IL:n tiedot: Asumistukeen noin 350 miljoonan leikkaus: Ei kohdisteta pienituloisiin
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea on maksettu 2,6 miljardia euroa ja sitä on saanut 380 000 ihmistä. Noilla numeroilla se tekee keskimäärin noin 570€/kk puhdasta tuloa käteen. AIka paljon sanoisin, on syytäkin karsia tukia.
Ne jotka eivät käy töissä, voivat muuttaa halvemmalle paikkakunnalle. Työtä tekevien asumista tulee tukea.
Tarkoitus ei ehkä ole vaikeuttaa työllistymistä entisestään pakottamalla ihmiset jonnekkin kuoleviin kyliin.
Eli työmarkkinatukea saavilta eivät tulot vähene ollenkaan. Jos asumistuki ja työmarkkinatuki pysyvät heillä ennallaan. Missä oli se "työhön motivoiminen"?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti puututaan myös pariskuntiin, joilla yhteiset muksut, mutta eri asunnot.
Elävät yhdessä silti, mutta nostavat molemmat täyttä tukea.
Tiedän esimerkiksi naisen, jonka miehellä oma pieni kämppä, mutta majailee aina naisen ja lasten kodissa ja maksavat laskut, ruokaostokset yhdessä.
Miehen kämppä vain hämäystä, että nainen saa suurempaa asumistukea.
Mahtava agentti oot kyllä. Ja se miehen asuntoko ei maksa mitään? Kai nyt sen verran käsität ettei mitään asuntoa saa kokonaan millään tuilla kustannettua. Ihmiset asuu noin, koska kaikki ei halua sellaista parisuhdetta missä ollaan koko ajan yhdessä. Ei tuolla mitään säästöä tule.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset elää nettotuloilla, ei bruttotuloilla.
Jos saat nettona 2900, vuokran jälkeen jää 1830 euroa/kk 5 hengelle, eli 366 euroa/kk/henkilö. Lähes sossun normissa ollaan. Leikataanko asumistuki pois, ja siirrytään työssäkäyvänä sossun luukulle?
Toki, mutta tuissa huomioidaan bruttotulot. Jos työkykyä riittää niin mitenkäs olisi kouluttautuminen tai lisätyöt? Työpaikan vaihto? Mun mielestä 2900 euron NETTOtuloilla ei tarvisi tulla minkäänlaisia tuloihin liittyviä tukia.
Vierailija kirjoitti:
"Hallituslähteiden mukaan asumistuen leikkaustoimilla pyritään puuttumaan etenkin asuntosijoittajien keräämään hyötyyn Suomen nykyisestä asumistukijärjestelmästä."
Eihän tuo asuntosijoittajiin osu vaan tuen saajiin. Pitäähän se vuokra jollakin maksaa. Olisivat ennemmin poistaneet sijoitusasuntojen verovähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko suurituloinen saa asumistukea?
Ei nyt suurituloinen, mutta kun olin itse kahden lapsen yyhoo, olisi asumistuki tippunut nollaan vasta 3200 euron brutolla. Eli tuossa päässä on kiristämisen varaa. Yleiseen asumistukeen ei vaikuta omaisuus, ainoastaan pääomatulot. Onhan se hullua, että tilillä saa olla vaikka 200000 euroa, mutta tulojen puolesta saa asumistukea. Tätä pitää muuttaa.
Eli itsekin nostit asumistukea, mutta nyt olet kieltämässä sitä muilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko suurituloinen saa asumistukea?
Ei nyt suurituloinen, mutta kun olin itse kahden lapsen yyhoo, olisi asumistuki tippunut nollaan vasta 3200 euron brutolla. Eli tuossa päässä on kiristämisen varaa. Yleiseen asumistukeen ei vaikuta omaisuus, ainoastaan pääomatulot. Onhan se hullua, että tilillä saa olla vaikka 200000 euroa, mutta tulojen puolesta saa asumistukea. Tätä pitää muuttaa.
Eli itsekin nostit asumistukea, mutta nyt olet kieltämässä sitä muilta?
Kieltämässä? a) minulla ei ollut tilillä 200000 euroa b) minun bruttotuloni ei olleet 3200 euroa
Puhuin järjestelmän järjettömyydestä.
Ylen aamu-tv huomenna kertoo asumistuen muutoksista.
Vierailija kirjoitti:
1700 euroa tienaavan ei kannata ottaa sitten enää töitä vastaan pääkaupunkiseudulta.
No ei kannata, mutta toisaalta joutuu kuitenkin töitä tekemään sitten niitä tukia vastaan. Eiks tässä kantsis antaa lääkäreille potkut ja sitten pakottaa ne takas töihin toimeentulotukea vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Ansiotulovähennys varmaan poistuu eli kohdistuu meihin matalapalkkatyöläisiin. Eipä paljoa kannusta enää pienellä palkalla töitä tehdä. Sama olla sitten työttömänä kun saa kaikki täydet tuet.
Ei kai kukaan oikeasti ole niin asennevammainen ja keskenkasvuinen, että näin tekisi? Pelkkää puhetta, oletan? On työ monelle kuitenkin muutakin kuin vain rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea on maksettu 2,6 miljardia euroa ja sitä on saanut 380 000 ihmistä. Noilla numeroilla se tekee keskimäärin noin 570€/kk puhdasta tuloa käteen. AIka paljon sanoisin, on syytäkin karsia tukia.
Ne jotka eivät käy töissä, voivat muuttaa halvemmalle paikkakunnalle. Työtä tekevien asumista tulee tukea.
Eli minne? Kuka maksaa muuton?
Muuttoauto voidaan varmaan vielä maksaa. Sen jälkeen olet omillasi.
Kadulle muuttoon ei tarvita muuttoautoa. Kamat vaan pihalle. Heippa.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos rahoitusvastiketta ei enää hyväksytä asumistukeen kuluna, saa moni vanhus etsiä itsellensä vuokrakodin, kun taloyhtiöihin on tehty kalliita perusparannuksia ja rahoitusvastikkeet ovat nousseet hurjasti per kk.
Seuraavat muutokset tulee eli tulotajojen lisäksi tulee varallisuusrajat. Eli pienituloinen mutta varallisuutta omistava (kiinteistöt, säästöt) ei saa enää asumistukea. Vuokranantaja ei saa vähentää rahoitusvastikkeita vuokratuloista. Jatkossa ei ole myöskään mahdollista palkkatulovähennykseen joka ollut noin 300 euroa. Eli vain aikaisempaa alhaisemmilla tuloilla saa asumistukea.
En usko että rahoitusvastiketta ei hyväksytä asumiskuluihin, se iskisi suureenpienituloisten joukkoon ja aiheuttaisi vaikeuksia myös taloyhtiöille ja pankeille koska taloyhtiöiden olisi entistä vaikeampaa saada lainaa perusparannuksiin pankeilta.
On ihan oikein että asumistukea kiristetään. Yksi porsaanreikä ainakin tukitaan eli jatkossa varallisuus vaikuttaa mahdolliseen asumistukeen. Nyt voi omistaa useamman velattoman asunnon, vuokrata asuntoja ja saada vuokralaisen kautta asumistukea. Myös omaan velattomaan asuntoon voi saada asumistukea jos päättääkin pitää välivuoden töistä tai muuten vain tehdä vähemmän töitä koska tilillä on säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poistetaan ansiotulovähennys, kuten on puhuttu, leikataan nimenomaan työssäkäyviltä köyhiltä. Matalapalkka-aloihin kuuluu myös pätkätyöt. Ei siinä, sen jälkeen työvoimapulasta tulee totta, kun kaupungeista muuttaa siivoojat, päiväkodin työntekijät, myyjät, tarjoilijat yms pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1700 euroa tienaavan ei kannata ottaa sitten enää töitä vastaan pääkaupunkiseudulta.
No ei kannata, mutta toisaalta joutuu kuitenkin töitä tekemään sitten niitä tukia vastaan. Eiks tässä kantsis antaa lääkäreille potkut ja sitten pakottaa ne takas töihin toimeentulotukea vastaan?
eikö sulla ole ammarttia? Hae töitä tai mene kurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa? Itse olen töissä, mutta palkkani on pienempi kuin työttömyyskorvaus. Työttömäksikään en voi jäädä, koska sitten saisin karenssia.
Siis olet hyvin pienituloinen. Leikkaus tuskin kohdistuisi sinuun. Eikä olisi järkevääkään kohdistaa.
No, tässä ketjussa on kuitenkin arveltu useammassa viestissä, että juuri minun kaltaisiini leikkaus kohdistuisi.
kenellä työttömyyskorvaus vai miksi sitä sanotaan niin saa tietenkin asumistukea. Miten ne jotka maksattaa rahoitusvastikkeen asumistulolla, hoitovastike ok
Voi niitä opiskelijoita, jotka asuvat vanhempiensa omistamassa kiinteistössä vuokralla :D
Omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea,hyväksyttävät menot pienenevät 70 prosenttiin jne. IL kertoi jo.
No niin eli minunlaiseni eläkeläiset jotka saavat sitä kaikkein pienintä eläkettä, joutuvat maksamaan enemmän vuokraa. Mulla tosin ei sitten enää ole varaa asua muuta kuin kadulla. Nyt jo rahat ei riitä edes kaikkiin lääkkeisiin. Toimeentulotukea on turha hakea, kielteinen päätös tulee 900 euron kuukausituloilla automaattisesti. Edes silmälaseihin ei saa enää avustusta.
Joku omaisuusraja tuohon varmaan tulee, luulisin. Niin kuin eläkkeensaajan asuintuessakin. Nythän katsotaan vaan tulot.