voiko työttömällä olla lomaa?
Olen työtön ja sanoin kaipaavani lomaa. Puolisoni siihen ivallisesti tokaisi, mistä oikein olisin muka lomalla. Tunteeni loukkaantuivat. Koska minäkin tarvitsen ja miksi en joskus myös ansaitsisi lomaa ja palautumista? olen uupunut. sitten kun hänen lomansa alkaa, niin se on kyllä sitten tapaus. somepäivitykset ja lomanaloituskaljat ja asiaankuuluvat rituaalit varmasti toteutuvat tänäkin vuonna. koska kun on tärkeä ja tekee töitä, niin silloin kyllä on lomansa ansainnut. ja silloin o n sitä lomaa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset lomaa mistä? Eikö työttömänä oleminen ole jatkuvaa lomaa?
Mainitulle "lomalle" pääsee varsin helposti. Työn antaja voi myös hyväksyä irtisanoutuvalle oikeuden häipyä irtisanoutumisajatta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyisin voi lähteä viikoksi ulkomaillekin, kun ilmoittaa etukäteen ja tavoitettavissa. Itse olin aikanaan 2 viikkoa Jenkeissä ilmoittamatta ja tuttava seuloi postin (silloin kaikki ilmoitukset tuli kirjeellä).
Mäkin olin aikanaan viikon ulkomailla. Naapuri tarkasti postimme pyynnöstäni. No, juuri tuon viikon aikana sitten pärähti työkkäristä kirje, joka vaati toimintaa samantien. Aika jännästi osasivat ajoittaa sen, kun kuitenkaan ennen sitä eikä sen jälkeenkään tullut mitään pitkiin aikoihin. Matkailuakaan en ole tuon jälkeen harrastanut.
Nyt, kun on pakko hakea vähintään neljää paikkaa kuukaudessa, niin olisi oikeudenmukaista tarjota työttömillekin lomaa työnhausta. Yksi kuukausi vuodessa ilman työnhakuvelvoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noin loman aloitusfiilistelyt, tunteet jne. kuuluvat työntekijöiden oikeuksiin. Eli, jos olet töissä niin sitten tuosta lomastakin nauttii ihan erilailla ja se on myös erilaista aikaa kuin arki ja niin sen pitää ollakin. Minusta senkin kaipaaminen on hyvä motivaattori töiden hakuun. Kas, kun ei työttömille pidä alkaa maksaa lomaltapaluurahaa. Ei se oikeasti se lomakkeiden täyttö ole yhtä vaativaa kuin 8 tuntia töitä päivässä. Olen itsekin ollut työttömänä yli vuoden, joten tiedän mistä puhun.
Ei kuulunut ainakaan mun oikeuksiin, kun olin töissä. Olin samalla työnantajalla yli vuoden. Vähän ennenkuin kesälomakausi alkoi, työ loppuikin. Eipä tullut palkallista kesälomaa. Toki se maksettiin rahana, mutta ei se ole sama asia kuin että saisi ihan vain olla monta viikkoa putkeen ilman huolta toimeentulosta.
Työtön voi lomailla aivan miten haluaa niinkuin kaikki muutkin ihmiset.
Oliko sinun tarkoitus kysyä, että onko 'loma' palkallista?
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden ensi viikolla työttömän mieheni kanssa lomalle. Kyllä meillä molemmilla on sitten loma, kun omani alkaa ja kyllä sitä työtönkin tarvii ja saa lomailla. Eihän niitä paikkojakaan tule heinäkuussa samalla tavalla auki, kun kaikki lomalla.
Paikkoja pitää silti hakea neljää per kuukausi, oli paikkoja auki tai ei. Tuo on se, mistä itse työttömänä kaipaisin lomaa. Saisi edes yhden kuukauden olla rentona ilman pelkoa mistään pakkotoimista ja ilman kirjeitä, joissa ilmoitetaan "harkitsemme, keskeytämmekö etuuden maksamisen". Noita kirjeitä tuli aikanaan säännöllisesti, vaikka olisit kuinka ahkerasti hakenut työtä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun on pakko hakea vähintään neljää paikkaa kuukaudessa, niin olisi oikeudenmukaista tarjota työttömillekin lomaa työnhausta. Yksi kuukausi vuodessa ilman työnhakuvelvoitetta.
0
Mulla osa-aikainen työ, velvoite 1 työmaa per 3 kk.
Se loma on se yks viikko vuodesta kun on dokaamatta tuskiinsa, omalla kohdalla osuu yleensä jouluun.
Sinulle mitkään lomat kuulu. Lekottelet muutenkin yhteiskunnan rahoilla muiden taakkana. Senkin marisija.
Mikä loma sinulla nyt pitäisi olla? Vähän mökkeilemään saaristoon yhteiskunnan varoilla? Tekisikö mieli etelän aurinkoon pariksi viikoksi? Kyllä varmaan sosiaalitantta tulee ja maksaa.
Tässä sen näkee miten pihalla työssäkäyvät ovat työttömyydestä. Voisivat kerrankin kokeilla mennä toisen kenkiin ettei tarvi pilkata. Mutta joo, aloittajalla on OIKEUS hakea tuettua lomaa eri lomajärjestöistä, ja se myönnetään sosiaalisin ja taloudellisin perustein. Itse olen ollut tuetulla lomalla Kalajoella hotellissa, Kajaanissa hotellissa, ja Rovaniemellä erittäin hienossa hotellissa, jossa oli maanmainio kylpylä. Lomani maksoi Kela. Tänne asti kuuluu työssäkäyvän kateellinen hampaiden narskunta. Sanoppa sille puolisollesi että sinullakin on oikeus lomaan. Maiseman vaihdos tekee ihan kaikille hyvää. Sitäpaitsi, jätä se sika.
Vierailija kirjoitti:
Tämä avaus kuulostaa niin Uuno Turhapurolta, ettei voi kun ihmetellä miten tästä ei aikoinaan tehty elokuvaa.
Työtönhän on koko ajan lomalla. Osa työttömistä on tahtomattaan työttömiä mutta on niitäkin jotka ovat valinneet työttömyyden. Osa on tyytyväinen tukiin mitä saa ja työtä ei kiinnosta tehdä.
Yhdyn miehesi kanssa naurukuoroon!
Koitappa lähteä ulkomaille työttömänä.
Vankilastakin saa lomaa. Työtön on jatkuvien "toimenpiteiden" alaisena eli rangaistaan työnantajien säädöstä, eli työvoimapulasta jauhamisesta samaan aikaan kun sadat tuhannet jää ilman töitä. Työtön saa lusia ilman lomaa tai rikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyisin voi lähteä viikoksi ulkomaillekin, kun ilmoittaa etukäteen ja tavoitettavissa. Itse olin aikanaan 2 viikkoa Jenkeissä ilmoittamatta ja tuttava seuloi postin (silloin kaikki ilmoitukset tuli kirjeellä).
Mäkin olin aikanaan viikon ulkomailla. Naapuri tarkasti postimme pyynnöstäni. No, juuri tuon viikon aikana sitten pärähti työkkäristä kirje, joka vaati toimintaa samantien. Aika jännästi osasivat ajoittaa sen, kun kuitenkaan ennen sitä eikä sen jälkeenkään tullut mitään pitkiin aikoihin. Matkailuakaan en ole tuon jälkeen harrastanut.
Sama homma. Varasin matkan tuli seuraavana päivän kirje, matkan aikana pikakäynti työkkärissä. Peruin reissun ja työkkärissä ei ollut se virkailija paikalla vaan oli lomalla. Niillä on tullin kanssa joku sopimus että automaattisesti lähtee viesti työkkäriin holhottavalle alamaiselle. Töitä ei toki saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi jäädä sairauslomalle. Muistakaa työttömät: Kun kuritukset ja kuristukset alkaa, voitte hakea sairauslomaa! Jotkut hakee sairauslomaa silloin, kun TE-toimisto yrittää tuupata tukitöihin.
Työttömäthän ovat työttömiä, siis ilmaa työtä. Mistä työttömät jäävät lomalle tai hakevat sairaslomaa? Ei aukene tämä logiikka minulle.
Kyllä työtön saa sairauslomaa, jos vaikka jalka murtuu on pitkä sairausloma jolloin ei hakeuduta töihin eikä tule kirjeitä mahdollisista työpaikoista, työttömyysturva vaihtuu sairauspäivärahaksi. Tukimuodon muuttumisen vuoksi pitää olla sairausloma.
Ei saa työtön sairaslomaa, lakia on muutettu niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tarvitsee välillä lomaa, oli lähtötilanne mikä tahansa.
Miten työttömän loma eroaisi työttömän arjesta? Eikö tavoite ole työpaikan saanti? Eikö työtön voi *etsiä töitä* koko EU:n alueelta? Vai pelkääkö ap. että juuri silloin, kun hän on *lomalla*, tarjotaankin töitä?
Suomalainen pitkäaikaistyötön ei saa hakea töitä fyysisesti muuta kuin suomesta. Työvoiman vapaa likkuminen koskee vain virolaisia, ukrainalaisia ja lähi-itäläisiä ja mustia.
Miten se loma sitten ilmenisi? Mitä sellaista tekisit, mitä et muuten tee? Sinähän olet koko ajan vapaa tekemään mitä haluat, joten en ymmärrä millä tavalla loma eroaisi arjesta. Lomahan on sitä, ettei töihin tarvitse mennä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se loma sitten ilmenisi? Mitä sellaista tekisit, mitä et muuten tee? Sinähän olet koko ajan vapaa tekemään mitä haluat, joten en ymmärrä millä tavalla loma eroaisi arjesta. Lomahan on sitä, ettei töihin tarvitse mennä.
Niinkö? Olen kuullut että moni työllinen käy lomalla ulkomailla. Ihanko kotiin jää työlliset lomaa viettämään. Kerro toki lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä loma sinulla nyt pitäisi olla? Vähän mökkeilemään saaristoon yhteiskunnan varoilla? Tekisikö mieli etelän aurinkoon pariksi viikoksi? Kyllä varmaan sosiaalitantta tulee ja maksaa.
Korkeampiarvoinen sosiaalitantta poliitikko se maksaa sinunkin ja 600 000 virkasiskosi palkan julkkarilla että pidä turpasi kiinni ja paljon enemmän kuin työkkärin hilut.
No mutta sinun tilanteessahan sen ku päätät että alotat loman. Tehkää lomanalotusrituaalit yhdessä.
Ole vaikka 2 vko niin ettet tee mitään työllistämistoimia, etkä murehdi, etkä stressaa. Nautit lomasta.
Pienellä budjetilla voi tehdä vaikka mitä kivaa.
KAIKKI on asenteesta kiinni.