Mihin työhön ajattelette että kaltaiseni 37v pitkäaikaistyötön ilman koulutusta (pelkkä lukio) työllistyy? Työhistoriani on alle vuoden pituinen :D
Niin, jos kerran kaikille on kohta töitä, niin mihin sitten työllistyisin? :DD
M37
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi naputtaisin tietokonetta 8 h päivässä työpaikalla kun saan tehdä sitä vapaasti kotonakin ihan tarpeeksi hyvällä korvauksella (työm.tuki + as.tuki + tt-tuki)?
No mitä sinä aiemmin sanoitkaan: Mahdollisuus omaan asuntoon, autoon, kesämökkiin, naiseen, perheeseen - vai miten se oli? Myös ansiotason kehitys työelämässä on aivan jotain muuta kuin sosiaalitukien puolella. Mieheni sai tänä vuonna 550€ palkankorotuksen ja samaa 500€ euron luokkaa se korotus on ollut muinakin vuosina. Kuinka paljon sinun tukesi nousevat vuosittain? Onko sinulla ylipäätään mitään neuvotteluvoimaa sen suhteen, kuinka paljon tukia sinulle maksetaan? Voitko saada tukiisi 1000€ tasokorotuksen, niin kuin työpaikkaa vaihtava palkansaaja voi saada?
Ei sitä konetta tarvitse edes siellä työpaikalla käydä naputtelemassa. Hyvin monet työskentelevät etänä ja käyvät toimistolla vain harvoin.
Jos olisit kiltisti käynyt koulusi loppuun, sinulla voisi nyt olla palkka 5000-6000€/kk ja elämä ihan erilaisella mallilla. Eikö sinulla ole ystävissä yhtään näitä, jotka ovat käyneet koulunsa ja päässeet työelämään?
Sekoitit minut ap:hen, olen eri. En halua mitään noista ap:n mainitsemista asioista, sillä niistä kaikista on lähinnä vain hvetisti riesaa ja vaivaa ja hyvin vähän iloa. Ystäviä minulla ei ole yhtään. Sairastan persoonallisuushäiriötä ja olen lähes täydellinen erakkoluonne.
Olet siis ylioppilas, selvä, kelpaat helposti kansanedustajaksi (Mäkynen, Biaudet) tai ulkoministeriksi (Haavisto).
Ei muuta kuin kuntoutustutkimuksen kautta työkokeiluun tai työpajalle ja siitä uudelleen koulutukseen tai oppisopimuskoulutukseen. Voit myös suoraan hakeutua oppisopimuskoulutukseen. Jos ei kiinnosta koulutus, niin siirryt sossuluukulle ja se on oikein. Jos on jokin terveydellinen este, niin kuntoutustutkimuksen kautta määrittelevät työkykysi ja koulutuspaikkasi. Tervemenoa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaudu lähihoitajaksi.
Miksi olet muuten viettänyt melkein 20 vuotta hankkimatta koulutusta?
Ikäuodet 17-21 meni lukiossa ja armeijassa.
22-24v olin koulussa jonka keskeytin.
25-26v olin toisessa koulussa jonka keskeytin.
noiden välissä joitakin kuukausia/puoli vuotta työttömänä.Joten 10v on lähempänä toimetonta aikaa kuin 20v.
Ei vain kiinnostanut nuo koulut.
ap
Hae aikuiskoulutukseen, sinne mikä kiinnostaa. Työkkärikin kouluttaa. Olen useamman tyypin tsempannut kouluttautumaan ja ovat olleet hyvin kiitollisia. Eräs heistä pitkäaikaistyötön, omasta mielestään luuseri, alkoholin suurkuluttaja haki ohjeitteni mukaan mieluisaan ammattitutkintoon ja on nyt haluttu työntekijä. Tienaa paremmin kuin minä ikinä ja sai elämän raiteilleen. Suosittelen sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Minut irtisanottiin pari viikkoa sitten kesälomani alussa. Elokuun loppuun asti on työsopimus.
ikää on 55v. ja koko työurani olen kirjoittanut koodia firman omaan softaan. Muuta ammattikokemusta ei ole, ei myöskään ohjelmointiosaamista yleisemmin käytettyihin alustoihin.
En ole vielä selvittänyt asioita elokuun jälkeen. Loimaan kassan jäsen olen.
Onneksi asun kaupungin asunnossa (yksiö), joten luulisi, ettei vuokra ole niin korkea ettei asumistukea saisi täysimääräisenä.
On se hauskaa lähteä hakemaan uutta duunia, kun työkokemus on yhdestä firmasta ja työnsisältö sellaista ettei auta mihinkään... Ehkä ansiosidonnaisella (ja myöhemmin työttömyyspäivärahalla) pärjää, kun asumiskulut on näin pienet ja siihen luulisi saavan kohtuulliset tuet.
Saatara.
Terve.
Mitä ohjelmointia osaat? Jos C/C++ ja ehkä jotain SQL-tietokantaa käyttänyt, niin voisin tietää yhden paikan Etelä-Suomesta. Teollisuuden ohjelmia.
Hae päiväkotiin sijaiseksi. Siellä tarvitaan työntekijöitä eikä ole tähtitiedettä. Ei tarvi sijainen olla lastenhoitaja ammatiltaan, yo kelpaa. Saat syödä edullisesti ja istua päikkäriajat pimeässä huoneessa, ulkoilua sopivasti. Olen ollut ja tykkään kovasti, mukava aikuisena päästä leikkimään Legoilla ja saada siitä palkkaa. Mielummin teen päiväkodissa töitä kuin passaan pomoa toimistohommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noiden välissä joitakin kuukausia/puoli vuotta työttömänä.Joten 10v on lähempänä toimetonta aikaa kuin 20v.
ap
Hae aikuiskoulutukseen, sinne mikä kiinnostaa. Työkkärikin kouluttaa. Olen useamman tyypin tsempannut kouluttautumaan ja ovat olleet hyvin kiitollisia. Eräs heistä pitkäaikaistyötön, omasta mielestään luuseri, alkoholin suurkuluttaja haki ohjeitteni mukaan mieluisaan ammattitutkintoon ja on nyt haluttu työntekijä. Tienaa paremmin kuin minä ikinä ja sai elämän raiteilleen. Suosittelen sullekin.
Oletko TE-toimistossa työssä? Kuulostat kyllä ihanalta ihmiseltä, olipa rooli sitten viranomainen tai ystävä.
Joskus se suunnan muuttaminen voi olla pienestä kiinni. Ei siinä välttämättä tarvita kuin yksi ihminen, joka pystyy näkemään toisessa ihmisessä jotain sellaista, mitä hän ei itse pysty näkemään itsessään, ja vähän rohkaisua. Pienen tuen ja kannustuksen avulla ihmisessä alkaa viritä toivo ja hän alkaa uskoa itsekin, että pystyy muuttamaan elämänsä parempaan suuntaan ja ansaitsee uuden mahdollisuuden <3
Minä uskon, että tuo ap:n 'ei kiinnosta, en välitä' ei ole mitään muuta kuin kova suojakuori, jolla hän suojautuu pettymyksiä vastaan. Ihminen, joka ei yritä, voi aina perustella itselleen, että 'en edes yrittänyt' eikä joudu kohtaamaan sitä, että yritti tosissaan, mutta epäonnistui kuitenkin. Epäonnistuminen on kamalaa ja se pettymys, kun ei pystynyt siihen, mitä niin kovasti yritti. Mutta ei siinä auta muu kuin jatkaa yrittämistä! Muuten jää kaikesta sivuun, niin kuin ap, ja elämä jää elämättä pelon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle järjestetään pikakoulutus hoito-alalle. Vuodessa opit pyyhkimään joko lasten tai vanhusten peppuja.
Ei järjestetä. En ole soveltuva hoitoalalle.
ap
No kyllä sinulle joku homma löydetään, joten älä ole huolissasi. Peset vaikka juna-aseman vessoja tai toimit kadun lakaisijana, jos koet ettet kelpaa hoitoalalle. Meinaatko että köyhtyvä yhteiskunta elättää sinun laiskan ruhosi vielä lähemmäs 30 vuotta ennen kun jäät ansaitulle vanhuuseläkkeelle? Ei kai sun auta kun alkaa sairastamaan päänuppiasi, että pääset sairaseläkkeelle kun ei mikään työ maita. Kovat ajat tulee olemaan sinulla ja sinunlaisillasi olemaan, kun siitä taikaseinästä loppuu rahantulo.
Paljonko noista maksetaan?
Millaiset työajat?
Muut edut?Nuo kun kerrot, niin siten voin harkita.
ap
---------------------
- No mutta kaikkihan joutuvat tekemään työelämän alkuvaiheessa myönnytyksiä, jotta saavat jalkansa ovenväliin ja jotta löytyy kaista, jotta edetä. Yleensä tämä on työpaikka organisaation alimmilla rakenteilla ja surkealla palkalla. Mutta esim. vuoden päästä on jo mahdollista sen turvin edelleen edetä. Samalla opit työelämän perussäännöt ja organisaation tunteminen, avustavat tehtävä, jne., joihin on varattava tietty aika. Mielestäni ohituskaistaa ei ole.
Siis joka paikassa on alkuunsa nimikkeellä: harjoittelija, apulainen, työkokeilu, kokeiluaika, jne. Samalla organisaatio varaa sinulle opastuskäyttöön vanhempia työntekijöitä.
Tosissaanko ajattelet, että menet noin vain hoitamaan työtehtävää ja vaadit siitä kovan palkan. Sinun työnhakutilanteesi tulee päättymään aina tähän ongelmaan.
AP on just näitä työttömiä, joille ei kelpaa mikään työ, ainoastaan ilmainen raha.
Ihminen jolla ei ole työkokemusta eikä oikein koulutustakaan, kun kaikki on jäänyt kesken, niin pitäisi vielä päästä suoraan johtajan pallille isolla palkalla ja hyvillä eduilla.
Ei kelpaa, että pitäisi aloittaa juoksupoikana ja siitäpikku hiljaa ura urkenisi.
ja vaikka sitä 9e/päivä töissä tukien lisäksi systeemiä on täälläkin paljon parjattu niin oikeasti tiedän monta nuorta, joiden työ/opiskelu-ura on tuota kautta alkanut. Eräskin on jo päässyt sitä kautta AMK koulutukseen ja nyt jo yliopistossa opiskelee.
Mutta joo, ap:lle pitäisi vissiin heti tulla vähintään 5 tonnia puhtaana käteen/kk ja muut edut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oletko TE-toimistossa työssä? Kuulostat kyllä ihanalta ihmiseltä, olipa rooli sitten viranomainen tai ystävä.
Joskus se suunnan muuttaminen voi olla pienestä kiinni. Ei siinä välttämättä tarvita kuin yksi ihminen, joka pystyy näkemään toisessa ihmisessä jotain sellaista, mitä hän ei itse pysty näkemään itsessään, ja vähän rohkaisua. Pienen tuen ja kannustuksen avulla ihmisessä alkaa viritä toivo ja hän alkaa uskoa itsekin, että pystyy muuttamaan elämänsä parempaan suuntaan ja ansaitsee uuden mahdollisuuden <3
Minä uskon, että tuo ap:n 'ei kiinnosta, en välitä' ei ole mitään muuta kuin kova suojakuori, jolla hän suojautuu pettymyksiä vastaan. Ihminen, joka ei yritä, voi aina perustella itselleen, että 'en edes yrittänyt' eikä joudu kohtaamaan sitä, että yritti tosissaan, mutta epäonnistui kuitenkin. Epäonnistuminen on kamalaa ja se pettymys, kun ei pystynyt siihen, mitä niin kovasti yritti. Mutta ei siinä auta muu kuin jatkaa yrittämistä! Muuten jää kaikesta sivuun, niin kuin ap, ja elämä jää elämättä pelon vuoksi.
Jospa kaikki TE-ihmiset olisivat tuollaisia. Veikkaisinpa huikeaa kasvua. Suurin osa kyykyttää, on narsistisia. Viikko kestäö toipua, kun käy.
Vierailija kirjoitti:
Aina sinä jonnekin tehtaaseen pääset töihin, niihin monesti perehdytetään uusi työntekijä, eli ammattitaitoa ei vaadita.
Ainakin mitä olen te-keskusken vapaita työpaikkoja katsellut, aika moniin ei vaadita minkäänlaista kokemusta. Ei muuta kuin töihin vaan. Tulet huomaamaan, että on ihan kiva, kun ei tarvitse joka penniä venyyttää ja tulee päiviin ihan erilaista tekemisen meininkiä. Lomat ja viikonloput nousee ihan eri arvoon, kun ei koko elämä ole yhtälorvimista.
En ymmärrä tuollaista elämäntapatyöttömyyttä jos ihminen on terve, mutta on vain päättänyt, ettei mene töihin :(
Ei pääse, itse olen hakenut satoihin paikkoihin eikä ole onnistunut, samassa tilanteessa kuin ap, paitsi nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei sulle kuulukaan maksaa mitään. Elät muiden siivillä kun olet tuollainen luuseri.
Entä nuohooja, on hyvin itsenäinen työ.
Busssikuskeille on koulutuksia isommissa kaupungeissa. Pidän kuitenkin vaativana työnä, skarppina pitää olla koko ajan ja aikatauluissa pysyttävä. Veturinkuljettajatja konduktöörit työllistyvät myös pommin varmasti, VR kouluttaa vain tarvittavan määrän. Asui kaupungissasi pelkkä trukkikortti työllistää.
Työvoimakoulutuksen kautta voi työllistyä ja saada nopeasti osaamisen työvoimapula-alalle. On myös rekrykoulutuksia. Suosittelen myös kysymään työkkäristä yksilövalmennuksia ja uravalmennusta. Kyllä noinkin pitkän työttömyyden jälkeen voi vielä työllistyä. Olen nähnyt useita tapauksia.
Tunnen muutaman miljonäärin, jotka ovat tienanneet omaisuutensa yrittäjinä. Kahdella näistä on käytynä vain peruskoulu. Tarkkailuluokka ja hieman yli vitosen keskiarvo. Ensimmäiset miljoonansa tienasivat parikymppisinä.
Kolmella muulla miljonäärillä on tohtorinkoulutus ja ovat oman alansa huippuja maailmalla. Miljonääreiksi pääsivät neljänkympin kypsässä iässä.
Kaikille näille yhteistä on intohimo tehdä töitä ja juuri siten, kuin itse parhaaksi näkevät. Näillä on myös taipumus saada toisia mukaan visionsa toteuttajiksi. Yksikään noista ei ole sopeutunut palkkatöihin, koska oma visio mielekkäästä työstä on niin vahva. Ovat kantaneet isojakin riskejä, itsensä ja muitten puolesta.
AP: Jos et vaan löydä mitään kiinnostuksen kohdetta tai halua kehittää itseäsi, niin ei voi mitään. Yhteiskunnalla ei ole mitään velvoitetta elättää sinua, tai löytää sinulle mieleistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sun opiskella joku ammatti itselles?
Eihän sillä oo mitään ammattia, pelkkä lukio
Vierailija kirjoitti:
" Sinulle järjestetään pikakoulutus hoito-alalle. Vuodessa opit pyyhkimään joko lasten tai vanhusten peppuja."
Tuo asenne on aivan käsittämättömän hölmö, että hoitotyössä muka riittää että "oppii pyyhkimään joko lasten tai vanhusten peppuja."'
Työ on paljon muutakin ja vaatii myös ennenkaikkea sopivaa luonnetta alalla, mikä on ihmisten huolenpitoa.
Siihen ei kuka tahansa todellakaan sovellu, vaikka tarvitsisikin työpaikan.
Jep, en tajua miten lähihoitajan työtä sysätään aina jokaiselle työttömälle, se ei ole kenenkään etu että alalle sopimaton siihen hommaan ryhtyy.
Vielä hauskempia ovat ne jotka vaativat kaikkia työttömiä kouluttautumaan lääkäreiksi.
Vierailija kirjoitti:
No itse olin 32-vuotias pitkäaikaistyötön ilman lukiota kummallisempaa koulutusta ja työllistyin teollisuusalalle tuotantotyöntekijäksi. Opiskelin 10 vuotta yliopistossa mutta en masennuksen takia koskaan valmistunut. Työkokemusta oli aikaisemmin vaan puhelinmyynnistä, mäkistä, lintsiltä ja siivouksesta kaikki alle vuoden kestäviä lyhyitä pestejä.
Nyt olen työssä josta todella nautin ja palkkakin on ihan hyvää ja porukka ihan paras. Ehkä joskus vielä kouluttaudun jos löydän jonkun alan mikä oikeasti kiinnostaa ja mistä varmasti työllistyy, mutta just nyt olen erittäin tyytyväinen työhöni ja voisin hyvin tuota tehdä ihan hamaan tulevaisuuteen asti.
10 vuotta yliopistossa? Mitä opiskelit? Mutta siis hyvä jos sinulla menee nyt hyvin!
Hae suntioksi