Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vesirokko ja raskaus

07.12.2006 |

onko kenelläkään kokemusta. Oletteko olleet sairaalassa seurannassa yms? Itselläni ei siis ole ollut vesirokkoa ja pelkään, että esikoinen tuo sen hoidosta mukanaan. Vielä ei hoitopaikassa ole ollut, mutta samalla paikkakunnalla kylläkin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ollut sairastanut vesirokkoa kun lapsi sairastui, olin silloin rv 9. Vasta-aineita ei ollut, joten sain estolääkityksen. Toinenkin lapsi tietysti sai rokon, ja estolääkitystä jatkettiin niin kauan kun molemmat parantuivat. Vasta-aine tetejä tehtiin _monta_. Vasta-aineet nousivat hiukan, joten ehkä sain lievän rokon. Vauvaa ultrattiin äitipolilla rv 24 ja kun kaikki oli ok, sain loppuraskauden olla rauhallisin mielin.

Vierailija
2/15 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole kai sairastanut vesirokkoa, ainakaan neuvolakorttiini ei ollut sitä merkitty. Pyysin neuvolassa päästä vasta-ainetestiin, mutta täti sanoi, että vasta siinä vaiheessa tehdään testi, jos tulee vesirokkokontakti, ei turhaan koska testit on kalliita. Täytyy siis vain toivoa, ettei neiti saa rokkoa hoidosta tai muualtakaan... eihän sitä voi aina tietää, onko ollut rokkokontakti vai nou, ennen kuin täplät ilmestyy.

Mitä vesirokko voi aiheuttaa sikiölle? Minkä ikäisen lapsen voi rokottaa vesirokon varalle? Paljonko maksaa yksityisellä puolella vesirokon vasta-ainetesti itselle vai saako sellaisen hankittua yksityiseltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole ollut vesirokkoa. Neuvolasta sanottiin, että on vaarallinen sikiölle/vauvalle ennen raskausviikkoa 24. Välttelen kyllä muutenkin, jos pystyn. Toisaalta vesirokkohan on kuulemma vaarallinen ihan vastasyntyneille.

Vierailija
4/15 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokko on myös vaarallinen, jos synnyttäjällä on synnytyksessä vesirokkotauti päällä, joten otapa hetimiten asia puheeksi lääkärisi kanssa, jotta osaatte valmistautua asiaan ennalta, jos tälläinen tapaus tulee.

Vesirokkoon on myös rokotus sekä vesirokkolääke, mutta en tiedä saako ottaa raskaana ollessa.

Vierailija
5/15 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi vesirokko on synnytyksessä vaarallinen, koska vauva saa vesirokon synnytyksessä, koska ei ole saanut vesirokkovasta-aineita äidiltään. Ja on tosiaan vaarallinen vastasyntyneelle.

Vierailija
6/15 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokko rokotusta ei saa ottaa raskauden aikana. Mulla poika sairasti vesirokon raskausaikana ja mä en ole sitä sairastanut itse. Olen kyllä ottanut rokotteen jo aikoja sitten mutta jostain syystä en ollut saanut siitä suojaa sillä testi näytti negaa. Joten mulle lääkäri määräsi heti estolääkityksen.

Vierailija
7/15 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäniminen ja missä vaiheessa poikasi vesirokko oli, kun sinä sait sen? Missä vaiheessa se vielä tepsii?

Vierailija
8/15 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt muista mikä sen estolääkityksen nimi oli, mutta Naistenklinikan lääkäri sen määräsi. Mulla oli viikkoja 27+ kun pojalle alkoi lauantaina tulemaan pikku hiljaa näppyjä. Jotenkin mua asia mietitytti vaikka olinkin ottanut sen rokotteen aikoja sitten. Pyysin päästä vasta-ainetestiin ja tulos oli negatiivinen. Neuvolantäti soitti sitten välittömästi lääkärille ja kuuri aloitettiin perjantaina. Viikko lääkettä syötiin ja sitten käytiin uudestaan testeissä ja mulla oli onneksi lääke tehonnut. Pyydä vaikka päästä testeihin siinä vaiheessa kun kuulet ekasta tapauksesta tarhassa.

Vierailija
9/15 |
07.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olikin mymmelimuu jolla lapsi tarhassa.

Vierailija
10/15 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle sanoi neuvolan terkka, että vaikka oliskin sairastanut vesirokon, niin jos oma lapsi saa vesirokkomaisia oireita, pitää ottaa heti yhteys neuvolaan tai äitiyspolille vasta-ainetestejä varten. Tällainen käytäntö kuulema meidän neuvolassa. Meilläkin päin riehunut toi rokko, mutta jostain syystä ollaan vielä vältytty siltä.

Vierailija
11/15 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeasti lapsen oireiden alettua, olikohan vuorokauden kuluessa, että ehtii aloittaa ajoissa estolääkityksen.

Vierailija
12/15 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa pyytää lähete verikokeeseen vaikkei oma lapsi olekaan vielä sairastunut. Minä pääsin vasta-aine kokeeseen kun kerroin neuvolassa, että meidän taloyhtiössä lapsilla kiertää vesirokko. Pääsin testiin heti samana päivänä. Itsellä vasta-aineet onneksi löytyi, kuten kuulemma suurimmalla osalla ihmisistä.

Iiran

Vierailija
13/15 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin paria viikkoa aikaisemmin asiaa neuvolasta kun kuulin tarhasta että vesirokkoa on liikkeellä. Mulle vastattiin että ei tarvitse tehdä vasta-ainetestiä että rokotteen pitäisi antaa tarvittava suoja. No sitten kun näppylät tuli lauantaina niin soitin Naistenklinikalle kun asia mietitytti ja ne käski ottaa maanantaina yhteyttä neuvolaan ja pääsin sitten testeihin ja siis silloin pojalla jo oli näppylöitä. Eli ei meidän neuvolasta ainakaan ihan noin vaan pääse testeihin. Jos olisin sairastanut vesirokon niin en varmaan olisi päässyt ollenkaan.

Vierailija
14/15 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä vasta-aine testiä niille tarvitse tehdä, jotka ovat vesirokon sairastaneet tai ketkä on rokotettu ajoissa ja annettu tehoste rokotteeseen. Vasta-aine testi tehdään niille, jotka eivät tietääkseen olo sairastaneet vesirokkoa.

Heille, jotka ovat aivan äskettäin vasta rokotettu testi saatetaan tehdä. Tai jos äiti on huolesta soikeana niin silloin saatetaan määrätä " turha" testi äitiä rauhoittamaan.

Neuvola toimii ihan oikein, ettei jokaista laita testeihin ja terveydenhoitoja/kätilöhän ei voi asiaa hoitaa, tarvitaan lääkärin lähete.

Vierailija
15/15 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottamassa rokotus esikoiselle. Tämähän suojaa ainakin sen verran, ettei vesirokko voi hänen kauttaan tarttua. Rokotus maksaa n. 60 euroa.