Juolestuttava ilmiö: Kevytyrittäjyys yleistyy nuorten kesätöissä
Oletko törmännyt tällaiseen?
Kommentit (9)
"Jos työssä sattuu tapaturma, nuoren pitää itse kustantaa hoitonsa, ja hän saattaa joutua korvaamaan asiakkaalle tapahtuneet vahingot."
Jep. Tiedän tapauksen jossa kahvilan 15 v kesätyöntekijä läikytti vahingossa kahvia asiakkaan laukulle, kahvilan omistaja vaati nuorta korvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Jos työssä sattuu tapaturma, nuoren pitää itse kustantaa hoitonsa, ja hän saattaa joutua korvaamaan asiakkaalle tapahtuneet vahingot."
Jep. Tiedän tapauksen jossa kahvilan 15 v kesätyöntekijä läikytti vahingossa kahvia asiakkaan laukulle, kahvilan omistaja vaati nuorta korvaamaan.
Pitää olla lupa läikyttää.
Yksi yrittäjä taisi voittaa erään kahvilatoiminnan kilpailutuksen juuri tällä keinolla. Kaikki työntekijät ovat ns. kevytyrittäjiä. Muilla oli työsuhteiset työntekijät.
Luulisi että vanhemmat huolestuisi jos on tällainen sopimus? Nuoret tuskin itse ymmärtää näiden päälle.
Kai tänäkin on sitä Kokoomuksen märkää unelmaa. Yrittäjän ei tarvitse enää maksaa työnantajakuluja ja yrittäjyyden riskitkin on siirretty työntekijöille.
Puhutaankohan näistä työelämäasioista koulussa? yhteiskuntaoppi, opo?
Ei koske pelkästään nuoria. Kokoomuslaiset yrittäjät riistävät härskisti sotap a k o l a i s i a ja uittavat voitot veroparatiiseihin verottajan ulottumattomiin.
Juu, ulkomaalaisia ja teinejä on helppo huijata. Mutta joku EK ajattelee että tää on vaan hyvä juttu. Paremmat voitot firmoille.
Sairasajan palkka on pieniä huolia. Vakuutukset kannattaa olla kunnossa, koska vastuu siirtyy toimeksiantajalta kevytyrittäjälle.