Miksi kuulut kirkkoon, jos et usko Jumalaan?
Kysymys on tosiaan tarkoitettu niille, jotka kuuluu kirkkoon vaikkei usko Jumalaan (siis ainakaan sellaiseen jumalaan, jonka mieltää kristinuskon Jumalaksi). Mikä saa sinut pysymään kirkon jäsenenä ja oletko miettinyt, mitä täytyisi tapahtua jotta eroaisit kirkosta? Kysyn silkasta uteliaisuudesta, ilman sarvia ja hampaita. En ymmärrä, mutta tahtoisin ymmärtää.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä olet. NEhän ovat kaksi eri asiaa. Voin uskoa jumalaan. EN tarvitse siihen kirkkoa.
Olipa rakentava vastaus, joka ei edes lainkaan yrittänyt vastata siihen miksi jotkut kuuluu kirkkoon vaikkei usko lainkaan sen ydinsanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä olet. NEhän ovat kaksi eri asiaa. Voin uskoa jumalaan. EN tarvitse siihen kirkkoa.
Miten tyhmä sinä itse olet? Vastaat, vaikka et kuulu joukkoon, jolle ap esitti kysymyksen. Oli annettu kaksi ehtoa, joista kumpikaan ei täyty.
Eikös kirkollisvero maksa osittain myös ruoka-apujuttuja? Tästä syystä voisin harkita veron maksamista.
Koska en ole jaksanut erota kirkosta vaikka en usko siihen kuvaan jumalasta jonka kristitty kirkko antaa, lisäksi shamanismia ei ole vielä myönnetty viralliseksi uskonnoksi ja odotan sitä ennen eroa jotta voin vaihtaa.
Tekeehän Peräkylän pallotoveritkin yhteiskunnalisesti arvokasta työtä mutta en silti halua kuulua skp:hen.
Kannattaa tutustua kirkon oppiin. Se löytyy kiteytettynä uskontunnustuksesta. Jos et allekirjoita joka kohtaa, olet opillisesti eri linjoilla kuin mitä kirkko opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa rakentava vastaus, joka ei edes lainkaan yrittänyt vastata siihen miksi jotkut kuuluu kirkkoon vaikkei usko lainkaan sen ydinsanomaan.
Hitostako minä sen tiedän, ilmaisin vain oman kantani miksi EN kuulu kirkkoon. Miksi mä muitten puolesta puhuisin. Olkoot tai olkoot olematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmä sinä itse olet? Vastaat, vaikka et kuulu joukkoon, jolle ap esitti kysymyksen. Oli annettu kaksi ehtoa, joista kumpikaan ei täyty.
Niinpä, silti ne ovat kaksi eri asiaa!
Yleisiä syitä:
- Ei uskonasiat kiinnosta edes sen vertaa, että olisin jaksanut erota.
- Koska muutkin kuuluvat. Ellen kuuluisi, tällä paikkakunnalla tai tässä suvussa pidettäisiin omituisena ja suorastaan kartettaisiin.
- Haluan kirkkohäät.
- Haluan kuoltuani saada papin siunauksen.
- Olen konservatiivi ja yhdistän kirkkoon kuulumisen "koti, uskonto, isänmaa" aatteeseen.
- Elättelen kuvitelmaa, että maksamistani kirkollisveroista merkittävä osa menisi köyhien tai vanhusten avustamiseen.
- Varmuuden vuoksi. Jospa sittenkin Jumala olisi olemassa, ja ellen kuulu kirkkoon, joudun helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Koska en ole jaksanut erota kirkosta vaikka en usko siihen kuvaan jumalasta jonka kristitty kirkko antaa, lisäksi shamanismia ei ole vielä myönnetty viralliseksi uskonnoksi ja odotan sitä ennen eroa jotta voin vaihtaa.
Tuossa ei ole mitään järkeä mitä sanot
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua kirkon oppiin. Se löytyy kiteytettynä uskontunnustuksesta. Jos et allekirjoita joka kohtaa, olet opillisesti eri linjoilla kuin mitä kirkko opettaa.
Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen, ... ... ?
Jos J:llä on kaikki valta, niin miksi hän sallii Ukrainan sodan, diktaattorit kätyreineen, Guantanamon vankileirin, kansanmurhat (uiguurit, tiibettiläiset, rohingat, kurdit, jesidit...)? Miksi J pystytti katolisen kirkon inkvisitioineen, järjesti ristiretket ja myöhemmin Amerikoiden verisen käännytystyön?
Joo, minulla katkeaa tuo uskontunnustus jo viidennen sanan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen, ... ... ?Jos J:llä on kaikki valta, niin miksi hän sallii Ukrainan sodan, diktaattorit kätyreineen, Guantanamon vankileirin, kansanmurhat (uiguurit, tiibettiläiset, rohingat, kurdit, jesidit...)? Miksi J pystytti katolisen kirkon inkvisitioineen, järjesti ristiretket ja myöhemmin Amerikoiden verisen käännytystyön?
Joo, minulla katkeaa tuo uskontunnustus jo viidennen sanan kohdalla.
Sinä syytät siis Jumalaa siitä, mitä jotkut ihmiset ovat tehneet! Jumala on antanut ihmisille vapaan tahdon. Kristinuskon etiikka (se löytyy Uudesta testamentista) on kyllä hyvä, mutta vika on siinä, että ihmiset eivät noudata sitä.
Kirkko tarjoaa verrattain harmitonta taikauskoa. Jos sitä ei olisi, köyhät saattaisivat langeta kaiken maailman horoskooppeihin.
Useimmille se on käsittääkseni vain tapa.
Koska
Kirkko hoitaa kolmannen sektorin palveluja pienellä rahalla .
Lasten päiväkerhot, nuorisotalot, vanhusten diakoniatyö, hautaus, kaste, ,,, noin niinkuin esim.
Vierailija kirjoitti:
Koska
Kirkko hoitaa kolmannen sektorin palveluja pienellä rahalla .Lasten päiväkerhot, nuorisotalot, vanhusten diakoniatyö, hautaus, kaste, ,,, noin niinkuin esim.
Valtio ostaa noita palveluita kirkolta, eli kirkkoon kuulumattakin osallistut niiden maksamiseen.
Kirkollisveroa maksamalla on joidenkin tapa tehdä hyväntekeväisyyttä, ihan samalla tavalla kuin tekee kirkolle lahjoituksia ja testamentin.
Kirkko tekee paljon yhteiskunnallista hyvää, kuten lapsi-ja nuorisotyö, diakonia jne. Ja on luotettava yhteistyökumppani.
Isäni on juuri tälläinen, ei ole uskonnollinen, mutta maksaa mielellään kirkollisveroa ja muistaa kirkkoa joka joulu ylimääräisellä rahalahjoutuksella. On myös määrännyt testamentissaan lahjoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska
Kirkko hoitaa kolmannen sektorin palveluja pienellä rahalla .Lasten päiväkerhot, nuorisotalot, vanhusten diakoniatyö, hautaus, kaste, ,,, noin niinkuin esim.
Valtio ostaa noita palveluita kirkolta, eli kirkkoon kuulumattakin osallistut niiden maksamiseen.
Valtio ostaa kirkolta vain hautauspalvelut ja hautausmaiden ylläpito, ei muuta.
Kaikki muu hoidetaan kirkollisverolla ja lahjoituksilla.