Minulla on aivan saamaristi energiaa. Mitä tekisin? Tein juuri kolmessa päivässä 45 h töitä, tänään kymmenen kilsan lenkki + kaupungilla jo syömässä käynyt. Mitä ihmettä teen loppupäivän?
Työputki takana taas ja vapaapäivä. Heräsin aamulla seitsemältä, join kahvit, laittauduin ja lähdin ulkoilemaan. Hoidin asioitani, lenkkeilin, nautin luonnosta, kuuntelin musiikkia ja haaveilen kaikenlaisesta. Siinä vierähti muutama tunti.
Kävin kaupoilla ostamassa alkuviikon ruoat ja syömässä lounaan.
Nyt siivoilen mutta eipä tässäkään paljoa ole tekemistä. Kello on vasta kaksi!
Ihan pirusti energiaa kun ei enää ryyppää tai tee muitakaan paheita. Kunhan liikkuu ja touhuaa sekä käy töissä.
Kommentit (68)
No en minä maaninen ole. En touhota kuin hullu mutta rauhalliseen tahtiin haluan kaikenlaista tehdä.
Energiaa minulla piisaa koska (ennen ei ollut lainkaan, olin saamarin väsynyt enkä liikkunut):
koska..
a. ei ole kuorimittavia ihmissuhteita
b. en tupakoi/en juo (molempia käytin ennen)
c. liikun päivittäin
d. pyrin syömään terveellisesti ja käytän voita rasvana, juon myös havupuu-uutejuomaa joka päivä
e. nukun väh. 7 h/yö, mieluiten tietenkin 9h
Siinä ehkä ne tärkeimmät. Nuo kun muutin niin voin paljon paremmin ja sitä viitsii lähteä uloskin.
Mökki olisi kyllä kieltämättä ihana. Voi kun sellaisen joskus saisin ja pääsen sitä projektoimaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Mökillä ja virtaa riittää,
Ajelin aamulla nurmikot, tein SUP-laudoille kestopuusta säilytysritilät, tein muutaman linnunpöntön ja istutin pari pensasta ennen lounasta.
Nyt join päiväkaffet ja mietin mitä teen seuraavaksi. Varmaan alan maalaamaan ja sit laitan veneen akun paikalleen, että illalla voin laskea venee järveen ja käydä järvellä ennenku lämmittelee rantasaunaa.
Kuulostaa aivan ihanalta. Tuollaista minäkin tahtoisin touhuta jos olisi oma mökki :)
Hyvää kesää sinne!
-ap
Vau. Oispa itekin noin pirteä. En oo ikinä juonut enkä tupakoinut ja oon aina syönyt terveellisesti ja liikkunut lähes joka päivä, mutta silti aina väsyttää. Väsytti jo nuorena. Ei auta vaikka nukkuis kuinka vähän tai paljon ja tismalleen 8 tuntia joka yö, aina väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vau. Oispa itekin noin pirteä. En oo ikinä juonut enkä tupakoinut ja oon aina syönyt terveellisesti ja liikkunut lähes joka päivä, mutta silti aina väsyttää. Väsytti jo nuorena. Ei auta vaikka nukkuis kuinka vähän tai paljon ja tismalleen 8 tuntia joka yö, aina väsyttää.
Voi harmi. Ymmärrän koska itsekin olen ollut aina väsynyt mutta nyt tosiaan elämänmuutoksien ja tässä iässä (30v.) jotenkin sitä ei laita energiaansa turhiin asioihin. En juuri vatvo mitään, teen ja menen. Nytkin siivosin kun tämän keskustelun olin tehnyt niin pesuhuoneen ja järjestelin tavaroita uuteen uskoon ja keittiön tasot puhdistin jne. Eli en jää jaarittelemaan mitä pitäisi tehdä vaan teen.
No mutta siis se on todella rankkaa jos on jatkuvaan väsynyt. Ehkä vitamiinitasot voisit katsoa ja sen varastoraudan. Minulla hypotyreoosi ja tavallaan tottunut pieneen väsymyksen tunteeseen joka taustalla on. Aurinko on kyllä auttanut siihenkin kovin, ihan erilainen olo kuin vaikkapa kuukausi sitten.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi. Ymmärrän koska itsekin olen ollut aina väsynyt mutta nyt tosiaan elämänmuutoksien ja tässä iässä (30v.) jotenkin sitä ei laita energiaansa turhiin asioihin. En juuri vatvo mitään, teen ja menen. Nytkin siivosin kun tämän keskustelun olin tehnyt niin pesuhuoneen ja järjestelin tavaroita uuteen uskoon ja keittiön tasot puhdistin jne. Eli en jää jaarittelemaan mitä pitäisi tehdä vaan teen.
No mutta siis se on todella rankkaa jos on jatkuvaan väsynyt. Ehkä vitamiinitasot voisit katsoa ja sen varastoraudan. Minulla hypotyreoosi ja tavallaan tottunut pieneen väsymyksen tunteeseen joka taustalla on. Aurinko on kyllä auttanut siihenkin kovin, ihan erilainen olo kuin vaikkapa kuukausi sitten.
-ap
Oon katsonut D-vitamiinitasot ja varastoraudan. D-vitamiinitasot oli 150 paikkeilla ja ferritiini 79. Oon silti syönyt rautaa jo pari vuotta ja jatkanut d-vitamiinin syöntiä. Ei ole auttanut mitään.
RANKKA VIIKKO PITKII PÄIVII TAKAN TI-DI-DI-DI-DID-DID-DIIII!
Maailmassa on niin paljon tekemistä ja opittavaa, että aika ei mitenkään riitä kaikkeen. En ymmärrä miten joku ei pysty keksimään tekemistä itselleen. Sen vielä ymmärrän jos ei osaa valita mitä tehdä seuraavaksi, mutta sekin on helppo korjata vaikka noppaa heittämällä.
Mulla on ollut tämä sama ongelma jo kauan, vähän töitä tai ylipäätään mitään tehtävää, klo 18 jälkeen viimeistään on edessä pelkkää tyhjää. Erityisen energinen tai pirteä en ole kylläkään.
Ikävä kyllä oma ratkaisuni tähän on ollut alkoholi. Saa ajan kulumaan vaikkei tekisi oikein mitään.
Jos meno on liian kovaa, niin pistä persesilimä syrjälleen ja ota tirsat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajelin aamulla nurmikot, tein SUP-laudoille kestopuusta säilytysritilät, tein muutaman linnunpöntön ja istutin pari pensasta ennen lounasta.
Nyt join päiväkaffet ja mietin mitä teen seuraavaksi. Varmaan alan maalaamaan ja sit laitan veneen akun paikalleen, että illalla voin laskea venee järveen ja käydä järvellä ennenku lämmittelee rantasaunaa.
Good lord. Mulla tuommoista on vain unissa. Todellisuudessa en saa tikkua ristiin.
Ehkä tälle on joku syy, diagnoosi.
Adhd, masennus tai molemmat. Mulla on adhd ja jään usein vaan jumittamaan kun päässä pyörii miljoona asiaa enkä tiedä mihin keskittyä.
Lihaskunto hoitoon eli kuntopiiri ja opiskele vaikka joku uusi kieli.
Ymmärränkö oikein, että sulla on epätyypillisen työajan takia arkivapaita ja sen takia säännölliset harrastukset ja ystävien tapaaminen hankalaa? Miten olisi jokin vapaaehtoistyö arkivapaina? Siitä saisi mukavasti ihmiskontakteja ja merkityksellisyyden tunnetta vapaapäiviin.
Varmista myös, että varmasti palaudut työputken jälkeen. Luonnossa liikkuminen ja haaveilu kuulostaa hyvältä, kokeile lisäksi vaikka meditointi tai mindfullness harjoituksia.
Ehkä sun kilpirauhasen vajaatoiminta vaihtunut jostain syystä kilpirauhasen liikatoimintaan. Ootko käynyt mittaamassa arvoja?
Mun äidistä tuli aina raittiilla kausilla tuollainen. Jatkuva touhotus ja hyvän elämään suorittaminen oli omien ajatusten ja tunteiden välttelyä, kun niitä ei enää voinutkaan turruttaa viinalla. Aikansa aina jaksoi kunnes joi taas. Lopulta yksi lääkäri keksi tarttua ahdistukseenkin eikä vain juomiseen, ja sai tsempattua äitini niin pitkäksi aikaa raittiiksi että oli kuntoutuspsykoterapiakuntoinen, ja sieltä terapiasta löytyi toistaiseksi pysyvältä näyttävä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good lord. Mulla tuommoista on vain unissa. Todellisuudessa en saa tikkua ristiin.
Ehkä tälle on joku syy, diagnoosi.Adhd, masennus tai molemmat. Mulla on adhd ja jään usein vaan jumittamaan kun päässä pyörii miljoona asiaa enkä tiedä mihin keskittyä.
Kuulostaa tutulta. 😑
Se, jota kommentoit.
Toisaalta, energia hiipuu myös nopeasti, jos jotain pientä teenkin.
Pakko huilia usein.
Rupea mudaamaan. Kyllä siinä yksi elämä menee pilalle.
https://www.bat.org/