Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen
Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!
Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.
Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.
En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.
Kommentit (2017)
Työttömiä on palkattomissa työkokeiluissa eikä ole rahaa kunnon ruokaan
Vierailija kirjoitti:
Sanon ihan alkuun, että olen itse liikunnallinen, lihaksikas ja terve. Harmi että minun pitää sanoa tämä ääneen, jotta mielipidettäni ei heti dumattaisi vetoamalla siihen, että olen itse joku laiska läski jota ei kiinnosta muu kuin sohva ja karkkipussi.
Kehopositiivisuus ei tarkoita lihavuuden ihannointia vaan normista poikkeavan kehon hyväksymisestä ja kiusaamiseen puuttumista. Minusta on äärimmäisen kypsymätöntä aikuisilta ihmisiltä lällätellä lihavuudesta. Ihmisillä on amputaatioita, pigmenttimuutoksia, karvaisuutta, lyhyyttä, pituutta, äärimmäistä laihuutta ja lihavuutta. Sairaudet tai vammat näkyvät kehossa ja lihavuuden taustalla voi olla monenlaisia tekijöitä, kuten vaikka lääkitys, masennus, kilpirauhasongelmat, liikkumista rajoittava kipusairaus tai aineenvaihdunnan häiriöt. Kohdatessasi lihavan ihmisen, et voi tietää hänen taustojaan ja tarinoitaan. Ihmisille tekisi hyvää joskus vain pitää tupansa kiinni. Jos on pakko hakea paikkaansa hierarkiassa lyttäämällä muita painon tai kehon perusteella, kannattaa miettiä miksi itsellä menee niin huonosti.
Tuo mitä sinä kuvailet on kehosensitiivisyyttä ja kehorauhaa, jotka ovatkin tärkeitä asioita.
Kehopositiivisuus on tas tämän aivan järjettömän "kaikki ovat kauniita" ajattelun tuote. Ja tuo ajattelu taas ylläpitää ja vahvistaa meidän yhteiskuntamme ulkonäkökeskeisyyttä. Sen sijaan, että ottaisimme kehityksessä askeleen eteen päin ja lakkaisimme arvottamasta toisiamme suuntaan tai toiseen puhtaasti ulkonäköön perustuen, korostamme ulkonäköä entistä enemmän teeskentelemällä kaikkien olevan kauniita.
Kaikki eivät ole kauniita, kaikkien ei tarvitse olla kauniita ja kauneus on loppujen lopuksi aina yksilöllinen kokemus. Meidän ei pidä leikkiä roimasti ylipainoisten (riippumatta siitä mistä heidän ylipainonsa johtuu) olevan kauniita, vain sen takia, että haluamme edelleen määrittää ihmiset heidän ulkonäkönsä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten telkkarissa pyörii hyvänmielen ohjelmia, jossa sairaalloisen lihava valmistaa ja syö burgereita.
Ei sitä pysty katsomaan.
Kyllä sitä varmaan monet silti katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.
Itse kukin kantaa, kieltämättä. Mutta kaikki osallistuvat ylipainon aiheuttamien vaivojen maksamiseen. Ja usko pois, sairaanhoidon resursseista melko hyvä siivu menee nimenomaan ylipainon aiheuttamien vaivojen hoitoon.
Kaikki osallistuvat myös tupakoitsijoiden,alkoholistien ja narkkien hoitojen ja korvaushoitojen maksamiseen.
Kaikki osallistuvat myös vaarallisissa urheilulajeissa tapahtuneiden tapaturmien maksamiseen. Kaikki osallistuvat myös monien väkivaltatapahtumien sekä rattijuoppojen seurausten maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi juurisyy löytyy löytyy esim kauppojen hyllyiltä, markkinoinnista. Esim karkit, pikaruoka, pikamuoti, alkoholi... Niistä tehdään markkinoiden kautta ns. normia. Vaikka ne ovat se pahin juurisyy ihmisten lisääntyvään ylipainoon.
Verot tappiin ainakin sokeri- ja rasvapommeissa.
Sopii minulle. En syö makeisia (suklaa, karkit, limut, leivokset ym) enkä suolaisia "herkkuja" (sipsit, popparit, leipätikut ym) ja kasvissyöjänä hyvin vähän myöskään kovaa rasvaa. Mutta vastaavasti myös alennus vihannesten hintoihin.
t. Läski
Näitä toisille tarkat kriteerit asettavia suvaitsemattomia on paljon. Elämässä on muitakin arvoja kuin ulkonäköön panostava kuntosalihullu.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on omituista, miten jossain maalataan ylipainoiset ja lihavat jotenkin syrjityksi vähemistöksi, kun ylipainoisia ja lihavia taitaa olla jo enemmistö väestöstä.
Ylipainoisia on Suomessa miehistä noin 2/3 ja naisista hieman yli puolet. Lihavien osuus on noin 20 % eli joka viides.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkattomissa työkokeiluissa eikä ole rahaa kunnon ruokaan
Ja samaan aikaan kauppiaat repii huipputuloja.
Minä en pidä blondeja kauniina. Pääsisinkö lehteen sanomaan tämän arvokkaan mielipiteeni? Blondit tehkööt jotain itselleen.
Suomessa tutkinnon suorittaneita ihmisiä pidetään palkkattomissa työkokeiluissa, tulee karenssi jos ei mene.
Kun täyttää 80 - vuotta ja miettii mitä on tämän elämän jälkeen niin ahneus ei taida olla plussaa.
Suomessa hyvätuloiset on ilkeää porukkaa ja heitä halveksitaan, haukutaan ja inhotaan. On todella noloa, jos kuulut tuollaiseen ahnehtija perheeseen joka hyväksikäyttää muita ihmisiä ilmaistyöntekijöinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavinta on sota ei lihavuus, pikkuisen taas draamailun hakua.
No näinpä. Olisi tekopyhää kiinnittää mitään huomiota Suomen alati kasvaviin ylipainotilastoihin niin kauan kuin missään päin maailmaa soditaan.
Tätä mä hain takaa että on tekopyhää moralisointia sodan rinnalla jossa kuolee porukkaa se että Suomessa ei sodita( ainakaan vielä saa nähdä kuinka paljon ihmiset sitten moralisoi) on turha kenenkään räpättää toisten ihmisten ylipainoista kun tarkoitus näillä on vaan ivata ja osoittaa paremmuuttaan koska itse ovat hoikka ja hyvässä kunnossa, ihmettelen vain että menevätkö kaduille sanomaan jokaiselle lihavelle että laihduta,olet vaarassa kuolla ylipainoon toi ei oo tervettä:o
Sitten on myös tekopyhää kolmekymppisten ylipainoisten hakeutua yhteiskunnan maksamiin lapsettomuushoitoihin. Todella tekopyhää ylipainoisen nelikymppisen mennä polvileikkaukseen. Ihan älyttömän tekopyhää ylipainoisen syödä verenpainelääkkeitä. Ja aivan teeskentelyä edes puhua mistään uniapneasta. Syöpähoidoista nyt puhumattakaan.
Mitäs luulet, miltä tuntuu lääkäristä hoitaa tällaista potilasta, jolle ei kehopositiivisuuden nimissä saa sanoa, että sairaus johtuu potilaan ylipainosta? Teeskennellään vaan, että hoidetaan tässä nyt tätä käsillä olevaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen läski enkä jaksa laihduttaa. Silti en ole millään lailla kehopositiivinen
Ymmärrän että ylipaino on haitallista terveydelle.Juuri näin. Tälläistä rehellisyyttä tahdon nähdä. Kaikki saa olla just sen kokoisia kun huvittaa ja kaikki on yhtä arvokkaita ihmisinä (pakko sanoa toi koska monet läskiaktivistit heti vetää esille ton "ai enkö mä oo vai arvokas ihmisenä?!?! miten se muka liittyy asiaan, huoh), mutta kunhan ootte rehellisiä siitä mikä on terveellistä ja mikä ei. Ylipaino ja liika läski kehossa on epäterveellistä, eikä normaalia, turha väittää että jotkut on vaan luonnostaan ylipainoisia vaikka ei söisi paljon mitään 🙄 Ei kukaan suostuisi enää kuuntelemaan sitäkään että tupakan polttajat väittäisi että ei tupakka aiheuta syöpää, vaan tupakointi on itseasiassa terveellistä jne.
Olen lihava, koska rakastan ruokaa ja kylmää olutta. Kehopositiivisuus ei tarkoita, että väittäisin jotain muuta.
Mitä hyötyä siitä olisi, jos olisin lihava ja söisin lisäksi masennusliikkeitä, sulkeutuisin kotiini, ahdistuisin, alkaisin vältellä ihmisiä, putoaisin työelämästä jne, koska inhoaisin ja häpeäisin itseäni? Älä vastaa, että "no sitten varmaan laihduttaisit", koska niin se ei toimi. Yleensä päinvastoin, ihminen syö ahdistukseensa ja häpeäänsä entistä enemmän. Mutta koska en inhoa läskejäni minulla on hyvä, rikas elämä. Menestyn työelämässä ja luottamustehtävissä, opiskelen niiden ohessa, harrastan, olen parisuhteessa, on hyvä seksielämä - kaikki asioita, jotka ovat mielenterveyden ja fyysisenkin terveyden kannalta tärkeitä.
Tuo PT olisi voinut puhua vain lihavuudesta eikä käyttää jälleen kerran väärin sanaa kehopositiivisuus.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tutkinnon suorittaneita ihmisiä pidetään palkkattomissa työkokeiluissa, tulee karenssi jos ei mene.
Kun täyttää 80 - vuotta ja miettii mitä on tämän elämän jälkeen niin ahneus ei taida olla plussaa.
Suomessa hyvätuloiset on ilkeää porukkaa ja heitä halveksitaan, haukutaan ja inhotaan. On todella noloa, jos kuulut tuollaiseen ahnehtija perheeseen joka hyväksikäyttää muita ihmisiä ilmaistyöntekijöinä.
Lentokone täynnä ahneita paskamahoja lentämässä Espanjaan.
Mussa herättää enemmän huolta se, että mun 12-vuotias erittäin hoikka (165 cm, 47kg) tyttäreni on huolissaan painostaan ja siitä, että ei mahdu enää koon xs-vaatteisiin. Mieluummin toivoisin, että hän olisi kehopositiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavinta on sota ei lihavuus, pikkuisen taas draamailun hakua.
No näinpä. Olisi tekopyhää kiinnittää mitään huomiota Suomen alati kasvaviin ylipainotilastoihin niin kauan kuin missään päin maailmaa soditaan.
Tätä mä hain takaa että on tekopyhää moralisointia sodan rinnalla jossa kuolee porukkaa se että Suomessa ei sodita( ainakaan vielä saa nähdä kuinka paljon ihmiset sitten moralisoi) on turha kenenkään räpättää toisten ihmisten ylipainoista kun tarkoitus näillä on vaan ivata ja osoittaa paremmuuttaan koska itse ovat hoikka ja hyvässä kunnossa, ihmettelen vain että menevätkö kaduille sanomaan jokaiselle lihavelle että laihduta,olet vaarassa kuolla ylipainoon toi ei oo tervettä:o
Sitten on myös tekopyhää kolmekymppisten ylipainoisten hakeutua yhteiskunnan maksamiin lapsettomuushoitoihin. Todella tekopyhää ylipainoisen nelikymppisen mennä polvileikkaukseen. Ihan älyttömän tekopyhää ylipainoisen syödä verenpainelääkkeitä. Ja aivan teeskentelyä edes puhua mistään uniapneasta. Syöpähoidoista nyt puhumattakaan.
Mitäs luulet, miltä tuntuu lääkäristä hoitaa tällaista potilasta, jolle ei kehopositiivisuuden nimissä saa sanoa, että sairaus johtuu potilaan ylipainosta? Teeskennellään vaan, että hoidetaan tässä nyt tätä käsillä olevaa ongelmaa.
Ja urheilijoilla on leikatut polvet ja länkisääret joita nauraa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.
Kyllä se ylipaino on ollut epänormaalia ja äärimmäisen harvinaista suurimman osan ihmiskunnanhistoriasta. Ylipaino on nykyaikainen "keksintö", eikä edelleenkään normaalia. Jos olisi, sitä ylipainoisia ihmisiä kutsuttaisiin normaalipainoisiksi.
Tai no, siihen suuntaan tämä on varmasti menossa. Itse olen lihonut parissa vuodessa 10 kg ja nyt mittani ovat 164cm/72kg, eli olen ylipainon puolella. Silti minua kuvaillaan hoikaksi. Jopa työterveylääkäri oli kirjannut "hoikka nainen, yleistila hyvä". Ihan järkyttävää.
Ilmeisesti sulla on paino jakautunut sen verran hyvin, että näytät hoikalta. Olet vain himpun verran ylipainon puolella muutenkin. Oletko lihaksikas? Ihmisten painoa on välillä todella vaikea arvioida.
Ei tuosta kannata järkyttyä
Olen 35-vuotias lihava. Tiedostan lihavuuteen liittyvät terveysriskit ja -haitat, mutta tähän ikään mennessä niistä omalla kohdalla on konkretisoitunut vain kehohäpeään liittyvät sosiaaliset ja psykologiset haitat. Siis kiusatuksi tuleminen, itseinho, sosiaalisten tilanteiden välttely, jatkuva stressi, masennus. Viime vuosina olen alkanut päästää niistä irti, ja tadaa, pystynkin nykyään käymään uimahallissa tai jopa hölkällä kun muiden mielipiteet tai tuijotus ei pelota niin paljon, nukahdan iltaisin paremmin kun stressitasot ovat laskeneet, on energiaa kiinnittää huomiota syömisiin ja vähemmän tarvetta kompensoida pahaa oloa munkeilla ja pizzalla. 11-30-vuotiaana yritin laihtua itsevihan voimalla mutta lihoin. Vasta kun iän ja harjoituksen myötä aloin nähdä kehossani lihavuudesta huolimatta hyvää ja kaunista, ja pitää itseäni arvokkaana koostani riippumatta, itsestä huolehtiminen alkoi onnistua. Olen laihtunutkin pari kymmentä kiloa mutta se on sivuseikka.
Olen kyllä kyllä kovasti kehopositiivisuuden kannalla. Siihen ei kuulu viesti että lihavuus on terveyden kannalta tavoiteltavaa tai edes merkityksetöntä, vaan että olet yhtä arvokas kehosi piirteistä riippumatta, sinussa on pystyvyyttä ja sinussa on kauneutta. Näin ajattelevan ihmisen on helpompi voida hyvin ja pitää huolta itsestään.
Aina hoetaan, lihavat saa syövän, rintasyöpä on lihavien tauti, saa somesta lukea.
Tällä personal trainerilla on siis nyt rintasyöpä.
Samoin kuulee aina että polvet menee lihavilta, kuitenkin liikunnallisille ihmisille niitä vaihdetaan paljon. Ja nopeammin kuin vanhuksille jotka ovat vuosia jonossa.
Useimmat urheilijaystäväni ravaa useammin lääkärillä kuin yksikään lihava ystäväni. Myös mielenterveysongelmaiset ystäväni käyvät lekurilla useammin kuin lihavat ystäväni. Ainiin ja pari anorektikkoystäväänikin tarvitsevat enemmän terveyspalveluita kuin lihavat ystäväni. Sokeritautikin puhkesi normaalipainoiselle ystävälleni, kun taas lihavilla kolesterolitkin on kohdillaan. Tää on nyt joku trendi puuttua muiden elämään. Itseäni ärsyttää lähinnä ihmisten tyhmyys, ulkoiset ominaisuudet ei pätkän vertaa. Onkohan tyhmyyteen lääkettä?
Ei sitä pysty katsomaan.