Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.
Kommentit (619)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saikuttaa" on aika törkeä sana, kun tarkoitetaan sairastumista. Ei kukaan sairastu tahallaan, toisin kuin tuo sana vihjaa.
Nämä "saikuttaa" sanaa käyttävät, hyökkäävät myös lääkärien kimppuun ja aliarvioivat törkeästi koko lääkärikunnan, heidän koulutuksensa, osaamisensa ja ammattitaiton, ihan kuin he itse maallikkona olisivat viisaampia tekemään sairaudesta oikean diagnooseja tai tietäisivät, tarvitaanko sairaslomaa vai ei, kuin koulutettu lääkäri.
Toivottavasti nämä samat tyypit eivät itse koskaan käytä lääkäri- tai sh palveluita, vaan hoitavat itse itsensä.
Monessa työpaikassa tarvitaan jo eka päivästä alkaen lääkärinlausunto ja sairaslomasta aina päättää lääkäri, onko se potilaan kannalta tarpeellinen vai ei. Eikä se perustu luuloon, vaan faktoihin.
Sairaslomasta voi päättää lääkäri, mutta siihen päätökseen voi ratkaisevasti vaikuttaa se, miten kuvailee sitä todellista tai keksittyä selkäkipua tms., mitä lääkäri ei voi havaita.
Vierailija kirjoitti:
Mites näiden kanssa menetellään jos sairastut ja menet lääkäriin ja saat sairaslomatodistuksen, jossa todetaan ettei ole työkykyinen. Ohittaako työnantajan rahanhimo lääkärin lausunnon?
Silloin poissaolo ei ole aiheeton, joten ei tule varoitusta tms., ja palkkakin rullannee toisesta päivästä alkaen?
Kai tuo palkattomuus koskee myös vanhempia, jotka ottavat heti työstä lomaa, kun Suvi-Petteri sanoo vähän köh köh? Jos ei niin tämä on epäoikeudenmukaista.
Mun mielestä sairasloman ajalta ei pitäisi maksaa palkkaa ollenkaan. Mitähän v#ttua se työnantajan ongelmaksi yleensäkään lasketaan..
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa? Tuttu hyvin kiteytti: Ei siis kannata olla päivää sairauslomalla vaan vähintää viisi päivää!
Lusmut kyllä tosiaan löytävät keinoja huijata ja lintsata, olivatpa säännöt mitä tahansa.
Itse olen saikulla varmaan noin 2-3 vuoden välein. Itse ajattelen niin että asiasta valittavat ovat niitä saikuttajia jotka saikuttavat tosi paljon. Terve ihminen ei ole kipeänä edes joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulen menemään oksennustaudissa, kuumeessa, flunssassa ja kaikissa sellaisissa taudissa töihin, joista ei saa vähintään viiden vuorokauden sairauslomaa. Ja sitä saikun määrää mitä lääkäri antaa kun ei voi tietää etukäteen, niin tulen menemään Orpon hallituksen aikana aina sairaana töihin.
Teen töitä monisairaiden vanhusten ja nuorten kanssa. Siinä viikate heiluu, mutta sitä saa mitä tilaa.Äläpä nyt liioittele lapsellisesti. Ei sairaana tarvitse töihin mennä, kunhan edes terveenä menee - JA elää fiksusti, jolloin keskimäärin työntekijöille ei tule paljon poissaoloja.
Niin, pitää elää sinkkuna, asua yksin, käydä vain töissä, tilata ruuat ja vaatteet kotiinkuljetettuna eikä käydä yhtään missään kuin yksin pimeällä kävelemässä. Missään nimessä ei saa hankkia lapsia. Työnantaja kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Esimies tai firman omistaja on sinuun valta-asemassa. Huh huh. Kasvata parempi itsetunto. Ja kuvittelet myös että kaikki työnantajat on jtn ahneita ja rikkaita.
Sinun logiikallasi ihmettelen suuresti että olet itse työntekijänä etkä yrittäjänä.
No tietenkin on. Sehän on ihan perusasioita työmarkkinoilla ja se syy miksi työntekijät ovat järjestäytyneet ja yleissitovat työehtosopimukset syntyneet. Eli koska yksitäinen työntekijä ei ole tasaveroisessa neuvotteluasemassa työnantajan kanssa.
Toisaalta moni yrittäjä ei ole mikään erityisen varakas ja vastuiltaan (yrityksen mukana menisi paljon ja lisäksi jäisi takausvelat jne.) voisi verrata laivan kapteeniin, joka laivan upotessa on viimeisenä puikoissa ja menee kohtuullisella todennäköisyydellä laivan mukana pohjaan, kun taas matkustajat voivat siirtyä pelastusveneisiin (vrt. ilmoittaa milloin tahansa vaihtavansa työpaikkaa) ilman, että mitään juridista tms. vastuuta seuraa mukana.
Miksi ei muistuteta, että palkaton eka sairauslomapäivä ei koske yli viiden päivän sairauslomaa?
Pelkästään hyvä asia. Työpaikallani on useita pinnaajia, jotka eivät ole sairaita, mutta ottavat viikolla aamuvuorot saikkua. Puhtaasti pinnaamista. He ovat se ryhmä, joka äänekkäästi kritisoi tätä muutosta. Rehellisiä ihmisiä se ei haittaa. Voin ihan hyvin olla ensimmäisen sairauspäivän palkatta, koska sairastan todella harvoin.
Ei tuo yksi päivä taloutta kaada, mutta tehoaa varmaan aika hyvin lusmuiluun ja tyhjään saikuttamiseen.
Kyllähän se niin on, että työyhteisöissä oppii tunnistamaan kaverin, joka käyttää sumeilematta sairaslomapäiviä omaksi edukseen tarpeen niin itselle vaatiessa. Hampaat kirskuen; no mä jään sitten sairaslomalle, on niin tuttu sanonta, kun asiat ei mene itselle toivotulla tavalla. Paljon porukkaa töissä, joita ns. vatuttaa kokoajan kotiasiat tai työelämä. Töihin jäävät joutuvat tekemään heidänkin hommiaan, maanantait pahimpia. Kokemusta työelämästä on kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko, että ruokasi tarjoilee flunssainen tarjoilija räkäpisaroilla maustettuna?
En edes muista koska minulla on viimeksi ollut varaa käydä ravintolassa syömässä.🤣
Joo ei haittaa :D toi koskee vaan hyvätuloisia
Työnantaja tekee voittoa joka tapauksessa, kun meillä on ylityöt kielletty ja pitäisi kysyä lupa joka kerta. moni tekee omalla ajalla. Mä olen kyllä merkinnyt ilman lupaa kaikki tehdyt tunnit. Jos tulee huutoa antaa tulla
Nyt maanantai-/perjantailusmuilijoiden tempuista saa kärsiä kaikki. Pakko yrittää saada joku kuri ja järjestys tuohon touhuun.
No, leikataan työttömiltäkin ansiosidonnaista, jos työnantaja ei valitse töihin.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Vierailija kirjoitti:
No, leikataan työttömiltäkin ansiosidonnaista, jos työnantaja ei valitse töihin.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Voidaan irtisanoa helposti. Siinä voi lähteä koko kerätty omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.
Varsinkin jos se ripuli on tullut työpaikalta tartuntana.
Työtönkään ei saa työkokeilussa kulukorvausta niiltä päiviltä, kun on sairaana. Ei ole työterveyshuoltoa, mutta kela vaatii sairaslomalapun.
Äläpä nyt liioittele lapsellisesti. Ei sairaana tarvitse töihin mennä, kunhan edes terveenä menee - JA elää fiksusti, jolloin keskimäärin työntekijöille ei tule paljon poissaoloja.