Onko tuilla elämisestä tullut uusi normaali Suomessa?
Niin paljon on itkua tullut uuden hallituksen asumistuen ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan heikennyksistä.
On maita joissa ei tunneta asumistukea tai ansiosidonnaista työttömyysturvaa. En tiedä yhtään maata jossa asumistukea maksetaan omistusasunnossa asuville ja henkilöille joilla on omaa varallisuutta jolla voisi kustantaa oman asumisensa. Eikä näitä tukia tunnettu Suomessakaan 50 vuotta sitten.
Kommentit (88)
No ei ole. Mutta ihmiset silti pelkäävät sairastumista ja työttömäksi jäämistä. Prekarisaatio, paikallinen sopiminen ja irtisanomisen helpottaminen lisäävät epävarmuutta työelämässä ja huonompaa elintasoa. Pakko varmaan aloittaa onlyfans jos työttömyys tai sairaus osuu kohdalle, jos tukea ei saa yhteiskunnalta.
mahdollisesti. ei suomesta enää löydy työtä jolla eläisi ja tulisi toimeen. ja siitäkin vähästä verottaja vie noin puolet.
Vierailija kirjoitti:
On tullut. Eksäni oli työtävieroksuva ja se oli yksi merkittävä syy eroomme. Löysi itselleen samanmielisen uuden miehen ja kuulemma elelevät pääosin erilaisia tuilla ja maksamallani elatusavulla. Joskus välillä eksä tekee lyhyen pätkän töissä ja sitten taas korvauksille tai tuille. Mietin miten meinaavat pärjätä kunhan lapset kasvavat niin isoiksi, että lapsilisät ja elatusmaksut päättyvät...
Otoksesi on kokonaista kaksi ihmistä. Vai ovatko kaikki muutkin tuttavapiirissäsi samanlaisia?
Suomesta puuttuu työpaikkoja mistä saa palkkaa millä elättää itsensä (ja perheensä).
Syyllistäminen ja kiristäminen tuista tai etuisuuksista, on suora seuraus siitä, ettei osata ratkaista asioita nykyisellä päättäjätasolla.
On siellä varmaan monenkirjava joukko ihmisiä. Jos saat 1200€ olemalla kotona ja 1300€ palkkaa nettona olemalla töissä niin voi olla ettei tuo 100€ ole sopivan suuri kannustin ihmiselle että töihin niin "kannattaisi" lähteä.
Voi tosin olla että jollekin se on kannustin, mutta toiselle ehkä ei.
Yhteiskunta on luonut itse kannustinloukkuja enkä välttämättä sano että se on aina kansalaisen itsensä vika.
Työssäkäynnin pitäisi olla aina kannattavaa. Jopa reilusti kannattavampaa kuin kotona oleminen.
Pitää muistaa että suurin osa työssäkäyvistä käy sen palkan takia töissä. Joku varmaan tykkää muutenkin työstään mutta PALKKA on se mikä ihmistä motivoi työntekemiseen. Talkootyö on sitten ihan asia erikseen.
Pitäisi muuttaa pienemmälle paikkakunnalle ja jättää lapset jonnekin, että pärjäisi ilman asumistukea.
Ihmisten halveksumisesta on näemmä tullut uusi normaali.
Valitettavasti!
Vielä 20v sitten oli häpeä olla sossun asiakas ja elää tukien varassa! Jopa ansiosidonnaisella oli vähän kiusallista vaikkei se mikään toimeentulotuki olekaan.
Minut, ikäluokkani ja omat lapseni on kasvatettu korkeaan työmoraaliin ja terveeseen kunnianhimoon. Kukaan ei todellakaan pystyisi heittäytymään elätiksi ja lusmuilemaan
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti. Vaikuttaa siltä, että tukien ja etenkin niiden myöntämiskriteerien tarkastelu on ihan tarpeellista.
Ihan varmasti. Ei ole sitä kertaa, kun olen ystäville tai kenelle tahansa "valittanut" kun rahat ei vaan riitä, ettenkö olisi saanut kehotusta "Mene sossuun"! Tuntuu olevan varsin yleinen neuvo, tilanteesta riippumatta. Kukaan ei kyseenalaista onko kriteerejä mennä sinne luukulle.
Jouduin tosin sielläkin aikanaan käymään raskaan eron jälkeen, kun meni kaikki, ja tilasin ajan tietenkin. Odotellessani kävi jos mitä kulkijaa rynkyttelemässä ovia, vaikka "varattu"-nappula oli punaisella.
Kuuntelin siinä niiden jutustelua, ja ihan selvästi oltiin vaan kalastelemassa. "Kyllä sä saat, kun puhut paskaa kunnolla" jne tyyliin. Just ennen mun vuoroa tuli taas kaksi kaljalle ja tupakalle haisevaa nuorta kaveria ja alkoivat oven kahvassa roikkumisen. Ja sama juttu, toinen neuvoi mitä pitää sanoa.
Ovi avautui ja hymyävä täti katsoi poikia niin äidillisesti, kysyen samalla minulta, että "Kai he saavat tulla ennen sinua" (olivat näköjään tuttuja) johon ilmoitin, että ei käy, mulla on varattu aika tänne.
Olipa tyrmistynyt ilme rouvalla, ja kohtelu sen mukaista. Joka kohtaa kierteli, vaikka sanoin, että mulle on selvää mihin on oikeus saada apua. Kun lähdin, jäin kuuntelemaan avoimesta ovesta tulevaa lässytystä noille suosikkipojuille, ja voi hellanduudeli, kun sitä rahaa rupesi tulemaan, "kun sinähän tarvitse tällaista ja vielä tuollaistakin, onko sulla nyt varmasti kaikki, ja tässä vähän lisääkin"...
PS. Olen aina ollut töissä ja maksanut itse kaiken, joskus vaan tulee se tilapäinen romahdus, yhtäkkinen työttömyys, sairaus, ero jne.
Tuilla elämisestä on tullut uusi normaali koska palkalla ei elämisestä on tullut uusi normaali. Muistaakseni asuntojen hinnat on kymmenkertaistuneet suhteessa palkkoihin ainakin Usassa. Suomen suhdeluvusta en tiedä, mutta jos kuvitellaan, että nyt kaikkien asuntojen hinnat suhteutettaisiin näihin kuviteltuihin lukuihin menneisyydestä ja niiden hinnat tippuisi kymmenesosaan ja elämsen kulut niin johan alkaisi ihmisille työt maistua kun työllä saisi tukien lisäksi muutakin kuin aivan minimin perus elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannatan todellakin kriittistä tarkastelua yhteiskunnalliseen tukijärjestelmään.
Tuet pitäisi kohdentua todelliseen tarpeeseen.
Nyt systeemi sallii hyväksikäytön.
No salliihan se, kun ulkomaita myöten tullaan Suomen Kelaan. Nehän ilmoittaa jo aluksi salakuljettajille, että Suomeen ja pysähtymättä.
Ihmeellisiä huijauksia, kun jotkut on saaneet kusetettua lapsilisiäkin jostain Lontoosta saakka kymmeniä tuhansia euroja. Kyllä näitä pystyy ihan taatusti seuraamaan jollain tavalla, mutta minkäs teet kun hövelit uskoo kaiken mitä niille kyynelsilmin kertoo. Oikeasti avun tarpeessa oleva ei sitten saa esim. tk-eläkettä, vaikka konttaa paikalle kuuden b-lausunnon kanssa. Kokemusta on.
Työtön on uusi ammattinimike. Ja mikäs siinä, jos pystyy vaikka säästöillään itsensä elättämään.
Kun Suomessa oli menestyviä yrityksiä, kuten Nokia ja UPM, menestyimme hyvin, rahaa oli käyttää vaikka mihin yhteiskunnan rakentamiseen. Palkat olivat hyviä, koska vienti veti hyvin.
Viime hallitus vihasi yrityksiä ja päätti, että rikastumme jatkossa velkaa ottamalla.
Enpä tiedä yhtäkään toista maata, jossa maksettaisiin iänkaiken työttömälle kotiin rahaa ilman minkäälaista työvelvoitetta.
Tietenkin on työttömiä, jotka menisivät mielellään töihin, jos niitä olisi lähiseudulla saatavana. Ja varmaan monet asiat ovat työttömillä huonosti, kuten on alkoholiongelmia, liikalihavuutta ja mielenterveysontelmia, joissa osa voi johtua juuri kyvyttömyydestä mennä edes lyhtyaikaiseen töihin. Eikös muutaman satasen saa ansaita tukia menettämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti. Vaikuttaa siltä, että tukien ja etenkin niiden myöntämiskriteerien tarkastelu on ihan tarpeellista.
Ihan varmasti. Ei ole sitä kertaa, kun olen ystäville tai kenelle tahansa "valittanut" kun rahat ei vaan riitä, ettenkö olisi saanut kehotusta "Mene sossuun"! Tuntuu olevan varsin yleinen neuvo, tilanteesta riippumatta. Kukaan ei kyseenalaista onko kriteerejä mennä sinne luukulle.
Jouduin tosin sielläkin aikanaan käymään raskaan eron jälkeen, kun meni kaikki, ja tilasin ajan tietenkin. Odotellessani kävi jos mitä kulkijaa rynkyttelemässä ovia, vaikka "varattu"-nappula oli punaisella.
Kuuntelin siinä niiden jutustelua, ja ihan selvästi oltiin vaan kalastelemassa. "Kyllä sä saat, kun puhut paskaa kunnolla" jne tyyliin. Just ennen mun vuoroa tuli taas kaksi kaljalle ja tupakalle haisevaa nuorta kaveria ja alkoivat oven kahvassa roikkumisen. Ja sama juttu, toinen neuvoi mitä pitää sanoa.
Ovi avautui ja hymyävä täti katsoi poikia niin äidillisesti, kysyen samalla minulta, että "Kai he saavat tulla ennen sinua" (olivat näköjään tuttuja) johon ilmoitin, että ei käy, mulla on varattu aika tänne.
Olipa tyrmistynyt ilme rouvalla, ja kohtelu sen mukaista. Joka kohtaa kierteli, vaikka sanoin, että mulle on selvää mihin on oikeus saada apua. Kun lähdin, jäin kuuntelemaan avoimesta ovesta tulevaa lässytystä noille suosikkipojuille, ja voi hellanduudeli, kun sitä rahaa rupesi tulemaan, "kun sinähän tarvitse tällaista ja vielä tuollaistakin, onko sulla nyt varmasti kaikki, ja tässä vähän lisääkin"...
PS. Olen aina ollut töissä ja maksanut itse kaiken, joskus vaan tulee se tilapäinen romahdus, yhtäkkinen työttömyys, sairaus, ero jne.
Onpa sulla vilkas mielikuvitus 🙄
On, asun keskieuroopassa ja mielestäni ainakin tässä maassa on ihmisten parempi elää kuin Suomessa. Verot on kyllä korkeita mutta myös julkinen palvelu pelaa. Ero Suomeen on siinä, ettei täällä tuilla eläminen ole vaihtoehto. Niitä saa hätätilassa, mutta vain silloin. Elämäntapapummeja on, mutta tuet sen verran alhaisia työpalkkaan verrattuna, ettei kukaan normaali sille vapaaehtoisesti jättäydy. Ihmisillä on enemmän ryhtiä elämässään. Tosin työpaikkojakin on enemmän.
Väitän, että asuinmaani on 100x onnellisempi maa ihmisten elää kuin Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla vilkas mielikuvitus 🙄
Joo, osasin toki varautua tähän palstapelleilyyn pallopäähymiöineen. Avarra maailmankuvaasi, sinä et ole sen napa.
Jos käyt töissä, niin eiköhän sinunkin hymysi hyytyisi, jos tietäisit asian todellisen laidan. Saatat nimittäin itse maksella osaltasi tuota perseilyä. Niin teen minäkin, mutta en olekaan mikään sossun elätti.
Suomessa on yksinkertaisesti liian isot tuet ja niitä on liian helppoa saada. Tukiverkko on liian houkutteleva ja sen sijaan että ihmiset tekisivät töitä elättääkseen itse itsensä he jättäytyvät tahalleen yhteiskunnan elätettäväksi ja kuvittelevat että taikaseinä puskee ilmaista rahaa ikuisesti. Sosiaaliturva muutenkin tutkitusti passivoi ja laiskistaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
mahdollisesti. ei suomesta enää löydy työtä jolla eläisi ja tulisi toimeen. ja siitäkin vähästä verottaja vie noin puolet.
Ei kai niitä löydy jos kaikki vain makaa kotona ja nostaa Kelasta tukia.
Voi teitä. Menneet sukupolvet on taistelleet meille mm.työehtosopimukset, että duunarillakin ois mahdollisuuksia muuhun kuin nääntyä sorvin ääreen.
Täällä te sitten seisotte heikomman olkapäillä haukkumassa näkemättä minne raha oikeasti menee ja minne kasaantuu. Samaan pskaan joutuu jokaikinen, joka ei olle oikeasti varakkainta promillea- ja nekin syödään lopulta.
On tullut. Eksäni oli työtävieroksuva ja se oli yksi merkittävä syy eroomme. Löysi itselleen samanmielisen uuden miehen ja kuulemma elelevät pääosin erilaisia tuilla ja maksamallani elatusavulla. Joskus välillä eksä tekee lyhyen pätkän töissä ja sitten taas korvauksille tai tuille. Mietin miten meinaavat pärjätä kunhan lapset kasvavat niin isoiksi, että lapsilisät ja elatusmaksut päättyvät...