Reseptilääkkeiden ostamisesta
Voiko reseptilääkkeitä hakea jo hyvissä ajoin ennen loppumista lisää? Jos on jäljellä vielä kuukauden annos, voiko jo hakea seuraavat lääkkeet odottamaan? Reseptillä on vuoden lääkkeet, jos sillä merkitystä.
Kommentit (99)
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuoden resepti (kuten minulla) niin kolme viikkoa ennen kun edellinen ostos loppuu voi ostaa Kelakorvattuna seuraavan purkin.
Ei tuo pelkästään vaikuta asiaan.
Itsellä oli resepti voimassa ensi vuoden lokakuulle, mutta kun vaadittava B-todistus oli vanhentunut huhtikuussa, myivät minulle toukokuussa apteekissa eioota. Näinkin siis voi käydä, jos ei ole tarkkana.
Tuo B-lausunnon voimassaolo muuten näkyy kelakortin kääntöpuolella.
Lääkkeenhän kyllä saa ilman b-lausuntoa, mutta kelakorvausta ei, eli kalliiksi voi tulla.
Saako psyykenlääkkeetkin omalla kustannuksella isoissa määrissä?

Seuraa ne. Mulla katsotaan useita kertoja vuodessa usean vuoden ajalta lääkkeet. Näkee siis Kannasta että 5v sitten tehtyä reseptiä on katsottu, vaikka se ei siis tokikaan ole ollut voimassa vuosikausiin enää.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vuoden resepti (kuten minulla) niin kolme viikkoa ennen kun edellinen ostos loppuu voi ostaa Kelakorvattuna seuraavan purkin.
Ei tuo pelkästään vaikuta asiaan.
Itsellä oli resepti voimassa ensi vuoden lokakuulle, mutta kun vaadittava B-todistus oli vanhentunut huhtikuussa, myivät minulle toukokuussa apteekissa eioota. Näinkin siis voi käydä, jos ei ole tarkkana.
Tuo B-lausunnon voimassaolo muuten näkyy kelakortin kääntöpuolella.
Lääkkeenhän kyllä saa ilman b-lausuntoa, mutta kelakorvausta ei, eli kalliiksi voi tulla.
Koska voi. Valtaa on saatava hinnalla millä hyvänsä. Lääkäri jos kuka voi tehdä toisten terveydelle aivan mitä hyvänsä.
Vierailija wrote:
Odotatko sotaa wrote:
Saat
Miksi lääkkeitä pitäisi hamstrata kotiin suuria määriä? Laki vaatii apteekkeja pitämään tiettyjä lääkkeitä varastossa, niin että niitä riittää joksikin aikaa myös saatavuusongelmissa. Tämä ei tosin aina toteudu. Lisäksi, voi olla ettei lääke sovikaan sinulle, sitä ei tarvita tai se vaihdetaan toiseen lääkkeeseen.
Mun työhön kuuluu kuukauden-kahden mittaisia ulkomaankomennuksia ja se, että lääkkeitä ei saa mukaan koko ajaksi, on oikeasti ongelma. Niiden saaminen suomalaisella reseptillä esim USAn apteekista voi olla aika haastavaa, kelakorvauksista puhumattakaan. Ja kyllä mä tiedän, että lääkkeet sopii mulle: olen käyttänyt niitä jo vuosia. Tiedän myös, ettei niitä tänä aikana kannatw lopettaa: reuma ei parane.
Mukava että joku muistutti, miten osa apteekkien asiakkaista tekee töitä eikä makoile vain sohvalla kyttäämässä pilleripurkkiaan.
Itsellä taas loma voi sattua ajalle, jota julkisen kuukausien jonot eivät tue.
Tai jos reseptiä on rajoitettu eikä mitään ole saanut jäädä varastoon lääkärin diktatuurin vuoksi, tullaan taas samaan jonotilanteeseen. Tai ollaan ilman lääkkeitä ja kärsitään seuraukset esim. työkyvyssä.
Mites on kun sain pian vuosi sitten reseptin kahdesta 20 tabletin pakkauksesta Panacodia. Resepti umpeutuu pian ja vain toinen pakkaus haettu. Saanko hakea toisen pakkauksen ennen reseptin päättymistä? Vai sanooko ne apteekissa että menes uudelleen lääkäriin?
Yleensä lääkkeitä voi hakea kolmeksi kuukaudeksi. Lääkkeitä ei saa olla yli kolmen viikon edestä saamatta, kun hakee. Eli selkokielellä; jos lääkkeitä on vielä kolmeksi viikoksi, lääkkeitä ei saa.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
On aika tarkkaa. Kolmen kuukauden erän saa ostaa kerralla ja mulle ei myyty uutta erää ennen kun oli vain viikon annos jäljellä.
Myyjän ne, mutta et saa kela-alennusta.
Suora-alennusta. Kela-alennuksen saa myös jälkikäteen.
Odotatko sotaa wrote:
Saat ostaa uuden pakkauksen lääkkeitä vaikka seuraavana päivänä edellisen ostamisesta, jos reseptiä on jäljellä. Kela-korvausta et tässä tilanteessa saa. Jos ostat kuukauden lääkkeet, saat kelakorvauksen kun edellisiä lääkkeitä on jäljellä viikon annos tai alle. Jos ostat kolmen kuukauden lääkkeet, saat kelakorvauksen kun edellisiä lääkkeitä on jäljellä kuukauden annos tai alle.
Miksi lääkkeitä pitäisi hamstrata kotiin suuria määriä? Laki vaatii apteekkeja pitämään tiettyjä lääkkeitä varastossa, niin että niitä riittää joksikin aikaa myös saatavuusongelmissa. Tämä ei tosin aina toteudu. Lisäksi, voi olla ettei lääke sovikaan sinulle, sitä ei tarvita tai se vaihdetaan toiseen lääkkeeseen.
Haen lääkkeeni kolmen kuukauden välein, koska maksan lääkkeestä joka tapauksessa 4,50 €, haen sen sitten kerralla paketin tai kolmen kuukauden satsin.
Lääkkeiden saatavuuteen suhtaudun erittäin suurella varauksella. Niin monta ei ole -tilannetta olen kokenut elämäni varrella. Ja kaikkiin niihin ei ole ollut rinnakkaisvalmistetta. Reilut 9 kk ajan metsästin yhtä lääkettä kissojen ja koirien kanssa. Välillä tuli taukoja, välillä apteekkiin tuli joku norjalainen versio ja mukana joutui ottamaan 7 A4 monistetta suomenkielisiä tuoteselosteita.
Vierailija wrote:
Kiitos negapeukusta. Se valaisikin asiaa tosi paljon. Varmasti joku tietää, niin voisiko vaikka kertoa? Mulla ei ennen ole ollut reseptilääkkeenä kuin yksittäisiä antibioottikuureja. Voiko vuoden lääkkeet hakea kerralla vai pitääkö ne outona tai lääkkeiden väärinkäyttäjänä? Vai onko se ihan normaali tapa toimia? Voiko edes kuukautta ennen loppumista hakea seuraavan purkin?
Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan.
Kela -korvauksien kannalta 3 viikkoa ennen edellisten loppumista taitaa olla aikaraja.
Vierailija wrote:
Kiitos vastauksesta.
Vaihteleeko nuo kelan ohjeet lääkkeittäin vai näkeekö jostain yleiset ohjeet?
kts. kelan sivut, en jaksa sulle etsiä.
Vierailija wrote:
Mites on kun sain pian vuosi sitten reseptin kahdesta 20 tabletin pakkauksesta Panacodia. Resepti umpeutuu pian ja vain toinen pakkaus haettu. Saanko hakea toisen pakkauksen ennen reseptin päättymistä? Vai sanooko ne apteekissa että menes uudelleen lääkäriin?
Panacod-resepti on tasan vuoden voimassa kirjoituspäivästä, koska se on pkv-lääke (ei siis kahta vuotta kuten ns. peruslääkkeet). Eli jos reseptissä on se 20 tablettia jäljellä niin totta kai saat hakea sen paketin reseptin voimassaoloajan puitteissa :)
T. Farmaseutti
Lääkäri voi myös iteroida lääkkeen jolloin voi hakea lisää vasta kun viimeinen on mennyt edellisistä lääkkeistä.
Sain ainakin kun olin matkalla jo parisataa km kotoa kun muistin että lääkkeet jäi.
Vierailija wrote:
On aika tarkkaa. Kolmen kuukauden erän saa ostaa kerralla ja mulle ei myyty uutta erää ennen kun oli vain viikon annos jäljellä.
Riippuu lääkkeestä. Joitain pkv lääkkeitä ei saa kuin kuukauden annoksen kerralla.
Normi lääkkeet 3kk annos kerrallaan joulukuun välipäivinä kannattaa hakea viimeiset 3kk ens vuodelle
Pitää olla joko tarpeeksi pitkä aika edellisestä ostosta tai sitten alle kahden viikon lääkkeet jäljellä. Näin mulle ainkin on sanottu apteekista. Eli tuo tarpeeksi pitkä aika edellisestä ostosta on laskennallinen siitä, kunka paljon reseptin mukaan pitäisi olla jäljellä siitä, kun ostit edellisen satsin. Apteekin järjestelmä kertoo saatko kelakorvaukset. Saat toki ostaa etukäteen, mutta et saa kelavähennystä.
3kk annoksesta saa olla karkeasti 3 viikkoa jäljellä, 2kk annoksesta 2 viikkoa, 1 kuukauden 1 viikko ellei lääkäri ole rajoittanut iteroinnilla hakuväliä.
t.apteekintantta
Odotatko sotaa wrote:
Saat ostaa uuden pakkauksen lääkkeitä vaikka seuraavana päivänä edellisen ostamisesta, jos reseptiä on jäljellä. Kela-korvausta et tässä tilanteessa saa. Jos ostat kuukauden lääkkeet, saat kelakorvauksen kun edellisiä lääkkeitä on jäljellä viikon annos tai alle. Jos ostat kolmen kuukauden lääkkeet, saat kelakorvauksen kun edellisiä lääkkeitä on jäljellä kuukauden annos tai alle.
Mikä on suuri määrä? Mä pitäisin mielelläni kuukauden verran koton lääkkeitä, jos voisin. Mulla on valitettavasti kokemusta siitä kun lääkkeet on loppu ja lisää et saa, koska ne on loppu myös kaikista apteekeista. Oireet alkoi melkein heti (tajunnanmenetyksiä, raajojen puutumista, jne.). Asun yksin ja nuo tajunnanmenetykset voi johtaa kuolemaan tai pysyviin vammoihin, kun kukaan ei ole soittamassa tarvittaessa ambulanssia. Soittelin moneen kertaan hädissäni siihen yleiseen neuvontanumeroon ja mulle annettiin ohjeeksi soittaa vieroitushoitoklinikalle. Diabeteslääkkeet ei edes aiheuta riippuvuutta.
Ja älkää jaksako mitään "elintasosairaus" -juttuja. Tyypin 1 diabetes on ollut mulla 5-vuotiaasta asti. Nykyisin jos mainitsetkaan diabetes, niin syyllistäminen alkaa heti.
kelan lääkelaskuri näyttää milloin voita hakea, on hyvä hakea aina heti kun on mahdollista, niin kotiin saa vähän varastoa, jos jotain toimitus vaikeuksia jossakin vaiheessa on. Sillä ei ole väliä minkä pituinen se reseptin aika on, silloin kun se loppuu, eli viimeisen haet, niin saman tien uusintaan, ei vasta sen vuoden kuluttua.
Vierailija wrote:
mikset sitten hae sitä
Saa myös määrätä vaikka 10tbl/300pv.