, mutta miten se nyt sit hyödyttää valtion taloutta ja työttömyyttä?
Nää kaikki pakotteet vaan lisää työttömyyttä ja kannustaa ihmisiä pimeisiin hommiin.
Jos mä saan 100 euron keikan, niin miksi mä siitä minnekään ilmoittaisin kun sen hyöty taloudellisesti on tasan nolla.No eipä tt-tuki nytkään mikään vakiosumma ole, vaan se lasketaan yksilöllisesi jokaiselle hakijalle erikseen. Eli sen osalta mikään ei muutu. Muutos koskee lähinnä sitä, että ylipäätään saadakseen tt-tukea pitäisi käydä vähän puuhastelupajassa tekemässä jotain "työtä" silloin tällöin. Tämä koskien vain niitä, joille tt-tuki on ainut tulonlähde. Jos ihminen saa tt-tukea esim. palkkaa täydentämään, hänen ei tietenkään tarvitse enää lisätöihin mennä, koska hän jo tekee töitä.
Suurin osa tt-tuensaajista on sellaisia, että he saavat sitä täydentämään muita tukia. Eli tt-tuki ei todellakaan ole ainut tulonlähde, mutta myöskään töissä ei olla.
Ja ei voi olla niin, että esim. 400 euroa tt-tukea saava ja 20 euroa saava joutuisivat tekemään saman työmäärän.
Tosin tämä koko ehdotus ei tule menemään läpi, joten ehkä ei kannata hirveästi pähkäillä.
Mistä sinä tuollaista olet päähäsi saanut? Vai etkö vieläkään tajua, että tämä työssäkäynti tulisi PELKÄLLÄ toimeentulotuella eläville. Ei siis kaikille toimeentulotukea saaville. Lue hyvä ihminen se hallitusohjelma äläkä sekoile mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi mitään. Seisoisin tai istuisin tumput suorina ja tuijottaisin seinää. En puhuisi mitään tai selaisin vain omaa kännyä.
Hienoa! Sitten sinulle ei myöskään maksettaisi edes niitä tukia. Juuri sinunlaisiasi ihmisiä me tarvitsemme näissä yhteisissä säätötalkoissa. Upeaa omatoimisuutta säästöjen synnyttämisen suhteen!
-eri
Suus kii soppaluu. Täällä et määrää sinä.
Muistakaa kotiinviemiset firmasta aina mukaan. Kaffet ja wc paprut ja kaikki helposti myytävä
Itse hommasin ahdistus, masennusdiagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kotiinviemiset firmasta aina mukaan. Kaffet ja wc paprut ja kaikki helposti myytävä
Juuei. Ei nyt sentään i d i o o t t i tarvitse olla, vaikka vähän töitä joutuisikin tekemään. Vessapaperia saa kaupasta. Ei sitä joltain sossuvässykältä ole mitään tarvetta ostaa.
Itse tein hetken näitä ilmaistöitä lukion jälkeen kun en saanut heti opiskelupaikkaa enkä mitään työtä saanut. Kyllähän se silloin ketutti kun monet kaverit onnistuivat saamaan ihan oikeitakin töitä, mutta onneksi ei tarvinnut kovin pitkään sitä tehdä kun pääsin lopulta kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Lusikat ja siivousvälineet kynät yms. Lusää vinkkejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Sä et nyt kuitenkaan täällä määrää, joten voit lopettaa tuon palstapoliisin leikkimisen. Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa ketjun aiheesta, mene vaikka leikkimään pippelilläsi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo kaksi viimeistä kommenttia tarkoittavat? Onko jonkun mielestä sama tehdä työtä tukia vastaan tai palkkaa vastaan?
En ole se jolta kysyit mutta itse tekisin kotona makaamisen sijaan ja olen tehnytkin.Käteen ei jäänyt juuri mitään mutta oli tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuei. Ei nyt sentään i d i o o t t i tarvitse olla, vaikka vähän töitä joutuisikin tekemään. Vessapaperia saa kaupasta. Ei sitä joltain sossuvässykältä ole mitään tarvetta ostaa.
Dorka. Ne tulee omaan käyttöön. Et oo näköjään köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa uudelleen, mitä lainaamassani viestissä sanottiin äläkä nimittele. Keskity erityisesti kahteen viimeiseen sanaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse hommasin ahdistus, masennusdiagnoosin.
Ei se ole mikään este työnteolle. Reippaasti vaan hommiin niin alkaa mielikin virkistyä!
Tehokkaampaa toimintaa olisi määrätä vaikka joku henkilökohtainen ohjaus (ja ei siis mikään 100+ henkilöä yhdelle virkailijalle, vaan max. 10) jossa selvitettäisiin tasan tarkkaan ne syyt miksi kyseinen henkilö ei ole työllistynyt ja sitten katsottaisiin parhaat toimet, kepit ja porkkanat.
Tiedän ihan oikeasti ihmisiä jotka ovat mm. omien vanhempiensa toimesta käytännössä laitostuneet kotiinsa koko elämäkseen. Ei mitään järkeä rahankäytössä, tai millään muullakaan elämänalueella. Ei oikeastaan yhteiskuntakelpoinen millään mittarilla, peruskoulukin jäänyt kesken. Ei ole koskaan saanut mistään mitään normaalin elämän mallia. Ihan normaalijärkinen ihminen kuitenkin, mutta syrjäytynyt siis jo toisessa polvessa, vanhemmat eivät oikeastaan edes haluaisi hänen saavan töitä. Tulee olemaan ihan tyhjän päällä kun vanhemmista aika jättää. Ihan sama mitä sanktioita tuollaiselle laittaa, ei se osaa niihin mitenkään reagoida. Ja ihan keski-ikäinen on jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa uudelleen, mitä lainaamassani viestissä sanottiin äläkä nimittele. Keskity erityisesti kahteen viimeiseen sanaan.
Nimittelit idiootiksi. Vain idiootille tulee mieleen alkaa kauppaamaan vessapaperi rullaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tuollaista olet päähäsi saanut? Vai etkö vieläkään tajua, että tämä työssäkäynti tulisi PELKÄLLÄ toimeentulotuella eläville. Ei siis kaikille toimeentulotukea saaville. Lue hyvä ihminen se hallitusohjelma äläkä sekoile mitä sattuu.
Missä siellä niin sanotaan?
Hallitusohjelman kohdassa 4.3. Kannustava sosiaaliturva puhutaan ainoastaan toimeentulotuen hakijoista. Siinä ei eritellä erikseen, millaisista hakijoista puhutaan. Olet toimeentulotuen hakija, vaikka hakisit ja saisit sitä 10 senttiä.
Huvittaa kun täällä Veeti 15veet muna pystyssä uhoaa, miten tuhoavat työpaikat ja ottavat vielä vessapaperitkin mukaansa. Oikeasti tulisi pojuille itku silmään, jos joutuivat edes siskolta nuken viemään salaa :D
Mikä ala?