Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reseptilääkkeiden ostamisesta

Vierailija
20.06.2023 |

Voiko reseptilääkkeitä hakea jo hyvissä ajoin ennen loppumista lisää? Jos on jäljellä vielä kuukauden annos, voiko jo hakea seuraavat lääkkeet odottamaan? Reseptillä on vuoden lääkkeet, jos sillä merkitystä.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika tarkkaa. Kolmen kuukauden erän saa ostaa kerralla ja mulle ei myyty uutta erää ennen kun oli vain viikon annos jäljellä. 

Tuossa on hintaraja. Jos kuukauden satsi maksaa yli tonnin, saa ostaa ainoastaan sen kuukauden satsiin, muuten saa ostaa 3 kuukauden satsin kerrallaan.

Hintaraja on siis teoreettinen, koska tämä koskee korvattavia lääkkeitä. Omalla rahalla saa tietysti ostaa useammin.

Itsellä MS-lääkitys, joka jää alle tuon tonnin, saan siis 3 kuukauden satsin 4,50 kuittimaksua vastaan.

Vierailija
22/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on Kelan korvaama lääke ja olet edellisellä kerralla ostanut 3 kuukauden annoksen, jäljellä saa olla 21 tablettia, jos 2 kuukauden, niin 14 tablettia, jos 1 kuukauden, niin 7 seitsemän tablettia.

Tämä sääntö koskee ns. tavallisia lääkkeitä, kuten sydän- ja verenpainelääkkeitä.

Psyykelääkkeitä ei käsitykseni mukaan myydä ulos, ennenkuin edellinen annos on kokonaan käytetty. Ja niitä ei myydä suurina pakkauksina kerrallaan.

Psyykelääkkeitä ja pkv-lääkkeitä koskee nuo samat rajat kuin muitakin, ellei lääkäri ole määritellyt erikseen tiukempia rajoituksia.

Psyykenlääkkeistä klotsapiini on sikäli poikkeus, ettei sitä saa määrätä kuin 1kk annoksen kerralla, koska kk välein on käytävä verikokeissa. Muuten psyykenlääkkeitä saa yleensä ihan sen 3kk kerrallaan ja hakea sen 3vk ennen loppumista, niitten kohdallahan olisi tosi tärkeää että käytetään säännöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD-lääkkeitä hain aina kerrallaan 3kk satsin joka oli maksimi mitä kerral sain.

En mä saa, kun kuukauden kerrallaan.

Kieltämättä ärsyttää alituinen apteekissa ramppaaminen.

No kannattaa neuvotella lääkärin kanssa voisiko hän muuttaa reseptin niin, että saat isomman määrän kerrallaan.

Vierailija
24/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lääkäri rajoittaa lääkkeen saamista näistä tavallisista ohjeista poikkeavaksi ilman, että kertoo potilaalle?

Vierailija
25/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lääkäri rajoittaa lääkkeen saamista näistä tavallisista ohjeista poikkeavaksi ilman, että kertoo potilaalle?

Se on ihan lääkäristä kiinni mitä kertoo ja mitä ei.

Vierailija
26/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai lääkäri näitä päätä, vaan lääkelaki.

Vierailija
27/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vuoden resepti (kuten minulla) niin kolme viikkoa ennen kun edellinen ostos loppuu voi ostaa Kelakorvattuna seuraavan purkin.

Vierailija
28/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai lääkäri näitä päätä, vaan lääkelaki.

Lääkäri voi halutessaan määrätä tiukemmat rajat. Jos esim. arvelee että on väärinkäytön riski tai jostain muusta syystä.

Vierailija
29/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä koskeva lainsäädäntö on monimutkainen. Lääkäri ei voi päättää mitä saa ja minkä verran omilla päätöksillään. 

Vierailija
30/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotatko sotaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä koskeva lainsäädäntö on monimutkainen. Lääkäri ei voi päättää mitä saa ja minkä verran omilla päätöksillään. 

Kyllä saa, voi määrätä vaikka että saa hakea 30tabl 30pv välein (aika yleinen esim unilääkkeissä). Tämäkin on toki ihan siinä lääkelaissa määritelty että näin voi tehdä.

Vierailija
31/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vuoden resepti (kuten minulla) niin kolme viikkoa ennen kun edellinen ostos loppuu voi ostaa Kelakorvattuna seuraavan purkin.

Ei tuo pelkästään vaikuta asiaan.

Itsellä oli resepti voimassa ensi vuoden lokakuulle, mutta kun  vaadittava B-todistus oli vanhentunut huhtikuussa, myivät minulle toukokuussa apteekissa eioota. Näinkin siis voi käydä, jos ei ole tarkkana.

Tuo B-lausunnon voimassaolo muuten näkyy kelakortin kääntöpuolella.

Vierailija
32/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli resepti voimassa ensi vuoden lokakuulle, mutta kun  vaadittava B-todistus oli vanhentunut huhtikuussa, myivät minulle toukokuussa apteekissa eioota. Näinkin siis voi käydä, jos ei ole tarkkana.

Lääkkeenhän kyllä saa ilman b-lausuntoa, mutta kelakorvausta ei, eli kalliiksi voi tulla.

Vierailija
33/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeenhän kyllä saa ilman b-lausuntoa, mutta kelakorvausta ei, eli kalliiksi voi tulla.

Aivan, näin minullekin apteekissa sanottiin, mutta kun kuukauden satsi on 900 euroa ja rapiat päälle, niin arvaa ostinko? Kyseisestä lääkkeestä ei ole pienempää pakkauskokoa kuin  28 päivän paketti, eikä rinnakkaisvalmisteitakaan ole tarjolla.

Vierailija
34/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako psyykenlääkkeetkin omalla kustannuksella isoissa määrissä?

Vierailija
35/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä KELA määrä milloin lääkettä saa lisää, voi kysyä apteekista, milloin voi ostaa lisää. Yleensä ei saa ostettua hyvissä ajoin ennen loppumista.

netissä on laskuri jolla näkee päivän tarkasti koska voi hakea, oli sitten kyse 1kk tai3 kk annoksesta

Itse haen aina heti kun mahdollista, niin saa kerättyä puskuria, jos sattuu joku katkos toimituksissa.

sekä on pelivaraa sen omavastuuosan kanssa, joka toinen vuosi saan viimeisen erän kokonaan korvattuna ja joka toinen vuosi en....lasken tarkkaan sen hakupäivän. Jollen laskisi niin joutuisin maksamaan normaalisti joka vuosi.

Vierailija
36/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta hemmetissä voi. Lääkäri määrää lääkkeen ja annostuksen ja sen kuinka usein apteekista lääkettä saa.

Se on lääkärin homma.

Vierailija
37/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ostaa uuden pakkauksen lääkkeitä vaikka seuraavana päivänä edellisen ostamisesta, jos reseptiä on jäljellä. Kela-korvausta et tässä tilanteessa saa. Jos ostat kuukauden lääkkeet, saat kelakorvauksen kun edellisiä lääkkeitä on jäljellä viikon annos tai alle. Jos ostat kolmen kuukauden lääkkeet, saat kelakorvauksen kun edellisiä lääkkeitä on jäljellä kuukauden annos tai alle.

Miksi lääkkeitä pitäisi hamstrata kotiin suuria määriä? Laki vaatii apteekkeja pitämään tiettyjä lääkkeitä varastossa, niin että niitä riittää joksikin aikaa myös saatavuusongelmissa. Tämä ei tosin aina toteudu. Lisäksi, voi olla ettei lääke sovikaan sinulle, sitä ei tarvita tai se vaihdetaan toiseen lääkkeeseen.

Miksi lääkkeitä ei saa lääkäristä niin, että oma vointi paranisi? Jos osaat vastata järkevästi, perun sanani lääkkeiden hamstraamisen puolustamisessa.

Vierailija
38/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta hemmetissä voi. Lääkäri määrää lääkkeen ja annostuksen ja sen kuinka usein apteekista lääkettä saa.

Se on lääkärin homma.

Mikä aiheuttaa sen, ettei potilas voi viime kädessä kuin kuolla, jos lääkäri ei häntä auta.

Vierailija
39/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako psyykenlääkkeetkin omalla kustannuksella isoissa määrissä?

Vaikka vuodeksi jos haluaa.

Vierailija
40/99 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika tarkkaa. Kolmen kuukauden erän saa ostaa kerralla ja mulle ei myyty uutta erää ennen kun oli vain viikon annos jäljellä. 

Myyjän ne, mutta et saa kela-alennusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi