Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen
Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!
Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.
Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.
En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.
Kommentit (2017)
Klebin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klebin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on niitäkin joilla ylipaino johtuu sairaudesta jolle ei itse voi mitään, joten vetäkää pähänne ja hypätkää järveen
mikä on semmonen sairaus että ihminen itsekseen lihoo ilman syömättä
mitään ? sairaudet ja lääkkeet voi muuttaa ruuan imeytymistä ym
mutta ite ihminen laittaa ruokaa suuhunsa ja paskoo ne pönttöön.
sitä ei mikään sitä tosi-asiaa muuta.
Kilpirauhasen vajaatoiminta esimerkiksi,mutta sinähän et täydellisessä elämässäsi voi sellaista ymmärtää
edelleenkin sairaus myötävaikuttaa negatiivisesti lihomiseen mutta silti
tämä sairas ihminen syö itsensä lihavaksi. se on vaan kipeä fakta.
ei ole ihmistä joka lihoo ilman että tankkaa kaloreita liikaa kulutukseensa nähden.
Kas kun ruoka on muutakin kuin kalori, se sisältää vitamiineja, kivennäisiä, proteiinia, hiilaria ja rasvaa ja kaikkia näitä tarvitaan terveeseen kehoon. Jos kalorimäärä menee liian matalalle niin nämä ravinteet jäävät liian vähäisiksi. Varsinkin sairas ja sairauksista toipuva keho tarvtisee ravinteita ja rakennusaineita soluille.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klebin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on niitäkin joilla ylipaino johtuu sairaudesta jolle ei itse voi mitään, joten vetäkää pähänne ja hypätkää järveen
Kilpirauhasen vajaatoiminta esimerkiksi,mutta sinähän et täydellisessä elämässäsi voi sellaista ymmärtää
Kilpirauhasen vajaatoiminta ei aiheuta lihavuutta vaan se ettet pysty hallitsemaan mättämistäsi etkä lähteä liikkeelle.
kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa aineenvaihduntaan ja tätä kautta helpottaa lihomista. Sinulle voi tullä yllätyksenä se, että monikin kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava osaa kyllä hallita syömisiään. He jopa osaavat laskea kaloritarpeensa ja seurata päivittäistä kalorimääräänsä. Ongelma on siinä, että meistä kukaan ei tiedä yksillölistä kaloritarvettana tarkasti: me kaikki olemme enemmän tai vähemmän riippuvaisia tilastoista: istumatyötä tekevä sihteeri tarvitsee vähemmän kaloreita kuin tavaroita kantava lähetti jne. Mutta sitten kun tulee joku aineenvaihduntaan vaikuttava sairaus, niin tilanne voi muuttua täysin toisenlaiseksi. minäkin söin pahimmillaan jotain 500 kaloria päivässä ja silti onnistuin lihomaan. Kun sitten olin täysin syömättä, niin onnistuin laihtumaan. Olin hyvä tuossa syömättömyydessä, koska tahdonvoimani on niin hyvä. Ei ollut mitään ongelmia. Se kierre onneksi katkesi lääkärin vastaanotolla. Oli myös helpottavaa, kun lääkri sanoi minulle, että älä nyt välitä lihomisesta, korjataan ensin kilpirauhasen toiminta ja sillä välin syöt normaalista suositusten mukaan. Kun lääkitys alkoi purra, niin aloin sitten myös palata oman kokoiseksi.
On siis turha leikkiä palstalla jotain kaikkitietäävä läskien paheksujaa, joka tietää mistä syystä läski on läski ja yrittää niputtaa heitä samaan kastiin ja hokea "jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot!!!" daa.... vähän sama kuin huutelisi torilla, että "jos sinulla ei ole siipiä, et voi lentää!!!". Lihavat ovat yhtä heterogeeninen joukko kuin vaaleatukkaiset, tai tummatukkaiset.
Lihavuuden hoidossa tärkeintä on selvittää lihomisen perimmäinen syy. Miksi syö enemmän kuin kuluttaa tai miksi kulutus ei ole normaalilla tasolla.
mikä sua esti liikumasta enempää jos lihoit 500 kalorilla vuorokaudessa sairautesi negatiivisesta
olemassaolosta johtuen?
Vai eikö vaan tullu mieleen tuommoinen ylimääräinen asia?
Ei minua haittaa jos jonkun makkarat näkyy, hienoa että pukeutuu miten itse tykkää. Eri asia kun terveyttä mietitään, mitä tenavat syö tänä päivänä. Ei hyvä juttu jos ei mitään liikuntaa elämässä.
Katsokaa vaikka jotain 1970 luvun ruisrokkia montako
Ylipainosta ihmistä näkyy ? Oli pakko liikkua lihasvoimin, eikä höttömättöä ollut kun hyvin harvoin. Painoon, terveyteen, jaksamiseen voidaan aina itse vaikuttaa jollakin tavalla. Siitä huolimatta kaikki kukat saa kukkia, ihanaa kesää, ihmiset ovat
tärkeitä kaiken kokoisina 🌻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on naurettavan helppoa.
Jos sen sijaan haluaa pitää lihakset entisellään muuttuu homma monta kertaluokkaa vaikeammaksi, ellei mahdottomaksi.
Mä laihdutin ensin 25kg ja aloin vasta sitten hankkimaan lihaksia. Ei vaikeaa ei mahdotonta. Vaatii toki sitkeyttä ja kuria.
Onko tuo muka oikeasti niin vaikeaa.
Sanosin että terveelle ihmiselle ei homma eikä mikään. Laihdutuksesta turhaan yritetään tehdä jotain rakettitiedettä.
Itsekin pudotin ~20kg tässä käytännössä paastoamalla eikä lihaskunto mihinkään oleellisesti huonontunut. Leukoja saan vedettyä nykyisin jopa enemmän, mikä tietty ei ihme kun painoa on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vuosien myötä paisunut ylipainoiseksi, eikä tässä ole mitään positiivista. Ylipainoon liittyviä terveysongelmia löytyy joka lähtöön. Kerran pudotin 15 kg, mutta ei kauaa kestänyt kun takaisin oli tullut 25 kg. Ylipainoisia ei pidä tuomita, mutta liiallinen kehopositiivituus ja normalisointi ovat hulluutta.
Juuri näin, kuten joku kirjoitti taaempana: ylipainoisuudesta ei saa tehdä uutta normaalia.
Toisaalta jokainen painonsa kantaa, joten nimitellä tms ei pidä.
Vastustan kehopositiivisuutta, koska olen epäonnistunut elämässäni muuten, mutta hoikkana olen aina pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa jos jonkun makkarat näkyy, hienoa että pukeutuu miten itse tykkää. Eri asia kun terveyttä mietitään, mitä tenavat syö tänä päivänä. Ei hyvä juttu jos ei mitään liikuntaa elämässä.
Katsokaa vaikka jotain 1970 luvun ruisrokkia montako
Ylipainosta ihmistä näkyy ? Oli pakko liikkua lihasvoimin, eikä höttömättöä ollut kun hyvin harvoin. Painoon, terveyteen, jaksamiseen voidaan aina itse vaikuttaa jollakin tavalla. Siitä huolimatta kaikki kukat saa kukkia, ihanaa kesää, ihmiset ovat
tärkeitä kaiken kokoisina 🌻
Niin ja teillä oli vielä fiksut sukupolvet kasvattamassa. Nykyset sukupolvet on buumereiden kasvattamia ja se näkyy
Surulliseksi tulen teidän monen puolesta jos nyt totta puhutaan. Minä tunnen muutamia kaltaisianne ihan IRL. Joku pettymys siihen miten oma elämä meni leimaa heitä kaikkia; ei tullut opiskeltua, joten työmatkat, kiinnostava työn sisältö, hyvät tulot, työstä saatava tunnustus tuntuvat koskevan aina muita. Tuli parisuhde, lapset ja omakotitalo Hay Tray -pöytineen ja Smegin smoothie-sekoittimineen. Sitten ero, ja jäljelle jäi rivitalokolmio ja ne smoothiet, joita nauttii Marimekon kupista. Ja se tylsä sisällötön työ sekä vuoroviikoin kulkevat lapset. Sitten yritetään pitää kiinni siitä ulkonäöstä mikä on oikeastaan ainut mikä nuoruuden unelmista on jäljellä ja vihataan salaa pulleita ystäviä, joilla elämä näyttää täydemmältä. Ehkä he ei tuhlanneet nuoruuttaan ulkonäön ympärillä pyörimiseen?
Sitten on tietty nämä Jamo1234 kloonit, yksi tuli esim erääseen vaellushenkiseen FB ryhmään haukkumaan ryhmän naisia. Itse näytti ihan Nick Noltelta ca 2002 pidätyskuva..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun alkupuolella yritettiin valkopestä kehopositiivisuutta mm. anorektikoiden kautta. En ole kovin montaa anorektikkoa kuullut sanovan itseään kehopositiiviseksi! Yhtä vähän muuten tuttavapiirissäni oleva aineenvaihduntahäiriöinen (ja siksi lihava) nainen kutsuu itseään kehopositiiviseksi.
Jos puhuttaisiin asioista vaan niiden omilla nimillä, kehopositiivisuus = ylipainoisuus.
eli minä en saa olla kehopositiivinen, koska en ole ylipainoinen. ok. täytyykin tästä lähteä negistelemään omaa kehoa.
Kuinka moni normaalipainoinen on "julistanut kehopositiivisuuden ilosanomaa"?
Mitä tuo tarkoittaa?
Onhan täälläkin näitä normaalipainosia jotka pitävät kehopositiivisuutta ihan hyvänä juttuna.
Se tarkoittaa ihan mitä siinä oli:
Kyllä ne ovat pääsääntöisesti reilusti ylipainoiset, jotka ovat keksineet kehopositiivisuudesta hyvän selityksen syömä- ja juomatavoilleen ja ovat tekemässä/julistamassa lihavuudesta uutta normaalia.
Tämä! Läskiksi ei saa ketään haukkua, mutta kehopositiivisuus terminä on aivan kuin ylipaino olisi jotain tavoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Klebin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klebin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
edelleenkin sairaus myötävaikuttaa negatiivisesti lihomiseen mutta silti
tämä sairas ihminen syö itsensä lihavaksi. se on vaan kipeä fakta.
ei ole ihmistä joka lihoo ilman että tankkaa kaloreita liikaa kulutukseensa nähden.
Kas kun ruoka on muutakin kuin kalori, se sisältää vitamiineja, kivennäisiä, proteiinia, hiilaria ja rasvaa ja kaikkia näitä tarvitaan terveeseen kehoon. Jos kalorimäärä menee liian matalalle niin nämä ravinteet jäävät liian vähäisiksi. Varsinkin sairas ja sairauksista toipuva keho tarvtisee ravinteita ja rakennusaineita soluille.
Lihavalla on kyllä rasvaa taatusti kropassaan niin paljon, ettei taatusti kuole ihan heti. Lisäksi ihminen ei olisi lajina selvinnyt näin pitkälle, jos kuolisi heti kun ei saa heti esim. hivenaineita. Hivenaineet= hiven aineita eli hyvin vähän. Lisäksi ihminen on varastoimisen mestari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturvamenoista 40% eli 32,7 miljardia menee eläkeläisiin.
https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…
Lisäksi eläkeläisille maksetaan työeläkkeitä 30 miljardia eli eläkeläisiin menee 62,7 miljardia, kun työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia.
Eläkeläisiä on lentokoneet täynnä, siinä vaiheessa kun saavat aivoinfarktin saavat mädäntyä paskaisiin koteihinsa.
Onneksi palvelusetelisiivous lopetettiin tänä vuonna.
Hallitus leikkaa nuoremmalta sukupolvelta taas jälleen kerran syksyllä.
Mutta kun eläkeläiset sairastuu on meidän vuoro nauraa, ei auteta 😂
Naurat hädässä oleville eläkeläisille? Mikä sua vaivaa? Oot muutenkin väärässä keskustelussa you know?
Te nauratte hädässä oleville työttömille ja kirjoitatte että kaikki tuet saa poistaa. Pitäisikö mennä kysymään töitä niin, että ottaa moottoripyöräjengin mukaan ja käy johtajan kotioven takana, saako sillä tavalla työsopimuksen?
Vierailija kirjoitti:
Minua 6 vuotta nuorempi siskoni ja minä olimme nuorina vartaloltamme samanlaisia. Suomalaisittain ei-tyypilliset pitkähköt ja sutjakat sääret, kapea vyötärö ja lantion/rintojen ympärysmitta noin 30 cm. Siis tiimalasivartalo. Minä tein noin kaksikymppisenä päätöksen, että teen terveyteni eteen kaiken mahdollisen, siskoni taas avioitumisen jälkeen repsahti ja lihoi. Olemme kumpikin synnyttäneet 3 lasta.
Olen pysynyt hoikkana ja tiimalasivartaloisena koko ikäni ihan arkiliikunnan ja terveellisen ruokavalion avulla, ilman mitään erityisiä ponnistuksia, mutta huomannut esim pakkastalvena, että paino minullekin nousee, jos en pääse jalkaisin nuorempana töihin, nyt kauppaan, harrastuksiin, vapaaehtoistyöhön. Nyt olen 73 v., sisko 67 v. Minulla sairauksia ja lääkkeitä 0, siskolla kulumat polvissa, diabetes, verenpaine, uniapnea ainakin, ehkä muutakin. On kuitenkin loukkaantunut, jos lääkäri sanoo ylipainosta. Useita laihduttava diabeteslääke ei ole laihduttanut häntä. Luin jnk lääkärin mielipiteen, jossa hän väitti, että tunnesyömiseen ei lääke tehoa. Jos ajattelette, että minulla on ollut helppo elämä ja siksi olen pysynyt päätöksissäni, niin ei. Olin miehen sairastuttua 5 vuotta perhehelvetissä ja sitten alkuun 3 pienen lapsen yh, vastuullinen työ ja omakotitalo hoidettava yksin. Jokainen voi tehdä tästä omat päätelmänsä.
Lantion ja rintojen ympärysmitta 30cm kuulostaa sairaalta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun alkupuolella yritettiin valkopestä kehopositiivisuutta mm. anorektikoiden kautta. En ole kovin montaa anorektikkoa kuullut sanovan itseään kehopositiiviseksi! Yhtä vähän muuten tuttavapiirissäni oleva aineenvaihduntahäiriöinen (ja siksi lihava) nainen kutsuu itseään kehopositiiviseksi.
Jos puhuttaisiin asioista vaan niiden omilla nimillä, kehopositiivisuus = ylipainoisuus.
eli minä en saa olla kehopositiivinen, koska en ole ylipainoinen. ok. täytyykin tästä lähteä negistelemään omaa kehoa.
Mitä tuo tarkoittaa?
Onhan täälläkin näitä normaalipainosia jotka pitävät kehopositiivisuutta ihan hyvänä juttuna.
Kyllä ne ovat pääsääntöisesti reilusti ylipainoiset, jotka ovat keksineet kehopositiivisuudesta hyvän selityksen syömä- ja juomatavoilleen ja ovat tekemässä/julistamassa lihavuudesta uutta normaalia.
Tämä! Läskiksi ei saa ketään haukkua, mutta kehopositiivisuus terminä on aivan kuin ylipaino olisi jotain tavoiteltavaa.
Paskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua myös järkyttää miten ylipainoa yritetään normalisoida tuomalla lihavia vaatemainoksiin yms. Eikä myöskään uskota että ne vaivat ja sairaudet johtuvat ylipainosta.
Jees. Joka mainoksessa on läski ja nek ru. Seuraavana t ransu. Siitä eteenpäin läski nee keri, läski tra nsu ja loppuhuipennuksena läski n eeke itra nsu. Uusi pohja on saavutettu.
Sä vaikutat tosi mukavalta ihmiseltä
Vierailija kirjoitti:
Surulliseksi tulen teidän monen puolesta jos nyt totta puhutaan. Minä tunnen muutamia kaltaisianne ihan IRL. Joku pettymys siihen miten oma elämä meni leimaa heitä kaikkia; ei tullut opiskeltua, joten työmatkat, kiinnostava työn sisältö, hyvät tulot, työstä saatava tunnustus tuntuvat koskevan aina muita. Tuli parisuhde, lapset ja omakotitalo Hay Tray -pöytineen ja Smegin smoothie-sekoittimineen. Sitten ero, ja jäljelle jäi rivitalokolmio ja ne smoothiet, joita nauttii Marimekon kupista. Ja se tylsä sisällötön työ sekä vuoroviikoin kulkevat lapset. Sitten yritetään pitää kiinni siitä ulkonäöstä mikä on oikeastaan ainut mikä nuoruuden unelmista on jäljellä ja vihataan salaa pulleita ystäviä, joilla elämä näyttää täydemmältä. Ehkä he ei tuhlanneet nuoruuttaan ulkonäön ympärillä pyörimiseen?
Sitten on tietty nämä Jamo1234 kloonit, yksi tuli esim erääseen vaellushenkiseen FB ryhmään haukkumaan ryhmän naisia. Itse näytti ihan Nick Noltelta ca 2002 pidätyskuva..
Eikös se mene pikemminkin niin, että tulee se ero, menee sitä lohtusuklaata/siideriä ja sitten ollaankin siellä kehopositiivisuuden tiellä...
Vai onko postauksesi täynnä keskiluokkavihaa? No siinä olet kyllä oikeassa, että rivitaloalueella lenkkeillään muuallekin kuin kulmapubiin toisin kuin vuokrakassulla....
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klebin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta ei aiheuta lihavuutta vaan se ettet pysty hallitsemaan mättämistäsi etkä lähteä liikkeelle.
Kyllä se on ainakin itselläni ollut ylipainon taustalla. Mitenkään massiivisesti en lihonut, mutta kun 55 kg 166 cm ikänsä urheillut ja terveellisesti syönyt nainen painaakin ennen diagnoosin saantia yli 70 kg niin kyllä voi todeta sairauden runnelleen.
Yhä edelleen se tekee niin, en voi jättää treenejä väliin, unesta on pidettävä huolta ja ruokavalion tulee sisältää reippaasti kasviksia. Laiminlyönnit johonkin suuntaan näkyvät heti. Lääkityksen täytyy olla kuosissa. Välillä jopa treenaan puolikuntoisena. Kun en ole usein muutenkaan niin kunnossa niin sellaista se on minulle kun haluan olla hyväkroppainen. Ja todella tiedän kun vertaan menneeseen terveeseen elämääni minkä määrän työtä tämä vaatii siihen nähden! N37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vuosien myötä paisunut ylipainoiseksi, eikä tässä ole mitään positiivista. Ylipainoon liittyviä terveysongelmia löytyy joka lähtöön. Kerran pudotin 15 kg, mutta ei kauaa kestänyt kun takaisin oli tullut 25 kg. Ylipainoisia ei pidä tuomita, mutta liiallinen kehopositiivituus ja normalisointi ovat hulluutta.
Juuri näin, kuten joku kirjoitti taaempana: ylipainoisuudesta ei saa tehdä uutta normaalia.
Toisaalta jokainen painonsa kantaa, joten nimitellä tms ei pidä.
Täysin samaa mieltä, mutta ylipaino on valitettavasti uusi normaali. Noin 75 % miehistä ja 66 % naisista on ylipainoisia ja sitten ihmetellään kun suomalaiset ovat entistä sairaampia mieleltään ja fyysisyydeltään. Syöpien esiintyvyys on suoraan korrelaatiossa lihavuuden kanssa.
Huonosti meille käy, jos tämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se mene pikemminkin niin, että tulee se ero, menee sitä lohtusuklaata/siideriä ja sitten ollaankin siellä kehopositiivisuuden tiellä...
Vai onko postauksesi täynnä keskiluokkavihaa? No siinä olet kyllä oikeassa, että rivitaloalueella lenkkeillään muuallekin kuin kulmapubiin toisin kuin vuokrakassulla....
Hyvätuloisten lapset näyttää hakevan viikolla kaupasta donitsia ja limsaa ja syövän niitä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa?
Lähinnä nää kehopositiivisuuden vihaajat tätä toitottaa
Ellen kuole sitä ennen hähäää