Halusin palvelua suomeksi - minua pyydettiin lähtemään
Tähän on tultu Helsingissä: pyysin palvelua suomeksi kahvilassa ja minua pyydettiin lähtemään, kun uskalsin sanoa, että Suomessa on osattava suomea (kukaan henkilökunnasta ei siis puhunut suomea). Puhun itse muuten neljää kieltä ja olen asunut ulkomailla pitkään. Haluan kuitenkin kotimaassani palvelua omalla kielelläni. Miksi nämä tyypit tulevat Suomeen, jos he suhtautuvat pilkallisesti suomalaisiin ja maamme virallisiin kieliin?
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kiertää kaikki liikkeet joissa yritetään tarjota palvelua muulla kuin suomen kielellä.
On kyllä aika pikkumaista :D itse ilahdun ulkomailla jos saan palvelua edes joskus englanniksi. Kyrsii espanjalaisten asenne välillä... oikeen suututaan jos puhuu niille englantia tai kökkö-espanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kiertää kaikki liikkeet joissa yritetään tarjota palvelua muulla kuin suomen kielellä.
Tai ruotsiksi. Kierrän kyllä kaikki vuittonit kaukaa koska ei kiinnosta antaa rahat tuollaiselle ketjulle. Täällä suomessa palveleekin lähinnä vinkuintiaaneja, ja eikös LV saanukki noottia tosta kielitaidottomuudestaan.
Kebabin pyörittäjät oppivat suomea parhaassa tapauksessa jopa puolessa vuodessa. Kaikenlaisia pellejä liikkuu joukossa, jotka eivät opi edes kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa moni yritys lopettanut koska eivät osaa suomen kieltä. Kyllä toi enkku tuntuu syrjäyttävän suomen kielen ja ulkomaaalaiset luulee että Suomessa kaikki osaa englantia. Työpaikassakin missä olen on järjestään enemmistö ulkomaalaisia jotka ei osaa edes alkeellista suomenkieltä. Ikävää kun jopa jotkut Suomalaiset vihaa omaa äidinkieltään ja kulttuuriaan. Missään muualla Euroopan maissa tai osassa ei saa palvelua edes englanniksi saatikka suomeksi.
Ai ei missään Euroopan maassa saa palvelua englanniksi? Oletko ikinä käynyt muualla kuin Suomessa? Euroopan jollain tasolla edes kehittyneissä maissa puhutaan hyvin englantia. Olen viimeisen vuoden sisällä ollut ainakin Saksassa, Tanskassa, Briteissä, Itävallassa, Hollannissa, Italiassa ja Sveitsissä, ja kaikissa paikoissa pärjännyt mainiosti englannilla.
Helsingissä on paha työvoimapula ravintola-alalla, joten sieltä löytyy paljon suomea taitamattomia, mutta englantia osaavaa henkilökuntaa. Ravintola-alaakin vaivaa henkilökuntapula varmaan kaikkialla maailmassa. Englanti on yleiskieli, jolla pärjää sit kaikkialla.
Eurooppaa on tullut kierrettyä paljon, eikä monin paikoin englannilla pärjää. Kyllä nyt suurten kaupunkien vegaaniravintoloissa kaikki osaavat englantia. Se, että kaikkialla pärjäisi englannilla, ei ole totta edes Suomessa saati sitten muualla maailmassa.
Tuo on parempaa rasismia kun suomalaisen käsketään poistua.
Kunnissa, joissa on merkittävä määrä ruotsia äidinkielenään puhuvia, mutta enemmistö kuitenkin on suomenkielisiä, saattaa ja paikottellen onkin hyvin vaikea saada terveydenhoitopalveluja ruotsiksi.
I kommuner, som har en betynda andel svenska som modersmåltalande invånare, kan i vissa fall vara mycket svårt att få hälsovårdtjänster på svenska, det kan samtidigt gälla även engelska. Finska staten kunde ju betala några miljoner euro till alla, som inte har finska som modersmål och som samtidigt är villiga att utvandra från Finland. Om inget annat, finskspråkiga skulle kielitilanne-då få sinnesro i sitt land.
Asun kaksikielisellä paikkakunnalla ja tulen toimeen molemmilla kielillä. Niille jotka edes yrittävät selviytyä asiakaspalvelusta auttavasti toisella kielellä on annettava tilaisuus. Kun soitan esim. johonkin kunnan palvelunumeroon ja äidinkieleltään ruotsia puhuva yrittää neuvoa suomeksi, en vaihda kieltä vaikka sillä saisinkin asian sujumaan nopeammin. Itsekkin andra inhemskaa nopeasti puhuessa kielioppi unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burger Kingissä tilauksen vastaanottaminen ilman täydellistä suomenkielen taitoa on aika helppoa. Asiakas sanoo kassalla "Double Roasted Onion & Bacon ja Sprite, niin ei voi mennä mitenkään pieleen. Ne nimet on valmiiksi jo englanninkielisiä. Jos se siltikin tuntuu vaikealta, käyttää automaattiia, joka toimii suomeksi.
Tietyn kielen vaatiminen asiakaspalvelijalta on vain ja ainoastaan moukkamaista.
Älä viitsi.. Ei tosiaankaan ole. Mitä jos asiakas olisi vaikka iäkäs isäni, joka ei osaa englantia? Tuo on kuitenkin hesassa keskeisellä paikalla. Tämä ihmetyttää myös: Miten koko ikänsä saaristopaikkakunnissa asuvat suomenruotsalaiset eivät osaa suomea? Eivät edes nuoret. Miten he ovat päässeet koulusta läpi?
Mun vanhalla isällä on sen verran järkeä, että ei väkisin vääntäisi nuorisoravintoloihin. Abcilla vanhuksia palvellaan taatusti suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burger Kingissä tilauksen vastaanottaminen ilman täydellistä suomenkielen taitoa on aika helppoa. Asiakas sanoo kassalla "Double Roasted Onion & Bacon ja Sprite, niin ei voi mennä mitenkään pieleen. Ne nimet on valmiiksi jo englanninkielisiä. Jos se siltikin tuntuu vaikealta, käyttää automaattiia, joka toimii suomeksi.
Tietyn kielen vaatiminen asiakaspalvelijalta on vain ja ainoastaan moukkamaista.
Älä viitsi.. Ei tosiaankaan ole. Mitä jos asiakas olisi vaikka iäkäs isäni, joka ei osaa englantia? Tuo on kuitenkin hesassa keskeisellä paikalla. Tämä ihmetyttää myös: Miten koko ikänsä saaristopaikkakunnissa asuvat suomenruotsalaiset eivät osaa suomea? Eivät edes nuoret. Miten he ovat päässeet koulusta läpi?
Mun vanhalla isällä on sen verran järkeä, että ei väkisin vääntäisi nuorisoravintoloihin. Abcilla vanhuksia palvellaan taatusti suomeksi.
Tätä menoa sekin tulee muuttumaan.
Nyt kannattaisi vielä yrittää pitää kiinni kielestämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi vielä yrittää pitää kiinni kielestämme.
Perusta itse täysin suomenkielisiä paikkoja, jos ne on sulle niin tärkeitä. Tee lapsia ja opeta ne lukemaan kalevalaa. Opiskele vaikka suomenkielen opettajaksi perkele, mutta älä mussuta muille yrittäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut täysin paskaa. Yksityinen palveluntarjoaja voi ihan vapaasti valita kielet, millä palvelee.
Ja asiakas voi ihan vapaasti valita missä liikkeessä asioi.
Joten mikä oli ongelmasi, kun sinua piti pyytää poistumaan?
Se on siis sitä parempien ihmisten rasismia. Mikä paskamyrsky nouseekaan jos öljytikkua pyydetään poistumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut täysin paskaa. Yksityinen palveluntarjoaja voi ihan vapaasti valita kielet, millä palvelee.
Ja asiakas voi ihan vapaasti valita missä liikkeessä asioi.
No sehän tässä juuri on se jutun juju. Jos et tykkää liikkeistä, joissa ei palvella suomen kielellä, niin älä asioi sellaisessa. Se on ihan hemmetin yksinkertaista eikä ole mitään tarvetta mennä saarnaamaan typeryyksiä henkilökunnalle niin kuin tuo aloituksen pelle oli tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyy myös se että olemme pienikansainen maa ja meidän on huolehdittava kielemme olemassaolosta. Suomessa on saatava palvelua suomen kielellä.
No sitten vaan tahvo perustamaan niitä suomenkielisiä palveluyrityksiä sen sijaan, että uliset täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista Hesassa on keskeisillä paikoilla, josta ei löydy kivenheiton päästä toista palveluntarjoajaa sille iäkkäälle isällesi? Tähän ei mitään byrokratiaa tarvita. Asiakas valitkoon asioiko vaiko eikö asioi.
Ja ne suomenruotsalaiset saaristossa ovat käyneet ruotsinkielisen koulun eikä sielä juuri kuule suomea. Etkö tahvo tuon vertaa tajua?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti jos heitetään ulos kielisyystä, on se syrjintää. Huononkin kielitaidon ymmärtää jos edes yrittää tulla toimeen ja useimmiten tuleekin. Mutta että suoraa päätä kieltäydytään on se syrjintärikos.
Luehan tollo tuo juttu. On pyydetty lähtemään, kun aloituksen idiootti on alkanut saarnaamaan tiskillä. Mistä tahansa kyllä pyydetään lähtemään sellaista idioottia, joka alkaa tiskillä saarnaamaan. Heillä oli varmaan matsavia asiakkaitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaisi vielä yrittää pitää kiinni kielestämme.Perusta itse täysin suomenkielisiä paikkoja, jos ne on sulle niin tärkeitä. Tee lapsia ja opeta ne lukemaan kalevalaa. Opiskele vaikka suomenkielen opettajaksi perkele, mutta älä mussuta muille yrittäjille.
Kylläpäs käy sulla tunteisiin.
Kukahan tässä mussuttaa....
Kerrotko missä ja milloin olen jollekin yrittäjälle mussuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Hgin päärautatieaseman entisen lippuhallin Cafe Engelissä palvellaan vain englanniksi. Siellä on vain pöytiin tarjoilu. Eipä ole maalaiserkuilla menemistä.
Höpsis pöpsis. Kyllä voivat ihan rauhallisin mielin erkut mennä sinne, ovat sitten maalais- tai kaupunkilaiserkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.
Eihän tuokaan yrittäjä kieltäytynyt palvelemasta.
Pyyntö poistua ei kyllä mielestäni ole kovinkaan hyvää palvelua.
Ap kertoi asian vain omasta näkökulmastaan, joten voisin vahvasti epäillä, että antoi sellaista palautetta, joka antoi syyn kehottaa poistumaan.
Siis 1. halusin palvelua suomeksi ja 2. sanoin, että Suomessa on osattava suomea. En myöskään käyttäytynyt uhkaavasti enkä huutanut. Olen 160-senttinen nainen ja olin päiväkävelyllä. Jos olisin 185-senttinen mies, minua olisi takuulla kohdeltu kohteliaammin.
Jo vuosia ollut tämmöistä. En ymmärrä miksi ei pysyt töihin pystyvä ihminen oppimaan palvelusanastoa kahvilassa. Ei nyt kovin montaa sanaa tarvitsi oppia.
Olen joutunut jättämään monta paikkaa välistä, kun ei henkilökunta osaa englantiakaan tuota suppeaa palvelusanastoa enempää. Niinpä en voi olla varma sisältääkö annos itselle vaikean allergisen reaktion aiheuttavaa ainesosaa.
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä yövyin hotellissa Helsingissä, Turussa sekä Tampereella. Kaikissa oli hotellin aamiaisella työntekijöitä, jotka puhuivat englantia eivätkä ymmärtäneet yksinkertaista kysymystä suomeksi.
Sitten yövyin vastaavassa hotellissa Jyväskylässä. Minua palveli sekä ruokaravintolassa että aamiaisella ulkomaalaiset työntekijät, mutta kellään heistä ei ollut mitään vaikeuksia palvella suomeksi. Jotenkin tuntuu, että isoissa kaupungeissa on nämä kieliongelmaiset. Eikä ole ainoa esimerkki.
Nykyään on vain *niin* siistimpää puhua englantia kuin jotain junttia suomenkieltä. Samastahan syystä annetaan lapsille kansainvälisiä nimiäkin nykyään. Tuntemani supisuomalainen pariskunta nimesi poikansa Keviniksi.
Tässä yritetään määrittää moukkamaisuudet uudestaan. Nyt selvällä suomella siihen oveen että suomenkielisiltä pääsy kielletty.