Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan poliisihallituksella lähtenyt mopo käsistä jos polkupyörän kyytiin ei enää saa ottaa ketään?

Vierailija
14.06.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bf21340d-2e6a-48f9-9ff4-39b9c3e55c55

Vaikuttaa turhalta holhoukselta ja valtion kassan kartuttamiselta.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein sitten kuskaat toista tyyppiä fillarisi kyydissä? Siis jotain muuta kuin alle kouluikäistä, jolla on asiallinen istuin? Itse olen kuskannut/ollut itse kyydissä viimeksi ehkä joskus 12 vuotiaana ja sen jälkeen siihen ei ole ollut mitään tarvetta.

N48

Kuskaan sähköskuutilla lapsia vähän väliä.

Skuutti ei ole polkupyörä.

Kun laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h, kuten esimerkiksi kaupungeissa vuokrakäytössä olevilla sähköpotkulaudoilla, on kyseessä kevyt sähköajoneuvo. Kevyeksi sähköajoneuvoksi luettavalla sähköpotkulaudalla kuljetaan aina pyöräilysääntöjen mukaan, joten esimerkiksi jalkakäytävillä saa ajaa vain alle 12-vuotias.

Jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, näillä kuljetaan jalankulkijan liikennesäännöillä.

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/sahkopotkulautailun-saannot-…

Eli pitäisi olla kypärä aina. Kummallista kun tietää järkyttävät onnettomuustilastot kun päät paukkuu asfalttiin ettei kytät valvo kypäräpakkoa.

Nykyään ei osata edes pyörällä ajaa enää. Itse pyöräilin aikoinaan kuten muukin nuoriso eikä mitään päitä paukkunut asfaltteihin, edes harvoin. Kypäränrumilusta en ikinä käyttänyt ja iän puolesta lopetin sitten koko pyöräilyn ja siirryin autoon. Kohta vissiin tarvitaan autossakin jo kypärä Suomessa.

Minä ainakin muistan lapsuudestani yhden aivovamman saaneen. Vietti pitkään kesälomaa koomassa sairaalassa, eikä hänestä koskaan normaalia tullut.

Vierailija
62/68 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

polkupyörän kyytiin ei enää saa ottaa ketään?

Taas on aloitusviesti pelkkää paskaa, Tai trolli. Saa kuljettaa. Esim.  lastenistuimella lapsen kuljettaminen tai ajoneuvoon kiinnitetty istuin, jolla on soveltuvaa kuljettaa toista henkilöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moottoripyörällä voi kuskata tarakalla 120 km/h, mutta polkupyörällä kuskaaminen on hengenvaarallista. Missä logiikka? Osoitus siitä, että suomalaiset poliisit ovat mistään ymmärtämättömiä paska-aivoja, joita kiinnostavat puistossa kusemisen tai bussipysäkillä tupakoinnin kaltaiset yhteiskunnan suurimmat ongelmat ja samaan aikaan lapsilta saa pölliä vaatteet päältä ja tuikata puukolla perään.

Ei moottoripyörällä voi mitenkään automaattisesti kuskata ketään ns. tarakalla (Tampereella se tarkoittaa kyllä ritsiä mutta en tiedä mitä teilläpäin tarkoittaa) vaan moottoripyörä pitää olla rekisteröity myös kahdelle.

Vierailija
64/68 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän oikeudella nuo oikeastaan puuttuvat ihmisten elämään? Suomesta yllättäen tullut joku poliisivaltio?!

Oletko kuullut laista?

Vierailija
65/68 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ennenkään saanut, vaikka se yleinen tapa onkin. Syynä on turvallisuus: polkupyörän kantokyky on suunniteltu yhden ihmisen painolle.

No jos 120 kg henkilö saa ajaa polkupyörää, niin miksei tällä perustelulla 60 kg henkilö saa kyydittää toista 60 kg painavaa henkilöä? Puntarit pyöräratsioihin?

Vierailija
66/68 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein sitten kuskaat toista tyyppiä fillarisi kyydissä? Siis jotain muuta kuin alle kouluikäistä, jolla on asiallinen istuin? Itse olen kuskannut/ollut itse kyydissä viimeksi ehkä joskus 12 vuotiaana ja sen jälkeen siihen ei ole ollut mitään tarvetta.

N48

Kuskaan sähköskuutilla lapsia vähän väliä.

Skuutti ei ole polkupyörä.

Kun laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h, kuten esimerkiksi kaupungeissa vuokrakäytössä olevilla sähköpotkulaudoilla, on kyseessä kevyt sähköajoneuvo. Kevyeksi sähköajoneuvoksi luettavalla sähköpotkulaudalla kuljetaan aina pyöräilysääntöjen mukaan, joten esimerkiksi jalkakäytävillä saa ajaa vain alle 12-vuotias.

Jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, näillä kuljetaan jalankulkijan liikennesäännöillä.

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/sahkopotkulautailun-saannot-…

Eli pitäisi olla kypärä aina. Kummallista kun tietää järkyttävät onnettomuustilastot kun päät paukkuu asfalttiin ettei kytät valvo kypäräpakkoa.

Olen 55-vuotias nainen, enkä käytä kypärää. Mielestäni valtiolla ei ole oikeutta vaatia jotain turvallisuustasoa tuollaisissa asioissa, jotka koskevat vain yksilöä itseään. Ihmisellä pitää olla itsemääräämisoikeus. On kaksi asiaa, mitä tässä maailmassa vihaan: terveyden tavoittelu ja turvallisuuden tavoittelu. Itse en tavoittele kumpaakaan.

Vierailija
67/68 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän oikeudella nuo oikeastaan puuttuvat ihmisten elämään? Suomesta yllättäen tullut joku poliisivaltio?!

Oletko kuullut laista?

Lait säätöä joku pipopää. Mielestäni ei ole moraalista oikeutta säätää tuollaisia lakeja. Se rikkoo ihmisten autonomiaa vastaan.

Vierailija
68/68 |
15.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ennenkään saanut, vaikka se yleinen tapa onkin. Syynä on turvallisuus: polkupyörän kantokyky on suunniteltu yhden ihmisen painolle.

On saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi