Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verta/verihyytymää istukan takana, onko kokemuksia?

08.12.2006 |

Meillä oli tänään rakenneultra ja siellä kätilö huomasi istukan takana jotain verihyytymää tms. Kutsui heti lääkärin katsomaan. Sanoi, että rauhallisesti otettava, tällä hetkellä asiat hyvin kuitenkin vauvalla. Muuten kaikki oli hyvin, vauvalla kaikki elimet siellä missä niiden piti ollakin ja sukupuolenkin saimme tietää :) Näkyi kuulemma tosi hyvin.

Nyt kuitenkin alkoi pelottamaan tämä asia, meneekö kaikki hyvin??? Onko kellään asiasta kokemusta???

Esikoisen kanssa meillä ei ollut mitään vaivoja. Eilen oli vielä sellainen tunne että oli supisteluja (masu oli kova) sekä pakotti alavatsaa (kuin menkkakipuja). Niitä oli useampia, enkä oikein pystynyt tekemään mitään niiden aikana. Masun hieronta auttoi. Vauva ei liioin liikkunut silloin, mutta jatkoi näiden tuntemusten loputtua.

Kontrollissa täytyy nyt käydä ja supisteluja seurata. Emme saaneet kontrollia omaan sairaalaan, koska olemme vajaan 2 vkon kuluttua menossa 4D-ultraan Cacciatorelle. Olisiko pitänyt silti ottaa omaan sairaalaan?

Entä miten nyt uskallan suoraan sanottuna olla töissä ja tehdä töitä? Mulla aika rankka varastotyö ja tämä menee tietenkin kaiken edelle. Mitä teen sen kanssa?? Soitto neuvolaan?

Auttakaa hiukan huolestunutta!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kun on vähän kestänyt tämä vastaaminen. Jos on supisteluja niin silloin seksi kannattaa kyllä unohtaa. Mulla oli pistosmaisiakipuja oikealla puolella just siinä munasarjan paikkeilla, mutta ei niistä saatu mitään tietoa mistä olisivat voineet johtua. Sairasloma on varmasti hyvä ajatus jos supistuksia tulee levossakin, rasitus luultavimin lisää niitä.

Valitettavasti en voi kertoa että meillä tuo odotus olisi päättynyt positiivisissa merkeissä, vaan synnytin rv 22+6. Vauva menehtyi. Minulla tosin oli veristä vuotoa jo ennen kuin tuo hyytymä/vuoto edes havaittiin ja istukka oli luultavasti ruvennut irtoamaan jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Lisäksi jossain vaiheessa lapsivesikin oli tihkunut osittain pois, koska kun vauva syntyi oli kohtu jo täysin vedetön, vaikka missään vaiheessa en havainnut vesien menneen. Eli sinun tilanteesi on huomattavasti parempi, koska vauva liikkuu hyvin, eikä ole vuotoa.

Olet varmast tarkemmassa seurannassa loppuraskauden ajan. Muista että raskaudellasi on kaikki mahdollisuudet sujua mallikkaasti loppuun saakka ja yritä pitää mieli rauhallisena. Jos haluat vielä vaikka meilailla, niin mun meili osoite on kaika79@yahoo.com. Kaikkea hyvää odotukseesi toivottaen Kaisuli

Vierailija
2/5 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla havaittin myös rakenneultrassa verihyytymä/vuotoa istukan takana. Ainakin minulle sanottiin tuolloin, että tällaisessa tilanteessa on vaikea sanoa miten tuo vuoto/hyytymä vaikuttaa raskauden etenemiseen. Hyytymä voi vuotaa pois ja raskaus jatkua normaalisti tai hyytymä voi pysyä paikoillaan ja raskaus jatkua normaalisti tai sitten on se kaikista kurjin vaihtoehto, eli hyytymä aiheuttaa komplikaatioita ja johtaa sikiökuolemaan tai ennenaikaiseen synnytykseen.

No kuitenkin suosittelen että kuuntelet kroppaasi ja tuntemuksiasi ja luotat niihin. Jos tuntuu että kaikki ei ole niinkuin pitäisi, ole vahva ja vaadi, että pääset tarkistuttamaan tilanteen. Jos vauva liikkuu aktiivisesti niin sehän on hyvä merkki, mutta kuten jo sanoin, jos yhtään epäilet että vauvalla ei ole kaikki hyvin, niin vaadi että tilanne tarkistetaan. Minusta tuo epävarmuus oli kaikista kurjinta ja toivon ettet joudu siitä suotta kärsimään.

Tuosta vatsan hieromisesta sen verran, että minulle kätilö sitten sanoi, että se ei ole järkevää, sillä hierominen vahvistaa ja lisää supistustoimintaa kohdussa. Itsekkin koin tuolloin että tuo hierominen helpotti oloa, eivätkä supistukset tuntuneet niin kipeiltä, mutta vauvan tilannetta se ei helpota, vaan pahentaa. Parasta olisi vaan yrittää olla mahdollisimman rentona ja rauhoittaa mieli (sikäli kun se on mahdollista). Jos olosi on töissä tukala ja työ aiheuttaa supistuksia, niin soita neuvolaan ja pyydä sairaslomaa. Sitä saat varmasti.

Toivottavasti raskautesi etenee normaalisti ja pystyt nauttimaan loppuodotuksesta, vaikka tuo hyytymä/vuoto löytyikin. Minulle ainakin painotettiin sitä, että on tärkeää yrittää elää elämää mahdollisimman normaalisti, vaikka tilanne huolestuttaisikin. Murehtiminen ja stressaaminen eivät tee hyvää sinulle eikä vauvalle. Lepäillä kannattaa varmasti oman voinnin mukaan, mutta makuuttaminen ei olennaisesti muuta asiaa. Toki jos on kivuliaita supistuksia, auttaa lepo niiden rauhoittamisessa. Tämän viestini tarkoitus ei ole ollut pelotella eikä lisätä hätääsi, kerron vain sen mitä omasta kokemuksesta tiedän. Joku muu voi taas sanoa aivan jotain muuta. Jos haluat vielä kysyä jotain tai tarkentaa jotain vastauksessa, niin jatka samaan ketjuun. Lupaan vastata, mutta todellakin vain oman tietoni ja kokemukseni pohjalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi jo tosi paljon, etkä pelotellut :) Vaikka huolestuttaa vaikkei saisi miettiä näin...

Mulle ei kyllä sanottu siitä hieromisesta, vaikka sen kyllä mainitsin kätilölle. Millä viikoilla sulle se todettiin ja kaikki meni hyvin? Synnytit normaalisti ja normaaliin aikaan?

Oliko sulla menkkamaisia kipuja tms? Mulla sattuu tuon kivun lisäksi myös vasemmalle puolelle jos esim laitan housuja jalkaan ja nostaa vasempaa jalkaa. Tuntuu ihmeellistä kivuliasta painetta. Kätilö epäili munasarjaa, onko jotenkin huonosti...?

Milloin/millä viikoilla selviää, onko vaiva " poistunut" vai onko tämä nyt tarkkailua sitten raskauden loppuajan? Miten vakavasti neuvolassa asia otetaan? Vai pitääkö itse olla tosiaan aktiivinen?

Olen ollut käden takia 2 mennyttä viikkoa saikulla, kannattaisiko vain soittaa heti maanantaina neuvolaan ja pyytää tämän takia lisää saikkua? Kun supistelut on olleet pelkästä levosta? Mietityttää kun töihin menee...

Paljon kysymyksiä mutta jos vastaat näihin ja jos mieleesi tulee vielä jotain, olen kiitollinen :)

Vierailija
4/5 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sellainen kysymys tuli mieleeni, että entä seksi? Uskaltaako sitä harrastaa? Ollaan molemmat miehen kanssa sellaisia, että ollaan sitten ilman jos tilanne niin vaatii... Kivaa se ei ole, ainakaan miehelle.

Sitten joudun myös varmaan pidättäytymään tuon esikoisen nostelusta. 3v ja painaa n.11kg. Taitaa olla liian painava? Tai ei ainakaan uskalla sitäkään...

Vierailija
5/5 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

istukasta vuotanut ja istukassa näkyi myös rakenneultrassa vielä hyytymää, vaikka silloin ei enää vuotanut. Lääkärissä kuitenkin olen käynyt niiden vuotojen takia muutaman kerran.

Rakenneultraa tehnyt kätilö sanoi, että voi tulla vielä vuotoja jatkossakin, että se hyytymä saattaa tulla pois, jolloin vuodon pitäisi olla ruskehtavaa. Mitään tosi pientä rusehtavaa lukuun ottamatta ei ole kuitenkaan sen jälkeen enää tullut, ja nyt rv 26. Minulle annettiin ohjeeksi, että jos pientä ruskeaa tulee, ei tarvitse mennä lääkäriin, mutta jos isompaa ja veristä, niin sitten heti. Tämä ei kai ole ihan sama tilanne, kun vuoto on istukassa, eikä sen takana, mutta kai saman suuntaista. Vuotoa tuli 15 viikolla yhden kerran oikein tosi iso määrä, mutta ei siinäkään kesken mennyt siis, vaikka siltä se itselle vaikutti.

Nyt minulla on ollut tällä viikolla aika paljon supistuksia ja olen niistä vähän huolissani. Ensi viikolla on neuvolalääkäri, täytyy siellä sitten kysyä niistä.