Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokan julkinen itsesäälissä vellonta jatkuu: "ahdistaa ja itkettää" kun pitää vähän miettiä kulutusvalintojaan

Vierailija
14.06.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009633864.html

Maailman pienin viulu soi jälleen. Miten nämä kermaperseet selviäisi mistään oikeasta katastrofista kun tällainen itsesäälissä rypeminen tulee jo siitä ettei pääse festareille tai piti jättää tatuointi ottamatta kun ei ollut rahaa?

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisena suurella vaivannäöllä duunariperheestä keskiluokkaan (ylempi kk-tutkinto, vakityö, mediaanin ylittävät tulot) ponnistaneena minua vituttaa nyt nelikymppisenä, että neljännesvuosisadan uurastukseni näyttää valuvan hukkaan silmieni edessä. Kävin koulut, hankin pätevyydet, näin vaivaa, ahkeroin burnoutin partaalla ja kieltäydyin nuorena monesta hauskuudesta kuvitellen, että se kaikki palkitsisi sitten myöhemmin. Pah, turhaan.

Vierailija
142/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

moussea ja läträämistä hieman vähemmän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän hyvin. ”Todellakin vituttaa. Seitsemän vuotta yliopistoa ja rahat eivät riitä perheen ja talon ylläpitoon”, sanoo 39-vuotias nainen."  Eihän sen näin tulisi mennä. Kyllä opiskelun ja työntekemisen tulisi kannattaa siten, että akateemisella uralla oleva saa perustarpeensa ja sen päällekin hankittua. Jos itse tekemällä ja yrittämällä ei tähän pääse, niin millä sitten? Johan tämä syö kansan moraalia, kun elintaso on sama kuin sossupummilla, vaikka on maisterin tutkinto, palkka ja ammatti.

No sellainen ihminen, joka opiskelee maisterin tutkinnon käsienheiluttelusta, on nimen omaan sossupummi. Valintojen maailma. Jokainen voi halutessaan opiskella kahdessa vuodessa esimerkiksi lvi-asentajaksi tai hitsaajaksi, ja tienata 5 tonnia kuussa. Mutta kun ei huvita.

Mitäs sitten kun kaikki ovat lvi-asentajia tai hitsaajia, riittääkö kaikille töitä?

No sitten fiksu opiskelee sitä kielitiedettä tai kulttuurintuotantoa, kun siellä onkin työvoimalle kysyntää. Ei tämä niin vaikeaa ole.

Ja millähän se opiskelu rahoitetaan? Työttömyystuella ei saa juuri koskaan opiskella jos sinulla on jo tutkinto - sitä huolimatta, ettei se tutkinto enää työllistäisikään. Huomaa kyllä, ettei sinulla ole mitään käsitystä realiteeteista.

Tämä on totta, mutta mikäli olet sama, joka kirjoitti sossupummin (oikein kunnon nztsimainen ilmaisu muuten) kanssa samasta elintasosta, niin ei ole sullakaan joka asiassa realiteetit ihan hallussa. Yksikään tukien varaan joutunut ei 'ylläpidä omaa taloa'. Korkeintaan joku vanhemmalla iällä tuille tippunut, jonkin lähes arvottoman tönön perinyt ja siihen muuttanut tai kasvukeskusten ulkopuolella halvan piene(hkö)n talon lähes maksanut, mutta mitään sen parempaa ei taatusti. Yhteiskunta ei todellakaan maksa kenenkään omakotitaloja ja niiden ylläpitoa!

Vierailija
144/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisena suurella vaivannäöllä duunariperheestä keskiluokkaan (ylempi kk-tutkinto, vakityö, mediaanin ylittävät tulot) ponnistaneena minua vituttaa nyt nelikymppisenä, että neljännesvuosisadan uurastukseni näyttää valuvan hukkaan silmieni edessä. Kävin koulut, hankin pätevyydet, näin vaivaa, ahkeroin burnoutin partaalla ja kieltäydyin nuorena monesta hauskuudesta kuvitellen, että se kaikki palkitsisi sitten myöhemmin. Pah, turhaan.

Kuule niin minäkin ja sen lisäksi sairaudet pahenivat niin, että tipahdin kaikesta ja täyteen köyhyyteen. Katsos kun elämä on. Ei tämä maailma ole antanut kenellekään takeita ja lupausta yhtään mistään, kaikkein vähiten jostain tietystä elintasosta. Ja hitto yli puolet maailman ihmisistä voi ain haaveilla edes siitä mitä keskiluokalla on! Ja syyllisiä etsit, voit kääntää katseesi rikkaisiin, sillä systeemi suosii heitä kaikkien muiden kustannuksella. Mutta ei, tyhmät ovat sitä mieltä, että alati rikastuvien ei tarvitse luopua mistään toisin kuin kaikkien muiden ja etenkin niiden, joilla ei enää mitään ole. Ihan sekopäistä ja _täydellistä_ tyhmyyttä, mutta sellaisia suurin osa näemmä on.

Vierailija
145/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä valitat? Onko liikaa vai liian vähän? Kyllä moni muukin ahkeroi eikä kuvittele edes, että eläisi luksuselämää! Onko ihmisillä kadonnut järki?

Vierailija
146/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sinä tarvitset selviytyäksesi? katto pään päälle, pari vaatekertaa, pari astiaa. vesi ja ruoka nyt tietysti, mutta muuta ei tarvita. minulle riittäisi tonni kuussa. siitä menis kaikki asumis- ja ruokakulut, ja vakuutukset ja auton kulut. kuinka paljon te tarvitsette roinaa ympärillenne? ukko tosin tienaa enemmän ja minä kotivaimona laitan tietysti rahat sivuun mitkä talouden pyörittämisestä jää. meillä ei tuhlata mihinkään ja ylimääräiset on vaihdettu kultaan, kriisin varalle. eli kun euro romahtaa, tai mikä vaan muu katastroofi iskee, niin kulta on aina käypä valuutta kun kaikki muu sortuu. 

Vierailija
147/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, perustele miksi SINÄ selviäisit itse yhtään mistään pienestäkään vastoinkäymisestä! Meinaan kun te alilautaincelit tuppaatte olemaan surkeimpia rääpäleitä mitä mistään löytyy.

Ns. "incelit" eivät kuulu tähän keskusteluun ollenkaan. Ehkä sun pitäis tutkia vähän mitä itse sana tarkoittaa ja sen historiaa ennen kommentointia.

Vierailija
148/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi tuoda ilmi sitä, miten nopeasti elämä on Suomessa muuttunut?

Hyvinvointi laskee kuin lehmän häntä. Pahempaa on vielä luvassa, kunhan kokoomus ja PS pääsevät vauhtiin.

PS on ainoa joka voisi parantaa tilannetta, he ovat ainoita jotka yrittävät pysäyttää kelagoldilaisten maahanvyöryn. Valitettavasti 20% kannatus ei vaan riitä siihen että saisi oleellista muutosta aikaiseksi. Kakat on jo sitäpaitsi housussa, ei tässä auta enää mikään.

Vierailija
149/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen nyt - köyhille puhutaan, että rahan riittäminen on täysin itsestä kiinni. Kyse on kuulemma vain laskutaidosta, elämänhallinnasta, osaamisesta ym. eikä suinkaan euromääristä. Ei pitäisi siis olla mitään ongelmaa, sillä kouluttautunut keskiluokkahan on muka niin fiksua, ettei muut ole mitään.

No eikö se kulutuksen leikkaamaan ole fiksua vai miten nyt meinasit, että sen pitäisi näkyä?

Vierailija
150/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei taida kuulua edes keskiluokkaan.

Älä nyt, kohta AP kertoo, miten hänen työmarkkinatuestaan ja asumistuestaan maksetuilla veroilla pyöritetään maata ja maksetaan tiet, koulut ja terveydenhoito. Hänhän on mielestään tuottava osa yhteiskuntaa, pitää kulutuksella ab maan pyörimässä.

Vierailija
151/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aiemmin emme juurikaan joutuneet miettimään rahankäyttöä. Oli varaa huvitellakin.  Nyt kaikki ylimääräinen kulutus on vedetty minimiin."

Jälkiviisastellu kannattaa, mutta olisitte miettinyt rahankäyttö silloin kun oli ylimääräistä rahaa että oliko pakko tuhlata kaikkii. Kahdet festarit kesässä maksaa ja sekä asunto että auto lainarahalla hankittu. Olisiko voinut säästää ja ostaa halvemman auton mihin olisi ollut varaa?

Vierailija
152/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aiemmin emme juurikaan joutuneet miettimään rahankäyttöä. Oli varaa huvitellakin.  Nyt kaikki ylimääräinen kulutus on vedetty minimiin."

Jälkiviisastellu kannattaa, mutta olisitte miettinyt rahankäyttö silloin kun oli ylimääräistä rahaa että oliko pakko tuhlata kaikkii. Kahdet festarit kesässä maksaa ja sekä asunto että auto lainarahalla hankittu. Olisiko voinut säästää ja ostaa halvemman auton mihin olisi ollut varaa?

Kumma juttu, TT-asiakkaat neuvovat säästämisestä muita, itseään tämä asia ei koske, vaan rahaa pitää saada lisää hintojen noustessa

Vierailija
153/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla nettopalkka max n.2k , asun yksin eikä lapsia tai autoa. Vuokra yli 700e/kk mihin tulee päälle sähkölasku. Sit vielä vakuutukset ja puhelinlasku + matkakortti.

Koen olevani matalapalkka-alalla töissä enkä hyvätuloinen. Silti olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Käyn paljon ulkona ystävien kanssa, syön mitä sattuu (en kuitenkaan paljon, selittäisikö se ettei ruokakulut ihan järjettömät?) ja tosi harvoin mulla on rahat loppu. Jos n. 1000€/kk jää käyttörahaa pakollisten kulujen jälkeen niin mihin hittoon te tuhlaatte ne?

En oikeasti ymmärrä tätä itkua asiasta. Omia valintoja on mm. vuokra-asunnon koko ja sijainti, lasten tekeminen , ja kulutustottumukset.

Tämä siis Helsingissä eikä toistaiseks valittamista. Joka kk en tilaa vaatteita mutta en myöskään vuosia kulje esim. samoissa kengissä. Raha riittää laskuihin ja hauskanpitoon ihan helposti vaikka palkka "huono".

Toki mullakin ystäviä joiden bruttopalkka +4k ja valittavat ettei ole ikinä rahaa. Joka kk on vaatteiden tilaamista, viikottain wolttia, sitten kynsienlaitot sun muut.

Sama juttu. Jos jää 1000 euroa pakollisten jälkeen, niin helposti jää säästöön kun en keksi mihin käyttäisin kaiken ihan perus kuukautena. Tykkään ostella kirppiksiltä vaatteeni, haluan ajatella maapalloakin valinnoissani. Mulla on jopa lapsi. En vaan tarvitse koko ajan jotain. Sitten niillä säästöillä voi silloin tällöin tehdä jotain erityistä. Ei kuitenkaan koko ajan jaksaisi.

Kyllä 1000€ menee helposti vaikka mihin. Uusi sänky esimerkiksi maksoi minulle noin 800€.

Vierailija
154/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä sinä tarvitset selviytyäksesi? katto pään päälle, pari vaatekertaa, pari astiaa. vesi ja ruoka nyt tietysti, mutta muuta ei tarvita. minulle riittäisi tonni kuussa. siitä menis kaikki asumis- ja ruokakulut, ja vakuutukset ja auton kulut. kuinka paljon te tarvitsette roinaa ympärillenne? ukko tosin tienaa enemmän ja minä kotivaimona laitan tietysti rahat sivuun mitkä talouden pyörittämisestä jää. meillä ei tuhlata mihinkään ja ylimääräiset on vaihdettu kultaan, kriisin varalle. eli kun euro romahtaa, tai mikä vaan muu katastroofi iskee, niin kulta on aina käypä valuutta kun kaikki muu sortuu. 

Minulle riittäisi 0 euroa, jos mies elättäisi.

Vierailija
155/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisena suurella vaivannäöllä traumaattisesta lapsuudesta toipuneena ja työkyvyn takaisin "taistelleena" (aikuisiällä amk ja nyt avoimessa yliopistossa, tulot alle keskitalon, tuore asuntolaina) olen valmis antamaan vähän lisää verorahojani, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus kuntoutua työelämään.

Vierailija
156/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän hyvin. ”Todellakin vituttaa. Seitsemän vuotta yliopistoa ja rahat eivät riitä perheen ja talon ylläpitoon”, sanoo 39-vuotias nainen."  Eihän sen näin tulisi mennä. Kyllä opiskelun ja työntekemisen tulisi kannattaa siten, että akateemisella uralla oleva saa perustarpeensa ja sen päällekin hankittua. Jos itse tekemällä ja yrittämällä ei tähän pääse, niin millä sitten? Johan tämä syö kansan moraalia, kun elintaso on sama kuin sossupummilla, vaikka on maisterin tutkinto, palkka ja ammatti.

No sellainen ihminen, joka opiskelee maisterin tutkinnon käsienheiluttelusta, on nimen omaan sossupummi. Valintojen maailma. Jokainen voi halutessaan opiskella kahdessa vuodessa esimerkiksi lvi-asentajaksi tai hitsaajaksi, ja tienata 5 tonnia kuussa. Mutta kun ei huvita.

Mitäs sitten kun kaikki ovat lvi-asentajia tai hitsaajia, riittääkö kaikille töitä?

No sitten fiksu opiskelee sitä kielitiedettä tai kulttuurintuotantoa, kun siellä onkin työvoimalle kysyntää. Ei tämä niin vaikeaa ole.

Ja millähän se opiskelu rahoitetaan? Työttömyystuella ei saa juuri koskaan opiskella jos sinulla on jo tutkinto - sitä huolimatta, ettei se tutkinto enää työllistäisikään. Huomaa kyllä, ettei sinulla ole mitään käsitystä realiteeteista.

Ohiksena sanon, että on mahdollista, jos osaa perustella hyvin. Itse opiskelen tai opiskelin työkkärirahalla. Nykyään on myös paljon monimuoto/etäopintoja ihan korkeakoulutasolla, joita voi suorittaa työn ohella.

Vierailija
157/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elänkö jossain ihme kuplassa, kun minun elinpiirissäni kaikki tuntuu kuluttavan kuten ennenkin, ja ns. keskiluokkaisilla ihmisillä elintaso säilynyt ihan samana?

Ei ole kyse edes mistään erityisen varakkaista ihmisistä, vaan ihan tavallisista talliaisista joissa myös tavallisia työläisiä mukana. Silti näillä on talot ja autot Helsingissä, matkustetaan hiihtolomalla perheen kanssa rantalomalle ja pääsiäisenä Pariisiin jne. 

Tätä samaa mietin. Enkä vain minä vaan myös tuo tutkija tuossa jutussa toteaa, että tämä köyhyyspuhe on Suomessa lähtenyt ihan lapasesta. Tilanne tänään ei ole lähelläkään 90-luvun lamaa, työttömyys huomattavasti vähäisempää ja korot suorastaan naurettavan alhaalla siihen aikaan verrattuna. Tällä(kin) palstalla kaikenlaiset maailmanlopun manaajat uhoavat hyvinvointiyhteiskunnan romuttumisesta, jyrkkenevästä jaosta rikkaisiin ja köyhiin, mutta ne ennusteet on ihan yhtä päteviä kuin, no, ennusteet yleensäkin.

Vierailija
158/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä enemmän syö kun olet maisteri, etkä saa oman alan töitä. Ei se opiskelu kannata. Olisi pitänyt käydä max amis eikä turhaan kuluttaa yhteiskunnan varoja turhaan tutkintoon. Lopputulos olis kuitenkin ollut sama eli työttömyys.

Vierailija
159/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi mitä en oikein ymmärrä on toi kiskalta jätskin ostamisen hehku tai se, ettei siihen ole varaa. Ymmärrän jonkun italialaisen artesaanijäätelön, mut yleensä tästä ei ole kyse. Kyllä se lähikaupasta ostettu jätski maistuu yhtä jätskiltä...mutta näissä haetaan vastakkainasettelua ja eripuraa, että enää ole edes jätskiin varaa.

asian vierestä vähän, kyllä meistä keskiluokkaisista osa ainakin auttaa muutenkin kuin veroja maksamalla( itse edustan sitä keskiluokan keskikastia eli ei ole omakotitaloa eikä audia pihassa) . Tänään kaupan edessä nainen itki holtittomasti, ettei hänellä ole rahaa ruokaan, kun pankkiautomaatti ei rahoja antanut vaikka tilillä piti olla. Annoin sitten rahaa, konkkaan en mennyt eikä sillä viikon ruokia osteta, mutta fiksulla käytöllä ainakin pari päivän ruuat hoituu sillä. Jonkun mielestä ehkä naiivia ja voi olla, että rahat meni kaljaan..siinä vaiheessa pitää hänen kyllä pyrkiä teatterkouluun, jos kaljan vuoksi tälläisen shown saa pystyyn. En hae tällä sädekehää, vain sitä että me keskiluokkaiset ollaan pääosin myös ihan ihmisiä. Ja ilman meidän työpanosta se verokassa saattaisi kyykätä ihan kivasti, eikä me toivota ketään katuojaan, siitä ei "hyödy" yhtään kukaan. Mediakin yrittää vain kääntää sitä fokusta että keskiluokka inisee, jotta ei keskityttäisi siihen, kuka sen valtiontalouden ylösalas käänsi...

Vierailija
160/163 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä korkeakoulutetut, joilla ei rahaa enää festareihin ja jätskeihin ovat vain eläneet yli varojensa. Meillä yhteensä nettotulot puolison kanssa 8000€/kk. Ei perintöjä tmv. varallisuutta, takaus asuntolainaan saatu vanhemmilta kylläkin ensiasuntoon. Ihan hyvin pärjätään nyt 40-vuotiaina omakotitalovelkaisina vaikka korot ja kaikki kulut ovat nousseet. Meillä ei ole otettu lainaa tappiin asti. Emme vain tällä hetkellä sijoita rahastoihin kun ei ole niihin sitä ylimääräistä ja vähän tarkemmin katsomme mihin kulultamme mikä olisi muutoinkin järkevää.

Lasten ei ole tarvinnut luopua harrastuksista kun eivät harrasta näitä kalleimpia lajeja kuten taitoluistelu. Lasten kanssa ei myöskään käydä nyt jäätelökioskilla. Kaupastakin saa hyviä jäätelöitä ja itse kotona tehty vielä parempaa. Kukaan ei mene rikki ja masennu vaikka nyt vähän himmataan.