Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehopositiivisuus surettaa personal trainer Sara Kivimäkeä, 47 "On pelottavaa, että huomattavasta ylipainosta on tehty normi"

Vierailija
13.06.2023 |

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen

Ihanaa, vihdoin joku puhuu ääneen!

Kyseessä on niin järkyttävän vaarallinen kansantauti, että nyt ihan oikeasti hyssyttelyn sen ympärillä täytyy loppua.

Kehopositiivisuus terminäkin saa Kivimäen surulliseksi.

En jaksa katsella itselleen valehtelua ja kieroilua. Ihmisen täytyisi tunnustaa itselleen, että on huijannut itseään ja liikkuu liian vähän ja syö liian paljon.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/5996687

Kommentit (2017)

Vierailija
21/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuudessa on monia hienoja piirteitä kuten vammaisten, transihmisten ja muiden ei-tyypillisesti kauniiden kehojen tai niiden osien kauniiksi tekeminen. Mutta olen itsekin sitä mieltä, että sen varjolla sallitaan oma ylipaino eikä enää muisteta, mitä kaikkia terveysriskejä ylipaino aiheuttaa. Moni toki yhä ymmärtää, mutta on myös ihmisiä, jotka ovat hyvin syvällä kuplassa. Enkä nyt puhu lievästä ylipainosta, siinähän ei monen lääkärinkään mielestä ole vielä välttämättä terveyshaittoja.

Vierailija
22/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottavinta on sota ei lihavuus, pikkuisen taas draamailun hakua.

No kumpi meillä on? Sota vai lihavuusepidemia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempaa tekemistä kuin kuunnella fitness hullujen räpätystä,en ole ylipainoinen mutta ärsyttää toisten ihmisten kehokyttääminen.

Vierailija
24/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näinpä. Olisi tekopyhää kiinnittää mitään huomiota Suomen alati kasvaviin ylipainotilastoihin niin kauan kuin missään päin maailmaa soditaan. 

Vierailija
25/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se hyvä, että jengi pysyy positiivisena vaikka eliniänodote laskisikin.

Vierailija
26/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pahemmin perusta kehopositiivisuus -liikkeestä, juurikin sen ylipainon glamorisoinnin vuoksi. Sen sijaan tykkään sanasta kehorauha, se on neutraalimpi.

Kyllä, olen ylipainoinen mutta olen mennyt sille minun epämukavuusalueelle (ihmiset ja mahdolliset tuomitsevat katseet) ja olen alkanut kulkemaan salilla tämän vuoden alussa. Se ahdistaa ja pelottaa, mutta haluan alkaa pitämään kehostani huolta ja siinä ohella pudottaa painoa. 

Vierailija
27/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu höpömedia mitä tahansa, ei ne tee normeja. Normit syntyy siitä mitä nähdään ympärillä.

Kaikki tietävät, että ylipaino on pahaksi terveydelle. Ei siihen tarvita mitään valmentajaa kertomaan.

Jättäkää ip-lehdet väliin, niin olo helpottuu. Ne on roskaa.

Vierailija
28/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ihan alkuun, että olen itse liikunnallinen, lihaksikas ja terve. Harmi että minun pitää sanoa tämä ääneen, jotta mielipidettäni ei heti dumattaisi vetoamalla siihen, että olen itse joku laiska läski jota ei kiinnosta muu kuin sohva ja karkkipussi.

Kehopositiivisuus ei tarkoita lihavuuden ihannointia vaan normista poikkeavan kehon hyväksymisestä ja kiusaamiseen puuttumista. Minusta on äärimmäisen kypsymätöntä aikuisilta ihmisiltä lällätellä lihavuudesta. Ihmisillä on amputaatioita, pigmenttimuutoksia, karvaisuutta, lyhyyttä, pituutta, äärimmäistä laihuutta ja lihavuutta. Sairaudet tai vammat näkyvät kehossa ja lihavuuden taustalla voi olla monenlaisia tekijöitä, kuten vaikka lääkitys, masennus, kilpirauhasongelmat, liikkumista rajoittava kipusairaus tai aineenvaihdunnan häiriöt. Kohdatessasi lihavan ihmisen, et voi tietää hänen taustojaan ja tarinoitaan. Ihmisille tekisi hyvää joskus vain pitää tupansa kiinni. Jos on pakko hakea paikkaansa hierarkiassa lyttäämällä muita painon tai kehon perusteella, kannattaa miettiä miksi itsellä menee niin huonosti.

Vierailija
29/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino tulee Suomelle paljon kalliimmaksi kuin tupakka ikinä on tullut.

Jep, sokeriin pitäisi ryhtyä suhtautumaan kuten tupakkatuotteisiin.Yhtä tuomitsevasti ja säädellysti.

Vierailija
30/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen läski enkä jaksa laihduttaa. Silti en ole millään lailla kehopositiivinen

Ymmärrän että ylipaino on haitallista terveydelle.

Juuri näin. Tälläistä rehellisyyttä tahdon nähdä. Kaikki saa olla just sen kokoisia kun huvittaa ja kaikki on yhtä arvokkaita ihmisinä (pakko sanoa toi koska monet läskiaktivistit heti vetää esille ton "ai enkö mä oo vai arvokas ihmisenä?!?! miten se muka liittyy asiaan, huoh), mutta kunhan ootte rehellisiä siitä mikä on terveellistä ja mikä ei. Ylipaino ja liika läski kehossa on epäterveellistä, eikä normaalia, turha väittää että jotkut on vaan luonnostaan ylipainoisia vaikka ei söisi paljon mitään 🙄 Ei kukaan suostuisi enää kuuntelemaan sitäkään että tupakan polttajat väittäisi että ei tupakka aiheuta syöpää, vaan tupakointi on itseasiassa terveellistä jne.

Vierailija
31/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on todellinen ongelma. Siitä täytyy voida myös puhua, ja siihen pitää löytää ratkaisuja.

Vierailija
32/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten telkkarissa pyörii hyvänmielen ohjelmia, jossa sairaalloisen lihava valmistaa ja syö burgereita.

Vierailija
33/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 90-luvulla ihmiset puhuivat kuinka saada muutaman kilon ylipaino pois. Viisi kiloa ylimääräistä oli jo paljon. Nykyisin puhutaan kymmenistä kiloista ja jos jollain on "vain" kymmenen kiloa ylimääräistä, niin häntä pidetään normaalipainoisena.

Vierailija
34/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 90-luvulla ihmiset puhuivat kuinka saada muutaman kilon ylipaino pois. Viisi kiloa ylimääräistä oli jo paljon. Nykyisin puhutaan kymmenistä kiloista ja jos jollain on "vain" kymmenen kiloa ylimääräistä, niin häntä pidetään normaalipainoisena.

Niin no. Jos vaikka 165 cm nainen painaa 70 kg, niin se ei tarkoita lihavaa. Nämä kehopositiivarit ovat niitä, jotka painaa yli 30 kg liikaa ja 165 cm naisen paino on kolminumeroinen.

Vierailija
35/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon ihan alkuun, että olen itse liikunnallinen, lihaksikas ja terve. Harmi että minun pitää sanoa tämä ääneen, jotta mielipidettäni ei heti dumattaisi vetoamalla siihen, että olen itse joku laiska läski jota ei kiinnosta muu kuin sohva ja karkkipussi.

Kehopositiivisuus ei tarkoita lihavuuden ihannointia vaan normista poikkeavan kehon hyväksymisestä ja kiusaamiseen puuttumista. Minusta on äärimmäisen kypsymätöntä aikuisilta ihmisiltä lällätellä lihavuudesta. Ihmisillä on amputaatioita, pigmenttimuutoksia, karvaisuutta, lyhyyttä, pituutta, äärimmäistä laihuutta ja lihavuutta. Sairaudet tai vammat näkyvät kehossa ja lihavuuden taustalla voi olla monenlaisia tekijöitä, kuten vaikka lääkitys, masennus, kilpirauhasongelmat, liikkumista rajoittava kipusairaus tai aineenvaihdunnan häiriöt. Kohdatessasi lihavan ihmisen, et voi tietää hänen taustojaan ja tarinoitaan. Ihmisille tekisi hyvää joskus vain pitää tupansa kiinni. Jos on pakko hakea paikkaansa hierarkiassa lyttäämällä muita painon tai kehon perusteella, kannattaa miettiä miksi itsellä menee niin huonosti.

Juu, samaa mieltä siinä että ketään ei saa kiusata. En vain oikein ymmärrä miten sanomasi liittyy aiheeseen, kun suurin osa kritisoi "kehopositiivisuutta" ts. läskiaktivismia siitä että yrittävät väittää että ylipaino ei ole epäterveellistä eikä aiheuta tai nosta riskiä sairauksiin. Se on hienoa että ihmisillä on hyvä itsetunto, pukeutuvat kuten haluavat eivätkä rajoita itseään sen takia miten jotkut idiootit saattaa tuijottaa. Mutta älkää tulko väittämään että lihavuus on terveellistä. Siinä ei kritisoida lihavia ihmisiä, vaan tiedevastaisuutta.

Vierailija
36/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivinen tarkoittaa että pitää kehostaan ja yrittää unohtaa epävarmuudet, oli minkä kokoinen vaan.

Koska kaikilla on epävarmuuksia. Itselläni on bmi 18 ja esim juuri tänäänkin aloitin päiväni salaatilla koska minulla on ruma olo.

Kun on hyvä fiilis, on helppoa pitää omasta terveydestään huolta.

Palstan trolleilla ei vaan ole termistä mitään käsitystä.

Toi sun määritelmä oli se mitä kehopositiivisuus oli  ja mitä sen edelleen pitäisi tarkoittaa. Valitettavasti se on alkanut kääntyä siihen, että kehopositiivisuus liitetään lihavuuteen ja sen hehkuttamiseen.

Vierailija
37/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää joskus turpansa kiinni? Oletko tavannut elämäsi aikana moniakin aikuisia ihmisiä, jotka kommentoivat jokaisen vastaantulevan ylipainoisen ihmisen olemusta?

Et varmasti ole. Ja siinäpä olisikin hommaa, jos pitäisi jokaista kommentoida. Ylipaino on todella tavallista, mutta ei se silti ole normaalia.

Normaali ihminen on toisen ylipainon, kuten minkä tahansa puutteen suhteen hienotunteinen, mutta ei saa olla välinpitämätön. Aikuisten pinttyneitä tapoja ja sekaisin mennyttä metaboliikkaa on vaikeaa enää muuttaa, mutta lasten terveydestä olisi tärkeää välittää.

Vierailija
38/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinpä. Olisi tekopyhää kiinnittää mitään huomiota Suomen alati kasvaviin ylipainotilastoihin niin kauan kuin missään päin maailmaa soditaan. 

Tätä mä hain takaa että on tekopyhää moralisointia sodan rinnalla jossa kuolee porukkaa se että Suomessa ei sodita( ainakaan vielä saa nähdä kuinka paljon ihmiset sitten moralisoi) on turha kenenkään räpättää toisten ihmisten ylipainoista kun tarkoitus näillä on vaan ivata ja osoittaa paremmuuttaan koska itse ovat hoikka ja hyvässä kunnossa, ihmettelen vain että menevätkö kaduille sanomaan jokaiselle lihavelle että laihduta,olet vaarassa kuolla ylipainoon toi ei oo tervettä:o

Vierailija
39/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivinen tarkoittaa että pitää kehostaan ja yrittää unohtaa epävarmuudet, oli minkä kokoinen vaan.

Koska kaikilla on epävarmuuksia. Itselläni on bmi 18 ja esim juuri tänäänkin aloitin päiväni salaatilla koska minulla on ruma olo.

Kun on hyvä fiilis, on helppoa pitää omasta terveydestään huolta.

Palstan trolleilla ei vaan ole termistä mitään käsitystä.

Toi sun määritelmä oli se mitä kehopositiivisuus oli  ja mitä sen edelleen pitäisi tarkoittaa. Valitettavasti se on alkanut kääntyä siihen, että kehopositiivisuus liitetään lihavuuteen ja sen hehkuttamiseen.

Se on ok, että hyväksyy ne pari vatsamakkaraa ja sen, ettei ole mikään fitness, vaan on kaunis ja hyvä juuri sellaisena. Sairaalloisen lihavuuden hehkutus on sairasta.

Vierailija
40/2017 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on omituista, miten jossain maalataan ylipainoiset ja lihavat jotenkin syrjityksi vähemistöksi, kun ylipainoisia ja lihavia taitaa olla jo enemmistö väestöstä.