Auttakaa kokeneemmat äidit, vauva 3kk nukkumasnmeno tuskaa
Kertokaa viisaammat mitä teen väärin vai auttaako vain aika?
Vauva perusterve 3kk huutaa hysteerisesti joka ilta nukkumaan mennessä.
On syönyt, lorutettu, vaihdettu vaippa ja puettu unipussi ja kaikki tämä ihan hymyssä suin, ja sitten kun tajuaa että siirrytään hämärään makkariin niin alkaa selkä kaarella ja naama punaisena huuto.
Ei auta syli, ei tissi, ei hyssyttelyt. Vain kun jaksaa kövellä vauva sylissä hän lopulta rauhoittuu. En tajua mitä tehdään väärin 😥 Alkaa ahdistaa jo iltojen ajattelukin.
Ei ole allergiaa tms. Miksi pitää huutoitkeö yöunille mennessä? Ja joo ollaan tehty olosuhteet mahd hyviksi (hiljaisuus, hämäryys jne) ja seurataan milloin alkaa hieman haukotella niin siirrytöän iltapuuhiin ettei ole yli/aliväsynyt. Vauva saisi siis mielellään nukahtaa syliini sängyssämme josta siirtäisin sivuvaunuun pinnikseen vierelleni mutta sylittely ei kelpaa vaan siinäkin huutoitketäön 😞. Ei refluksia tms ja päikkäreillä menee pääosin ihan ok, välillä pientä kitinää.
Auttakaa?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ittelläni nukahti aina, kun laitoin sänkyyn ilman hössötystä.
Kiva, mutta tämä ei auta kyllä yhtään ihmistä, jolla noin ei tapahdu.
Tämä! Niin meilläkin toinen lapsista nukahti juuri noin. Mutta toisella oli maitoallergia ja refluksi ja tilanne oli ap:n kuvailun kaltainen. Lapsi jolla mahahapot korventaa kurkkua on syystäkin levoton.
Vauva on joko yli - tai aliväsynyt. Suosittelen tutustumaan uneksijaan instagramissa!
Ja noin pienelle ei tarvitse liian tarkkoja iltarutiineja pitää kellon kanssa, se helpottaa teitä. Vauvoilla ei vielä tuolla ikää muistaakseni rytmiä ole. Joten koittakaa ottaa rennosti illat vaan. Vaippa tietty vaihtaa pitää mutta muutoin se kait sama missä vaatteissa nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on osana arkea ja ei todellakaan aleta hyssyttelemään ja hiljentämään elämää sen takia. Päikkärit nukutaan ihan normaalisti ja minä saatan vaikka siivota siinä samalla imuria käyttäen. Yöunille lapsi menee niin, että me jatketaan elämää ihan normaalisti. Päikkärit on opetettu nukkumaan milloin missäkin, yöunilla on eri paikoissa ja sängyissä. Olen ajatellut, että tämä on ihan normaali tapa. Lapsi ei missään nimessä ainakaan mun elämässä saa sitä periksi, että alan häntä varten hyssyttelemään ja pidetään kaikki mahdollisimman tasaisena ja vakiona. Matkoilla ja muualla tulee ihan kamalaa muuten.
Joillakin yhden lapsen vanhemmilla on toisinaan hassu tapa ajatella, että vauva kokonaisuudessaan on heidän valintojensa tuotetta.
Kun on saanut useamman lapsen ja huomannut, että yksi vauva nukkuu tyytyväisenä imuroidessa ja seuraava ei, vaikka se pienempi on aina kuullut paljon enemmän melua, nöyrtyy hieman tajuamaan että jokainen on ihminen ja yksilö, vauvanakin. Herkkäunisen ihmisen unien tahallinen häiritseminen on kidutusta.
Kiitos kommenteista, ap tässä.
On testattu maitoallergia ja lääkäri todennut ettei ole refluksia. Ja tosiaan päivällä viihtyy makuulla aivan mainiosti, vaikka heti syömisen jälkeen. Vain yöunille meno saa huudot.
Ei pitäisi olla liian kuuma, huone on jopa melko viileä ja vauvan niska tuntuu sopivalta.
Huuto vain alkaa veti kun yrittää laittaa pinnikseen tai pitää vierelläni ja hyssyttelee makkarissa.
Voidaan koittaa tuota olkkarissa sylissä, tuntuu vain hassulta koska mentäisiin itsekin jo yöunille niin keinotekoista valvoa ja katsella telkkaria. Mutta kaikkea toki kokeillaan. Päivisin pidän ääntä kun nukkuu päikkäreitä juuri ettei oppisi nukkumaan vain täydessä hiljaisuudessa.
Aika varmasti nukkumaanmenoaika on väärä. Joko liian myöhäinen tai liian aikainen. Sanoisin, että liian myöhäinen, jos aloittaa iltatoimet silloin, kun vauva jo haukottelee. Somessa on paljon uniohjaajia, joilla on ilmaista materiaalia. Mutta en suosittele tuota yllä mainittua Uneksijaa. Hän on koulutukseltaan tradenomi ja se kyllä näkyy hänen tavassaan puhua ja kehityspsykologisessa tiedossa tai oikeastaan sen vähäisyydessä. Katso mielummin instagramista vaikka happymilkmama tai unihiekkaa_com. He myös kasvatusalan ammattilaisia ja paljon järkevämmät jutut.
Ja sekin on tosi asia, että vauvat vaan on tollasia. Tsemppiä!
Toiset vauvat vain vaativat temppuja nukahtaakseen. Voi olla refluksia tai joku vaihe. Olet varmasti tehnyt kaiken mahdollisimman hyvin. Oma vauva nukahti helposti mutta kaverin vauvalla oli samanlaista iltaisin kuin teillä. En nyt tarkkaan muista mitä kaikkea tekivät mutta kyllä ne unet helpottivat vauvan kasvaessa. Heillä nukuttamisessa oli apuna jumppapallo ja nukuttivat vauvan pystyasennossa syliin. Olihan se rankkaa mutta toisaalta isäkin pystyi osallistumaan siihen.
Oikeastaan ainoa mihin kiinnitin huomiota oli, että vauva alkaa huutaa heti, kun siirrytte makuuhuoneeseen. Ehkä voisitte kokeilla puuhata makuuhuoneessa myös päivällä, jotta huoneeseen tulee vauvalle mukavia muistoja. Ehkä myös iltaloruttelun voi siirtää makuuhuoneeseen. Täyden hiljaisuuden sijaan voi myös kokeilla white noisea tai rauhallista musiikkia. Nukkumaan meno voi olla ainoa aika päivästä, jolloin on hiljaista ja se voi tuntua vauvasta oudolta. Meillä oli myös yhdessä vaiheessa käytössä yövalo sängyn alla. Rauhoitti vauvaa, jos havahtui, eikä vanhempien tarvinnut laittaa valoja.
Noin pieni vauva nukahtaa kyllä kun on väsynyt Älä laita sänkyyn ennen sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on osana arkea ja ei todellakaan aleta hyssyttelemään ja hiljentämään elämää sen takia. Päikkärit nukutaan ihan normaalisti ja minä saatan vaikka siivota siinä samalla imuria käyttäen. Yöunille lapsi menee niin, että me jatketaan elämää ihan normaalisti. Päikkärit on opetettu nukkumaan milloin missäkin, yöunilla on eri paikoissa ja sängyissä. Olen ajatellut, että tämä on ihan normaali tapa. Lapsi ei missään nimessä ainakaan mun elämässä saa sitä periksi, että alan häntä varten hyssyttelemään ja pidetään kaikki mahdollisimman tasaisena ja vakiona. Matkoilla ja muualla tulee ihan kamalaa muuten.
Joillakin yhden lapsen vanhemmilla on toisinaan hassu tapa ajatella, että vauva kokonaisuudessaan on heidän valintojensa tuotetta.
Kun on saanut useamman lapsen ja huomannut, että yksi vauva nukkuu tyytyväisenä imuroidessa ja seuraava ei, vaikka se pienempi on aina kuullut paljon enemmän melua, nöyrtyy hieman tajuamaan että jokainen on ihminen ja yksilö, vauvanakin. Herkkäunisen ihmisen unien tahallinen häiritseminen on kidutusta.
Ja sitten taas joillain ( kuten ystävälläni ) jokainen viidestä lapsesta on ollut todella hyvä nukkuja.
Mikä on vauvan rytmi? Eli milloin nukkuu päiväunia ja kuinka pitkään? Milloin viimeiset päiväunet päättyy?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista, ap tässä.
On testattu maitoallergia ja lääkäri todennut ettei ole refluksia. Ja tosiaan päivällä viihtyy makuulla aivan mainiosti, vaikka heti syömisen jälkeen. Vain yöunille meno saa huudot.
Ei pitäisi olla liian kuuma, huone on jopa melko viileä ja vauvan niska tuntuu sopivalta.
Huuto vain alkaa veti kun yrittää laittaa pinnikseen tai pitää vierelläni ja hyssyttelee makkarissa.
Voidaan koittaa tuota olkkarissa sylissä, tuntuu vain hassulta koska mentäisiin itsekin jo yöunille niin keinotekoista valvoa ja katsella telkkaria. Mutta kaikkea toki kokeillaan. Päivisin pidän ääntä kun nukkuu päikkäreitä juuri ettei oppisi nukkumaan vain täydessä hiljaisuudessa.
Pidä ääntä iltaisinkin niin vauva ei luulee jäävänsä yksin kun laitat hänet hiljaiseen makkariin. Klassinen musiikki monesti auttaa rauhoittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vauvan rytmi? Eli milloin nukkuu päiväunia ja kuinka pitkään? Milloin viimeiset päiväunet päättyy?
3kk ikäisellä ei vielä ole selkeää rytmiä. Se on todennäköisesti ap:nkin ongelma, että luulee vauvan olevan ohjelmoitavissa
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis yksi pieni lapsi? :) Voi olla, että lapsi tulee vielä opettamaan paljon enemmän sinua kuin sinä opetat häntä.
Mun toinen lapsi nukkui ensimmäisen vuoden ihan missä vaan ja vaikka ääniä kuului. Niin vaan unet alkoi heiketä toisella vuodella ja kyllä piti tehdä töitä toimivien rutiinien kanssa että hänet saatiin nukkumaan. Ja oikein mielellään sitä on hiljaa edes tunnin ajan jos se vaan auttaa lasta nukkumaan!
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni vauva nukahtaa kyllä kun on väsynyt Älä laita sänkyyn ennen sitä
Ei todellakaan jokainen vauva nukahda. Osa menee vain yliväsymystilassa täyteen hysteriahuutoon ja uneen auttaminen on entistä vaikeampaa. Omat huonouniset vauvat ovat jo onneksi isoja ja hyväunisia lapsia, mutta vieläkin ärsyttää, kun joku kuvittelee tuntevansa jokaisen vauvan tarpeet omalla rajatulla kokemuksellaan.
Me katsottiin nukkuma-aika kellosta, muuten oltiin aina myöhässä reagoimassa. Nukkumaan mennessä kuunneltiin yhdessä äänikirjaa, jos piti nukuttaa. Jos nukahti itse, niin avattiin olohuoneesta telkkari, jotta oli taustamelua. Omaan sänkyyn nukuttaessa pidettiin huoli, että siellä sängyssä vietettiin aikaa myös silloinkin kun ei nukuttu. Etenkin, jos oli ollut itkuisia öitä takana. Siellä loruteltiin, luettiin ja pussailtiin, leikittiin kukkuu leikkiä ja pötköteltiin. Niin siihen sänkyyn muodostui mukavia muistoja ja yhdessä olon tunne.
Voisiko olla, että nyt kun on niin valoisaa, niin siirtyminen pimeään on vaikeaa ja pelottavaa? Onko muualla kodissa täysin valoisaa, kun aloitatte iltatoimet? Voisitteko kokeilla pimennysverhoja / kaihtimet kiinni muissa huoneissa tai valoisampaa makuuhuonetta, niin kontrasti olisi pienempi?
White noise ja se hytkyttävä sänky auttoi meillä. Vauva nukahti heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis yksi pieni lapsi? :) Voi olla, että lapsi tulee vielä opettamaan paljon enemmän sinua kuin sinä opetat häntä.
Mun toinen lapsi nukkui ensimmäisen vuoden ihan missä vaan ja vaikka ääniä kuului. Niin vaan unet alkoi heiketä toisella vuodella ja kyllä piti tehdä töitä toimivien rutiinien kanssa että hänet saatiin nukkumaan. Ja oikein mielellään sitä on hiljaa edes tunnin ajan jos se vaan auttaa lasta nukkumaan!
Mulla on 5 nyt jo teiniä/aikuista lasta ja olen samaa mieltä lanaamasi kirjoittajan kanssa. Etenkin pikkuvauvojen kanssa on turha stressata millään hyssyttelyillä ja hissutteluilla ja kellontarkoilla rutiineilla. Vauva nukkuu, kun se on väsynyt. Joskus enemmän päivällä, joskus enemmän yöllä. Kyllä se rytmi siitä ajan kanssa muotoutuu ihan itsekseen ilman stressiä
Kuka toope ehdottaa, että vauva pelkää pimeää? Tuon ikäisellä ei ole mielikuvitus kehittynyt eikä osaa vielä pelätä mörköjä.
Auttaako jos vaan vaihdatte iltarutiineja? Ei heti nukkumaan vaan iltatoimien jälkeen syliä ja höpöttelyä tms ja kun näyttää väsyneeltä tai melkein nukahtaa syliin/lattialle/sitteriin/vaunuihin/missä onkaan siirtää sitten omaan sänkyun