Miksi kuulut kirkkoon, jos et usko Jumalaan?
Kysymys on tosiaan tarkoitettu niille, jotka kuuluu kirkkoon vaikkei usko Jumalaan (siis ainakaan sellaiseen jumalaan, jonka mieltää kristinuskon Jumalaksi). Mikä saa sinut pysymään kirkon jäsenenä ja oletko miettinyt, mitä täytyisi tapahtua jotta eroaisit kirkosta? Kysyn silkasta uteliaisuudesta, ilman sarvia ja hampaita. En ymmärrä, mutta tahtoisin ymmärtää.
Kommentit (59)
Tapakulttuurin takia kuuluin pitkään, siirtymäriitit, hautajaiset...
Myös kirkon koin merkittäväksi yhteiskunnalliseksi toimijaksi, jonka arvoja hyvin pitkälle kannatin.
Erosin viimein koska paikkakunnallani fundamentalismi alkoi rehottaa kirkon suojissa.
Toisaalta tuntuu, ettei kirkolla ole enää mitään selkeää linjaa mihinkään, kaikki käy.
Ihmettelen ihmisiä jotka on ihan intona että hallitus lupaa laskea verotusta alle puoli prosenttia ja se on heille ihan elämän ja kuoleman kysymys, kun kirkosta eroamalla saisi heti 1.5% veronalennuksen. Voi ihan hyvin verrata suoratoistopalveluun jota ei käytä. Miksi sitten maksaa siitä kun ei käytä. Ei ne rahat jumalle mene, tosin se ei ole niitä pyytänytkään.
Kirkollisvero on se keskeinen asia. Jos minun pienestä panoksestani edes osa menee siihen, että vähävaraisen perheen lapsi tai ruokajonossa jonottava saisi hieman iloa elämäänsä. Olen siis "taustaltani" agnostinen ateisti, eli tämä eniten tieteeseen nojaavan koulukunnan kannattaja.
Vieläkö ehtisi tänä vuonna erota niin ettei tulisi ensi vuonna veronmaksua kirkolle?
Uskon Jumalaan mutta en kirkkoon. Olen eronnut kirkosta :)
Kuulun kirkkoon siksi, että haluan, että Suomi pysyy kristittynä maana, ei muslimimaana.
Kirkko on paljon muutakin kuin se uskonto. Esim. omassa kotikunnassa kirkon nuorisotyö on todella tasokasta ja saavuttaa ison osan nuorista. Omakin nuori on ollut mukana toiminnassa. Tätä haluan omalta osaltani tukea.
Saattaa olla, että jossain kohtaa eroan kirkosta, mutta toistaiseksi olen halunnut kirkon toimintaa vielä tukea, vaikka jumalaan en uskokaan.
Jos maksaa kirkollisveron määrän hyväntekeväisyyteen niin summasta täydet 100% menee hyväntekeväisyyteen etkä elätä yhtään lihavaa määkyjää lipereissään. Et myöskään pömpöösien kirkkojen rakentamiseen ja ylläpitoon.
Varmuuden vuoksi uskon Jumalaan,Allahiin Budhaan jne....mutta en maksa siitä mitään
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa kirkollisveron määrän hyväntekeväisyyteen niin summasta täydet 100% menee hyväntekeväisyyteen etkä elätä yhtään lihavaa määkyjää lipereissään. Et myöskään pömpöösien kirkkojen rakentamiseen ja ylläpitoon.
Kannattaa toki perehtyä asiaan, että kuinka paljon keskeiset hyväntekeväisyysjärjestöt vetävät välistä. Vai onko se oikein, että ne ansaitsevat palkkansa, mutta kirkon työntekijät ei?
Ei ole tullut erottua vielä. Ei ole ollut ajankohtainen. Pitkän aikaa esimerkiksi kirkkohäät (kuten monet muut "viralliset" asiat) vaativat kirkon jäsenyyttä - jotkin instituutiot vaativat sen avioliiton, joka vaati kirkon jäsenyyden. Osaltaan myös se, että jotkut edelleen haluavat nimenomaan avioliiton - ainakin sitten joskus. Nyt se on jäänyt vaan odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ehtisi tänä vuonna erota niin ettei tulisi ensi vuonna veronmaksua kirkolle?
Hyvin ehtii. Deadline on 31.12.2023.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa toki perehtyä asiaan, että kuinka paljon keskeiset hyväntekeväisyysjärjestöt vetävät välistä. Vai onko se oikein, että ne ansaitsevat palkkansa, mutta kirkon työntekijät ei?
Vähänkin enemmän valtionavustuksia saavia järjestöjä koskee melko tiukat rapotointi- ja tilintarkastusvaatimukset. Sen sijaan kirkon saamien rahojen käyttöä ei pahemmin valvota. Itse koen jollekin pitkän linjan järjestölle lahjoittamisen paljon turvallisempana vaihtoehtona kuin kirkon tukemisen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a236691f-1d5d-4275-b513-60a2054c9…
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut erottua vielä. Ei ole ollut ajankohtainen. Pitkän aikaa esimerkiksi kirkkohäät (kuten monet muut "viralliset" asiat) vaativat kirkon jäsenyyttä - jotkin instituutiot vaativat sen avioliiton, joka vaati kirkon jäsenyyden. Osaltaan myös se, että jotkut edelleen haluavat nimenomaan avioliiton - ainakin sitten joskus. Nyt se on jäänyt vaan odottamaan.
Mitä ihmettä? Ei kai joku tosiaan luule, että avioliitto vaatii kirkon jäsenyyden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei kai joku tosiaan luule, että avioliitto vaatii kirkon jäsenyyden?
Ei enää. Aiemmin vaati.
Itse ajattelen asiaa näin: haluan kuulua kristinuskoon, jotta voin olla kummi, mennä naimisiin ja käydä kristittyjen tapahtumissa. Eli EN siis usko jumalaan, mutta haluan kuulu silti kristinuskoon jotta minulla on yllä mainitut etuudet/mahdollisuudet.
Hetkinen, hetkinen! Yritätkö sanoa, että poliisi rikkoo kansalaisen yksityisyyden suojaa kertomalla ihmisen asioista seurakunnan työntekijälle, joka ei ole minkään tason viranomainen vaan täysin sivullinen yksityishenkilö siinä missä Prisman kassa, ja jopa tuovat näitä siviilejä toisten koteihin?