Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien vierailu

Vierailija
20.06.2023 |

Tuli mieleen tuosta toisesta isovanhemmat-keskustelusta.

Miten teillä? Jos isovanhemmat tulevat kylään muutamaksi tunniksi tai menemme perheenä kylään heille, pitääkö heidän saada kahdenkeskistä aikaa lapsenlapsen kanssa? Minulle tämä on aivan uusi juttu, koska minun omilla, molemmilla isovanhemmilla vietimme aikaa aina koko perheen voimin. Ei ollut mitään vaatimuksia, että äiti lähtee kävelylle tai mummon pitää päästä kahdestaan lapsen kanssa käymään puistossa. Kyseessä siis anoppini, joka jankkaa esim. ulkona, että "lähde nyt lepäämään/asioille/lenkille". Ymmärtäisin, jos hän sanoisi näin. Hän kuitenkin yrittää joka kerta jollain tavalla saada ainakin minut, ja myös joskus miehenikin ulos. Mielestäni tämä on outoa.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan on aloitus. Jos siis sanon tyttärelleni ja miehellensä, että mä voin olla lapsen kanssa ja he voivat vaikka mennä nukkumaa tai leffaan, niin tämä on pahasti sanottu?

Kyseessä siis anoppini, joka jankkaa esim. ulkona, että "lähde nyt lepäämään/asioille/lenkille". Ymmärtäisin, jos hän sanoisi näin. Hän kuitenkin yrittää joka kerta jollain tavalla saada ainakin minut, ja myös joskus miehenikin ulos. Mielestäni tämä on outoa.

Kyllä tämä on todella hämärää käytöstä. Siis häätämällä häädetään lapsen äitiä pois.

Kivastihan hän tuon sanoo ja minä en pahoittaisi mieltäni asiasta ollenkaan ja alkaisi skitsoilemaan, vaan olisin onnellinen, kun mummi on huolehtivainen ja ystävällinen.

Meillä on kolme lasta ja heidän kanssa on ihana olla, mutta on myös mukavaa, kun saa hetken vain vaikka istua puhelin kädessä sohvalla ihan rauhassa. Tai katsoa telkkarista vaikka jotain hömppää ja tietää, että lapsilla ja mummilla on kaikki tosi kivasti. En ole ollut koskaan mustasukkainen lapsistani, vaan onnellinen, että heillä on upea osallistuva isä ja ihanat isovanhemmat.

Ap:n anoppihan yrittää ajaa ap:n ulos tai ainakin pois huoneesta. Sairasta tuo on.

Vierailija
82/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mummo ihan sellaista sukupolvea, joka rakastaa ruoan ja palvelusten kautta. Oma äitini on tällainen. Hänelle ei ole niin helppoa ja mielekästä istua seurustelemassa, vaan mieluummin paistaa lättyjä ja vie lapsia ulos leikkimään jne. Olen tulkinnut että niin hän kokee osoittavansa välittämistä ja haluaan auttaa. Jos mummo on fiksu ja luotettava, en ymmärrä miksi et käyttäisi tilaisuutta hyödyksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa saman tyylin ihmiseltä, kuin yksi työkaverini. Kun kerrotaan, että tarjolla on pikkujoulut, niin karjuu, että ei ketään voi pakottaa pikkujouluihin. Kun pomo toivottelee rentouttavaa lomaa, niin tulee valitusta, että ei työnantaja voi määrätä rentoutumaan lomalla jos ei halua.

Eli kun mummo sanoo, että hän vahtii lasta ja äiti voi rentoutua, niin valitetaan, että en varmasti rentoudu.

Vierailija
84/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutumisenkulttuuri, jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita ja iloisesti unohdetaan kaikki positiivinen. Minusta isovanhemmat yrittää olla hyvä tahtoisia ja ottaa lapsista koppia, että te saatte sitä omaa aikaa. Oli niin tai näin aina joku on tyytymätön.

Juuri näin. Isovanhempi yrittää sanoa vanhemmille että nämä voivat nyt hyvillä mielin ottaa sitä harvinaista omaa aikaa, lähteä vaikka lenkille, mutta tämänkin siis voi tulkita negatiivisesti. Enpä olisi tullut ajatelleeksi että tuollaisesta voi todellakin vetää herneen sieraimeen. Itse otin tuollaiset tarjoukset ilolla vastaan kun lapset olivat pienempiä. Pääsin hengähtämään tai vaikka kampaajalle tai miehen kanssa kahdestaan jonnekin.

Vierailija
85/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan on aloitus. Jos siis sanon tyttärelleni ja miehellensä, että mä voin olla lapsen kanssa ja he voivat vaikka mennä nukkumaa tai leffaan, niin tämä on pahasti sanottu?

Kyseessä siis anoppini, joka jankkaa esim. ulkona, että "lähde nyt lepäämään/asioille/lenkille". Ymmärtäisin, jos hän sanoisi näin. Hän kuitenkin yrittää joka kerta jollain tavalla saada ainakin minut, ja myös joskus miehenikin ulos. Mielestäni tämä on outoa.

Kyllä tämä on todella hämärää käytöstä. Siis häätämällä häädetään lapsen äitiä pois.

Ap, sano sille miehellesi, että olisit tänään kunnon munaa vaille. Muistakaa kuitenkin huolellinen ehkäisy, sillä tähän saumaan ette tarvitse enää uutta raskautta. Tosin voi olla, että miehellä ei seiso ap:n vihamielisyyden ja uskomattoman ikävän luonteen takia.

Vierailija
86/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriutumisenkulttuuri, jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita ja iloisesti unohdetaan kaikki positiivinen. Minusta isovanhemmat yrittää olla hyvä tahtoisia ja ottaa lapsista koppia, että te saatte sitä omaa aikaa. Oli niin tai näin aina joku on tyytymätön.

Juuri näin. Isovanhempi yrittää sanoa vanhemmille että nämä voivat nyt hyvillä mielin ottaa sitä harvinaista omaa aikaa, lähteä vaikka lenkille, mutta tämänkin siis voi tulkita negatiivisesti. Enpä olisi tullut ajatelleeksi että tuollaisesta voi todellakin vetää herneen sieraimeen. Itse otin tuollaiset tarjoukset ilolla vastaan kun lapset olivat pienempiä. Pääsin hengähtämään tai vaikka kampaajalle tai miehen kanssa kahdestaan jonnekin.

Niin kaikki muut olisivat vain tyytyväisiä hetkestä omaa aikaa.

Eikä sen oman ajan aikana tarvitse tehdä mitään ihmeellistä, voi vaikka käydä syömässä kerrankin lämpimän ruuan, jonka aikana kukaan ei keskeytä ja ottaa ruokajuomaksi vaikka viiniä ihan rauhassa. Niin minä ainakin tekisin. Varaisin kampaajan ja kesäisin sen jälkeen syömässä rauhallisen ravintolaruuan.

Kyllä sitä ehtii arkea elämään sen lapsen kanssa ja mummi saa höpsöttää lapsen kanssa ihan kunnolla.

Vierailija
87/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Myös minunkin mielestä yleensä on ideana viettää aikaa koko porukalla. En siis ole yksin tämän asian ihmettelyssä. Tämä on aiheuttanut minulle paineita, kun olen miettinyt, olenko väärässä.

Huokaus.

Voit oikein hyvin avata suusi ja kertoa isovanhemmille mitä ajattelet ja toivot.

Huokaus.

Rajaton outo anoppi ei ole se ihminen, jolle kannattaa edes yrittää selittää, kun hänen lähestymistapansa on tuollainen.

Ei tästä jo vähintään yksi valitusketju löydy - vieläkö sun pitää uhriutua "rajattomasti" anopista?!? Taidat itse olla rajaton riehuja, kun mikään määrä valitusta ei riitä.

Vierailija
88/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivastihan hän tuon sanoo ja minä en pahoittaisi mieltäni asiasta ollenkaan ja alkaisi skitsoilemaan, vaan olisin onnellinen, kun mummi on huolehtivainen ja ystävällinen.

Meillä on kolme lasta ja heidän kanssa on ihana olla, mutta on myös mukavaa, kun saa hetken vain vaikka istua puhelin kädessä sohvalla ihan rauhassa. Tai katsoa telkkarista vaikka jotain hömppää ja tietää, että lapsilla ja mummilla on kaikki tosi kivasti. En ole ollut koskaan mustasukkainen lapsistani, vaan onnellinen, että heillä on upea osallistuva isä ja ihanat isovanhemmat.

Ap:n anoppihan yrittää ajaa ap:n ulos tai ainakin pois huoneesta. Sairasta tuo on.

Sairasta on enemmänkin tällaiset ihmiset kuin ap, joilla on joku ihme tarve tulkita kaikki negatiivisesti ja jatkuvasti valittaa anopistaan.

Vierailija
89/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että oma suhteesi isovanhempiin ei ole kovinkaan henkilökohtainen, kun et tunne heidän tärkeyden tunnetta lapsille. Oma "napanuorani" mammaani ei ole katkennut vaikka hän on jo kuollut. Ja meidän suhde ei ollut mitenkään äidiltäni pois vaan päin vastoin, kun äitini sairastui. Pidä mielessä ettet sinäkään ole kuolematon.

Oliko hän äitisi vai isäsi vanhempi? Siinä on ero. Jos ap äidinäiti tunkisi iholle siinä ei olisi mitään vikaa. :D 

Juuri kerroin, että minun äitini oli ihan yhtä epämiellyttävä ja härski.

Kuka sinulta mitään edes kysyi? Jos et kykene keskusteluun ilman omaa katkeruuttasi kannatta mennä kotiin vähän vielä kasvamaan. 

Sinä. Mene sinä kasvamaan, kun jaksat jauhaa typeryyksiä loputtomiin. Isoäideissa on hulluja molemmin puolin.

Jos kaikki ympärilläsi ovat hulluja, on aika katsoa peiliin ja huomata, että ainoa hullu on siellä 😂

Vierailija
90/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin tilanteesta ja ymmärrän hyvin mitä ap tarkoittaa. Jos susta ei tunnu mukavalta jättää lasta isovanhemmille yksinään ja muutenkin olet ajatellut vierailun idean toisin, se on ok. Ja näistä ei ole sopivaa jankata lasten kuullen, vaan aikuiset sopii hyvässä hengessä keskenään. Meillä on tosi hyvät ja avoimet välit isovanhempiin ja he tietävät varsinkin minun toivovan hengähdystaukoja kun olen niin paljon yksin lasten kanssa, joten lähden riemusta hypellen viettämään omaa aikaa kun tulevat katsomaan lapsia.

Oma anoppini laittio vauvan salaa autoon kun kävin suihkussa ja ajoi naapurikaupunkiin. Toisen kerran näin ikkunasta kun hän juoksi työntäen lastenvaunoja edellään, olin jättänyt hetkeksi vauvan vaunuihin nukkumaan.

Selitys asioihin haluaa että voin levätä, ja haluaa viettää myös vauvan kanssa laatuaikaa.

Vierailija
91/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin tilanteesta ja ymmärrän hyvin mitä ap tarkoittaa. Jos susta ei tunnu mukavalta jättää lasta isovanhemmille yksinään ja muutenkin olet ajatellut vierailun idean toisin, se on ok. Ja näistä ei ole sopivaa jankata lasten kuullen, vaan aikuiset sopii hyvässä hengessä keskenään. Meillä on tosi hyvät ja avoimet välit isovanhempiin ja he tietävät varsinkin minun toivovan hengähdystaukoja kun olen niin paljon yksin lasten kanssa, joten lähden riemusta hypellen viettämään omaa aikaa kun tulevat katsomaan lapsia.

Oma anoppini laittio vauvan salaa autoon kun kävin suihkussa ja ajoi naapurikaupunkiin. Toisen kerran näin ikkunasta kun hän juoksi työntäen lastenvaunoja edellään, olin jättänyt hetkeksi vauvan vaunuihin nukkumaan.

Selitys asioihin haluaa että voin levätä, ja haluaa viettää myös vauvan kanssa laatuaikaa.

Lisään vielä että vauvani oli anoppini eka lapsenlapsi, muista ei sitten jaksanut enää välittää. Omalla äidilläni oli tuossa vaiheessa jo kuusi lastenlasta joten oma vauvani ei aiheuttanut mitään "kierroksia" hänellä.

Vierailija
92/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, tähänkin ketjuun siis löysi nämä satuilijat - ei siinä kauaa mennytkään. Älä nyt aikuinen ihminen viitsi valehdella!

Vierailija
93/94 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jättänyt hetkeksikään lapsia pienenä anopin kanssa ilman valvontaa. Nyt voisin jo jättää kun ovat niin isoja että luultavasti selviäisivät hengissä.

Ihan vauva-aikana hämäsivät minut kauppaan. Vauva oli täysimetyksellä ja rintamaitoa oli kaapissa ja ohjeistus sen antamisesta jos tarvii. Tulin alle tunnin päästä niin täysi hysteerinen itku päällä ja korviketta juotettiin.

Tuli kylään ja jätti käsilaukun levällään saataville, sisältäen mm.lääkkeitä.

Yritti nuolla tutteja ja syödä samoilla lusikoilla.

Oli kastamassa vauvan tuttia hunajaan.

Antoi pyytämättä muitakin 100 vuotta vanhoja ohjeita mm huudattamisesta. Kielsi syliinottamisen, ohjeisti jäähyistä sun muusta mitä meillä ei olla ikinä tarvittu.

Pahin kaikesta oli kun nippasi 1,5 vuotiasta naamaan ja oikein odotti että voi nipata. Silloin sanoin että ikinä ei meillä nippailla ketään enkä aio koskaan jättää lapsia kahden kesken kanssaan.

Vierailija
94/94 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole jättänyt hetkeksikään lapsia pienenä anopin kanssa ilman valvontaa. Nyt voisin jo jättää kun ovat niin isoja että luultavasti selviäisivät hengissä.

Ihan vauva-aikana hämäsivät minut kauppaan. Vauva oli täysimetyksellä ja rintamaitoa oli kaapissa ja ohjeistus sen antamisesta jos tarvii. Tulin alle tunnin päästä niin täysi hysteerinen itku päällä ja korviketta juotettiin.

Tuli kylään ja jätti käsilaukun levällään saataville, sisältäen mm.lääkkeitä.

Yritti nuolla tutteja ja syödä samoilla lusikoilla.

Oli kastamassa vauvan tuttia hunajaan.

Antoi pyytämättä muitakin 100 vuotta vanhoja ohjeita mm huudattamisesta. Kielsi syliinottamisen, ohjeisti jäähyistä sun muusta mitä meillä ei olla ikinä tarvittu.

Pahin kaikesta oli kun nippasi 1,5 vuotiasta naamaan ja oikein odotti että voi nipata. Silloin sanoin että ikinä ei meillä nippailla ketään enkä aio koskaan jättää lapsia kahden kesken kanssaan.

Vai oikein yritti nuolla tuttia ja odotti, että voi nipata 🙄 juu, juu, uskotaan noi sun sadut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän