Lue keskustelun säännöt.
Miten osakkeet myydään?
07.12.2006 |
minulla on osakkeita jotka haluaisin myydä pois, tosin en tiedä miten se oikeaoppisesti tehdään. itse en niitä ole ostanut vaan saanut ne lahjaksi kymmeniä vuosia sitten.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sinulla lienee arvo-osuustili joko pankissa tai sitten jossain sijoitusyhtiössä. Olen itse pelannut vain pankin kanssa. Siellä ainakin toimii niin, että sanot vain haluavasi myydä. Sinun pitää antaa tavoitehinta, jolla ne myyt. Osakkeen hintahan muuttuu koko ajan. Jos haluat rahat käteen asap, niin tietty kannattaa valita tavoitehinta joko hiukan alle ko. hetken hinnan.
Vaikka olet saanut osakkeet lahjaksi, olet osaketulosta pääomatuloverovelvollinen (29 %). Siitä voidaan kuitenkin vähentää nk. hankintameno-olettama, joka tarkoittaa sitä hintaa, jolla osakkeet on hankittu aikanaan. Eli jos saat osakkeesta kympin, ilman hankintameno-olettamaa maksat pääomaveroa 2.9 euroa. Jos hankintameno-olettamasi on 5, niin maksat vain (10-5)*0.29=1.45. Mutta pankissa nämä neuvotaan. Veroa ei tarvitse maksaa saman tien, vaan se otetaan huomioon kuluvan vuoden verotuksessa eli erääntyy maksettavaksi jouluna 2007 ellei sitä muuten oteta huomioon.