Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on tulossa ruokavieraita, käytätkö sipulia/valkosipulia kysymättä?

Vierailija
13.06.2023 |

Onko sipuli ja valkosipuli mielestäsi sellaisia, että niitä voi käyttää ruoanlaitossa kysymättä ruokailijoilta onko se ok? Tuli vaan mieleen, kun tunnen yllättävän monta ihmistä, jotka eivät voi sietää sipulin makua tai edes hajua samassa asunnossa, ja valkosipuliinkaan eivät suostu koskemaan. Muuten ihan kaikkiruokaisia ihmisiä, ei mitään nirsoja. Kuitenkin sipuli on hyvin yleinen ainesosa monissa resepteissä. Mitä mieltä?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen johonkin syömään (tiedän, että siellä on ruokaa tarjolla) niin ilmoitan kyllä etukäteen, että olen allerginen sipulille (olen ihan oikeasti allerginen, raa'an sipulin hajusta saan hengenahdistusta, raa'an sipulin koskettaminen aiheuttaa voimakkaan ihoreaktion rakkuloineen ja kypsänkin sipulin syöminen tarkoittaa viikkoa vessassa).

Tästä johtuen meillä ei koskaan ikinä ole missään ruuassa sipulia, hieman hankalaa minun olisi sipulia sisältävää ruokaa valmistaakaan. Valkosipulia voin syödä, ja pidän siitä (ja muu perheeni pitää), mutta jos on vieraita tulossa, niin en yleensä käytä valkosipulia. Tunnen muutamia henkilöitä, joille valkosipuli aiheuttaa vatsanväänteitä. Saatan kysyä, että ajattelin tehdä lasagnea, voiko siihen laittaa valkosipulia? Samalla kysyn, tarvitseeko ruuan olla laktoositonta, käytän usein hyla-tuotteita ja nekään eivät aina sovi. Vieraammista allergioista ja yliherkkyyksistä kyllä vieraat kertovat yleensä jo etukäteen, ja kaikkein herkimmäthän eivät tule meille lainkaan, koska meillä on kolme kissaa ja koira.

Vierailija
42/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. En tunne ketään joka ei pitäisi sipulista/valkosipulista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä valkosipulia.

Sipulia kyllä jos se tulee niin että se hautuu pitkään tai muutenkaan ole käristettyä tai raakana tms.

Vierailija
44/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkosipuli tekee ruoan

Ja sipuli on itsestäänselvyys.

Vierailija
45/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten ihmettele miksi jätän suurimman osan ruoasta syömättä lautaselle koska en voi sietää valkosipulia.

Kyllä minä ihmettelen ellei aikuinen osaa ottaa ruokaa senverran kuin syö. Onneksi en tunne kaltaisiasi.

Vierailija
46/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulia on likimain kaikessa liharuoassa. Jos vedät sen pieneksi ja kypsennät hyvin ei syöjä edes tajua syövänsä sitä. Meidän lapset "inhoaa sipulia" ja syö sitä silti sujuvasti niin lihapullissa kuin vaikka pasta bolognesessakin.

En todellakaan ala kysellä "syötkö sipulia" muuten terveeltä "ruokavieraalta". Ekalla kerralla kysyn onko allergioita.

Itse en kehtaisi mennä yhdenkään kaverin luo aterioimaan jos mulla olisi ton sortin ongelmia.

Vierailija
47/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, jolla on pitkä lista allergioita, joista sipuli on yksi. Lisäksi hän on omasta tahdostaan päättänyt olla vegaani.

Miten tällaiset ihmiset kuvittelevat saavansa kyläkutsuja? Allergiat ovat vielä ok, mutta itsekeksityt ongelmat eivät.

Sipuliallergiselle teen sipulitonta, tottakai. Mutta jos joku olisi keksinyt muuten vaan olevansa sipuliton koska sipuli "on ällööööö" niin tehkööt ruokansa itse. Aikuinen osaa kyllä halutessaan totutella itsensä niinkin normaaliin ruoka-aineeseen kuin sipuli.

Vierailija
48/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän kyllä jos vieras ei ole erikseen maininnut että ei syö sipulia.

Tuttu laittaa esim. keitoissa sipulin pussiin ja ottaa pois ennen tarjolle laittamista. Läheskään kaikki sipulirajoitteiset ei edes huomaa että ruoka on sipulilla maustettu.

Olen sipulirajoitteinen ja juuri tuolla tavalla tehtynä se ei ole ällöttävää syötävää vaan ne palat ällöttää.

Valkosipuli ei kyllä uppoa kitusiin.

Ne palat on jäänyt rajaksi. Sipuli pitää olla joko täysin raakaa tai täysin kypsää. Ällöttäviä oli lapsena se puolikovat sipulinpalat vaikka lihapullissa. Vieläpä isoja huonoja paloja.

Vierailija
49/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän molempia. Ruokiani on kehuttu jokaikinen kerta, kun jollekin niitä tarjoan ja perhe ylistää jatkuvasti (enkä yhtään liioittele). Huomioin kyllä, jos joku ilmoittaa rajoitteista, mutta en tee ruokia vain rajoitteisten ehdoilla vaan hänelle sitten omat.

No en kyllä ihan ymmärrä tätäkään asennetta. Jos joku vieraista ilmoittaa vaikka, että ei voi sietää sieniä, niin en todellakaan ala väkisin tekemään jotain sienirisottoa porukalle ja väsäämään sitten lisäksi jotain jotain "erikoisruokavaliosafkaa", joka vielä yleensä tuntuu porukalla olevan jotain pakaste/valmisruokajuttua, koska eihän sitä yhtä varten kannata alkaa näkemään vaivaa.

Ja ennen kuin joku alkaa viisastelemaan, niin kyllä: tämä koskee pääsääntöisesti myös kasvisyöntiä. Kukaan ei kuole, vaikka ei saisikaan jollain ruualla lihaa. Tietenkin hiukan eri asia on, jos juhlilla on joku tietty teema, kuten grilli- tai rapujuhlat, jolloin ruoka on sen teeman mukaista ja ruokarajoitteisille pyritään sitten soveltamaan.  

Vierailija
50/50 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim.hyvä ruuanlaittaja Hanna Sumari on kertonut, ettei voi syödä sipulia tai valkosipulia.

Hänen resepteissään kuitenkin on usei sipulia 🤷

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi