Miksi isovanhemmat tulevat passattaviksi pikkulapsiperheeseen eivätkä auta?
Toisesta ketjusta kopioitu viesti, jossa kirjoittaja pohti, miksi appivanhemmat eivät osaa lukea ollenkaan rivien välistä.
"Appivanhemmat olivat meillä pitkän päivän kylässä, kun mieheni oli poissa kotoa. Appivanhemmat eivät hoksanneet lähteä, kun pienen lapsen nukkumaanmenoaika lähestyi. Eivät edes tajunneet kommentista "me ryhdyttäisiin nyt tässä rauhoittumaan nukkumaanmenoa varten ja tekemään Leo-Islan iltapuuhia", että nyt olisi hyvä hetki lähteä kotiin. Appivanhemmat jäivät meille pyörimään vielä siinä vaiheessa, kun lapsi oli jo pinnasängyssä. Lähtivä lopulta, kun olin 20 minuuttia tehnyt kotitöitä appivanhempien maatessa sohvalla ja anoppi totesi, että voisivat lähteä ja antaa minun olla rauhassa. Vihdoin."
Millaiset appivanhemmat makaa sohvalla miniän tehdessä ilmeisesti pikkulapsiperheessä kotitöitä? Miksi tällaisissa tilanteissa ei olla avuksi? Ei ihme, että monilla miniöillä anoppi nyppii, jos käytös on tuollaista.
Kommentit (1703)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista keskustelua. Lapsuudessani meidän mummi asui samassa talossa kuin meidän perhe. Se oli isäni rakentama talo ja koskaan en kuullut mitään puhetta edes siitä, että maksaako mummi vuokraa. Sittemmin kun menin naimisiin, olin tosi iloinen siitä että sain niin kivat appivanhemmat. Anoppini auttoi meitä monin tavoin mm. kutoi tai ompeli taitavasti meille ja varsinkin pojallemme joka oli hänen ensimmäinen lapsenlapsensa. Tosi outoa jos omat sukulaiset tuntuvat täysin vierailta ja heistä halutaan vain äkkiä eroon ja linnottaudutaan "meidän perheeseen"
Sinä sait kivat appivanhemmat. Mä sain anopin, joka inhosi minua jo ennen kuin minua edes tapasi. Koita sitten viihtyä sellaisen ihmisen irvikuvan seurassa ja rakentaa hyvää suhdetta.
Mistä tiedät inhonneen sinua, ennen kuin tapasitte? Ei kai miehesi semmosia puhunut, vai kui? Oliko mies jo silloin mustasukkainen äidistään!
Sinuna olisin ystävällinen hänelle ja unohtaisin täysin hänen negatiivisuutensa, auttaisin ja olisin parempi miniä kuin hän kuvittelikaan. Ajattelisit tulevaisuutta!
Miksi ihmeessä??? Paskaa tyyppiä erikseen hyvittelemään. Tulevaisuuden kannalta paras viskaya mäkeen tuollaiset saman tien.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista keskustelua. Lapsuudessani meidän mummi asui samassa talossa kuin meidän perhe. Se oli isäni rakentama talo ja koskaan en kuullut mitään puhetta edes siitä, että maksaako mummi vuokraa. Sittemmin kun menin naimisiin, olin tosi iloinen siitä että sain niin kivat appivanhemmat. Anoppini auttoi meitä monin tavoin mm. kutoi tai ompeli taitavasti meille ja varsinkin pojallemme joka oli hänen ensimmäinen lapsenlapsensa. Tosi outoa jos omat sukulaiset tuntuvat täysin vierailta ja heistä halutaan vain äkkiä eroon ja linnottaudutaan "meidän perheeseen"
Sinä sait kivat appivanhemmat. Mä sain anopin, joka inhosi minua jo ennen kuin minua edes tapasi. Koita sitten viihtyä sellaisen ihmisen irvikuvan seurassa ja rakentaa hyvää suhdetta.
Mistä tiedät inhonneen sinua, ennen kuin tapasitte? Ei kai miehesi semmosia puhunut, vai kui? Oliko mies jo silloin mustasukkainen äidistään!
Sinuna olisin ystävällinen hänelle ja unohtaisin täysin hänen negatiivisuutensa, auttaisin ja olisin parempi miniä kuin hän kuvittelikaan. Ajattelisit tulevaisuutta!
Mies ei ole mustasukkainen äidistään, päin vastoin. Välttelee ilkeää ja inhottavaa äitiään.
Tuollaista täystuhojyrää kuten anoppini en elämääni halua mistään hinnasta. Ajattelen tulevaisuutta enkä halua siihen yhtään ylimääräistä draamaa ja hampaidenkiristystä anopin muodossa. Hänellä on nyt eläkeläisenä aikaa miettiä mikä meni pieleen, kun yksikään kolmesta lapsesta ei halua hänen kanssaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Helppo homma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mom in law kirjoitti:
No kenellä mitenkin. Tavallisempaa kuitenkin on, että miniä passauttaa mummolassa itseään. Ettei pitkät kynnet mene piloille. 💅
Olen korkeintaan vartin anoppilassa vuodessa. Senkin vain, jos mies käy käy viemässä äitienpäiväkukat tms kun ollaan muutenkin ajamassa anoppilaan ohi. Muuten ei käydä. Ei tarvitse passata.
Ihan parasta onkin pitää mahdollisimman harvat välit. Kun kyllästyin passaamaan nirppanokka miniää, pistäytyvät nykyään 1-2krt/vuosi.
Mökille ei pyydetä täysihoitolaisia ollenkaan.Arvaa onko helpotus, kun ei tarvitse kieltäytyä kutsusta?
Ei tarvitse kieltäytyä kun ei kutsuta. Ei edes helteillä mökille.
Koita ymmärtää, kukaan ei halua sun mökille, varsinkaan helteillä.
Kyllä mökille halutaan, etenkin helteillä. Lapset tykkäävät uida ja paistaa muurinpohjalettuja.
Me papan kanssa kokataan, miniä makaa riippumatossa puhelin käteen liimattuna.
Toki miniäkin kutsutaan pöytään ja hyvin hänelle aina ruoka maistuu.😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole mustasukkainen äidistään, päin vastoin. Välttelee ilkeää ja inhottavaa äitiään.
Tuollaista täystuhojyrää kuten anoppini en elämääni halua mistään hinnasta. Ajattelen tulevaisuutta enkä halua siihen yhtään ylimääräistä draamaa ja hampaidenkiristystä anopin muodossa. Hänellä on nyt eläkeläisenä aikaa miettiä mikä meni pieleen, kun yksikään kolmesta lapsesta ei halua hänen kanssaan tekemisissä.
Yritä nyt vähän rauhoittaa tuota riehumistasi! Et anna oikein hyvää kuvaa omista käytöstavoistasi noin katkerana ulisijana.
Vierailija kirjoitti:
Ihanasti kirjoitit perheestäsi Olen samaa mieltä kanssasi.
Jotenkin naurettavaa, että tätäkin kommenttia joku katkera miniä alapeukuttaa. Ilmeisesti on vaikea tajuta, että jotkut tulee hyvin toimeen perheensä kanssa 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustellaan appivanhemmista jotka tunkee kylään ilmoittamatta ja löhöävät sohvalla 12 tuntia palvelua vaatien.
Miksi heidät pitäisi kokea?
Lopeta jo toi katkera ulina! Oot sitä jo koko ketjun trollannut täyteen. Anna tilaa muillekin mielipiteille tai painu Pohjois-Korean diktatuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat appivanhemmat kasvattivat lapsensa maalla ja sis siten, että lapset olivat aika omineen jo 2 vuotiaasta lähtien. Ei paljon lasten perään katsottu. Anoppi aina jaksaa kertoa miten hän hoiti 2 lasta ja vielä talonkin työt.
Tämä oli sitä kultaista 1980 lukua.
Aviomies aina välillä kertoo minkälaista se hoito oli tai sen puute.Tapaturmia sattuikin paljon lapsille. Hyvin turvatonta ja laiminlyövää se oli.
Ja muutenkin vanhemmuuden vaatimustaso oli hyvin matala kaiken suhteen. Ja kotipalvelua sai kunnalta jos halusi.
Älä viitsi valehdella, typerys. Lapset on hoidettu hyvin ennenkin, eikä sitä kotipalvelua niin vaan saatu, tai edes pyydetty. Ihme valittajia täällä 🙄
Nim. Olin lapsi ja nuori 80-luvulla
Vierailija kirjoitti:
saara kirjoitti:
Minulla oli sellainen miniä. Istui vain. Mentiin maalla mun äidin kotiin. Miniä laittoi kakkavaipat likoon veteen. Ne seisoivat siellä monta päivää kunne äitini kehotti pesemään. Hän tykkäs vain istua. Jos lapsen kakkavaippa piti vaihtaa se vaihdettiin ka miniä huusi poikaani viemään sitä roskiin, ei pylly noussu sohvalta. Niin hän teki kyllä kotonaankin. Aina kaamea kaaos. Pyykit pitkin lattiaa samoin astiat tiskaamatta. Odotti poikaani joka tulee töistä ja poika siivoaa.
Älä viitsi - luepas näitä miniöiden satuja, ja selitä sitten. Täällä ei selvästikään enää tunnisteta totta eikä tarua.
Höpömummon pakinoita vol 666.
Meillä ei ole ongelmia koska pystymme puhumalla sopimaan asioista, kuten kyläilyistä, tarjoiluista, kaikesta. Annetaan tilaa toisillemme ja käydään mielellään ulkona syömässä.
Itse olen 48v ja ollut anoppina neljä vuotta. Minulla myös on anoppi 72v.
Miehellä ja lapsilla on paljon helpompaa, jos miniät ja anopit elävät sovussa. On myös ennalta ehkäisevä vaikutus erojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän me töihin tulla sinne, vaan lapsia katsomaan ja leikkimään heidän kanssaan.
Tämä on ihan ok, kunhan asiasta on sovittu etukäteen!
Mutta kai sille lastenleikittäjällekin nyt pitää sellainen iso vaiva nähdä kuin keittää kahvit ja laittaa kuppi sitten koneeseen.
Kiitos, itse en juo nykyisin kahvia, minulle riittäisi se hedelmä.joita toin tullessani tai valmistamani keitto jonka myös toin.
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.Voin keittää kahvit, teen jopa ruokaa, ei meille tarvitse tulla eväiden kanssa. Saan myös astiat kerättyä pöydästä.
Silti, se vierailu on sovittava etukäteen!
Vieraita kestitsen mielellään, kuokkavieraita en.Menen aina runsaiden eväiden kanssa , kutsuttunakin, etten rasita kenenkään taloutta , etten yllätä leivätöntä ja juustotonta taloutta ja jopa kuvittelen että voisin sen mandariinin syödä miniän näpäyttämättä sormille.
Aina muistan myös varata 2 eurosia pienten säästöpossuun rai isommalle sujauttaa 20 euroa.
Mutta vaiva ja vastus ku vettäkin haluan 2 tuntia leikkikentällä oltuani.Pilkun eteen ei tule väliä. Ota vesipullo mukaan.
Oletpa sinä varsinainen pilkunn*ssija! Et kestä kuulla totuutta nykyminiöistä, joille ei mikään riitä. Sen vertaa ei vieraita kunnioiteta, että saisi edes lasin vettä.
Ja sitten täällä ihmetellään suureen ääneen miksi ne mummit ei tule lastenvahdiksi joka älähdyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän me töihin tulla sinne, vaan lapsia katsomaan ja leikkimään heidän kanssaan.
Mutta kai sille lastenleikittäjällekin nyt pitää sellainen iso vaiva nähdä kuin keittää kahvit ja laittaa kuppi sitten koneeseen.
Kiitos, itse en juo nykyisin kahvia, minulle riittäisi se hedelmä.joita toin tullessani tai valmistamani keitto jonka myös toin.
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.Voin keittää kahvit, teen jopa ruokaa, ei meille tarvitse tulla eväiden kanssa. Saan myös astiat kerättyä pöydästä.
Vieraita kestitsen mielellään, kuokkavieraita en.Menen aina runsaiden eväiden kanssa , kutsuttunakin, etten rasita kenenkään taloutta , etten yllätä leivätöntä ja juustotonta taloutta ja jopa kuvittelen että voisin sen mandariinin syödä miniän näpäyttämättä sormille.
Aina muistan myös varata 2 eurosia pienten säästöpossuun rai isommalle sujauttaa 20 euroa.
Mutta vaiva ja vastus ku vettäkin haluan 2 tuntia leikkikentällä oltuani.Pilkun eteen ei tule väliä. Ota vesipullo mukaan.
Vuh, vuh. Kirjoitan kännykällä enkä tosiaan kuvittele tätä äikän kokeeksi. (Huonolla kännykällä, epävakaalla näppäimistöllä ja vanhoin sormin, ystäväiseni saivartelija)
Ja silti täsmällisesti lyöt epävakaalla näppäimistöllä huonolla puhelimella vanhoin sormin säntillisesti välin aina samaan väärään paikkaan?
Vai olisko niin, että olet ihan sama vanha länkyttäjä, joka keksii itselleen tänne erilaisia mummohahmoja?
Veikkaan jälkimmäistä.
Miten sairas katkera ilkeilijä voi ihminen ollakaan, kun noin pitää pilkata vanhaa ihmistä 🙄 Häpeä!
Nim. Vela
Famiglia kirjoitti:
Meillä ei ole ongelmia koska pystymme puhumalla sopimaan asioista, kuten kyläilyistä, tarjoiluista, kaikesta. Annetaan tilaa toisillemme ja käydään mielellään ulkona syömässä.
Miehellä ja lapsilla on paljon helpompaa, jos miniät ja anopit elävät sovussa. On myös ennalta ehkäisevä vaikutus erojen suhteen.
Niin, ei ole ongelmia kun pystytään sopimaan asioista. Mun anopille oli täysi mahdottomuus sopia vierailuajankohdista etukäteen, kun ennenkään ei olla niin toimittu. Kätevää sopia sellaisen kanssa yhtään mitään, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuh, vuh. Kirjoitan kännykällä enkä tosiaan kuvittele tätä äikän kokeeksi. (Huonolla kännykällä, epävakaalla näppäimistöllä ja vanhoin sormin, ystäväiseni saivartelija)
Ja silti täsmällisesti lyöt epävakaalla näppäimistöllä huonolla puhelimella vanhoin sormin säntillisesti välin aina samaan väärään paikkaan?
Vai olisko niin, että olet ihan sama vanha länkyttäjä, joka keksii itselleen tänne erilaisia mummohahmoja?
Veikkaan jälkimmäistä.
Miten sairas katkera ilkeilijä voi ihminen ollakaan, kun noin pitää pilkata vanhaa ihmistä 🙄 Häpeä!
Nim. Vela
Hän on palstahäirikkö. Järkiinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne on siinä vaiheessa jo biojätteessä kun on pari tuntia leikitty. Vääriä olivat tuomiset.Viisi ateriaa pitää olla kun kellon ympäri siellä soffalla istuu.
Olemme jo oikein hyvin perillä elämäsi merkittävimmästä päivästä. Varmaan on ollut mieleenjäävä päivä. Siinä jää seurusteluajan huuma ja lasten syntymät vähäpätöiseksi kun yhden kerran anoppi kävi arkivapaallaan eikä älynnyt hiippasta sinne 200 kmn päähän tunnin istuttuaan. Vanhanakin on muisteltavaa, kun anopille piti tarjota ruokaa 30 vuotta sitten.
Tämä!! 😂
Monta sataa viestiä yhtä jankkausta yhdestä päivästä - luulisi, että elämässä olisi muutakin sisältöä kuin valittaa tästä vuosikausia eri ketjuissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa sinä varsinainen pilkunn*ssija! Et kestä kuulla totuutta nykyminiöistä, joille ei mikään riitä. Sen vertaa ei vieraita kunnioiteta, että saisi edes lasin vettä.
Ja sitten täällä ihmetellään suureen ääneen miksi ne mummit ei tule lastenvahdiksi joka älähdyksestä.
No kun se yrittää tulla lastenvahdiksi vaikka ollaan sanottu, että epäluotettavaksi hoitajaksi todettua mummelia ei hoitajaksi oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan jälkimmäistä.
Nim. Vela
Lopeta tuo itsellesi vastailu. Ymmärrän että sulla on monta persoonaa, mutta koita hillitä vähän.
Famiglia kirjoitti:
Olin anoppini kanssa tekemisissä 19 vuotta ennen kuin kuoli. Koko sinä aikana hän ei oppinut sopimaan mitään niin että olisi myös pitänyt sen, ei oppinut kelloa, eikä oppinut ilmoittamaan tulostaan, eikä sitäkään että mitkä mahtaa olla kohteliaat aiat ja tilanteet tulla kylään. Hän rimpottu pyhäaamuna seitsemältä ja hääaamuna tunki meille vaikka erikseen lähetetty kirjalliset ohjeet ja soitettu perään ja tavattu ne hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan jälkimmäistä.
Nim. Vela
Niinpä. Hänen kaltaiset (kuten tuo aloittajakin) ovat katkeruuden lisäksi vähän yksinkertaisia. Muutama sama paskanjauhaja täällä kirjoittaa aamusta iltaan aikansa kuluksi.
Mut huvinsa kullakin.🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat eivät ole käyneet kylässä viimeiseen 4 vuoteen. Aiemmin tekivät päiväretkiä ja ajelivat ympäriinsä, mutta kun ensimmäinen lapsi ja heille ensimmäinen lapsenlapsi syntyi niin sitten yhtäkkiä kaikki matkanteko muuttuikin vaikeaksi. Sinne heidän luokse pitäisi aina mennä, jotta nähtäisiin. Ja koko sen ajan ennen raskautta/lapsen syntymää kärtettiin että no milloin hankitte lapsia. Kaksi kertaa on käyty lapsen syntymän jälkeen siellä ja he eivät kertaakaan meillä. On pärjätty aivan hyvin näin, vähän surku lapsen kannalta, mutta kyllä isovanhemmatkin ovat aikuisia (eivätkä missään huonossa fyysisessä kunnossa vielä) niin pidän vastuuta ihan yhtä suuresti heidänkin kontollaan.
Tätähän tämä näyttää olevan. Toiset vinkuu, että anoppi/lapsen mummo käy kylässä yhtenään ja on riesa ja toinen valittaa, että eivät käy, vaan heidän pitäisi aina mennä anoppilaan. Koskaan ei ole hyvä.
Ei kyllä enää tiedä miten päin sitä pitäisi olla, että teksi oikein. Toivon, ettei omat lapset koskaan tee lapsia.
Ainakaan poikalapset. Vävyt ei niin taida välittää, vaikka anoppi/lasten mummo kylässä käykin tai on käymättä.
Juuri näin. Olin viime viikonloppuna lapsenvahtina viikonlopun tyttöni kodissa. Vävy ja tyttö olivat tyytyväisiä, kun lastenlasten kanssa teimme suursiivouksen. Enne penkoneet kaappeja yms. Mutta käytin matot ulkona ja luutusin ja pyyhin pölyt yms
Tein pakkaseen pari lastikkoruokaa valmiiksi ja leivoin pullaa. Ei tullut vävy silmille tästäEi puhettakaan, että uskallan pojan perheessä käydä muuta kuin rahatukku kädessä pikaisesti kahvilla. En saa näkyä, mutta lapsenlapsille pitää antaa rahaa, koska kuulemma ostan aina vääränlaisia lahjoja
Onko tyttärellä elämänhallinnassa ongelmia, kun käyt hänen luona siivoamassa ja kokkaamassa?
Onko sinulla ongelmia luetunymmärtämisessä? Tässähän sanotaan selvästi, että tyttären perheeseen on tervetullut sellaisena kuin on, mutta nyrpeän miniän luona ei uskalla käydä muuta kuin rahatukku kourassa. Eli mikään lahja tms. ei kelpaa miniälle, mutta tyttären kanssa tulee normaalisti toimeen.
Tämä taitaa olla useamman isovanhemman kokemus, ja näitä kommentteja lukiessa ymmärrän miksi. Onneksi normaalielämässä ei näihin riehuujiin yleensä törmää.
Mun mies sanoi että anoppi inhosi minua jo ennen kuin edes tapasi minut koska siihen asti oli kuvitellut että mies muuttaa takaisin kotipaikkakunnalle.
Eri