Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.
Kommentit (619)
Meillä ovat maanantaina sairaana krapulaiset ja festarikävijät. Veikkaan, ettei tuo ehdotus koske oikeasti sairastuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko, että ruokasi tarjoilee flunssainen tarjoilija räkäpisaroilla maustettuna?
En edes muista koska minulla on viimeksi ollut varaa käydä ravintolassa syömässä.🤣
Joo ei haittaa :D toi koskee vaan hyvätuloisia
Eikä koske.
Kuka tahansa työssäkäyvä pystyy käymään ravintolassa syömässä silloin tällöin.
Ihmisten on pakko alkaa säästämään irtisanomisen varalle ettei omaisuus lähde heti alta.
Taas ihan höpöhöpö juttuja.
Aiemminkin yritykset on pystyneet irtisanomaan, ei tämä uudistus muuta mitään muuta, kuin se että sellaiset, jotka eivät halua töitä tehdä, niin niistä pääsee helpommin eroon.
Yrittäjile ja oikeasti töitä tekeville tämä on todella hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko, että ruokasi tarjoilee flunssainen tarjoilija räkäpisaroilla maustettuna?
En edes muista koska minulla on viimeksi ollut varaa käydä ravintolassa syömässä.🤣
Eikä koske.
Ihmisten on pakko alkaa säästämään irtisanomisen varalle ettei omaisuus lähde heti alta.
2400 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 836 netto. Työmarkkinatuki on 580 netto.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot eikä saa omistaa kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä koske.
Aiemminkin yritykset on pystyneet irtisanomaan, ei tämä uudistus muuta mitään muuta, kuin se että sellaiset, jotka eivät halua töitä tehdä, niin niistä pääsee helpommin eroon.
On tuo hyvä juttu työttömille, koska nyt voidaan irtisanoa vakituisia myös valtiolla ja kaupungin yksiköissä joille on kertynyt lisiä ja lomia ja työttömät pääsee heidän tilalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä koske.
On tuo hyvä juttu työttömille, koska nyt voidaan irtisanoa vakituisia myös valtiolla ja kaupungin yksiköissä joille on kertynyt lisiä ja lomia ja työttömät pääsee heidän tilalle töihin.
Ehkä heillekin joo, eli käytännössä tämä uudistus ei ole huono kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Miksi sairastamisesta pitäisi palkkaa maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Ken ei työtä tee, ei hänen syömänkään pidä.
Riippuu työstä. Minun tehtävissäni työnantaja ei menetä yhtään mitään. Hän ei palkkaa minulle sijaista, eivätkä työkaverini tee minun töitäni poissaollessani. Teen itse rästiin jääneet työt, kun palaan sairaslomalta. Koen suurena vääryytenä sen, että minulle ei maksettaisi palkkaa työstä, jonka kuitenkin joudun tekemään itse, kun olen taas työkunnossa. Todennäköisesti vastaisin puhelimeen ja ehkä pikaviesteihinkin, jos suinkin voin sairasloman aikana. Tuollaisten töiden palkkausta voisi verrata urakkapalkkaan eli työntekijälle maksetaan tietty summa tiettyjen tehtävien hoitamisesta, vaikka palkka maksetaan kuukausipalkkana.
Ainoastaan siinä tilanteessa, että kesken sairasloman tulisi jokin kiireellinen tehtävä, jota ei voi lykätä edes muutamalla päivällä, joku muu (todennäköisesti joko pomoni tai joku samassa projektissa muita tehtäviä hoitava) tekisi sen kiireellisen tehtävän.
On aika helppo päätellä, mitä tapahtuu, jos ensimmäinen sairauspäivä olisi palkaton. En todellakaan vastaisi työpaikalta tuleviin puheluihin tai viesteihin. En myöskään tekisi rästiin jääneitä töitä esim. kiristämällä tilapäisesti työtahtia työpaikalle palattuani. Jatkossa tehtävien valmistuminen siirtyy eteenpäin täsmälleen sairasloman verran. On sitten pomon asia selvittää, miten aikatauluissa pysytään.
Jos palkka juoksee sairaslomalla, työntekijänä minä olen tarvittaessa valmis joustamaan. Jos palkkaa ei tule, sitten en jousta minäkään.
Jos työ on sellaista, että poissaolijalle pitää palkata sijainen tai työkaverit tekevät poissaolevan työt, työnantajan pitää joka tapauksessa olla varautunut satunnaisiin poissaoloihin. Näissä tehtävissä työntekijälle maksetaan palkkaa työn tekemisestä työpaikalla.
Koska työnantajan pitää olla varautunut poissaoloihin, samalla työnantajan on pitänyt varautua maksamaan tietyllä todennäköisyydellä palkkaa sijaisille. Voi siis sanoa, että satunnaiset sairaspoissaolot on jo laskettu mukaan palkkaan, eikä työnantaja oikeasti menetä sairastuneen työntekijän työpanosta. Päinvastoin: jos työntekijä ei sairastu, työnantaja voittaa, koska sijaisten palkkaamiseen budjetoitu raha säästyy.
Oikeastihan palkattomalla sairaspäivällä halutaan vähentää perusteettomia sairaspoissaoloja. Valitettavasti vain ratkaisu on typerä, sillä se on kollektiivirangaistus: koska jotkut ovat aiheetta sairaslomalla, rangaistaan kaikkia viemällä palkka myös niiltä, jotka ovat oikeasti sairaita. Oikea ratkaisu olisi selvittää se, keillä työntekijöillä on poikkeuksellisen paljon sairaspoissaoloja. Näiden työntekijöiden kanssa sitten keskustellaan ja selvitetään, mistä on kysymys. Usein ongelma on työilmapiirissä, joten ratkaisu on työpaikan ongelmien korjaaminen. Tarvittaessa ilmoitetaan, että kyseinen työntekijä ei voi olla sairaslomalla omalla ilmoituksella, vaan hän tarvitsee aina lääkärintodistuksen nimetyltä työterveyslääkäriltä. Lisäksi työntekijälle tarjotaan hoitoa, jos se on tarpeen.
Jos työntekijä on jatkuvasti aiheetta sairaslomalla ja tiukempi valvonta ei auta, hänet voidaan irtisanoa. On onnistunut meidän firmassamme, joten onnistuu kyllä muuallakin. Vaatii vain sitä, että työnantaja viitsii nähdä vähän vaivaa sen sijaan, että tyydytään lakaisemaan ongelmat maton alle ja vaaditaan palkattomia sairaspäiviä.
Kyllä se haittaa, kun sattuu sairastamaan rajua migreeniä joka halvauttaa ja saa voimaan pahoin.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Mutta ethän ole ollut ansaitsemassa sitä sen päivän palkkaa, jos olet kotonasi. Olen itse alhainen duunari ja minua ei haittaisi yhden päivän palkan menetys, se ei ole niin suuri summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä koske.
Mitä mitä? Ennenkin on pystynyt irtisanomaan ELI miksi tämä potkulaki?
Tää on niin hauskaa, k6n hallitus väittää ettei mikään muutu. Miksi sitten nämä orjuutukset? Sairausajan palkka pois ja potkulaki.
Olin ennen pikkufirmassa ja siellä eka päivä oli aina palkaton. Lääkärintodistus piti silti olla ja se piti maksaa itse. Hoitajantodistus ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ethän ole ollut ansaitsemassa sitä sen päivän palkkaa, jos olet kotonasi. Olen itse alhainen duunari ja minua ei haittaisi yhden päivän palkan menetys, se ei ole niin suuri summa.
Miksi ihmeessä menet kontallesi???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairastamisesta pitäisi palkkaa maksaa?
Länsimaissa tällainen turva on ihmisille Ay liikkeet neuvotelleet. Kehitysmaissa näin ei ole. Eikä.ennen patruunan orjilla ollut.
Miten itse poistaisitte krapulasaikut?
Jos edes pienikin osa sairastuu siitä että joku tulee palkan toivossa sairaana töihin maksaa se äkkiä enemmän kuin maksaa sairastuneen päivän palkka suosiolla. Mitä tässä säästetään?
Tämä on vain alkua. Lopulta sairas päivät on kokonaan palkattomia kuten jenkeissä.
Jos työntekijä jää saikulle joka yskäyksestä, niin kyllähän noita päiviä kertyy. Olen ollut töissä nykyisellä työnantajalla, kunnalla jo viidettä vuotta. Kertaakaan en ole ollut pois töistä!
Kuntahan mun palkan maksaa, eli veronmaksajat.
Kyllähän se vituttaa että menettää koko päivän palkkansa jos on ääritilanteessa pakko olla pois. Rangaistaan siitä että on sairaus. Itse menen lähes aina migreenissäkin (mulla krooninen migreeni eli särkyä puolet kuukaudesta) mutta 1-2 kertaa vuodessa on tilanne etten vaan pysty meneen. Käytännössä jos on krooninen sairaus niin tämä on palkan lasku.
Vierailija kirjoitti:
Aiemminkin yritykset on pystyneet irtisanomaan, ei tämä uudistus
Juu höpönlöpö. Tämä potkulaki on vassareiden ideoima hömpötys hallitusta ja yhtä puoluetta vastaan.
Duunarin verotusta ollaan keventämässä. Silloin saat enemmän rahaa käteen, kelpaa mulle!