IL:n tiedot: Asumistukeen noin 350 miljoonan leikkaus: Ei kohdisteta pienituloisiin
Kommentit (100)
Valtiontalous on heikossa kunnossa. Enää ei ole mahdollista tukea asuntosijoittajia entiseen malliin.
Hyvä, ystäväni tienaa 1800€ nettona/kk ja saa silti monta sataa asumistukea, ei mielestäni oikein että noinkin hyvillä tuloilla saa kelan rahoja.
Eli veroja kiristetään ja as-tuki leikataan. Orpo todellakin haluaa köyhät kaduille kerjuulle. Kelpaa siinä sen pikkunilkin vemputtaa pikkuruista löysää pippeliään. Sen lapsetkin häpee sitä räkänokkaa.
Juttusi ovat pahasti sairaita. Reipas työnteko tulee tervehdyttämään mielesi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ystäväni tienaa 1800€ nettona/kk ja saa silti monta sataa asumistukea, ei mielestäni oikein että noinkin hyvillä tuloilla saa kelan rahoja.
Ja tämä ajaa siihen pohdintaan, että kannattaako töissä enää edes käydä..
Vierailija kirjoitti:
Siinähän IL kertoi että pyritään vähentämään asuntosijoittajien saamia hyötyjä tuista, ehkä jopa voi olla se paikkakuntalisän poisto. Toivotaan ainakin niin.
Täällä yksi ulkosuomalainen odottaa innolla asuntojen hinta-alea, kun sijoittajien on pakko myydä kun ei vuokratulot enää tuota tarpeeksi.
Eikö tämän leikkauksen pitäisi sitten kohdistaa yksityisellä vuokralla olevien asumistukeen, niin osuu oikeaan osoitteeseen leikkaus?
Vierailija kirjoitti:
No eikös asumistukea yleensä saa ne pienituloiset.
Pienituloisetkin voidaan jakaa luokkiin. On pienituloisia ja sitten on TOSI pienituloisia...
Vierailija kirjoitti:
Siinähän IL kertoi että pyritään vähentämään asuntosijoittajien saamia hyötyjä tuista, ehkä jopa voi olla se paikkakuntalisän poisto. Toivotaan ainakin niin.
Suurimmat asuntosijoittayritykset Suomessa ovat VVO, Sato ja Kojamo. Jos heidän saamaansa hyötyä vähennetään niin miten käy asunnoissa asuville vuokralaisille?
Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Itse olen töissä, mutta palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus. Työttömäksikään en voi jäädä, koska sitten saisin karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Niin no kaikkein pienituloisimpiin ei hyödytä kohdistaa, kun ne saisi sitten toimeentulotukea. Eli kohdistetaan taas siihen ryhmään jotka nippa nappa selviytyy ilman että katsotaan että on oikeus toimeentulotukeen. Eli pienituloisiin töissä käyviin. Eli meikäläiseen.
Ei taida siis vaikuttaa minuun,saan osa-aikapalkkaa ja asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämän leikkauksen pitäisi sitten kohdistaa yksityisellä vuokralla olevien asumistukeen, niin osuu oikeaan osoitteeseen leikkaus?
Yksityiset vuokranantajat ovat hyvin pieni ryhmä. Lue Seuran artikkeli "Massiivinen osa asumistuesta valuu varakkaille sijoittajille ja yhtiöille. Siis keille?"
https://seura.fi/asiat/tutkivat/asumistuki-valuu-sijoittajille/
Vierailija kirjoitti:
Eli luodaan uusia kannustinloukkuja töissäkäynnille, eikö pitänyt juuri toiseen suuntaan uudistaa?
Nehän suunnitteli että työtulo saisi olla suurempi kuin tukiraha kun saisi tietyn asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin! Eiköhän ne kaikki jotka asumistukea saavat, ole pienituloisia.
Pienituloisia kyllä mutta ei välttämättä köyhiä. Pienituloinen kahden asunnon omistaja saa asumistukea sekä omaan että vuokra-asuntoon.
Toivottavasti osuu persujen ja kokkareiden äänestäjiin ekana.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitetaanko pienituloisilla niitä joiden palkka on pieni, vaiko toimeentuloasukkaita ja eläkeläisiä?
Veikkaan että tulee joku raja X jonka ylittäminen vähentää asteittain asumistukea. Matalampi raja kuin nykyään. Koskee kaikkia, etuuksia, palkkaa jne. saavia.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Itse olen töissä, mutta palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus. Työttömäksikään en voi jäädä, koska sitten saisin karenssia.
Kumpaakohan tässä alapeukutettiin, pientä palkkaani vai karenssia? Kumpaankaan en pysty itse vaikuttamaan, joten pahoittelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös asumistukea yleensä saa ne pienituloiset.
Omistusasujatkin saa asumistukea esim. asuntolainan korkoihin. Taitaa leikkaus kohdistua heihin nyt ja valtio lopettaa ihmisten lainakulujen maksamisen asumistuella. He voi myydä kämppänsä niin saa rahaa ja sit ei tarvii valtion heille maksaa muitakaan tukia, kun tulee siitä asunnosta 100 000 tai enemmän, eikö niin.
Oliko tämä sarkasmia vai oletko tosissasi? Jos jälkimmäinen niin mietitkö vielä?
Ihan oikein!
Olen pieni palkkainen yksinhuoltaja, enkä ymmärrä kahden vanhemman talouksien suuria asumistukia.
Menkööt omakin pieni asumistukeni, mutta väärin on, että 2 aikuista saa täyttä asumistukea!
Vierailija kirjoitti:
Siis olet hyvin pienituloinen. Leikkaus tuskin kohdistuisi sinuun. Eikä olisi järkevääkään kohdistaa.
Kyllä Orvolla on rahaa kovaan kulliin.