Miten saisin 15v tytön ymmärtämään aurinkorasvan käytön tärkeyden? Tytöllä on isänsä iho joka ei pala herkästi ja ruskettuu tosi nopeasti ...
Selkä hänellä täynnä luomia ja painelee vaan olkaintoppi päällä.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää näyttää sille / lukea sille ihan oikeita artikkeleja.
Tyttö voi ajatella, että ne on vain sun juttuja eikä ota vakavasti.
Mulle tuli melanooma yhteen luomeeni noin 40-vuotiaana, vaikka aurinkoa en ole ottanut sitten lapsuuden rantalomien. Lapsuudessa olimme kyllä aina ulkona enkä muista aurinkorasvoista mitään, että onko niitä käytetty.
Teini-iästä lähtien en enää käynyt rannoilla enkä ottanut aurinkoa siten, että menen varta vasten aurinkoon makaamaan, en edes käynyt rannoilla uimassa, kesälläkin hakeuduin varjoon enkä istuskellut juurikaan auringossa.
Olen normaalia paljon enemmän sisätiloissa muutenkin ja niin vain melanooma tuli (ei ollut levinnyt, selvisin luomenpoistolla). Suomessa kesäisin olen laittanut aina kerrointa 50 niihin kohtiin, jotka eivät vaatteella peity, ihan vaikka kun lähden kaupungille.
Ikävuosina 20-40 olin vain muutaman kerran etelän lomalla, silloin suojakertoimet 50 aina päällä.
Olen siis altistunut normaalia paljon vähemmän auringolle ja sain melanooman.
Näin juuri. Ihosyöpä tulee niille jotka välttää aurinkoa. Älylaiteetkin aiheuttaa syöpää. Luonto ei tee virheitä eikä aurinko tapa ketään, jos ei itseään polta yhtenään. Sisällä viihtyvät sairastuu, itsekin kuulun niihin. Fiksusti auringossa ollessa rasvoja ei tarvita. Markkinamiehiä uskotte. Missä muuten mainostetaan lasten ja miesten aurinkorasvoja kasvoille ympäri vuoden?? Miten se olikaan, että vain nainen tarvii naamalleen suojakertoimet ympäri vuoden. Jos tarvii käyttää, fysikaalinen
suoja kemialliset myrkkyjä.Ööh tietenkin miehetkin käyttävät aurinkorasvaa, kaikki tuntemani tekevät niin. Ja ne jotka eivät ole tehneet nuorena, katuvat nyt kun iho on jo peruuttamattomasti vaurioitunut.
Onko ne sitten polttaneet itsensä jatkuvasti vai mistä kyse? Olleet jatkuvasti jossain päiväntasaajalla käristymässä?
Geenit varmaan vaikuttaa myös paljon, ja elintavat yleisesti. Tiedän vanhoja miehiä (ja naisia) jotka olleet ihan normaalisti auringossa niin pohjolassa kuin etelässäkin, eivätkä käyttäneet nuorena mitään rasvoja, eivätkä ole nyt vanhana sen ryppyisempiä kuin muutkaan.
Monella purjehtijalla on aika vanhan näköinen iho. Ei se vaadi päiväntasaajaa vaan esimerkiksi 20 vuotta Saimaalla.
Laskettelijat myös. Ystäväni iho on vaurioitunut juuri sen rajan mukaisesti, mistä laskettelulasit kulkevat. Ei ole sattumaa. Nyt harmittelee koska eihän se kivaa ole.
Outoa harmitella jotain ryppyjä, jos on saanut elää nauttien siitä mistä oikeasti tykkää. Vai ovatko tosiaan noin latteita ihmisiä, että kaiken jälkeen murehtivat ryppyjä eivätkä ole tyytyväisiä siitä, että saivat elää täyttä elämää purjehtien ja lasketellen?
Absurdin kuuloisia juttuja, vaikea kuvitella että esim. omat isoäitini tai isoisäni selittäisivät tuollaisia :D Tosin he elävät ja liikkuvat edelleen, en tiedä ehkä just ennen kuolemaaa jumahtavat sänkyyn tuijottamaan peiliä ja harmittelemaan kun ei näytä enää kolmikymppiseltä vaikka ikääkin on kohta sata?
Mulla leikattiin hyvänlaatunen kansvain naamasta, arpi 5 cm pitkä. Naamasta on myös jäädytetty toinen, siintä jäi 1 cm halkasijaltaan valkonen läntti.
Rintalastasta on leikattu pois, arpi joku 2 cm leveys 0,3 mm.
Toinen jäädytetty pois, siintä valkonen läntti kanssa.
Nämä kaikki johtuu auringon otosta. Iho menee punaseks, harvemmin ruskettuu.
Ovat myös silmälle näkyviä naamassa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ndtv.com/world-news/woman-used-sunscreen-on-her-face-but-av…;
näytä ylläoleva kuva nimim. aloin itse rasvaamaan taas ahkerammin kun näin :D kuvassa siis naisen kasvot plus kaula, ja on käyttänyt vain kasvoissa rasvaa. toinen vinkki ehkä että tee tyttäresi kanssa joko laajempi ihonhoitorutiini-suunitelma ja koita saada innostumaan siitä. aurinkorasvakin saattaa sitten luonnollisemmin sujua muiden steppien välissä
Melko kömpelösti toteutettu kuvankäsittely. Monelle menisi läpi vaikka kasvojenntilalle olisi laitettu seepran pää.
Uskomaton ketju. Ei ihme, että melanooma ja muut ihosyövät lisääntyvät.
Jotkut muuten saavat hyvin lyhyestä aurinkoaltistuksesta aurinkoihottuman, joten suojaa on käytettävä niillä kohdin, joita vaatetus ei suojaa. Tämä tapahtuu jo keväällä - tai esimerkiksi vielä lokakuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli melanooma yhteen luomeeni noin 40-vuotiaana, vaikka aurinkoa en ole ottanut sitten lapsuuden rantalomien. Lapsuudessa olimme kyllä aina ulkona enkä muista aurinkorasvoista mitään, että onko niitä käytetty.
Teini-iästä lähtien en enää käynyt rannoilla enkä ottanut aurinkoa siten, että menen varta vasten aurinkoon makaamaan, en edes käynyt rannoilla uimassa, kesälläkin hakeuduin varjoon enkä istuskellut juurikaan auringossa.
Olen normaalia paljon enemmän sisätiloissa muutenkin ja niin vain melanooma tuli (ei ollut levinnyt, selvisin luomenpoistolla). Suomessa kesäisin olen laittanut aina kerrointa 50 niihin kohtiin, jotka eivät vaatteella peity, ihan vaikka kun lähden kaupungille.
Ikävuosina 20-40 olin vain muutaman kerran etelän lomalla, silloin suojakertoimet 50 aina päällä.
Näin juuri. Ihosyöpä tulee niille jotka välttää aurinkoa. Älylaiteetkin aiheuttaa syöpää. Luonto ei tee virheitä eikä aurinko tapa ketään, jos ei itseään polta yhtenään. Sisällä viihtyvät sairastuu, itsekin kuulun niihin. Fiksusti auringossa ollessa rasvoja ei tarvita. Markkinamiehiä uskotte. Missä muuten mainostetaan lasten ja miesten aurinkorasvoja kasvoille ympäri vuoden?? Miten se olikaan, että vain nainen tarvii naamalleen suojakertoimet ympäri vuoden. Jos tarvii käyttää, fysikaalinen
suoja kemialliset myrkkyjä.Ööh tietenkin miehetkin käyttävät aurinkorasvaa, kaikki tuntemani tekevät niin. Ja ne jotka eivät ole tehneet nuorena, katuvat nyt kun iho on jo peruuttamattomasti vaurioitunut.
Kukaan ei halua noin ulkonäkökeskeistä miestä itselleen!
Ja sitten pääsemmekin tähän. Vain Suomessa ylpeillään sillä että emme huolehdi lainkaan ulkonäöstämme. Nämä tuntemani miehet noudattavat myös ihonhoitorutiinia, pestään, käytetään seerumia, rasvataan. Vain Suomessa tämä on syntiä.
Miten niin emme huolehdi ollenkaan ulkonäöstämme? Olet vähän hysteerinen näiden ääripäidesi kanssa jos kuvittelet, että ajan kulumisen hyväksyminen (näkyy ulkonäössä) ja se ettei vouhkaa rypyistä ja vertaile naisten ulkonäköjä sen perusteella kuka näyttää minkäkin ikäiseltä, tarkoittaisi jotain tuollaista ettei huolehdi lainkaan ulkonäöstään :D
Vastasin viestiin "kukaan ei halua noin ulkonäkökeskeistä miestä itselleen". Mies siis ei saa käyttää rasvaa tai on ulkonäkökeskeinen. Miten tämä liittyy naisten ulkonäköjen vertailuun mitenkään?
Keskustelu 99% koskee naisia, kuten nämä vertailut aina. Näköjään et halua lukea tuota viestiä, joutuisit myöntämään meneväsi suoraan johonkin toiseen ääripäähän eli kuvittelemaan tuollaista "emme huolehdi ollenkaan"-juttua mistä kirjoitat. Ja joo jos lotrataan jatkuvasti hirveä määrä mömmöjä naamaan -oli sitten nainen tai mies-, niin ehkä voisi miettiä onko mennyt hieman liian pitkälle jo se oman naaman tuherrus. Maailma täynnä purkkeja joilla epätoivoiset ihmiset yrittävät näyttää edes vähän paremmalta, olisihan sitä muutakin mihin saman energian ja resurssit laittaa..
ruotsin prinsessa Birgitta on aina tykännyt ottaa aurinkoa
https://www.iltalehti.fi/kuninkaalliset/a/0a6302f4-84aa-4062-b096-133ac…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne sitten polttaneet itsensä jatkuvasti vai mistä kyse? Olleet jatkuvasti jossain päiväntasaajalla käristymässä?
Geenit varmaan vaikuttaa myös paljon, ja elintavat yleisesti. Tiedän vanhoja miehiä (ja naisia) jotka olleet ihan normaalisti auringossa niin pohjolassa kuin etelässäkin, eivätkä käyttäneet nuorena mitään rasvoja, eivätkä ole nyt vanhana sen ryppyisempiä kuin muutkaan.
Monella purjehtijalla on aika vanhan näköinen iho. Ei se vaadi päiväntasaajaa vaan esimerkiksi 20 vuotta Saimaalla.
Laskettelijat myös. Ystäväni iho on vaurioitunut juuri sen rajan mukaisesti, mistä laskettelulasit kulkevat. Ei ole sattumaa. Nyt harmittelee koska eihän se kivaa ole.
Outoa harmitella jotain ryppyjä, jos on saanut elää nauttien siitä mistä oikeasti tykkää. Vai ovatko tosiaan noin latteita ihmisiä, että kaiken jälkeen murehtivat ryppyjä eivätkä ole tyytyväisiä siitä, että saivat elää täyttä elämää purjehtien ja lasketellen?
Absurdin kuuloisia juttuja, vaikea kuvitella että esim. omat isoäitini tai isoisäni selittäisivät tuollaisia :D Tosin he elävät ja liikkuvat edelleen, en tiedä ehkä just ennen kuolemaaa jumahtavat sänkyyn tuijottamaan peiliä ja harmittelemaan kun ei näytä enää kolmikymppiseltä vaikka ikääkin on kohta sata?
Siis sinulle on ihan sama vaikka ihosi vaurioituisi, jos se tulisi jotain kivaa tehdessä? Vaurio on silti vaurio, syöpäkin on silti syöpä vaikka se tulisi kivasta asiasta. Ystäväni todellakin harmittelee sitä, että ei ollut järkevämpi - olisi voinut harrastaa JA suojata itsensä. Se kun ei ole joko tai.
Pinnallisesti ajatellen kyllä myös vaikutus ulkonäköön harmittaa häntä, kun silmien alue on pysynyt suojattuna ja sen ympäristö taas erottuu nyt todella selkesti syvien UV-vaurioiden vuoksi. Kuka haluamalla haluaisi sellaiset eriparikasvot? Ei häntä mikään nuoruudentavoittelu kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli noin 35-vuotiaana naisena ylähuulen päällä tummentuma, joka tuli siihen alkukesästä ja näitten viiksieni kanssa vietin koko kesän. Samoin otsassani oli iso tumma läikkä. Nämä ovat jälkiä nuoruuden purjehdusvuosista kun poltin ihoani useamman kerran. Nyt olen useamman kesän vältellyt aurinkoa ja käyttänyt otsaa suojaavaa hattua. Viikset on vielä vähän näkyvillä mutta otsa on jo paremman näköinen. Ei nuo jäljet tehneet niitä muistoja yhtään sen paremmiksi tai huonommiksi, mutta mieluummin elän ilman niitä. Ne varsinaiset vauriot on toki siellä syvemmällä ihossa. Kaikki muut ihmiset saavat minun puolestani tehdä omalla ihollaan ihan mitä haluavat, enkä tee sen perusteella heistä mitään analyysejä. Tämä vaan minun kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on ihan turha denialisteille näyttää, geeneistähän tämäkin johtuu!
Vierailija kirjoitti:
av-palstalaisten unelma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua noin ulkonäkökeskeistä miestä itselleen!
Ja sitten pääsemmekin tähän. Vain Suomessa ylpeillään sillä että emme huolehdi lainkaan ulkonäöstämme. Nämä tuntemani miehet noudattavat myös ihonhoitorutiinia, pestään, käytetään seerumia, rasvataan. Vain Suomessa tämä on syntiä.
Miten niin emme huolehdi ollenkaan ulkonäöstämme? Olet vähän hysteerinen näiden ääripäidesi kanssa jos kuvittelet, että ajan kulumisen hyväksyminen (näkyy ulkonäössä) ja se ettei vouhkaa rypyistä ja vertaile naisten ulkonäköjä sen perusteella kuka näyttää minkäkin ikäiseltä, tarkoittaisi jotain tuollaista ettei huolehdi lainkaan ulkonäöstään :D
Vastasin viestiin "kukaan ei halua noin ulkonäkökeskeistä miestä itselleen". Mies siis ei saa käyttää rasvaa tai on ulkonäkökeskeinen. Miten tämä liittyy naisten ulkonäköjen vertailuun mitenkään?
Keskustelu 99% koskee naisia, kuten nämä vertailut aina. Näköjään et halua lukea tuota viestiä, joutuisit myöntämään meneväsi suoraan johonkin toiseen ääripäähän eli kuvittelemaan tuollaista "emme huolehdi ollenkaan"-juttua mistä kirjoitat. Ja joo jos lotrataan jatkuvasti hirveä määrä mömmöjä naamaan -oli sitten nainen tai mies-, niin ehkä voisi miettiä onko mennyt hieman liian pitkälle jo se oman naaman tuherrus. Maailma täynnä purkkeja joilla epätoivoiset ihmiset yrittävät näyttää edes vähän paremmalta, olisihan sitä muutakin mihin saman energian ja resurssit laittaa..
Miksi kirjoitat viestini aiheen vierestä? Mitä saavutat sillä? Mutta okei - kerro ihmeessä mitä se sinulle kuuluu jos joku haluaa käyttää kasvoillaan rasvaa? Siitähän juuri ihmisiä täällä arvostellaan, se on turhuutta koska ei saa tavoitella nuoruutta/ihon suojausta/rypyttömyyttä/mitä ikinä. Sitä arvosteltiin myös tuossa lainaamassani viestissä, ja vastasin siihen, en vertaillut naisten ulkonäköjä.
Mä oon luullut että kaikki suojaa itsensä auringolta🤣 itse suojaan ainakin maaliskuusta syyskuuhun ja myös talvella jos on kovin aurinkoista. Herkkä ihoni ei kestä aurinkoa enkä halua näyttää 30 vuotiaana 40 vuotiaalta.
N26
Vierailija kirjoitti:
Mä oon luullut että kaikki suojaa itsensä auringolta🤣 itse suojaan ainakin maaliskuusta syyskuuhun ja myös talvella jos on kovin aurinkoista. Herkkä ihoni ei kestä aurinkoa enkä halua näyttää 30 vuotiaana 40 vuotiaalta.
N26
"mietipä minkälaista maailmaa luot lapsillemme"
Vierailija kirjoitti:
N26
Hyvä, pidä toi! Kiität itseästi myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton ketju. Ei ihme, että melanooma ja muut ihosyövät lisääntyvät.
Jotkut muuten saavat hyvin lyhyestä aurinkoaltistuksesta aurinkoihottuman, joten suojaa on käytettävä niillä kohdin, joita vaatetus ei suojaa. Tämä tapahtuu jo keväällä - tai esimerkiksi vielä lokakuussa.
Jep, ihmisten tyhmyys on loputonta. Onneksi vanhempani olivat fiksuja ja meidät suojattiin vaatteilla jo 80-luvulla. En ole palanut kuin pari kolme kertaa koko elämäni aikana. Ja sen kyllä näkyy, kävin ilmaisessa kosmetologin kuvauksessa joka kartoittaa UV-säteilyn aiheuttamia vaurioita. Kosmetologin mukaan ihoni on aivan uskomattoman hyvässä kunnossa pinnan alta, ja hän sanoi että auringonottajat ovat usein aivan kauttaaltaan vaurioiden peitossa. Ulkoisesti ei välttämättä vielä näy tuhoja, mutta sisällä ne ovat jo tapahtuneet. Melanooma tarvitsee vain yhden mutaation.
Iltalehdessä oli jokin aika sitten artikkeli, kuinka naisella oli nenän vieressä pahanlaatuinen ihosyöpä, joka näytti finniltä, joka kyllä saatiin osittain leikattua pois, mutta jäi kamala arpi keskelle kasvoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on ihan turha denialisteille näyttää, geeneistähän tämäkin johtuu!
Ruotsissa osataan nauttia elämästä, mammat röökaa ystävien kanssa ruskettuneina rusinoina auringossa skoolaamassa kesälle ja viiri heiluu lipputangossa.
Tosin vakavasti sanoen en tiedä mitä väliä sillä on, paljon on ryppyjä tuossa vaiheessa elämää? Oma isoäitini on kyllä ihan pehmeäihoinen eikä ruttuinen, vaikka on viihtynyt auringossa. Tosin ei ole mikään pakkomielteinen ruskettuja, vaikka kaikissa 80-luvun kuvissa vaikuttaakin olevan aina nokka kohti aurinkoa makoilemassa, aivan sama onko Saariselällä vai Eilatissa otettu kuva :D
Ei hän nuoremmalta näytä, mutta ei vanhemmaltakaan. Ikäiseltään hyväihoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkorasvat aiheuttavat hormonimuutoksia ja mahdollisesti myös ihosyöpää. Älä tuputa niitä varsinkaan noin nuorelle, mutta tee selväksi että aurinkoa pitää ottaa maltilla. Se on terveellistä kunhan ei polta ihoaan.
Eka foliohattuilija ilmaantui paikalle
Ei siinä mitään foliohattuja tarvita, ihan luennoilla kuultua asiaa. :) Kannattaa ottaa selvää. Ihosyövät ovat yleistyneet räjähdysmäisesti yhtä matkaa aurinkovoiteiden kanssa.
Korrelaatio ja kausaliteetti, haloo hei.
Nimenomaan. Rasvahullut senkun tahkovat myrkkyjä ihoonsa kuin psykoosissa, vaikka auringonvalo on ihmisen iholle tehty. Tai siis iho on tehty aurinkoa varten.
Melanooman esiintyvyys on 7,8/100 000 naisella Suomessa. Siis noin 0,08 promillella väestöstä. Toisin sanoen melanooma on edelleen hyvin harvinainen. Todella huonoa tuuria pitäisi olla, jos ei edes parina päivänä vuodessa voi kulkea kesävaatteissa saamatta syöpää!