Uusi työkaveri saa minut lukkoon
Aloitin pari viikkoa sitten uudella työpaikalla, jossa on yksi työkaveri, joka muistuttaa minua todella paljon eräästä entisestä työpaikkakiusaajastani. Menen aina aivan lukkoon hänen seurassaan, vaikka tiedostan että hän ei (todennäköisesti) ole samanlainen kuin tuo kiusaaja. Jotenkin vain koko hänen olemuksensa ja huumorinsa saa jonkin muiston aktivoitumaan mielessäni ja menen aivan lukkoon enkä pysty olemaan hänen seurassaan normaalisti. Tunnen oloni tyhmäksi ja tiedostan kyllä että tilanteessa ei ole mitään uhkaa. Jälkikäteen häpeän sitä miten oudolta varmaan olen vaikuttanut. Miten voisin oppia olemaan rennommin hänen seurassaan?
Kommentit (6)
Samas mieltä, tutustunhäneen paremmin. Luo heti alussa hänelle positiivinen kuva itsestäsi. Tarjoa kahvit tmv.
Pyydä häntä kertomaan perheestään tai harrastuksestaan. Ole kiinnostunut. Ehkä löydät jotain yhteistä hänen kanssaan.
Kiitos vastauksista. Täytyy varmaan yrittää tutustua häneen paremmin. En tosin tiedä miten se onnistuu kun olen ahdistunut hänen seurassaan, mutta ehkä pystyn jotain kysymään. Ignoraaminen ei täysin onnistu, vaikka ainakaan tähän mennessä emme varsinaisesti ole tehneet töitä yhdessä, mutta nähneet työpaikan yhteisissä tiloissa. Mutta on varmaan muillekin silmiinpistävää että vain hänen seurassaan käyttäydyn eri tavalla.
Yritä vaikka kirjoittamalla selvittää ahdistuksen syitä itsellesi ja järkeillä, miksi tunnet nyt tuolla tavalla. Käsittele asiaa ns. ulkopuolisen silmin
Onpa ikävä tilanne, tsemppiä.
Kannattaa varmaan yrittää vain rohkeasti jutella hänelle. Keskustele alkuun vaikka säästä tai muusta neutraalista asiasta. Siitä on hyvä aloittaa, eikä tarvitse ottaa paineita henkilökohtaisten asioiden jakamisesta. Eikä sinun ole mikään pakko olla tekemisissä hänen kanssaan yhtään sen enempää kuin työn puolesta on tarpeen.
Ymmärrän tunteen.
Voisitko tutustua häneen paremmin? Olettaen, että ignooraaminen ei ole mahdollista?