Toimistolla samaa hommaa tekevät mies ja nainen. Naista pyydetään aina tekemään ripurapuhommat.
Olen erään miespuolisen kollegani kanssa samassa toimistossa vierekkäisissä huoneissa ja teemme täsmälleen samaa työtä samalla palkalla ja tittelillä.
Pomo marssii aina minun huoneeseeni ja pyytää tekemään kopioita, osoitetarroja ymym, koska "Sinulta se sujuu niin hyvin."
Sitten se kollega saa kehuja, kun on niin nopea omassa työssään. No mikähän minua hidastaa?!?!
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on turha parkua ettei herrasmiehiä ole, jos ei osaa vaatia arvoistaan kohtelua.
Ja mies saa arvoistaan kohtelua vaatimattakin.
Naisen pitää sitä erikseen vaatia....
Heh, kuinka söpösti te naiset osaattekin pyytää jos suoritettava työ vaatii sitä fyysistä voimaa. Tavattoman monta kertaa olen naiselle joutunut sanomaan, jos olet miesvaltaiselle alalle lähtenyt käyttäydy kuin mies. Kunnioitus on ansaittava.
Meillä oli viime viikolla toimipisteen muutto ja kaikki naiset oli viime viikon etätöissä. Tänään heti tuli toimistoon ja odottivat, että pääsevät valmiiseen pöytään. :D
Eikö teidän työnantaja raaskinut käyttää muuttofirmaa? Sano nyt vielä, että itse kuskasitte omat tavarat oman auton katolla.
Käytti sen verran, että saatiin laatikot ja kamat kasatiin paikkaan x. Oman loosinsa jokainen sai ihan itse "sisustaa". Nyt rouvat on ihan pulassa kun heillä ei ole esim yhtään kaappia. :D Jokaisen piti merkata vanhassa toimipisteessä mitä haluaa mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on turha parkua ettei herrasmiehiä ole, jos ei osaa vaatia arvoistaan kohtelua.
Katsotaanpa, miten suomalaiset miehet tähän naisten sortamiseen pystyisivät. Tilastoissa miehet ovat kaikilla sosioekonomisilla ja henkisillä mittareilla mitattuina naisia huonommassa asemassa. Syrjäytymisriski miehen kohdalla on paljon suurempi kuin naisen. Alkoholismi, riski kuolla väkivaltaisesti tai oman käden kautta – kaikissa näissä miehet ovat yliedustettuina. Näistä tosiasioista huolimatta valtaosa itseään naisiksi kutsuvista kuluttaa kaiken energiansa taisteluun naisten olojen parantamiseksi. Olojen, jotka ovat tilastojen valossa suorastaan loistavat.
- Se, joka on lopen kyllästynyt sanaan nainen.
Ja ns perinteiset miesten työt edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia. Ei naisilla ole mitään mielenkiintoa muuttaa tätä.
Veikkaanpa et pahin sukupolvi on nyt kasvamassa, eli nää oman elämänsä boss ladyt, joita on palvottu ja joiden asemaa sukupuolensa perusteella palvottu syntymästä lähtien, vaikka ovat jo saaneet kaiken, etuoikeutetun aseman valmiina, eikä mistään epäkohdista ole joutuneet oikeasti taistelemaan.
Mutta ei se minäminä-asenne tule näkymään vain suhteessa miehiin. Sitä tulee olemaan työpaikalla ja sukulaisten keskuudessa. Odottakaahna vain!
Vaihda tekstistäsi sukupuolet päittäin ja kas, mitä saat? Normiyhteiskunnan, jossa mies pitää itseään tärkeämpänä.
Niin, naisilla on kertomus siitä miten he ovat vasta pääsemässä mukaan yhteiskuntaan. :D Miten he ovat nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa jota miesten ja yhteiskunnan sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa.
Naisten luoma ja ylläpitämä salaliittoteoria, jonka mukaan miehet systemaattisesti sortavat naisia ja vaikeuttavat naisten täysvaltaista osallistumista yhteiskunnan toimintaan on täysin absurdi. Suomessa naisten osuus työntekijöistä on kasvanut huimasti sotien jälkeen. Koulutuksen, etenkin korkeakoulutuksen, osalta naiset ovat jo ohittamassa miehet. Suomessa on merkittävissä ja vaikutusvaltaisissa asemissa olevia naisia niin yritysmaailmassa, yliopistoissa kuin politiikassa. Nämä faktat osoittavat, että naisilla on tasavertainen mahdollisuus toimia vaativissa tehtävissä, yksilöllisten kykyjensä ja ominaisuuksiensa puitteissa.
Valitettavan tuttua. Edellisessä työpaikassani ei raaskittu palkata assistenttia, koska kyllähän nyt naispuoliset asiantuntijat hoitavat kiltisti kaiken puhelinvaihteen hoitamisesta postituksiin ja tulostushommiin. Samoin näiden asiantuntijoiden tuli suunnitella virkistyspäivät, hoitaa kahvitilaukset ja kahvinkeitto sekä siivota jäljet toimistolla järjestettyjen tilaisuuksien jälkeen. Jos jokin homma vahingossa annettiin jollekulle miehelle, tämä unohti oman osuutensa, jolloin naiset saivat paikata jäljet.
Niin, ja ne fyysisesti raskaat hommat? Ei niitä koodarijätkät tehneet, vaan naiset saivat roudata myös huonekaluja ympäri toimistoa, kun sisustusta laitettiin uusiksi. Ukot vaan katsoivat vierestä, kun kaksi pienikokoista naista raahasi sohvaa ympäri konttoria.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että kieltätyminen on vaikeaa, koska jos mies kieltäytyy kaikki on ok, ei mitään. Jos nainen kieltäytyy niin se aiheuttaa vihaa, katkeruutta ja se muistetaan vielä 10 vuotta tapahtuman jälkeenkin ja naista pidetään totaalisena lehmänä ja kusipäänä. Joten kun seuraukset on eri, pienistäkin asioista niin nainen joutuu miettimään hieman pidempään, että viekö yksi kieltäytyminen työuran loppuun ja ikuiseen köyhyyteen.
No ei aina mene noin. Kieltäytyä kun ei tarvitse kivahtamalla tai suuttumalla. Voi viileästi, mutta kohteliaasti sanoa, että "mulla on tämä projekti tässä kesken, mutta Pena saattaa ehtiä". Itse olen näyttänyt kaapin paikan juuri tällä tavalla, ja päässyt tytöttelystä eroon. Vaatii kyllä pokkaa, mutta onneksi se on yksi vahvimmista piirteistäni.
Mieluummin teen sitä minulle sysättyä helppoa piiperystä, kuin että hikoilisin ja ottasin turhaa painetta ja vastuuta. Jos joku omii itselleen ne vastuu ja ylitylhommat, niin ihan vapaasti, en todellakaan lähde niistä kilpailemaan ja meteliä nostamaan. Siinähän hikoilee ja punnertaa. Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Ehkä se työmyyrä palkitaan viisikymppisenä kultakellolla, jos ylipäätään on enää silloin hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa.
Usein pomo ei tiedä kuinka kauan 10+ eri sekalaisessa hommassa kuluu yhteensä aikaa. Suosittelisin sinua kirjaamaan vaikka parin viikon ajan jokaisen sekalaisen homman jonka teet ja kuinka kauan siihen kului, sekä sitten menemään sen kirjanpidon kanssa pomolle.
Kirjoita "aloittaja" tosiaan päiväkirjaa ja seuraavat kaksi vuotta käytte läpi kuka sanoi ja teki mitäkin, kuka jätti sanomatta ja tekemättä mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan tuttua. Edellisessä työpaikassani ei raaskittu palkata assistenttia, koska kyllähän nyt naispuoliset asiantuntijat hoitavat kiltisti kaiken puhelinvaihteen hoitamisesta postituksiin ja tulostushommiin. Samoin näiden asiantuntijoiden tuli suunnitella virkistyspäivät, hoitaa kahvitilaukset ja kahvinkeitto sekä siivota jäljet toimistolla järjestettyjen tilaisuuksien jälkeen. Jos jokin homma vahingossa annettiin jollekulle miehelle, tämä unohti oman osuutensa, jolloin naiset saivat paikata jäljet.
Niin, ja ne fyysisesti raskaat hommat? Ei niitä koodarijätkät tehneet, vaan naiset saivat roudata myös huonekaluja ympäri toimistoa, kun sisustusta laitettiin uusiksi. Ukot vaan katsoivat vierestä, kun kaksi pienikokoista naista raahasi sohvaa ympäri konttoria.
Ja naisethan nöyränä teki? :D
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin teen sitä minulle sysättyä helppoa piiperystä, kuin että hikoilisin ja ottasin turhaa painetta ja vastuuta. Jos joku omii itselleen ne vastuu ja ylitylhommat, niin ihan vapaasti, en todellakaan lähde niistä kilpailemaan ja meteliä nostamaan. Siinähän hikoilee ja punnertaa. Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Ehkä se työmyyrä palkitaan viisikymppisenä kultakellolla, jos ylipäätään on enää silloin hengissä.
Jos esim. KTM "saa tehdä" KTM:n palkalla kahvinkeittosilppua asiantuntijatyön tilalla, niin ymmärrän toki, että on "hölmöä itkeä vihreällä oksalla".
Asia on ikävämpi, jos:
- pomo ei ymmärrä kahvinkeittosilppuakin työksi, vaan KTM joutuu lisäksi painimaan oman varsinaisen työnsä kanssa, johon ei meinaa enää riittää aika.
- jos henkilö on yhtään kunnianhimoinen, hänestä voi tuntua, että "aivot surkastuu", kun ei pääse käyttämään niitä kunnolla koulutustaan vastaavissa töissä.
- jos henkilö haluaisi edetä organisaatiossa, on huono merkki, jos pomo pitää sinua nakkikoneena. Ei sellaisia tehtäviä muistella, kun mietitään, kenessä olisi ainesta johonkin uuteen ylempään rooliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaanpa, miten suomalaiset miehet tähän naisten sortamiseen pystyisivät. Tilastoissa miehet ovat kaikilla sosioekonomisilla ja henkisillä mittareilla mitattuina naisia huonommassa asemassa. Syrjäytymisriski miehen kohdalla on paljon suurempi kuin naisen. Alkoholismi, riski kuolla väkivaltaisesti tai oman käden kautta – kaikissa näissä miehet ovat yliedustettuina. Näistä tosiasioista huolimatta valtaosa itseään naisiksi kutsuvista kuluttaa kaiken energiansa taisteluun naisten olojen parantamiseksi. Olojen, jotka ovat tilastojen valossa suorastaan loistavat.
- Se, joka on lopen kyllästynyt sanaan nainen.
Miehet itse sössivät asiansa, ja ovat rakentaneet tämän patriarkaalisen systeeminen. Aika pitkälti se on rakentunut hyväveli-meiningillä, tai toiveella päästä mukaan siihen. Sallitaan pomojen pomottaa ja sortajien sortaa, koska jos on uskollinen hännän heiluttaja, niin saattaa joskus jotain murusia tipahtaa itsellekin. Paitsi niin ei tietenkään käy, ja sitten uhriudutaan urakalla ja aletaan vetää viinaa, kun ei muitakaan keinoja ole ehtinyt siltä nuoleskelultaan opetella. Se, mitä ollaan ylempää opittu, on heikompien kiusaaminen, ja sitähän osaa harrastaa yksinkertaisempikin ukkeli.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pomo ei tulosta itse lippulappusiaan.
Kun hän ei osaa, ei kehtaa kysyä neuvoa, hänellä ei ole sihteeriä, joka usein on nainen, hän pyytää naispuolista alaistaan... miehen logiikkaa.
Ei pomot uskalla pyytää miehiä tekemään mitään. Taputellaan vaan selkään, oli työn tulos mikä tahansa.
No miksei pyydettäisi? Moiset turhat perseen pyörittäjät ja tukan kähertäjät. Ei niiltä onnistu kuin kikattelu ja keimailu.
Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori, joka en ole koskaan edes ajatellut, etteikö nainen olisi pätevä tekemään mitä tahansa.
Milloinkaan omassa nuoruudessani en muista, että olisimme (ikäpolveni siis) koskaan ikinä ajatelleet, ettei nainen voi käyttäytyä noin, että tuo on miehen työ ja tämä on naisen paikka. Minun sukupolveni on aina ajatellut, että kaikki, jokainen ihminen voi tehdä mitä haluaa.
Siksipä tuntuu kovasti kummalliselta, että nuorien sukupolvi on nyt rajoittamassa tätä kaikkea ja kaiken pitäisi liittyä vain naiseuteen tai mieheyteen – eikä siihen että olemme vain ihmisiä.
Kyseinen sukupolvi tuli tähän valmiiseen maailmaan, katettuun pöytään ja alkoi sitten sotkemaan sitä kaikkea, kun ei ollut muuta tekemistä. Miehet eivät ole minua koskaan sortaneet, ainakaan työelämässä tai CV:ssä tai missään mitä voisin pitää konkreettisena haittana. Naiset sen puoleen ovat. Naiset ovat olleet niitä, jotka ovat tehneet elämästä hankalaa. Ja vaikka olen tietysti ollut itse se toinen osapuoli, on minun pakko todeta, että kaikkein häiriintyneimmät ihmissuhteet koskaan ikinä elämässäni ovat olleet naisiin. Naiset ovat pilkanneet ja ivanneet ulkonäköäni ja elämääni ja levitelleet kertakaikkiaan kammottavia juoruja elämästäni, vailla mitään todellisuuspohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, kuinka söpösti te naiset osaattekin pyytää jos suoritettava työ vaatii sitä fyysistä voimaa. Tavattoman monta kertaa olen naiselle joutunut sanomaan, jos olet miesvaltaiselle alalle lähtenyt käyttäydy kuin mies. Kunnioitus on ansaittava.
Meillä oli viime viikolla toimipisteen muutto ja kaikki naiset oli viime viikon etätöissä. Tänään heti tuli toimistoon ja odottivat, että pääsevät valmiiseen pöytään. :D
Eikö teidän työnantaja raaskinut käyttää muuttofirmaa? Sano nyt vielä, että itse kuskasitte omat tavarat oman auton katolla.
Käytti sen verran, että saatiin laatikot ja kamat kasatiin paikkaan x. Oman loosinsa jokainen sai ihan itse "sisustaa". Nyt rouvat on ihan pulassa kun heillä ei ole esim yhtään kaappia. :D Jokaisen piti merkata vanhassa toimipisteessä mitä haluaa mukaansa.
Muuttofirma siinä on töpännyt, jos he eivät ole ottaneet mukaan merkattuja kalusteita vaan siinä on jokaisen pitänyt vahtia vieressä, että he tekevät kuten on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttofirma siinä on töpännyt, jos he eivät ole ottaneet mukaan merkattuja kalusteita vaan siinä on jokaisen pitänyt vahtia vieressä, että he tekevät kuten on sovittu.
Ei tätä nyt muuttofirman miesten syyksi saa mitenkään. Rouvat luuli, että hr-osastolta tulee joku joka merkkaamaan mitä kukin tarvitsee ja saa ottaa mukaan. Yksikään heistä ei ollut edes käynyt etukäteen katsomassa uutta toimipistettä vaan he tosiaan oletti, että heille joku sen loosin laittaa valmiiksi sinä aikana kun he ovat etätöissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt, 80-luvun lapsi ja 90-luvun nuori, joka en ole koskaan edes ajatellut, etteikö nainen olisi pätevä tekemään mitä tahansa.
Milloinkaan omassa nuoruudessani en muista, että olisimme (ikäpolveni siis) koskaan ikinä ajatelleet, ettei nainen voi käyttäytyä noin, että tuo on miehen työ ja tämä on naisen paikka. Minun sukupolveni on aina ajatellut, että kaikki, jokainen ihminen voi tehdä mitä haluaa.
Siksipä tuntuu kovasti kummalliselta, että nuorien sukupolvi on nyt rajoittamassa tätä kaikkea ja kaiken pitäisi liittyä vain naiseuteen tai mieheyteen – eikä siihen että olemme vain ihmisiä.Kyseinen sukupolvi tuli tähän valmiiseen maailmaan, katettuun pöytään ja alkoi sitten sotkemaan sitä kaikkea, kun ei ollut muuta tekemistä. Miehet eivät ole minua koskaan sortaneet, ainakaan työelämässä tai CV:ssä tai missään mitä voisin pitää konkreettisena haittana. Naiset sen puoleen ovat. Naiset ovat olleet niitä, jotka ovat tehneet elämästä hankalaa. Ja vaikka olen tietysti ollut itse se toinen osapuoli, on minun pakko todeta, että kaikkein häiriintyneimmät ihmissuhteet koskaan ikinä elämässäni ovat olleet naisiin. Naiset ovat pilkanneet ja ivanneet ulkonäköäni ja elämääni ja levitelleet kertakaikkiaan kammottavia juoruja elämästäni, vailla mitään todellisuuspohjaa.
En sano, että olisin kaikesta täysin eri mieltä kanssasi - ja sinulla on toki oikeus kokemuksiisi, vaikka itselläni esim kaikki aktiiviset koulukiusaajat ovat olleet poikia.
En viitsinyt tätä aiemmin kirjoittaa, mutta kirjoitan nyt kun tuli sopiva rako. Itse 90-luvulla syntyneenä koen sinun ikäisesi naiset sinänsä kunnioitettavina "pioneereina", jotka olette ottaneet itsellenne tilaa ja raivanneet tietä aloilla, joissa naisia ei ole aiemmin niin ollut.
Ikävästi olen kuitenkin tällaisilla "naispioneereilla" huomannut asennetta ja käytöstä, että "kyllä meille nainen saa tulla töihin, kunhan on tietynlainen nainen" (lue: kovaääninen rämäpää, yksi äijistä).
Eli kiitos työstänne ja anteeksi kaikesta siitä, mitä olette varmasti joutuneet kestämään. Seuraavana sukupolvena haluaisimme kuitenkin mennä moniNAISEMMIN eteenpäin. Tässä esiintyy vielä kitkaa, hämmennystä ja muun muassa näitä ikäviä "positiivisia stereotypioita", kuten että naiset parempia paperinpyörittelyssä, siisteydessä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja naisethan nöyränä teki? :D
Kyllä lukuisia kertoja yritettiin sanoa, ettei nämä tehtävät vastaa työnkuvaa, mutta työnantajalla on loppupeleissä direktio-oikeus työtehtäviin. Saatiin myös kuulla rivien välistä, kuinka ollaan hankalia ja yhteistyökyvyttömiä, kun mainittiin, ettei huvittaisi järjestää lähes 100 ihmisen virkistyspäivää muun työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä nyt muuttofirman miesten syyksi saa mitenkään. Rouvat luuli, että hr-osastolta tulee joku joka merkkaamaan mitä kukin tarvitsee ja saa ottaa mukaan. Yksikään heistä ei ollut edes käynyt etukäteen katsomassa uutta toimipistettä vaan he tosiaan oletti, että heille joku sen loosin laittaa valmiiksi sinä aikana kun he ovat etätöissä.
On teillä kyllä sitten ruutihattuja töissä, miten ovatkin kaikki teille osuneet tai sitten tavattoman epäselvät ohjeet. Meidän toimistossa osataan noudattaa ohjeita ja tehdään kuten on neuvottu eikä muutossa ollut mitään epäselvää vaikkei uudessa paikassa kukaan ollut käynytkään. Joskin jotkut eivät niitä ohjeita olleet saaneet tai ymmärtäneet, mutta toisiamme autettiin kun pakkauspäivä oli ajankohtainen. Niin meihet kuin naiset osasivat noudattaa ohjeita ja auttoivat toisiaan hommissa - mutta meillä onkin yleisesti töissä mukava ilmapiiri. Aika kulahtanut meininki teidän toimsitossanne...ja kyllä meidän muuttofirma rakensi työpisteet sekä kantoi jokaisen merkkaamat muuttolaatikot siihen oman pisteen viereen/pöydälle. Toimistolla sitten jokainen rakensi oman työpisteensä loppuun kun etätöistään tuli toimistolle. Ainoastaan muutama kiinteistövastaava oli meidän toimistolla mukana muutossa, että kaikki meni kohdilleen.
Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa.
Usein pomo ei tiedä kuinka kauan 10+ eri sekalaisessa hommassa kuluu yhteensä aikaa. Suosittelisin sinua kirjaamaan vaikka parin viikon ajan jokaisen sekalaisen homman jonka teet ja kuinka kauan siihen kului, sekä sitten menemään sen kirjanpidon kanssa pomolle.