Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuilla elämisestä tullut uusi normaali Suomessa?

Vierailija
16.06.2023 |

Niin paljon on itkua tullut uuden hallituksen asumistuen ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan heikennyksistä.
On maita joissa ei tunneta asumistukea tai ansiosidonnaista työttömyysturvaa. En tiedä yhtään maata jossa asumistukea maksetaan omistusasunnossa asuville ja henkilöille joilla on omaa varallisuutta jolla voisi kustantaa oman asumisensa. Eikä näitä tukia tunnettu Suomessakaan 50 vuotta sitten.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti. Vaikuttaa siltä, että tukien ja etenkin niiden myöntämiskriteerien tarkastelu on ihan tarpeellista.

Ihan varmasti. Ei ole sitä kertaa, kun olen ystäville tai kenelle tahansa "valittanut" kun rahat ei vaan riitä, ettenkö olisi saanut kehotusta "Mene sossuun"! Tuntuu olevan varsin yleinen neuvo, tilanteesta riippumatta. Kukaan ei kyseenalaista onko kriteerejä mennä sinne luukulle.

Jouduin tosin sielläkin aikanaan käymään raskaan eron jälkeen, kun meni kaikki, ja tilasin ajan tietenkin. Odotellessani kävi jos mitä kulkijaa rynkyttelemässä ovia, vaikka "varattu"-nappula oli punaisella.

Kuuntelin siinä niiden jutustelua, ja ihan selvästi oltiin vaan kalastelemassa. "Kyllä sä saat, kun puhut paskaa kunnolla" jne tyyliin. Just ennen mun vuoroa tuli taas kaksi kaljalle ja tupakalle haisevaa nuorta kaveria ja alkoivat oven kahvassa roikkumisen. Ja sama juttu, toinen neuvoi mitä pitää sanoa. 

Ovi avautui ja hymyävä täti katsoi poikia niin äidillisesti, kysyen samalla minulta, että "Kai he saavat tulla ennen sinua" (olivat näköjään tuttuja) johon ilmoitin, että ei käy, mulla on varattu aika tänne.

Olipa tyrmistynyt ilme rouvalla, ja kohtelu sen mukaista. Joka kohtaa kierteli, vaikka sanoin, että mulle on selvää mihin on oikeus saada apua. Kun lähdin, jäin kuuntelemaan avoimesta ovesta tulevaa lässytystä noille suosikkipojuille, ja voi hellanduudeli, kun sitä rahaa rupesi tulemaan, "kun sinähän tarvitse tällaista ja vielä tuollaistakin, onko sulla nyt varmasti kaikki, ja tässä vähän lisääkin"...

PS. Olen aina ollut töissä ja maksanut itse kaiken, joskus vaan tulee se tilapäinen romahdus, yhtäkkinen työttömyys, sairaus, ero jne.

Onpa sulla vilkas mielikuvitus 🙄

Joo, osasin toki varautua tähän palstapelleilyyn pallopäähymiöineen. Avarra maailmankuvaasi, sinä et ole sen napa.

Jos käyt töissä, niin eiköhän sinunkin hymysi hyytyisi, jos tietäisit asian todellisen laidan. Saatat nimittäin itse maksella osaltasi tuota perseilyä. Niin teen minäkin, mutta en olekaan mikään sossun elätti.

Sun lässytys oli niin paksua paskaa kuin olla ja voi 💩

Vierailija
42/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme että Suomi joutui kiristämään vyötä.

Siis köyhät joutuivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yksinkertaisesti liian isot tuet ja niitä on liian helppoa saada. Tukiverkko on liian houkutteleva ja sen sijaan että ihmiset tekisivät töitä elättääkseen itse itsensä he jättäytyvät tahalleen yhteiskunnan elätettäväksi ja kuvittelevat että taikaseinä puskee ilmaista rahaa ikuisesti. Sosiaaliturva muutenkin tutkitusti passivoi ja laiskistaa ihmisiä.

Juuri näin. Toivon uuden hallituksen kääntävän tämän suunnan täysin.

Vierailija
44/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, asun keskieuroopassa ja mielestäni ainakin tässä maassa on ihmisten parempi elää kuin Suomessa. Verot on kyllä korkeita mutta myös julkinen palvelu pelaa. Ero Suomeen on siinä, ettei täällä tuilla eläminen ole vaihtoehto. Niitä saa hätätilassa, mutta vain silloin. Elämäntapapummeja on, mutta tuet sen verran alhaisia työpalkkaan verrattuna, ettei kukaan normaali sille vapaaehtoisesti jättäydy. Ihmisillä on enemmän ryhtiä elämässään. Tosin työpaikkojakin on enemmän.

Väitän, että asuinmaani on 100x onnellisempi maa ihmisten elää kuin Suomi.

Maa? Faktat ja tilastot tiskiin, muuten on valejuttuja

Vierailija
45/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme että Suomi joutui kiristämään vyötä.

Siis köyhät joutuivat.

Tuilla eläjät joutuvat ottamaan uuden asenteen elämään. Ja hyvä niin.

Vierailija
46/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti Kelasta nostettu 1100-1300 euron tukien yhteissumma on liian iso ja sillä tulee liian hyvin toimeen mikä passivoi ja luo kannustinloukun jäädä kotia. Jos sen toimeentulotuen, asumistuen ja työmarkkinatuen yhteissumma saataisiin tämän hallituksen aikana 600-800 euron paikkeille, niin se olisi jo paljon järkevämpi ja sellainen että työn tekeminen olisi kannattavampaa kuin tuilla eläminen.

Vierailija
47/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ilakoivat trollit on niitä samoja jotka innolla oli t e l o i t t a m a s s a rokottamattomia. Paljonko se hybridikeskus maksaa palkkaa? Onko hyvät edut? Miten teille voi hakea töihin?

Vierailija
48/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne varsinaisesti ketään ja tuet ovat mielestäni surkeita. En osaa samaistua siihen miten asiat nähdään pk-seudun kurjimuslähiöissä.

Vierailija
49/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Mutta ihmiset silti pelkäävät sairastumista ja työttömäksi jäämistä. Prekarisaatio, paikallinen sopiminen ja irtisanomisen helpottaminen lisäävät epävarmuutta työelämässä ja huonompaa elintasoa. Pakko varmaan aloittaa onlyfans jos työttömyys tai sairaus osuu kohdalle, jos tukea ei saa yhteiskunnalta.

No eivät pelkää vaan pelkäävät työn vastaanottamista sekä helpon elämän ja tukiloman loppumista.

Vierailija
50/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli uutisten haastattelussa nainen, joka tekee osa-aikaisena töitä ja laskee tarkkaan, että kk-tulot ei nouse yli 300 jottei menetä tukia. Haluaisi itse tehdä enemmän mutta tukien menetyksen takia ei tee enempää töitä. Ja hänen työnantajansa haluaisi antaa tälle enemmän tunteja. Ihan vaan kysyn: mikä siinä tuilla elämisessä on niin hienoa, ettei voi tehdä enempää töitä vaikka osapuolista kumpikin niin tahtoisi?!? Jäi sellainen kuva, että naisella ei ole käynyt mielessäkään, että voisi tulla toimeen ihan sillä palkallakin. Pitää kynsin hampain kiinni tuista, vaikka kaikki olisi valmiina, kunhan kirjoittaa työsopimuksen isommalla tuntimäärällä.

Vierailija
51/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten halveksumisesta on näemmä tullut uusi normaali.

Sellaista pitääkin halveksua ja inhota joka syö yhteisestä pöydästä, mutta ei kanna siihen ruokaa. Toisin sanoen ei elätä itseään työnteolla vaan loisii yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
52/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, asun keskieuroopassa ja mielestäni ainakin tässä maassa on ihmisten parempi elää kuin Suomessa. Verot on kyllä korkeita mutta myös julkinen palvelu pelaa. Ero Suomeen on siinä, ettei täällä tuilla eläminen ole vaihtoehto. Niitä saa hätätilassa, mutta vain silloin. Elämäntapapummeja on, mutta tuet sen verran alhaisia työpalkkaan verrattuna, ettei kukaan normaali sille vapaaehtoisesti jättäydy. Ihmisillä on enemmän ryhtiä elämässään. Tosin työpaikkojakin on enemmän.

Väitän, että asuinmaani on 100x onnellisempi maa ihmisten elää kuin Suomi.

Maa? Faktat ja tilastot tiskiin, muuten on valejuttuja

Mitkä tilastot tiskiin? Kai sinä itsekin tiedät että monissa keskieuroopan maassa on pienempi tukiviidakko, mutta kuitenkin korkeat verot, ilmainen koulu ja terveydenhuolto yms. Ihmiset elävät työllään, eikä työtön ole mikään ammattinimeke. Ja yhdessä näistä maista minä asun. Tuo onnellisuus on täysin oma mielipiteeni.

Vierailija
53/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti. Vaikuttaa siltä, että tukien ja etenkin niiden myöntämiskriteerien tarkastelu on ihan tarpeellista.

Ihan varmasti. Ei ole sitä kertaa, kun olen ystäville tai kenelle tahansa "valittanut" kun rahat ei vaan riitä, ettenkö olisi saanut kehotusta "Mene sossuun"! Tuntuu olevan varsin yleinen neuvo, tilanteesta riippumatta. Kukaan ei kyseenalaista onko kriteerejä mennä sinne luukulle.

Jouduin tosin sielläkin aikanaan käymään raskaan eron jälkeen, kun meni kaikki, ja tilasin ajan tietenkin. Odotellessani kävi jos mitä kulkijaa rynkyttelemässä ovia, vaikka "varattu"-nappula oli punaisella.

Kuuntelin siinä niiden jutustelua, ja ihan selvästi oltiin vaan kalastelemassa. "Kyllä sä saat, kun puhut paskaa kunnolla" jne tyyliin. Just ennen mun vuoroa tuli taas kaksi kaljalle ja tupakalle haisevaa nuorta kaveria ja alkoivat oven kahvassa roikkumisen. Ja sama juttu, toinen neuvoi mitä pitää sanoa. 

Ovi avautui ja hymyävä täti katsoi poikia niin äidillisesti, kysyen samalla minulta, että "Kai he saavat tulla ennen sinua" (olivat näköjään tuttuja) johon ilmoitin, että ei käy, mulla on varattu aika tänne.

Olipa tyrmistynyt ilme rouvalla, ja kohtelu sen mukaista. Joka kohtaa kierteli, vaikka sanoin, että mulle on selvää mihin on oikeus saada apua. Kun lähdin, jäin kuuntelemaan avoimesta ovesta tulevaa lässytystä noille suosikkipojuille, ja voi hellanduudeli, kun sitä rahaa rupesi tulemaan, "kun sinähän tarvitse tällaista ja vielä tuollaistakin, onko sulla nyt varmasti kaikki, ja tässä vähän lisääkin"...

PS. Olen aina ollut töissä ja maksanut itse kaiken, joskus vaan tulee se tilapäinen romahdus, yhtäkkinen työttömyys, sairaus, ero jne.

Ihan uskottava, koska tunnen tällaisia ihmisiä ja heille tuo on ihan elämäntapa. En tiedä mitä tapahtui sen jälkeen kun tuet siirtyi Kelan hoidettavaksi eikä kasvokkain enää pääse manipuloimaan.

Vierailija
54/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli johtaja ja joutui yt neuvotteluissa lähtemään.

Sai 3 vuoden ajan täyttä palkkaa, jona aikana opiskeli lisää. Pääsi uuteen työpaikkaan, oli 5 v töissä. Yt neuvotteluissa tuli 3 kk palkkaa ja liiton päivät päälle.

On ollut vuoden alusta peruspöivärahalla, vai mikä se onkaan ja sanoo pärjää ihsn hyvin,

Asuntolainaa on vähän jäljellä ja lapsiin ei juurikaan mene rahaa.

Hakee jatkuvasti töitä, mutta on jo niin vanha, 59 v, ei pääse edes haastatteluihin.

Eläkekin tulee olemaan ok, koska vuosikymmeniä tienasi tosi hyvin

Vierailija
55/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, osasin toki varautua tähän palstapelleilyyn pallopäähymiöineen. Avarra maailmankuvaasi, sinä et ole sen napa.

Jos käyt töissä, niin eiköhän sinunkin hymysi hyytyisi, jos tietäisit asian todellisen laidan. Saatat nimittäin itse maksella osaltasi tuota perseilyä. Niin teen minäkin, mutta en olekaan mikään sossun elätti.

Sun lässytys oli niin paksua paskaa kuin olla ja voi 💩

Ja sinun käytöksesi on törkeää. Oletkin varmaan itse tuollainen pummi, vai mitä? Ja nyt sitten harmittaa kun tukia leikataan ja kriteereitä kiristetään. Ottaahan se toki päähän.

Olen kokenut ja nähnyt melko varmasti hieman enemmän kuin sinä. Ihan turhaan syytellä täällä ketään valehtelijaksi. Lisäksi jo hoitoalalla olen nähnyt esim. sosiaalitoimen eriarvoisuuden ihmisiä kohtaan.

Kellu sinä vaan kuplassasi ja jatka tukien kerjuuta, eiköhän se siitä taas.

Vierailija
56/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa oli uutisten haastattelussa nainen, joka tekee osa-aikaisena töitä ja laskee tarkkaan, että kk-tulot ei nouse yli 300 jottei menetä tukia. Haluaisi itse tehdä enemmän mutta tukien menetyksen takia ei tee enempää töitä. Ja hänen työnantajansa haluaisi antaa tälle enemmän tunteja. Ihan vaan kysyn: mikä siinä tuilla elämisessä on niin hienoa, ettei voi tehdä enempää töitä vaikka osapuolista kumpikin niin tahtoisi?!? Jäi sellainen kuva, että naisella ei ole käynyt mielessäkään, että voisi tulla toimeen ihan sillä palkallakin. Pitää kynsin hampain kiinni tuista, vaikka kaikki olisi valmiina, kunhan kirjoittaa työsopimuksen isommalla tuntimäärällä.

Hän joutuu laskemaan, koska joka ikinen sentti on tärkeä ja jos laskukaavaan tulee pienikin virhe niin sitten hän ei enää kykene elättämään itseään. Ei hän sen takia laske niitä rajoja että haluisi elää tuilla vaan siksi, että hänellä olisi varaa elää. Jos palkka on niin huono, että lisätunneilla menee talous sekaisin niin silloin ei ole syy ihmisessä joka haluaa selvitä hengissä eikä tukien määrässä vaan työnatajassa joka maksaa niin pientä palkkaa ettei se päihitä tukia. Miksi tämä on niin mahdoton tajuta? Näillä ihmisillä ei ole joustoa eikä yhtään löysää rahaa, se mitä sinulla on, on se mitä sinulla on. Liikkumavaraa ei ole, eikä ole aikaa odotella kuukausia että joku päätös saapuu eikä ole mahdollisuutta ottaa riskiä mihinkään suuntaan, koska sitten et syö, et asu etkä enää köy töissä koska niihin ei ole varaa.

Vierailija
57/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläkkeisiin ei sitten koskettu? Tukiahan nekin. Lasten tuilla kyllä käytiin. Lapsetkaan eivät voi tehdä töitä, eli ovat samalla tavoin ns. menoerä kuin eläkeläiset. Mutta hyvinvoivat lapset ovat tulevaisuuden toivo.

Lapset aikuistuu ja menee töihin. Eläkeläiset tulee vain sairaammiksi ja raihnaammiksi ja mitä vähemmän heillä on varaa oikeanlaatuiseen ruokaan,terveydenhoitoon, lääkkeisiin ja liikkumiseen ja virkistäytymiseen sitä suurempi uhka on se, että he päätyy aikaisemmin laitoshoitoon ja erikoissairaanhoidon hoidettavaksi joka sitten maksaakin huomattavasti enemmän kuin se kotiinsa ns saappaat jalassa kuoleva vanhus.

Vierailija
58/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti pelkkä palkka olisi ansiona pienempi kuin tukien kanssa.

Hän on laskenut, kumpi vaihtoehto on rahassa edullisempi.

Vierailija
59/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Kokoomus on voittanut jo vaalit, uusi hallitus on syntynyt ja köyhiä aletaan kyykyttää.

Eli kaikki köyhiä halventava vihapuhe, propaganda ja trollailu on siis tarpeetonta jo! Lopettakaa ja keskittykää elämään omaa elämäänne.

Vierailija
60/88 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi eläkkeisiin ei sitten koskettu? Tukiahan nekin. Lasten tuilla kyllä käytiin. Lapsetkaan eivät voi tehdä töitä, eli ovat samalla tavoin ns. menoerä kuin eläkeläiset. Mutta hyvinvoivat lapset ovat tulevaisuuden toivo.

Lapset aikuistuu ja menee töihin. Eläkeläiset tulee vain sairaammiksi ja raihnaammiksi ja mitä vähemmän heillä on varaa oikeanlaatuiseen ruokaan,terveydenhoitoon, lääkkeisiin ja liikkumiseen ja virkistäytymiseen sitä suurempi uhka on se, että he päätyy aikaisemmin laitoshoitoon ja erikoissairaanhoidon hoidettavaksi joka sitten maksaakin huomattavasti enemmän kuin se kotiinsa ns saappaat jalassa kuoleva vanhus.

No kyllä niistä isommista eläkkeistä olisi ihan hyvin voinut jotain nipsaista. Ei vaikuttaisi juuri mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän