Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"

Vierailija
13.06.2023 |

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen

Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!

Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.

Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.

En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5996687

Kommentit (2017)

Vierailija
441/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vihdoin löytänyt avun laihduttamiseen. Pietiläisen kanssa olen samaa mieltä, laihduttaminen ei ole pelkkä tahdonvoimakysymys. (Vaikka en pääse lukemaan kaikkea mitä hän jutussa sanoo.) Olen itse elävä todiste.

Luoja tietää että olen elämäni aikana yrittänyt, ja aina kilot tulivat takaisin. Enkä edes ahminut herkkuja, en pizzoja, en suklaata, en sipsejä, söin vain liian paljon ruokaa. Vähentäminen auttoi hetkeksi, sitten taas romahti. Yhtä helvettiä joka kevät.

Olin jo luovuttanut, uskoin että en kykene, minä olen heikko ja huono. Sain viime tammikuussa lääkäriltä insuliinireseptin (liraglutiini, ei Ozempic) ja opettelin pistämään joka päivä. Vaikutus alkoi samana päivänä. Nyt olen 10kg kevyempi, ilman tuskaa ja pinnistelyä. Tosin katson vähän mitä syön, mutta en tarvitse enää sellaisia ruokamääriä.

Tiedän että kaikki eivät pidä tätä hyvänä ajatuksena mutta olen tyytyväinen. Kallista on mutta tähän mennessä kuluneet 500 e olen valmis tästä ilosta maksamaan. Käsittääkseni aine vaikuttaa suolistohormonin tavoin ja tuo kylläisyyden tunteen pienemmällä ruokamäärällä. Siinä säästän myös.

Vika ei siis ollut tahdonvoimassani. Lääkäriltä sain kehut ja tsemppiä, jossain vaiheessa otan labrat varmuuden vuoksi mutta ainakin nyt olen loistavassa kunnossa. Vaatteet mahtuvat, olo on kevyempi ja tekee mieli liikkua joka päivä.

Pintapuolisia juttuja lukiessani huomannut tutkijoiden päätyneen tuohon suolistohormooniin yhtenä lihavuuden syynä. Kun se korjataan, tulee kylläisyyden tunne pienemmillä annoksilla. Eli aina on ollut pieniruokaiset ja ne, jotka tarvitsevat enemmän ruokaa, jopa liikaa.

Eivät nekään *tarvitse* enemmän ruokaa, vaan saman verran kuin hoikemmat. Suolisto toimii yhteydessä ravintoon, jolloin tiettyjen ruoka-aineiden syöminen saa haluamaan näitä huonoja ruokia. Huono ravinto saa haluamaan lisää huonoa ravintoa, jolloin itse aiheutettu kierre on valmis.

Joopa joo, justiin joo. No mäkin tiedän vähän enemmän miten elimistö säätelee sitä täyteliäisyyden tunnetta. Ja lääkärit.

Sinä puhut tarvitsemisesta, kysehän on siitä milloin elimistö merkkaa että nyt on vatsa täyteen. Meni yli horisontin?

Tarvitsemisesta kirjoitti nimenomaan se, jonka juttua kommentoin. Olitko sinä? Ei tuossa ole kyse mistään tarpeesta, vaan halusta. Jos ihminen syö tarpeeseensa, ylipainoa ei synny.

Mistä muuten tiedät, etten ole lääkäri?

Mitä, kun jo lapsena on hajonnut se rele kehossa, joka kertoo ensinnäkin, että nyt on tarve ja toisekseen, että nyt se on tyydytetty? Sellaiselle ihmiselle homma on ihan valyavaa tasapainoilua ja itseään vastaan toimimista joka päivä. Helpompi vaan antaa ollanja keskittää paukut työhön, liikuntaan ja muuhun elämään.

Tuossa on ihan jo perimäkin sopassa mukana. Itä-suomalaiset ovat lähempänä metsästäjäkeräilijöitä, jotka on luotu tankkaamaan silloin kun ruokaa saatavilla on. Lännessä enemmän pitkän linjan maanviljelijä/karjankasvattaja geenejä jotka sopeutuneet siihen että ruokaa on tasaisesti ympäri vuoden saatavana kunhan ei  mätä sitä turpaansa kuin hengenhädässä.

Keksikää vaan vaikka mitä valeita ja kalavaleita. Pääasia, että voi näppäillä kaikenlaisia valheita eikä käyttää sitäkin aikaa liikkumiseen ja terveellisemmän ruuan suunnitteluun.

Oletko sä ollut se yläasteen päästään sairas teini joka valitsee pesisjoukkueeseen sen tietyn ihmisen aina viimeiseksi.

Niin olet persoonallisuushäiriöinen narsisti.

Narsisti? Tuskin. Olen se valitsija. Valitsin ensin kaverit, koska ne olis muuten suuttimet. Sitten hyvät pelaajat, koska niin kuului tehdä. Viimeiseksi ke, jotka tiesin etteivät halua pelata. Sijoitin pelaajia kentällä sinne minne he parhaiten sopivat paitsi kaveri sinne minne halusivat, koska muuten ne olis suuttuneet.

Ei se kivaa ja helppoa ollut valitsijankaan. Aina syöttäjä ja kapteeni. Ei ollenkaan omasta tahdosta.

Vierailija
442/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuuko ihminen jos ruoskii itseään, vihaa kroppaansa ja masentuu? Ja osa porukasta vielä arvostelee ja haukkuu kaupan päälle. Voi laihakin olla sairas ja moni onkin. Pitääkö heitäkin syyllistää Kun ovat yhteiskunnalle kulu ja rasite?

Suomalaiset on tyhmää sakkia. Haukkuvat työttömiä.

Jos äiti ajaa kolarin niin sun lasta ei hoideta. Mitä haukut muita. Kyllä sun lapsi voidaan huostaanottaa. Katso itse miten sitä autoa ajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käys lukemassa Hesarin uusin juttu lihavuuslääkäri Kirsi Pietiläisen haastattelu ylipainoisten itsekurista. Saat vähän laajennettua tajuntaasi lihavuudesta ja mien lihavilla on usein huomattavasti tiukempi itsekuri kuin ns tervettä elämää elävillä. 

Mustavalkoisuus on aina huono asia, eikä se vie mitään asiaa eteenpäin ja auttaisi ihmisiä selviämään

Juttu oli maksumuurin takana. Sinänsä ihmetyttää, että miten sitten ovat lihavia, jos on sitä itsekuria.

Itse olen vaihdevuosien jälkeen joutunut kehittämään itsekuria ja kieltäytymisen aitoa, etten alkaisi määrättömästi lihoa. Siihen motivoi ennen kaikkea se, että en pidä siitä, kun liikkuminen muuttuu kömpelöksi, jos maha kasvaa liikaa.

Itsekuri ei ole kivaa, mutta välttämätöntä välillä. :)

Koko juttu oli sitä samaa pään silittelyä ja yliymmärrystä, jonka turvin voi taas pullukka painua fleecen alle suklaalevyn kanssa ajatellen, että lääkärikin sanoi etten oo laiska ja lihava.

Tuo tutkija puhuu ihan mitä sattuu, otsikko irrotettu tästä:

LIHAVUUDESSA ei ole Pietiläisen mukaan kyse itsekurista, vaikka itseä niskasta kiinni ottamista ehdotetaan usein ratkaisuksi ylipainoon.

Lihavuuteen taipuvilla ihmisillä itsekuria on jopa enemmän kuin normaalipainoisilla. Kun nälkä ei ota talttuakseen, itsekuri on jatkuvalla koetuksella. Varmasti potilaillani on parempi itsekuri kuin minulla. Laihat ihmiset tulevat kylläiseksi helpommin, joten ruuan kanssa ei juuri tarvitse pinnistellä.

Eihä toi lause käy järkeen mitenkään järkeen

Nimim. 15kg ylipainoinen ja kärsin jokaisesta jääneestä raskauskilosta

Ylipainoisilta nimenomaan puuttuu se itsekuri.

Ei puutu itsekuri. Tiedätkö, että moni olisi laiha, jos voisi itse valita kaupasta ruoat ja esim. työttömänä mä olen aina kotona. Ainut asia missä käyn on kauppa ja välillä kun saan työtä säästän työttömyysajan laskuihin.

En käy parturissa, ei ole lemmikkia, ei tule lehtitilauksia, en polta tupakkaa, en juo alkoholia.

Kävelylenkit eivät maksa mitään. Jumppaaminen kotona ei maksa mitään. Ruuan määrällä on merkitystä eli kuinka paljon syö sitä mitä syö.

En saa käydä kävelylenkillä polven takia. Olen kohta 50 ja 2 pyörää on varastettu.

Mä olin 20-vuotiaana laiha. En ole läski luokkakuvissa.

Uiminen sopii polvivammaiselle. Se ei rasita niin paljon jäseniä, mutta lihakset saa siitä silti hyvin voimaa kun veden vastustuksessa liikkuu. Monissa paikoissa on ohjattua vesijumppaa.

580 netto työmarkkinatuella ei käydä kuule uimassa. Uimahallit on täynnä eläkeläisiä, niihin Suomi satsaa.

Mutta samalla summalla voi kuitenkin kerätä 50 kiloa läskiä ilman ongelmia? Tämä selvä.

Mitä jos kokeilisisit itse työttömänä oloa minimi tuella ennenkuin tulet tänne aukomaan päätäsi.

Laittaisitko tähän, mitä ostat kaupasta? Mietin, onko yhteiskunta niin eriarvoistava, että köyhällä ei ole varaa ostaa terveellistä ruokaa. -eri

Perunaa, porkkanaa, riisiä, jauhelihaa, leipää.

Tomaatit ja kurkut ja salaatit on liian kalliita esim. 4 euroa 2 päivän salaattiin on liian kallista.

Pari kysymystä. Paljonko teillä maksaa tomaatit ja kurkut? Miksi peruna ja porkkana eivät ole haluttuja elintarvikkeita? Ostan niitä itsekin, nyt ostan uusia perunoita ja höyrytän porkkanoiden kanssa. Kohta saa kukkakaalia ja sekin toimii mun mielestä loistavasti uusien perunoiden kanssa ja on halpaa sesonkina.

Entä kaurapuuro ja muut puurot? Syötkö niitä?

Mitä juot arkijuomana? Ja paljonko menee kuukaudessa ruokaan?

Laitatko porkkanaa ja perunaa leivän päälle? Teet niistä salaattia?

Olen eri, mutta meillä kyllä on salaattia niinäkin päivinä, kun lisukkeena on perunaa tai esim. porkkanakeittoa. Terveellinen ruoka on kallista, se on ihan fakta.

Terveellinen ruoka ei ole kallista ja sen voi koostaa järkevästi.

Meillä kahden aikuisen taloudessa menee nykyisin noin 800 euroa kuukaudessa ruokiin. Käytämme Prismaa ja Lidliä. Toinen on sekasyöjä, viimeksi lauantaina ostettiin hänelle kanaa grilliin ja kallista oli. Toinen syö vegaanisesti ja nykyisin ostetaan härkäpavut, linssit ym kuivina, koska tölkeissä maksavat huomattavasti enemmän. Joka päivä syödään salaattia, jossa on vaihdellen lehtisalaattien (yleensä tummanvihreitä) lisäksi paprikaa, tomaattia, kurkkua, parsakaalia, ruusukaalia, pähkinöitä, siemeniä ym. Kastikkeena hyvälaatuista oliiviöljyä. Leipänä syömme vain täysjyväruisleipää, joka ei sisällä muuta kuin ruista, vettä ja jodioitua suolaa. Kasvismaitoja ei käytä kumpikaan, sekasyöjä käyttää tavallisia maitotuotteita. Ruoat ovat ihan perusruokia, joita tehdään niin isoja annoksia, että riittää myös pakastimeen. Kvinoa on lisukkeena kalliimpaa kuin nuudelit.

Joka väittää, ettemme pääsisi halvemmalla syömällä "ranskanpullaa", sen päällä margariinia, lenkkimakkaraa ja juuston kaltaista rasvavalmistetta, tai lounaaksi nuudeleita ja ostolihapullia,  valehtelee.

Ei ole kallista. Et maininnut kaalilaatikkoa. Sen halvempaa ruokaa tuskin on. Miksi listalla on oliiviöljy, kun rypsiöljy on monin verroin parempi ja halvempi? Missä ovat puurot ja keitot? Missä leseiden käyttö?

Miten voi linsseillä ja herneillä tulla 800€ kauppalasku? Ja se kvinoa on vain myyntiä ja markkinointia. Ei ole kovin kummoista ja kotimaisista vaihtoehdoista löytyy parempia.

Ajattelitko, että luettelin kaiken, mitä syömme? En, en luetellut. Rypsiöljyä salaattiin - ei ikinä. Ja huomaa, että minä en valittanut meidän ruokiemme hintoja, kerroin vain että on valehtelua väittää, etteikö terveellinen ruoka maksaisi enempää kuin lenkkimakkara ja ranskanpulla.

En näe mitään syytä jatkaa keskustelua kanssasi.

Vierailija
444/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenasin aikonaan salilla kuin hullu, joka päivä vaikka sanottiin että pitäisi pitää välipäiviä. Söin vain raejuustoa ja mehukeittoa. Alin painoni oli 52 kiloa. Olin ehkä  laiha ja terve, mutta  onneton. Aina oli nälkä ja väsytti. 

Nykyään painan 90 kiloa, syön  suklaata ja poltan tupakkaa. Olen läski mutta paljon onnellisempi.  Voi mennä maha täynnä nukkumaan eikä kaupassa tarvitse laskea kaloreita pakkauksista.

Vierailija
445/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus = terve keho, eli ihminen pitää kehostaan huolta liikunnalla ja oikeanlaisella ravinnolla. Tätä minulle on kehopositiivisuus. 

Kyllähän kaikesta saadaan normaalia kun oikein kierosti väännetään kaikki normaaliksi. Nykyään lä&ski on normaalia, on normaalia käyttää huumeita, on normaalia tilailla ruokaa kotiin nousematta sohvalta kuin ovelle asti, on normaalia mussuttaa joka päivä sipsiä, suklaata, limsaa, karkkia jne..........elämme sairaassa yhteiskunnassa, ennen oli toisin. Suomen kansasta on tullut ruman näköistä, todella ruman näköistä, sen näkee kaupoissa ja kaduilla.

Kehopositiivisuus=hyväksyt itsesi.

Vierailija
446/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.

Ylipaino on jo nimensä mukaan epänormaalia. Normaalipaino on normaalia. Kuka sinut on aivopessyt?

Nimenomaan näin. Ylipaino on yleistä, mutta se ei ole sama asia kuin se, että se olisi keholle otollinen normaali terve tila. Kehon normaali tila on normaalipaino, jossa elimet toimivat parhaalla mahdollisella tavalla, nivelille ei tule liikaa rasitusta ja ihminen voi kaikin puolin hyvin. Katuryöstötkin voivat olla yleisiä, mutta ei se silti tarkoita, että niihin pitäisi suhtautua normaalina.

Ihminen, tai suurin osa on rakennettu keräämään mahdollisimman paljon vararavintoa. Sellaiset selvisi hengissä ja antoivat geenit eteenpäin. Ihan sama on geeni joka saa ihmisen keräilemään ja hamstraamaan. Kyllä ihmisestä tulee lihava, ellei hän taistele sitä vastaan tai ole jotenkin erikoisesti rakennettu joko päästä tai kropasta. Lihavuus on luonnonlaki. Sitä ei tarvitse hyväksyä ja sille voi tehdä jotain, ,mutta se on täysin luonnollista.

Jos ihminen söisi luonnonmukaista ruokaa kuten paljon kasviksia ja kalaa hän tuskin lihoisi ylipainoiseksi. Ylipaino nimenomaan johtuu hyvin pitkälti siitä, että syödään yliprosessoitua sokerista ja rasvaista ruokaa. 

Vierailija
447/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käys lukemassa Hesarin uusin juttu lihavuuslääkäri Kirsi Pietiläisen haastattelu ylipainoisten itsekurista. Saat vähän laajennettua tajuntaasi lihavuudesta ja mien lihavilla on usein huomattavasti tiukempi itsekuri kuin ns tervettä elämää elävillä. 

Mustavalkoisuus on aina huono asia, eikä se vie mitään asiaa eteenpäin ja auttaisi ihmisiä selviämään

Juttu oli maksumuurin takana. Sinänsä ihmetyttää, että miten sitten ovat lihavia, jos on sitä itsekuria.

Itse olen vaihdevuosien jälkeen joutunut kehittämään itsekuria ja kieltäytymisen aitoa, etten alkaisi määrättömästi lihoa. Siihen motivoi ennen kaikkea se, että en pidä siitä, kun liikkuminen muuttuu kömpelöksi, jos maha kasvaa liikaa.

Koko juttu oli sitä samaa pään silittelyä ja yliymmärrystä, jonka turvin voi taas pullukka painua fleecen alle suklaalevyn kanssa ajatellen, että lääkärikin sanoi etten oo laiska ja lihava.

LIHAVUUDESSA ei ole Pietiläisen mukaan kyse itsekurista, vaikka itseä niskasta kiinni ottamista ehdotetaan usein ratkaisuksi ylipainoon.

Lihavuuteen taipuvilla ihmisillä itsekuria on jopa enemmän kuin normaalipainoisilla. Kun nälkä ei ota talttuakseen, itsekuri on jatkuvalla koetuksella. Varmasti potilaillani on parempi itsekuri kuin minulla. Laihat ihmiset tulevat kylläiseksi helpommin, joten ruuan kanssa ei juuri tarvitse pinnistellä.

Ei puutu itsekuri. Tiedätkö, että moni olisi laiha, jos voisi itse valita kaupasta ruoat ja esim. työttömänä mä olen aina kotona. Ainut asia missä käyn on kauppa ja välillä kun saan työtä säästän työttömyysajan laskuihin.

En käy parturissa, ei ole lemmikkia, ei tule lehtitilauksia, en polta tupakkaa, en juo alkoholia.

Kävelylenkit eivät maksa mitään. Jumppaaminen kotona ei maksa mitään. Ruuan määrällä on merkitystä eli kuinka paljon syö sitä mitä syö.

En saa käydä kävelylenkillä polven takia. Olen kohta 50 ja 2 pyörää on varastettu.

Uiminen sopii polvivammaiselle. Se ei rasita niin paljon jäseniä, mutta lihakset saa siitä silti hyvin voimaa kun veden vastustuksessa liikkuu. Monissa paikoissa on ohjattua vesijumppaa.

580 netto työmarkkinatuella ei käydä kuule uimassa. Uimahallit on täynnä eläkeläisiä, niihin Suomi satsaa.

Mutta samalla summalla voi kuitenkin kerätä 50 kiloa läskiä ilman ongelmia? Tämä selvä.

Mitä jos kokeilisisit itse työttömänä oloa minimi tuella ennenkuin tulet tänne aukomaan päätäsi.

Laittaisitko tähän, mitä ostat kaupasta? Mietin, onko yhteiskunta niin eriarvoistava, että köyhällä ei ole varaa ostaa terveellistä ruokaa. -eri

Tomaatit ja kurkut ja salaatit on liian kalliita esim. 4 euroa 2 päivän salaattiin on liian kallista.

Pari kysymystä. Paljonko teillä maksaa tomaatit ja kurkut? Miksi peruna ja porkkana eivät ole haluttuja elintarvikkeita? Ostan niitä itsekin, nyt ostan uusia perunoita ja höyrytän porkkanoiden kanssa. Kohta saa kukkakaalia ja sekin toimii mun mielestä loistavasti uusien perunoiden kanssa ja on halpaa sesonkina.

Keliakia niin syön keliakia leipää.

Mitä keliakialeipiä? Ja vastaisitko vielä aiempiin? Paljonko teillä maksaa tomaatit ja kurkut? Miksi peruna ja porkkana eivät ole haluttuja elintarvikkeita?

Ja pystytkö syömään kauraa? Onko tässä kaikki ostoksesi? Perunaa, porkkanaa, riisiä, jauhelihaa, leipää. Ja mitä juot veden lisäksi?

En juo veden lisäksi mitään muuta. Tomaatit voi olla 1,50 purkki eli liian kalliita ja samoin kurkku voi olla euron eli liian kallista.

Itse ostin eilen tomaatteja, alle 2,50€/kg ja kurkkua alle 2 euroa kg. Ja on muitakin vaihtoehtoja kuin kurkku ja tomaatti.

Nyt on korvasieniaika ohi mutta metsään voi mennä hakemaan hortaa. Loppukesällä sitten sieniä ja marjoja. Saa vähän liikuntaa ja kilot lähtee.

Lisäksi nokkonen on vielä ihan priimaa. Ja se on ihan pinaattiin verrattavissa olevaa tavaraa. Syön itsekin ja säilön talveksi.

Ei kerrostalon pihassa ole nokkosta ja tien varret kuseksii koirat.

Eihän sitä tietenkään voi laihduttaa, kun kaikki on niin vaikeata ja koko universumi vastustaa kaikkia yrityksiä.

Ei sitä voi lapsia tehdä, kun itsekkään velan vartalo voisi mennä pilalle.

Katos, joku löysi taas sentään velat haukuttavakseen. 😂😂

Hauskaa, että tämä palsta ei petä! Takuuvarmasti, aivan kuten kello lyö kaksitoista kaksi kertaa vuorokaudessa, joku kakaroidensa alle nääntynyt äityli tulee haukkumaan velat. Oli ketjun aihe sitten mikä tahansa, näin aina käy.

Kiitos päivän nauruista! Oli oikein virkistävää.

Vierailija
448/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko porkkanaa ja perunaa leivän päälle? Teet niistä salaattia?

Olen eri, mutta meillä kyllä on salaattia niinäkin päivinä, kun lisukkeena on perunaa tai esim. porkkanakeittoa. Terveellinen ruoka on kallista, se on ihan fakta.

Terveellinen ruoka ei ole kallista ja sen voi koostaa järkevästi.

Meillä kahden aikuisen taloudessa menee nykyisin noin 800 euroa kuukaudessa ruokiin. Käytämme Prismaa ja Lidliä. Toinen on sekasyöjä, viimeksi lauantaina ostettiin hänelle kanaa grilliin ja kallista oli. Toinen syö vegaanisesti ja nykyisin ostetaan härkäpavut, linssit ym kuivina, koska tölkeissä maksavat huomattavasti enemmän. Joka päivä syödään salaattia, jossa on vaihdellen lehtisalaattien (yleensä tummanvihreitä) lisäksi paprikaa, tomaattia, kurkkua, parsakaalia, ruusukaalia, pähkinöitä, siemeniä ym. Kastikkeena hyvälaatuista oliiviöljyä. Leipänä syömme vain täysjyväruisleipää, joka ei sisällä muuta kuin ruista, vettä ja jodioitua suolaa. Kasvismaitoja ei käytä kumpikaan, sekasyöjä käyttää tavallisia maitotuotteita. Ruoat ovat ihan perusruokia, joita tehdään niin isoja annoksia, että riittää myös pakastimeen. Kvinoa on lisukkeena kalliimpaa kuin nuudelit.

Joka väittää, ettemme pääsisi halvemmalla syömällä "ranskanpullaa", sen päällä margariinia, lenkkimakkaraa ja juuston kaltaista rasvavalmistetta, tai lounaaksi nuudeleita ja ostolihapullia,  valehtelee.

Miten kahden ihmisen ruokakulut voivat olla 800 euroa kuukaudessa? Peruselintarvikkeet eivät ole niin kalliita.

Vierailija
449/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vihdoin löytänyt avun laihduttamiseen. Pietiläisen kanssa olen samaa mieltä, laihduttaminen ei ole pelkkä tahdonvoimakysymys. (Vaikka en pääse lukemaan kaikkea mitä hän jutussa sanoo.) Olen itse elävä todiste.

Luoja tietää että olen elämäni aikana yrittänyt, ja aina kilot tulivat takaisin. Enkä edes ahminut herkkuja, en pizzoja, en suklaata, en sipsejä, söin vain liian paljon ruokaa. Vähentäminen auttoi hetkeksi, sitten taas romahti. Yhtä helvettiä joka kevät.

Olin jo luovuttanut, uskoin että en kykene, minä olen heikko ja huono. Sain viime tammikuussa lääkäriltä insuliinireseptin (liraglutiini, ei Ozempic) ja opettelin pistämään joka päivä. Vaikutus alkoi samana päivänä. Nyt olen 10kg kevyempi, ilman tuskaa ja pinnistelyä. Tosin katson vähän mitä syön, mutta en tarvitse enää sellaisia ruokamääriä.

Tiedän että kaikki eivät pidä tätä hyvänä ajatuksena mutta olen tyytyväinen. Kallista on mutta tähän mennessä kuluneet 500 e olen valmis tästä ilosta maksamaan. Käsittääkseni aine vaikuttaa suolistohormonin tavoin ja tuo kylläisyyden tunteen pienemmällä ruokamäärällä. Siinä säästän myös.

Vika ei siis ollut tahdonvoimassani. Lääkäriltä sain kehut ja tsemppiä, jossain vaiheessa otan labrat varmuuden vuoksi mutta ainakin nyt olen loistavassa kunnossa. Vaatteet mahtuvat, olo on kevyempi ja tekee mieli liikkua joka päivä.

Pintapuolisia juttuja lukiessani huomannut tutkijoiden päätyneen tuohon suolistohormooniin yhtenä lihavuuden syynä. Kun se korjataan, tulee kylläisyyden tunne pienemmillä annoksilla. Eli aina on ollut pieniruokaiset ja ne, jotka tarvitsevat enemmän ruokaa, jopa liikaa.

Eivät nekään *tarvitse* enemmän ruokaa, vaan saman verran kuin hoikemmat. Suolisto toimii yhteydessä ravintoon, jolloin tiettyjen ruoka-aineiden syöminen saa haluamaan näitä huonoja ruokia. Huono ravinto saa haluamaan lisää huonoa ravintoa, jolloin itse aiheutettu kierre on valmis.

Joopa joo, justiin joo. No mäkin tiedän vähän enemmän miten elimistö säätelee sitä täyteliäisyyden tunnetta. Ja lääkärit.

Sinä puhut tarvitsemisesta, kysehän on siitä milloin elimistö merkkaa että nyt on vatsa täyteen. Meni yli horisontin?

Tarvitsemisesta kirjoitti nimenomaan se, jonka juttua kommentoin. Olitko sinä? Ei tuossa ole kyse mistään tarpeesta, vaan halusta. Jos ihminen syö tarpeeseensa, ylipainoa ei synny.

Mitä, kun jo lapsena on hajonnut se rele kehossa, joka kertoo ensinnäkin, että nyt on tarve ja toisekseen, että nyt se on tyydytetty? Sellaiselle ihmiselle homma on ihan valyavaa tasapainoilua ja itseään vastaan toimimista joka päivä. Helpompi vaan antaa ollanja keskittää paukut työhön, liikuntaan ja muuhun elämään.

Tuossa on ihan jo perimäkin sopassa mukana. Itä-suomalaiset ovat lähempänä metsästäjäkeräilijöitä, jotka on luotu tankkaamaan silloin kun ruokaa saatavilla on. Lännessä enemmän pitkän linjan maanviljelijä/karjankasvattaja geenejä jotka sopeutuneet siihen että ruokaa on tasaisesti ympäri vuoden saatavana kunhan ei  mätä sitä turpaansa kuin hengenhädässä.

Keksikää vaan vaikka mitä valeita ja kalavaleita. Pääasia, että voi näppäillä kaikenlaisia valheita eikä käyttää sitäkin aikaa liikkumiseen ja terveellisemmän ruuan suunnitteluun.

Oletko sä ollut se yläasteen päästään sairas teini joka valitsee pesisjoukkueeseen sen tietyn ihmisen aina viimeiseksi.

Narsisti? Tuskin. Olen se valitsija. Valitsin ensin kaverit, koska ne olis muuten suuttimet. Sitten hyvät pelaajat, koska niin kuului tehdä. Viimeiseksi ke, jotka tiesin etteivät halua pelata. Sijoitin pelaajia kentällä sinne minne he parhaiten sopivat paitsi kaveri sinne minne halusivat, koska muuten ne olis suuttuneet.

Ei se kivaa ja helppoa ollut valitsijankaan. Aina syöttäjä ja kapteeni. Ei ollenkaan omasta tahdosta.

Sä olisit voinut valita sen huonoimman pelaajan joskus eka.

Nyt sä olet loppuelämäsi ilkeä sadisti.

Teillä oli varmasti riittävästi niitä omia pelejä vapaa-ajalla, jos harrastit pesistä kerran.

Vierailija
450/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus = terve keho, eli ihminen pitää kehostaan huolta liikunnalla ja oikeanlaisella ravinnolla. Tätä minulle on kehopositiivisuus. 

Kyllähän kaikesta saadaan normaalia kun oikein kierosti väännetään kaikki normaaliksi. Nykyään lä&ski on normaalia, on normaalia käyttää huumeita, on normaalia tilailla ruokaa kotiin nousematta sohvalta kuin ovelle asti, on normaalia mussuttaa joka päivä sipsiä, suklaata, limsaa, karkkia jne..........elämme sairaassa yhteiskunnassa, ennen oli toisin. Suomen kansasta on tullut ruman näköistä, todella ruman näköistä, sen näkee kaupoissa ja kaduilla.

MINULLE kehopositiivisuus tarkoittaa = terve keho, liikuntaa ja terveellistä ravintoa

Sinulle ilmeisesti löllyvää läs&kiä.

Vierailija
451/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Personal" trainer pelkää jäävänsä työttömäksi, siitä vuodatus. Ei muusta syystä.

On varmaan tullut jo asuntolainaan koronnosto. 😁

👍

Vierailija
452/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on tasan yksityisasia. Hauskaa miten heterot ovat nytkin ajamassa naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, mutta teitä kiinnostaa toisten vapaat valinnat. Toisen lihavuus ei ole sinun asia. Lasketaanko paljon heteroiden väkivalta maksaa yhteiskunnalle? Hauskaa miten akka kehuu väkivaltaa aiheuttavan huivin ja uuden sukunimensä olevan vapaita valintoja, mutta sitten estätte muiden vapauden valita oma kehonsa.

Heteronaisella ei ole mitään sanottavaa toisten kehollisiin valintoihin. Teidän valintanne takia naisia ha*ataan ja rai*kataan. Katse peiliin.

Vierailija
453/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakia niin syön keliakia leipää.

Mitä keliakialeipiä? Ja vastaisitko vielä aiempiin? Paljonko teillä maksaa tomaatit ja kurkut? Miksi peruna ja porkkana eivät ole haluttuja elintarvikkeita?

Ja pystytkö syömään kauraa? Onko tässä kaikki ostoksesi? Perunaa, porkkanaa, riisiä, jauhelihaa, leipää. Ja mitä juot veden lisäksi?

En juo veden lisäksi mitään muuta. Tomaatit voi olla 1,50 purkki eli liian kalliita ja samoin kurkku voi olla euron eli liian kallista.

Itse ostin eilen tomaatteja, alle 2,50€/kg ja kurkkua alle 2 euroa kg. Ja on muitakin vaihtoehtoja kuin kurkku ja tomaatti.

Nyt on korvasieniaika ohi mutta metsään voi mennä hakemaan hortaa. Loppukesällä sitten sieniä ja marjoja. Saa vähän liikuntaa ja kilot lähtee.

Lisäksi nokkonen on vielä ihan priimaa. Ja se on ihan pinaattiin verrattavissa olevaa tavaraa. Syön itsekin ja säilön talveksi.

Ei kerrostalon pihassa ole nokkosta ja tien varret kuseksii koirat.

Eihän sitä tietenkään voi laihduttaa, kun kaikki on niin vaikeata ja koko universumi vastustaa kaikkia yrityksiä.

Ei sitä voi lapsia tehdä, kun itsekkään velan vartalo voisi mennä pilalle.

Nyt tuli kyllä aikamoinen huti, mutta ei se mitään. Sinulla on ongelmia, ei minulla.

Vierailija
454/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on normaalia, on aina ollut. Miksi siitä tehdään nyt mörkö? Jokainen on mikä on eikä se kuulu muille. Itse kukin läskinsä kantaa.

Ylipaino on jo nimensä mukaan epänormaalia. Normaalipaino on normaalia. Kuka sinut on aivopessyt?

Nimenomaan näin. Ylipaino on yleistä, mutta se ei ole sama asia kuin se, että se olisi keholle otollinen normaali terve tila. Kehon normaali tila on normaalipaino, jossa elimet toimivat parhaalla mahdollisella tavalla, nivelille ei tule liikaa rasitusta ja ihminen voi kaikin puolin hyvin. Katuryöstötkin voivat olla yleisiä, mutta ei se silti tarkoita, että niihin pitäisi suhtautua normaalina.

Ihminen, tai suurin osa on rakennettu keräämään mahdollisimman paljon vararavintoa. Sellaiset selvisi hengissä ja antoivat geenit eteenpäin. Ihan sama on geeni joka saa ihmisen keräilemään ja hamstraamaan. Kyllä ihmisestä tulee lihava, ellei hän taistele sitä vastaan tai ole jotenkin erikoisesti rakennettu joko päästä tai kropasta. Lihavuus on luonnonlaki. Sitä ei tarvitse hyväksyä ja sille voi tehdä jotain, ,mutta se on täysin luonnollista.

Jos ihminen söisi luonnonmukaista ruokaa kuten paljon kasviksia ja kalaa hän tuskin lihoisi ylipainoiseksi. Ylipaino nimenomaan johtuu hyvin pitkälti siitä, että syödään yliprosessoitua sokerista ja rasvaista ruokaa. 

Just näin. Kun katselet vaikka metsän eläimiä niin hyvin harvoin ne ovat ylipainoisia.

Vierailija
455/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus on näköjään hyvin provokatiivinen termi. Nimenomaan tuo jälkiosa. Kuitenkin mielestäni se tarkoittaa sitä, että annetaan ihmisten olla rauhassa sitä, mitä nyt ovat. Kenenkään kimppuun ei tarvitse hyökätä sen vuoksi, että hän on lihava tai on ylipainoa. Se on hänen oma asiansa ja oma ongelmansa.

Suomalaisessa kiusaamiskulttuurissa nimittäin ollaan valmiina kivittämään heti, jos löydetään jokin piirre, miksi ihminen ei sulaudu massaan. Ylipainoiset ovat aina olleet helppoja maalitauluja, Miksi se on niin vaikeaa antaa ihmisen olla? Se että sanan lopussa on positiivinen, ei siis tarkoita glorifiointia - se tarkoittaa vain sitä, että antakaa olla.

Tavallaan ymmärrän, tavallaan en.

Kyllä minun on vaikea olla hiljaa ja seurata vierestä kun todella ylipainoinen yh-isä huomattavalla sukurasitteella ja muilla riskitekijöillä tuhoaa itseään. Lapsilla on vain hänet. Jos hän saa sydärin, niin mitäs sitten?Kaikenlaisia vaivoja ja ongelmia on jo. Ja elintavat ei kondiksessa ollenkaan. Etkö puuttuisi?

Mikä on se tuhoisa asia johon puuttuisit?

Miten ajattelit, että sinun tekemisesi siihen vaikuttaa? Taidat haluta puuttua asiaan vain lieventääksesi omaa ahdistusta ajatuksesta, että joku on niiiiin lihava ja mitä jos lapset jää orvoiksi.

No onhan tuo aika ahdistava ajatus, eikö olekin?

Tietysti, mutta se on sinun ahdistava ajatus, älä kuormita sillä muita. Vai tarkoitatko, että tämän isän pitäisi laihduttaa, ettei sinua ahdista? Ei oman tai lastensa vuoksi?

Vierailija
456/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MINULLE kehopositiivisuus tarkoittaa = terve keho, liikuntaa ja terveellistä ravintoa

Sinulle ilmeisesti löllyvää läs&kiä.

Tsiis, tule nyt jo alas itse kokoamaltasi korokkeelta. Lakkaa huutamasta, kyllä jo muutenkin huomataan, että olet nostanut itsesi kaikkien muiden yläpuolelle.

Harmi vaan, että olet ainoa, joka sinua ihailee.

Vierailija
457/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit kehopositiiviset voisi mennä Cittarin Mammuttimarkkinoille. Kyllä se on niin että jos ei ole jotain sairautta takana niin se on ihan oma vika jos syö ja juo itsensä porsaaksi.

Et sinä ulkopuolisena näe kenellä ylipainoisella on sairauksia.

Vierailija
458/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olisit voinut valita sen huonoimman pelaajan joskus eka.

Nyt sä olet loppuelämäsi ilkeä sadisti.

Teillä oli varmasti riittävästi niitä omia pelejä vapaa-ajalla, jos harrastit pesistä kerran.

Onko jääkiekkoilijoilla vielä kouluissa esitystouhu päällä ja aikuisena baareissa. Oksettavaa touhua.

Vaikka pelaa jossain joukkueessa, ei silti tarvitse mulkkua esittää.

Vierailija
459/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on tasan yksityisasia. Hauskaa miten heterot ovat nytkin ajamassa naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, mutta teitä kiinnostaa toisten vapaat valinnat. Toisen lihavuus ei ole sinun asia. Lasketaanko paljon heteroiden väkivalta maksaa yhteiskunnalle? Hauskaa miten akka kehuu väkivaltaa aiheuttavan huivin ja uuden sukunimensä olevan vapaita valintoja, mutta sitten estätte muiden vapauden valita oma kehonsa.

Heteronaisella ei ole mitään sanottavaa toisten kehollisiin valintoihin. Teidän valintanne takia naisia ha*ataan ja rai*kataan. Katse peiliin.

Sukunimihullu on palannut! Miten hauskaa, pitkästä aikaa!

Vierailija
460/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipedia: "Normi tarkoittaa käyttäytymistä koskevaa virallista tai epävirallista sääntöä, jonka rikkomista seuraa virallinen tai epävirallinen rangaistus eli sanktio. Erään määritelmän mukaan normit ovat "sääntöjä, joita ryhmä käyttää määrittämään hyväksyttävät ja sopimattomat arvot, uskomukset, asenteet ja käyttäytymismallit. Säännöt voivat olla virallisia tai epävirallisia. Sääntöjen rikkominen voi johtaa vakaviin rangaistuksiin."

Eli kehopositiivisuus ei todellakaan ole normi. Hitto että korpeaa kun sanoja käytetään miten sattuu. Jos PT tarkoitti ylipainon normalisointia, sitten puhumme jo täysin eri asiasta.

Enemmän korpeaa muiden sanankäytöstä nillittävät autistit. Kannattaa muuten lukea vähän muutakin kuin pari riviä wikipediaa niin ei vahingossa käy niin että kaiken lisäksi höpisee ihan joutavia.

Sosiaalinen normi on ihan hyvä lähtökohta, esteettinen normi jossain määrin myös. Sosiaalisten normien vaikutusta lasten lihomiseen on muuten tutkitukin ja tendenssi on se että keskimääräistä hoikemmat lihovat ja keskimääräistä lihavammat taas jossain määrin laihtuvat. Kun keskipaino kuitenkin on viime vuosikymmenet reippaasti kasvanut niin se ohjaava, sosiaalinen normi tosiaan on nykyään lihavuus eikä normaalipaino.