Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"

Vierailija
13.06.2023 |

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen

Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!

Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.

Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.

En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5996687

Kommentit (2017)

Vierailija
81/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat urheilijaystäväni ravaa useammin lääkärillä kuin yksikään lihava ystäväni. Myös mielenterveysongelmaiset ystäväni käyvät lekurilla useammin kuin lihavat ystäväni. Ainiin ja pari anorektikkoystäväänikin tarvitsevat enemmän terveyspalveluita kuin lihavat ystäväni. Sokeritautikin puhkesi normaalipainoiselle ystävälleni, kun taas lihavilla kolesterolitkin on kohdillaan. Tää on nyt joku trendi puuttua muiden elämään. Itseäni ärsyttää lähinnä ihmisten tyhmyys, ulkoiset ominaisuudet ei pätkän vertaa. Onkohan tyhmyyteen lääkettä?

Sinä ja sinun ystäväsi eivät riitä otannaksi jolla kumotaan se fakta, että lihavien terveydenhuollon kustannukset ovat yli kolmanneksen suuremmat kuin ylipainoisilla ja normaalipainoisilla.

Tupakkaa polttavista suuri osa kuolee juuri kun jää eläkkeelle. Puhumattakaan alkoholia tänä kesänäkin terasseilla kiittaavista juopoista.

Vierailija
82/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 90-luvulla ihmiset puhuivat kuinka saada muutaman kilon ylipaino pois. Viisi kiloa ylimääräistä oli jo paljon. Nykyisin puhutaan kymmenistä kiloista ja jos jollain on "vain" kymmenen kiloa ylimääräistä, niin häntä pidetään normaalipainoisena.

Ysärillä ihannoitiin liiallista laihuutta, on tosi hyvä että siitä on sentään päästy pois. Esim Kate Moss, Calista Flockhart jotka olivat luonnostaan tosi laihoja, mutta sitten sitten kaikkien piti olla.

Hyvä esimerkki tuon ajan vääristyneestä kehonkuvasta on elokuva Bridget Jones, hän on siinä elokuvassa oikeasti ihan normaalin kokoinen nainen, mutta pitää itseään lihavana (ja muutkin pitävät siinä elokuvassa vähän punkerona) ja koko ajan pitäisi saada se muutama kilo pois. 

Oikeasti oli normaalikokoinen. Ja tuollaista kehonkuvaa, että vain alipaino on hyväksyttävää,  tuohon aikaan sitä pidettiin normaalina. 

Nyt sentään saa näyttelijäkin olla vähän lähempänä normaalia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottavinta on sota ei lihavuus, pikkuisen taas draamailun hakua.

No näinpä. Olisi tekopyhää kiinnittää mitään huomiota Suomen alati kasvaviin ylipainotilastoihin niin kauan kuin missään päin maailmaa soditaan. 

Tätä mä hain takaa että on tekopyhää moralisointia sodan rinnalla jossa kuolee porukkaa se että Suomessa ei sodita( ainakaan vielä saa nähdä kuinka paljon ihmiset sitten moralisoi) on turha kenenkään räpättää toisten ihmisten ylipainoista kun tarkoitus näillä on vaan ivata ja osoittaa paremmuuttaan koska itse ovat hoikka ja hyvässä kunnossa, ihmettelen vain että menevätkö kaduille sanomaan jokaiselle lihavelle että laihduta,olet vaarassa kuolla ylipainoon toi ei oo tervettä:o

Sitten on myös tekopyhää kolmekymppisten ylipainoisten hakeutua yhteiskunnan maksamiin lapsettomuushoitoihin. Todella tekopyhää ylipainoisen nelikymppisen mennä polvileikkaukseen. Ihan älyttömän tekopyhää ylipainoisen syödä verenpainelääkkeitä. Ja aivan teeskentelyä edes puhua mistään uniapneasta. Syöpähoidoista nyt puhumattakaan.

Mitäs luulet, miltä tuntuu lääkäristä hoitaa tällaista potilasta, jolle ei kehopositiivisuuden nimissä saa sanoa, että sairaus johtuu potilaan ylipainosta? Teeskennellään vaan, että hoidetaan tässä nyt tätä käsillä olevaa ongelmaa.

Taas tämä, syöpä on lihavien tauti. Kaikki taudit johtuu lihavuudesta. Voi teitä kaikentietäjiä.

Onneksi ei tarvitse tukeutua vain omaan "tietoon", vaan tutkimustietoon ylipainon haitoista. Sitä onkin sitten aika paljon.

Tietenkään kaikki taudit eivät johdu lihavuudesta. Mutta monet pääosin johtuvat, sekä lihavuudesta että niistä tavoista jotka johtavat lihavuuteen. Eikä tuossa suinkaan ollut lueteltuina kaikki taudit, joita lihavuus aiheuttaa. Niitä on vielä paljon paljon lisää. Tutkitusti.

Vierailija
84/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen läski enkä jaksa laihduttaa. Silti en ole millään lailla kehopositiivinen

Ymmärrän että ylipaino on haitallista terveydelle.

Älä mieti että laihduttaisit vaan etsi keino joka muuttaa nykytilannetta.

Itsellä on nyt koiria ja liikun 8 km päivä. Joskus enemmänkin. Tulee helposti kun käy kolme kertaa päivässä lenkillä.

Jätin sokeriset juomat pois. Ja pienensin annoskokoa.

Vierailija
85/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suututan tällä varmasti jonkun. Anteeksi jo valmiiksi.

Kehopositiivisuus on jostain syystä vain naisille.

Mies on edelleen läski, läskimaha, löysä tai muu, ja hyvä niin. Miehet tuntuu yleensä hyväksyvän todellisuutensa, kun taas naisilla on joku outo hyväksynnän joukkoajattelu-defenssi että olet täydellinen juuri sellaisena kuin olet. Aiheuttaa tämmöistä lieveilmiötä, missä ihmiset puolustelee epäterveitä elämäntapojaan jotka on vaaraksi itselleen ja kuluja muille.

Minulle timmi lihaksikas vartalo ja suora ryhti on itsekurin ja itsensä kunnioittamisen univormu. Sitä ei saa ostamalla eikä huijaamalla, vaan työllä ja kurilla.

Se on hyvä että eri muotoisia vartaloita hyväksytään, mutta läskeilyä ja huonoja elintapoja ei pidä hyväksyä.

Tää PT on ihan oikeassa.

Toisaalta, miesten lihavuus on ollut länsimaissa aina yhteiskunnallisesti huomattavasti hyväksytympää kuin naisten lihavuus. Siinä missä nainen on päästänyt itsensä rupsahtamaan, miehelle on kertynyt elintasokumpu.

Vierailija
86/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä jo vanhempi kuin tietyt urheilijat jotka on kuolleet.

Vierailija
87/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat urheilijaystäväni ravaa useammin lääkärillä kuin yksikään lihava ystäväni. Myös mielenterveysongelmaiset ystäväni käyvät lekurilla useammin kuin lihavat ystäväni. Ainiin ja pari anorektikkoystäväänikin tarvitsevat enemmän terveyspalveluita kuin lihavat ystäväni. Sokeritautikin puhkesi normaalipainoiselle ystävälleni, kun taas lihavilla kolesterolitkin on kohdillaan. Tää on nyt joku trendi puuttua muiden elämään. Itseäni ärsyttää lähinnä ihmisten tyhmyys, ulkoiset ominaisuudet ei pätkän vertaa. Onkohan tyhmyyteen lääkettä?

Sinä ja sinun ystäväsi eivät riitä otannaksi jolla kumotaan se fakta, että lihavien terveydenhuollon kustannukset ovat yli kolmanneksen suuremmat kuin ylipainoisilla ja normaalipainoisilla.

Tupakkaa polttavista suuri osa kuolee juuri kun jää eläkkeelle. Puhumattakaan alkoholia tänä kesänäkin terasseilla kiittaavista juopoista.

Ovat usein myös ylipainoisia.

Vierailija
88/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt ihan niin mene, että normaalipainoisena et sairastu, mutta kyllähän ylipaino altistaa monille sairauksille. Vaikka kuinka juuri sinun tuttavapiirissäsi asia on toisin. Paljon riippuu toki iästä, ei ne huonot elämäntavat näy välttämättä vielä pari-kolmekymppisenä, mutta kyllä se valitettavasti monella alkaa näkymään sitten kun ikä alkaa vitosella. Eikä se niin mustavalkoista ole, tuskin pieni ylipaino altistaa niin paljoa sairauksille jos elämäntavat ovat muuten kunnossa. Mutta huomattavasti ylipainoisilla se paino vaikuttaa myös terveyteen. Vähän kuin väittäisit, että ei tupakointi ole vaarallista kun juuri sinun pappasi on elänyt lähes satavuotiaaksi vaikka veti askillisen norttia koko elämänsä. Mutta naapuri sairastui keuhkosyöpään, vaikka ei ole ikinä edes kokeillut tupakkaa.

Vierailija
89/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän vasta tietopankki olet. Kaikki johtuu ylipainosta.

No, toisena päivänä tiedätkin eläkeläisten olevan se suurin terveydenhuollon kustannus.

Jos olet terve , et tarvitse lääkäreitä, pane kädet ristiin. Väjän voit purnata ettet saanut viisautta tarpeeksi synnyinlahjaksi mutta sitä ei voi lääkäritkään antaa.

Vierailija
90/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä jo vanhempi kuin tietyt urheilijat jotka on kuolleet.

Urheilevat kesällä ulkona ja saavat syövän.

Vierailija
91/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksei saisi laihduttaa ajatellen positiivisesti kehostaan? Sitähän se tarkoittaa. Miksi pitäisi laihduttaa vihaisesti ja negatiivisikla ajatuksilla? Siksi kun olemme suomalaisia, mikään ei saa olla vahingossakaan kivaa?

Kun kehopositiivoauudessa ei ole kyse tuosta

"Kehopositiivisuudessa on kyse ihmisen oikeudesta siihen, että hänen kehonsa saa kunnioitusta vaikka ei vastaisikaan kauneusihanteita. Siinä ei ole käsitteenä kyse painonhallinnasta, hyvinvoinnista tai fyysisestä terveydestä. Se ei ota kantaa siihen, millaiset elämäntavat ovat terveellisiä tai epäterveellisiä. Se ei myöskään liity itsensä rakastamiseen tai positiiviseen asenteeseen.[2] " (wikipedia)

Vierailija
92/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus on näköjään hyvin provokatiivinen termi. Nimenomaan tuo jälkiosa. Kuitenkin mielestäni se tarkoittaa sitä, että annetaan ihmisten olla rauhassa sitä, mitä nyt ovat. Kenenkään kimppuun ei tarvitse hyökätä sen vuoksi, että hän on lihava tai on ylipainoa. Se on hänen oma asiansa ja oma ongelmansa.

Suomalaisessa kiusaamiskulttuurissa nimittäin ollaan valmiina kivittämään heti, jos löydetään jokin piirre, miksi ihminen ei sulaudu massaan. Ylipainoiset ovat aina olleet helppoja maalitauluja, Miksi se on niin vaikeaa antaa ihmisen olla? Se että sanan lopussa on positiivinen, ei siis tarkoita glorifiointia - se tarkoittaa vain sitä, että antakaa olla.

Vierailija
93/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottavinta on sota ei lihavuus, pikkuisen taas draamailun hakua.

No näinpä. Olisi tekopyhää kiinnittää mitään huomiota Suomen alati kasvaviin ylipainotilastoihin niin kauan kuin missään päin maailmaa soditaan. 

Tätä mä hain takaa että on tekopyhää moralisointia sodan rinnalla jossa kuolee porukkaa se että Suomessa ei sodita( ainakaan vielä saa nähdä kuinka paljon ihmiset sitten moralisoi) on turha kenenkään räpättää toisten ihmisten ylipainoista kun tarkoitus näillä on vaan ivata ja osoittaa paremmuuttaan koska itse ovat hoikka ja hyvässä kunnossa, ihmettelen vain että menevätkö kaduille sanomaan jokaiselle lihavelle että laihduta,olet vaarassa kuolla ylipainoon toi ei oo tervettä:o

Sitten on myös tekopyhää kolmekymppisten ylipainoisten hakeutua yhteiskunnan maksamiin lapsettomuushoitoihin. Todella tekopyhää ylipainoisen nelikymppisen mennä polvileikkaukseen. Ihan älyttömän tekopyhää ylipainoisen syödä verenpainelääkkeitä. Ja aivan teeskentelyä edes puhua mistään uniapneasta. Syöpähoidoista nyt puhumattakaan.

Mitäs luulet, miltä tuntuu lääkäristä hoitaa tällaista potilasta, jolle ei kehopositiivisuuden nimissä saa sanoa, että sairaus johtuu potilaan ylipainosta? Teeskennellään vaan, että hoidetaan tässä nyt tätä käsillä olevaa ongelmaa.

Taas tämä, syöpä on lihavien tauti. Kaikki taudit johtuu lihavuudesta. Voi teitä kaikentietäjiä.

Onneksi ei tarvitse tukeutua vain omaan "tietoon", vaan tutkimustietoon ylipainon haitoista. Sitä onkin sitten aika paljon.

Tietenkään kaikki taudit eivät johdu lihavuudesta. Mutta monet pääosin johtuvat, sekä lihavuudesta että niistä tavoista jotka johtavat lihavuuteen. Eikä tuossa suinkaan ollut lueteltuina kaikki taudit, joita lihavuus aiheuttaa. Niitä on vielä paljon paljon lisää. Tutkitusti.

Ja tupakka pitää laihana ja alkoholi joka päiväistä mielen piristettä. Ei oon terveydelle pahaksi vaan hyväksi.

Vierailija
94/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puhuu ylipainosta kuin se olisi joku sama painoindeksi- tai vaakaluku

Jo kilon ylipainoinenkin on ylipainoinen. Tuskin sillä on mitään merkitystä terveytensä kannalta.

Vierailija
95/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kehopositiivisuuteen kuulu sekin, että kehtaa mennä sinne kuntosalille tai uimahalliin, vaikka onkin lihava?

Vierailija
96/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on jos on lyhyempi elämä. Luuletko että työttömän elämä kivaa on.

Vierailija
97/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 90-luvulla ihmiset puhuivat kuinka saada muutaman kilon ylipaino pois. Viisi kiloa ylimääräistä oli jo paljon. Nykyisin puhutaan kymmenistä kiloista ja jos jollain on "vain" kymmenen kiloa ylimääräistä, niin häntä pidetään normaalipainoisena.

Ysärillä ihannoitiin liiallista laihuutta, on tosi hyvä että siitä on sentään päästy pois. Esim Kate Moss, Calista Flockhart jotka olivat luonnostaan tosi laihoja, mutta sitten sitten kaikkien piti olla.

Hyvä esimerkki tuon ajan vääristyneestä kehonkuvasta on elokuva Bridget Jones, hän on siinä elokuvassa oikeasti ihan normaalin kokoinen nainen, mutta pitää itseään lihavana (ja muutkin pitävät siinä elokuvassa vähän punkerona) ja koko ajan pitäisi saada se muutama kilo pois. 

Oikeasti oli normaalikokoinen. Ja tuollaista kehonkuvaa, että vain alipaino on hyväksyttävää,  tuohon aikaan sitä pidettiin normaalina. 

Nyt sentään saa näyttelijäkin olla vähän lähempänä normaalia. 

Näyttelijöihin pätevät markkinatalouden lainalaisuudet. Jos suuri osa kuluttajista on ylipainoisia, heille kannattaa tarjota viihdettä johon he voivat samastua. Siis ylipainoisia näyttelijöitä.

Vierailija
98/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleekohan joku joka näitä asioita jaksaa trollata että tästähän se ylipainoinen saa motivaatiota laihdutukseen kun minä vähän ilmaisen nais -ja ihmisvihaani tällä palstalla. Pahimmassa tapauksessa voi johtaa esim. mielialalääkkeisiin jotka lihottaa ennestään, tai itsemurhiin. Mutta sitähän sinä haluat?

Vierailija
99/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tartteisi koko ajan hävetä ja miettiä, miten muut sua inhoaa, niin silloin ois todella paljon energiaa tehdä asioita. 

Mä olen ollut normaalipainoinen aikuisikäni, mutta jotenkin mulla meni koronasta elimistö sekaisin ja energiatasot nolliin ja sekä fyysinen että henkinen väsymys on viimeisen vuoden olleet ihan infernaaliset. Ennen kävin treeneissä kolmesti viikossa, nyt kun tulen töistä kotiin, niin pakollisten kotitöiden jälkeen on voimat niin loppu, että alan valmistautua yöpuulle. Olen lihonut liki 20kg vuoden aikana. Tämä on kauheaa ja minä olen alkanut hävetä itseäni NIIN paljon. Töissä nökötän omassa huoneessani, koska hävettää mennä kahvihuoneeseen, kun mietin, että mitä työkaverit aattelee, kun olen lihonut. Ei huvita ostaa vaatteita ja liikuskelen nykyään jossain tunikahalateissa, koska ahistaa vatsa- ja selkämakkarat. Vaikka jaksaisikin, niin en halua mennä minnekään, kun itkettää ja ahdistaa oma ulkomuoto. Mä tiedän, että mikä tämän lihomisen takana on, mutta syytän silti itteeni, että ois vaan pitänyt jaksaa liikkua ja pakolla mennä salille ja jaksaa laittaa ruokaa (tässä on menty siis siitä missä aita on matalin ja syöty mitä sattuu. Aamulla ei aina tiedä, missä kunnossa on illalla, ts. jaksaako laittaa ruokaa vai pitääkö syödä eineksiä). 

Varmaan jaksaisin henkisesti paremmin (enkä olisi ehkä niin väsynyt?), jos ei tartteisi hävetä lihomistaan. Koska kyllä ne ihmiset siitä puhuu. Olen kuullut kun muiden lihomisesta on puhuttu, joten en takuulla ole poikkeus ja on varmasti mietitty, että mikähän mulla on, kun olen lihonut. 

Ei tartteisi olla edes positiivinen, kunhan vaan olisi neutraali olo. Että ei hävettäisi. 

Vierailija
100/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.

Itse kukin kantaa, kieltämättä. Mutta kaikki osallistuvat ylipainon aiheuttamien vaivojen maksamiseen. Ja usko pois, sairaanhoidon resursseista melko hyvä siivu menee nimenomaan ylipainon aiheuttamien vaivojen hoitoon.

Meillä on lukematon määrä asioita joihin yhdessä osallistumme verojen muodossa. Vaikkapa anorektikkojen hoito. Olisihan se kiva jos voisi korvamerkitä muutaman asian mihin haluaa veronsa laittaa.