Isovanhempien vierailu
Tuli mieleen tuosta toisesta isovanhemmat-keskustelusta.
Miten teillä? Jos isovanhemmat tulevat kylään muutamaksi tunniksi tai menemme perheenä kylään heille, pitääkö heidän saada kahdenkeskistä aikaa lapsenlapsen kanssa? Minulle tämä on aivan uusi juttu, koska minun omilla, molemmilla isovanhemmilla vietimme aikaa aina koko perheen voimin. Ei ollut mitään vaatimuksia, että äiti lähtee kävelylle tai mummon pitää päästä kahdestaan lapsen kanssa käymään puistossa. Kyseessä siis anoppini, joka jankkaa esim. ulkona, että "lähde nyt lepäämään/asioille/lenkille". Ymmärtäisin, jos hän sanoisi näin. Hän kuitenkin yrittää joka kerta jollain tavalla saada ainakin minut, ja myös joskus miehenikin ulos. Mielestäni tämä on outoa.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä anoppi tekee tätä turhan innokkaasti sen takia, että olisi itse toivonut aikoinaan omalta anopiltaan samanlaista tukea? Siis sitä, että pääsisi edes joskus johonkin itsekseen...
Ai että jyrätään ja hätistellään pois kun mummolle tulee tarve? Se ei ole tukea.
En mä kokisi tuota mitenkään jyräämiseksi... Mitä luultavimmin hänen tarkoituksensa on hyvä ja nimenomaan haluaa sen miniän viettämään omaa aikaa ilman vauvaa. Itse ainakin olisin mielissäni, jos anoppi tai äitini sanoisi, että mene tekemään mitä tykkäät, että hän huolehtii vauvasta sen aikaa.
MIKSI sen äidin pitää väkisin mennä pois, jos aloite ei ollenkaan tule häneltä? Vaan se on tämä mummo, jolla on jokin mystinen tarve. Kai se äiti osaisi sanoa, jos omaa aikaa tarvitsisi nimenomaan niin, että ko mummo sen järjestää, eikä esimerkiksi se lapsen isä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä voikaan joku suuttua. Mitä ihmeen pahaa siinä on, jos mummi haluaa olla hetken lapsenlapsensa kanssa ilman mamman kyyläämistä?
Luulen, ettei tästäkään ole kyse, vaan siitä, että se anoppi ajattelee vaan miniän parasta, että saisi omaa aikaa ilman vauvaa!
Ymmärrän anoppia täysin. Hän rakastaa vauvaa ja haluaa tutustua tähän, mutta vauvan äiti on ihan hysteerinen ja suuttuu kaikesta mahdollisesta. Mummo ei osaa sanoakaan mitään ettei miniä siitä keksisi jotakin draamaa ja tappelua, niinpä hän haluaisi olla hetken ihan vain lapsen kanssa ilman tätä hullua nuorta äitiä.
Eikö lapseen voi tutustua normaalisti? Niin että perhe tulee kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on aloitus. Jos siis sanon tyttärelleni ja miehellensä, että mä voin olla lapsen kanssa ja he voivat vaikka mennä nukkumaa tai leffaan, niin tämä on pahasti sanottu?
Kyseessä siis anoppini, joka jankkaa esim. ulkona, että "lähde nyt lepäämään/asioille/lenkille". Ymmärtäisin, jos hän sanoisi näin. Hän kuitenkin yrittää joka kerta jollain tavalla saada ainakin minut, ja myös joskus miehenikin ulos. Mielestäni tämä on outoa.
Kyllä tämä on todella hämärää käytöstä. Siis häätämällä häädetään lapsen äitiä pois.
Ehkä sitten teidän kannattaisi pitääbetäisyyttä tuohon mummeliin ja pärjätä ihan keskenänne. Se on periaatteessa ihan helppoa, mutta toki sinä et saa turpaasi auki silloin kuin olisi hyvä. Se on sinun ongelmasi, ei mummon.
Siis pitää katkaista välit koska mummo ei kykene käyttäytymään normaalisti? Selvä.
No älä katkaise välejä tai ota etäisyyttä sitten, vaan kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat.
Kyllä jokaisen aikuisen ihmisen tulisi kyetä asettamaan itselleen rajat ja nyt kun lapsikin on olemassa, niin varsinkin silloin tulisi olla vakaa ja viisas.
Vaihtoehtona ei siis voi olla se, että mummo käyttäytyy normaalisti?
Aloita sinä käyttäytymään ensin normaalisti. Vasta sen jälkeen voit olettaa sitä muilta.
Tsiisus, tuo mamma tarvitsisi jotain rauhoittavia...
Perhe menee kylään ja sitten sen äidin pitäisi siellä yks kaks mennä yksinänsä jonnekin hortoilemaan? Mikä järki????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä anoppi tekee tätä turhan innokkaasti sen takia, että olisi itse toivonut aikoinaan omalta anopiltaan samanlaista tukea? Siis sitä, että pääsisi edes joskus johonkin itsekseen...
Ai että jyrätään ja hätistellään pois kun mummolle tulee tarve? Se ei ole tukea.
En mä kokisi tuota mitenkään jyräämiseksi... Mitä luultavimmin hänen tarkoituksensa on hyvä ja nimenomaan haluaa sen miniän viettämään omaa aikaa ilman vauvaa. Itse ainakin olisin mielissäni, jos anoppi tai äitini sanoisi, että mene tekemään mitä tykkäät, että hän huolehtii vauvasta sen aikaa.
MIKSI sen äidin pitää väkisin mennä pois, jos aloite ei ollenkaan tule häneltä? Vaan se on tämä mummo, jolla on jokin mystinen tarve. Kai se äiti osaisi sanoa, jos omaa aikaa tarvitsisi nimenomaan niin, että ko mummo sen järjestää, eikä esimerkiksi se lapsen isä?
No, ainakin itselläni on hyvin vaikeaa pyytää apua etenkin anopilta. Ihan vaan sen takia, etten halua olla vaivaksi tms. Nippanappa voin omalta äidiltä pyytää. Siksi olisin mielissäni, jos joku kysyy/patistaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ainakin itselläni on hyvin vaikeaa pyytää apua etenkin anopilta. Ihan vaan sen takia, etten halua olla vaivaksi tms. Nippanappa voin omalta äidiltä pyytää. Siksi olisin mielissäni, jos joku kysyy/patistaa :D
Ap:n lapsella oli isäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä voikaan joku suuttua. Mitä ihmeen pahaa siinä on, jos mummi haluaa olla hetken lapsenlapsensa kanssa ilman mamman kyyläämistä?
Luulen, ettei tästäkään ole kyse, vaan siitä, että se anoppi ajattelee vaan miniän parasta, että saisi omaa aikaa ilman vauvaa!
Ymmärrän anoppia täysin. Hän rakastaa vauvaa ja haluaa tutustua tähän, mutta vauvan äiti on ihan hysteerinen ja suuttuu kaikesta mahdollisesta. Mummo ei osaa sanoakaan mitään ettei miniä siitä keksisi jotakin draamaa ja tappelua, niinpä hän haluaisi olla hetken ihan vain lapsen kanssa ilman tätä hullua nuorta äitiä.
Mitä isovanhemmat saavat sitten tehdä sinun mielestäsi ja mitä eivät? Mitkä ehtosi ovat? Oletko kertonut isovanhemmille nämä ehtosi? Onko lapsen isä täysin samaa mieltä näistä ehdoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsella oli isäkin.
No, on minunkin lapsellani ja paljon onkin lapsemme kanssa ja saan omaa aikaa, ei ole siitä kyse. Monella keski-iän ylittäneellä naisella nyt sattuu olemaan sellainen ajatusmaailma, että äidit on päävastuussa... Ja kyllä ainakin itse olen väsynyt yöheräämisiin ja arkipäivien päävastuuseen, ettei ole pahitteeksi levätä joskus muulloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Perhe menee kylään ja sitten sen äidin pitäisi siellä yks kaks mennä yksinänsä jonnekin hortoilemaan? Mikä järki????
Tämä kertoo nyt enemmän sinun outoudestasi kuin mummon. Olisiko joskus hyvä, että lapsen isä menisi lapsen kanssa vanhemmilleen ja sinä jäisit rauhoittumaan kotiinne? Vai onko sekin kamalan väärin ja liikaa pyydetty?
Voi että toihan on parasta.
Meillä anoppini on aina ollut kiinnostuneempi seurustelemaan mun kanssa kun lapsenlapsiensa. Utelias.
Parempi olis ollut jos jollain lailla olis näyttänyt pitävänsä, tykkäävänsä lapsenlapsistaan. Lapset kyllä tajuaa missä mennään.
Kuinka pieni lapsi on? Oletko ap masentunut vai oletko normaalistikin noin hyökkäävä?
Kuinka vanhoja olette?
Minkälainen lapsen isä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo nyt enemmän sinun outoudestasi kuin mummon. Olisiko joskus hyvä, että lapsen isä menisi lapsen kanssa vanhemmilleen ja sinä jäisit rauhoittumaan kotiinne? Vai onko sekin kamalan väärin ja liikaa pyydetty?
Tämä minäkin mietin, että minkälainen kyläily olisi sellainen joka olisi hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Voi että toihan on parasta.
Meillä anoppini on aina ollut kiinnostuneempi seurustelemaan mun kanssa kun lapsenlapsiensa. Utelias.
Parempi olis ollut jos jollain lailla olis näyttänyt pitävänsä, tykkäävänsä lapsenlapsistaan. Lapset kyllä tajuaa missä mennään.
Lisään vielä.
Oli just näitä kahvipöydästä olohuoneen sohvalle ruokaa odottamaan, appiukon kanssa. Passattava.
Kolme lastenlasta sai, ei olis voinut nämä vähemmin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä isovanhemmat saavat sitten tehdä sinun mielestäsi ja mitä eivät? Mitkä ehtosi ovat? Oletko kertonut isovanhemmille nämä ehtosi? Onko lapsen isä täysin samaa mieltä näistä ehdoista?
MIKSI sen isoäidin täytyy saada oma yhteisö lapsen kanssa? Eikö se yhteisö voi kattaa myös lapsen äidin?
Miksi ei voi kyläillä normaalisti? Siis niin että ne vieraat saa pysyä sen koko ajan sisätiloissa, toivottuina, eikä niitä laitetan ulos kävelylle väkisin mummon yhteisön tähden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä vieraita pakoteta ulos, jos on kylään kutsuttu. Ja miksi se miniä ei saa kyläillä normaalisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä vieraita pakoteta ulos, jos on kylään kutsuttu. Ja miksi se miniä ei saa kyläillä normaalisti?
Voi lapsiparka. Vanhempiaan ei voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska olet vihamielinen, kylmä ja kahjo ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on aloitus. Jos siis sanon tyttärelleni ja miehellensä, että mä voin olla lapsen kanssa ja he voivat vaikka mennä nukkumaa tai leffaan, niin tämä on pahasti sanottu?
Kyseessä siis anoppini, joka jankkaa esim. ulkona, että "lähde nyt lepäämään/asioille/lenkille". Ymmärtäisin, jos hän sanoisi näin. Hän kuitenkin yrittää joka kerta jollain tavalla saada ainakin minut, ja myös joskus miehenikin ulos. Mielestäni tämä on outoa.
Kyllä tämä on todella hämärää käytöstä. Siis häätämällä häädetään lapsen äitiä pois.
Kivastihan hän tuon sanoo ja minä en pahoittaisi mieltäni asiasta ollenkaan ja alkaisi skitsoilemaan, vaan olisin onnellinen, kun mummi on huolehtivainen ja ystävällinen.
Meillä on kolme lasta ja heidän kanssa on ihana olla, mutta on myös mukavaa, kun saa hetken vain vaikka istua puhelin kädessä sohvalla ihan rauhassa. Tai katsoa telkkarista vaikka jotain hömppää ja tietää, että lapsilla ja mummilla on kaikki tosi kivasti. En ole ollut koskaan mustasukkainen lapsistani, vaan onnellinen, että heillä on upea osallistuva isä ja ihanat isovanhemmat.