Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhemmat tulevat passattaviksi pikkulapsiperheeseen eivätkä auta?

Vierailija
11.06.2023 |

Toisesta ketjusta kopioitu viesti, jossa kirjoittaja pohti, miksi appivanhemmat eivät osaa lukea ollenkaan rivien välistä.

"Appivanhemmat olivat meillä pitkän päivän kylässä, kun mieheni oli poissa kotoa. Appivanhemmat eivät hoksanneet lähteä, kun pienen lapsen nukkumaanmenoaika lähestyi. Eivät edes tajunneet kommentista "me ryhdyttäisiin nyt tässä rauhoittumaan nukkumaanmenoa varten ja tekemään Leo-Islan iltapuuhia", että nyt olisi hyvä hetki lähteä kotiin. Appivanhemmat jäivät meille pyörimään vielä siinä vaiheessa, kun lapsi oli jo pinnasängyssä. Lähtivä lopulta, kun olin 20 minuuttia tehnyt kotitöitä appivanhempien maatessa sohvalla ja anoppi totesi, että voisivat lähteä ja antaa minun olla rauhassa. Vihdoin."

Millaiset appivanhemmat makaa sohvalla miniän tehdessä ilmeisesti pikkulapsiperheessä kotitöitä? Miksi tällaisissa tilanteissa ei olla avuksi? Ei ihme, että monilla miniöillä anoppi nyppii, jos käytös on tuollaista.

Kommentit (1703)

Vierailija
1021/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas miniä tulee passattavaksi. Makaa vaan sohvalla, eikä ymmärrä auttaa kotitöissä. Kahvit ja ruoat hänelle kyllä kelpaa.

Minä olen juuri tällainen miniä. Minä olen ihan sairaan väsynyt että ajattelen että sen hetken kun ollaan anoppilassa voisin levätä ja päästä vähän helpommalla. Mutta ei, siitä tuomitaan, mutta kun mieheni, anopin poika, makaa sohvalla niin hänen tilannettaan kyllä ymmärretään. Tottakai pitää huilata! Ja jos jäisin kotiin niin mieheni ja lapset eivät ole ilman minua lähdössä anoppilaan, ei tietenkään kosk minunhan tarvitaan sinne huolehtimaan lapsista, hoitamaan ne ja seurustelemaan anopin kanssa. Suoraan sanottuna siis anoppila reissut kuluttavat minua vaan lisää. Lisäksi vielä saan haukut jos hetken ottaisin omaa aikaa.

Ja jos en lähde niin on minun vika kun mies ei näe äitiään, eikä lapset mummoa ja toisin päin.

Ja kun tällaisesta tuli riitaa, niin mieheni sitten suutuksissaan kirosi minulle toivovansa ettei lapsemme tule aikuisina vierailemaan luonani, että sittenpähän tiedän.

Joo, en voi voittaa.

Mitä se Mies sanoi syyksi ettei halua hoitaa omia lapsiaan? Vai hoitaako mielestään? Kysyn koska meillä ei voi lähteä lomailemaan toisen kotiin kuin hotelliin, pitää se vieraanvaraisuus kompensensoida jollain tavalla.

Mieheni voi mielestään lapsuudenkodissaan olla passattavana, anoppi eli äitinsä mahdollistaa sen eikä vaadi mitään. Jos minä vaadin niin tulee vain riitaa, ja anopin kuullen ei voida riidellä tai keskustella asiasta koska heillä ei saa riidellä tms. Pari kertaa olen ottanut siellä miehelleni puheeksi, ja lopputulos on se että minua syytetään ikäväksi ihmiseksi kun olen eri mieltä kuin mies ja äitinsä, ja rikon hyvää ilmapiiriä. Olen siis mieluummin siellä vaan hiljaa koska ihan sama mitä sanoisin aiheeseen, se kääntyy minua vastaan. Kerään voimia ennen vierailua hoitaa lapset yksin, ja kerään voimia vierailun jälkeen että saan itseni taas tasapainoon, niin henkisesti kuin fyysisesti sillä lapsethan ei nuku sujuvasti tuolla että edes yöllä saisin levättyä/nukuttua/olla.

Lasten myötä mennyt tällaiseksi.

Selkisi tämäkin kuvio. Ikuinen all inclusive oikeus vanhempien kotiin. Sinäkin siellä jonon jatkeena vaadit päästä lomailemaan vanhusten rahoilla ja työpanoksella. Sekö on sinusta tasa-arvoa. Sinä ja miehesi olettekin nyt vetovastuussa omasta taloudestanne, et enää kenenkään holhottavana. Et voi olettaa että sinulla on rajaton nautintaoikeus maata vaikkapa lappubiksuissa anoppilan pihan perukoilla sidukka kädessä. Ratkaiset tämä miehesi kanssa tai eroatte. Kehtaatkin kupata vanhuksia ja vielä julkisesti uhriutua!!!!

Hahhah. Ei kuule tämä äiti ehdi palkkatyöltään, lastenhoidoltaan, muilta töiltään mitään siideriä vetämään, ei kotona eikä anopin luona. Kun päivän hommat on tehty niin kaadun sänkyyn. Ja valitettavasti anoppilassa en nuku senkään vertaa koska lapset ei nuku siellä vieraassa paikassa kunnolla.

Ja lisäten vielä, narulappubikineistä ei tarvitse edes haaveilla, koska tätä kroppaa ei ole ehtinyt ja jaksanut kursia kokoon lasten jäljiltä, inhoan peilikuvaani ja mahaani mutta se on vielä toissijaista.

Eikä minun tarvitse kupata anoppivanhempia, sillä käyn ihan töissä ja saan kunnon palkkaa.

Tosiaan anopin poika on kotonaan taantuva pentu, jota anoppi hyysää huolellisemmin kuin edes lapsen lapsiaan.

Kiitos muille ymmärtävistä ja lohduttavista kommenteista, todellakin tulen vetämään tämän kevään jäljiltä rajan siihen ettei juhannuksena ainakaan minä ole menossa anoppilaan, koska en yksinkertaisesti jaksa mennä sinne miellyttämään muita tai kuuntelemaan arvostelua.

Sinähän täällä uliset ja valitat. Perheesi voi varmasti paremmin jos lähtee ilman sinua sinne anoppilaan - eipähän tarvitse kuunnella marttyyrin loputonta marinaa.

Juu pysy vaan kotonas en jaksakaan katsoa sinun nyrpeää naamaasi täällä. Lapsetkin ovat paljon vapautuneempia, kun heidän ei tarvitse jännittää äidin käytöstä. Niin ja voin poikani kanssa keskustella rauhassa meidän yhteisistä, henkilökohtaisista asioista.

Kiva. Meidän tapauksessa mies ei edes halua mennä äitinsä luo vierailulle yksin tai lasten kanssa, vaan siten että minäkin olisin mukana (sijaiskärsijänä, lasten hoitajana ja anopin viihdyttäjänä).

Vierailija
1022/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hankalaa jos perheessä on tyttö ja poika. Pojan perheessä ei saa käydä, ei mitään osaa tehdä oikein, ei saa auttaa jne..

Tytön perheessä homma sujuu ja tulee hoidettua siten paljon lapsenlapsia.

Kun näin tapahtuu, miniä haukkuu ja vaatii, että tytön perhettäkään ei saa auttaa, kun he eivät halua apua tai kaikki apu on oikeastaan hänen mielestä väärin autettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hankalaa jos perheessä on tyttö ja poika. Pojan perheessä ei saa käydä, ei mitään osaa tehdä oikein, ei saa auttaa jne..

Kun näin tapahtuu, miniä haukkuu ja vaatii, että tytön perhettäkään ei saa auttaa, kun he eivät halua apua tai kaikki apu on oikeastaan hänen mielestä väärin autettu

Tai sitten on vain aikuinen ja osaa käyttäytyä eikä ongelmia ole.

Vierailija
1024/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas miniä tulee passattavaksi. Makaa vaan sohvalla, eikä ymmärrä auttaa kotitöissä. Kahvit ja ruoat hänelle kyllä kelpaa.

Minä olen juuri tällainen miniä. Minä olen ihan sairaan väsynyt että ajattelen että sen hetken kun ollaan anoppilassa voisin levätä ja päästä vähän helpommalla. Mutta ei, siitä tuomitaan, mutta kun mieheni, anopin poika, makaa sohvalla niin hänen tilannettaan kyllä ymmärretään. Tottakai pitää huilata! Ja jos jäisin kotiin niin mieheni ja lapset eivät ole ilman minua lähdössä anoppilaan, ei tietenkään kosk minunhan tarvitaan sinne huolehtimaan lapsista, hoitamaan ne ja seurustelemaan anopin kanssa. Suoraan sanottuna siis anoppila reissut kuluttavat minua vaan lisää. Lisäksi vielä saan haukut jos hetken ottaisin omaa aikaa.

Ja jos en lähde niin on minun vika kun mies ei näe äitiään, eikä lapset mummoa ja toisin päin.

Ja kun tällaisesta tuli riitaa, niin mieheni sitten suutuksissaan kirosi minulle toivovansa ettei lapsemme tule aikuisina vierailemaan luonani, että sittenpähän tiedän.

Joo, en voi voittaa.

Mitä se Mies sanoi syyksi ettei halua hoitaa omia lapsiaan? Vai hoitaako mielestään? Kysyn koska meillä ei voi lähteä lomailemaan toisen kotiin kuin hotelliin, pitää se vieraanvaraisuus kompensensoida jollain tavalla.

Mieheni voi mielestään lapsuudenkodissaan olla passattavana, anoppi eli äitinsä mahdollistaa sen eikä vaadi mitään. Jos minä vaadin niin tulee vain riitaa, ja anopin kuullen ei voida riidellä tai keskustella asiasta koska heillä ei saa riidellä tms. Pari kertaa olen ottanut siellä miehelleni puheeksi, ja lopputulos on se että minua syytetään ikäväksi ihmiseksi kun olen eri mieltä kuin mies ja äitinsä, ja rikon hyvää ilmapiiriä. Olen siis mieluummin siellä vaan hiljaa koska ihan sama mitä sanoisin aiheeseen, se kääntyy minua vastaan. Kerään voimia ennen vierailua hoitaa lapset yksin, ja kerään voimia vierailun jälkeen että saan itseni taas tasapainoon, niin henkisesti kuin fyysisesti sillä lapsethan ei nuku sujuvasti tuolla että edes yöllä saisin levättyä/nukuttua/olla.

Lasten myötä mennyt tällaiseksi.

Selkisi tämäkin kuvio. Ikuinen all inclusive oikeus vanhempien kotiin. Sinäkin siellä jonon jatkeena vaadit päästä lomailemaan vanhusten rahoilla ja työpanoksella. Sekö on sinusta tasa-arvoa. Sinä ja miehesi olettekin nyt vetovastuussa omasta taloudestanne, et enää kenenkään holhottavana. Et voi olettaa että sinulla on rajaton nautintaoikeus maata vaikkapa lappubiksuissa anoppilan pihan perukoilla sidukka kädessä. Ratkaiset tämä miehesi kanssa tai eroatte. Kehtaatkin kupata vanhuksia ja vielä julkisesti uhriutua!!!!

Hahhah. Ei kuule tämä äiti ehdi palkkatyöltään, lastenhoidoltaan, muilta töiltään mitään siideriä vetämään, ei kotona eikä anopin luona. Kun päivän hommat on tehty niin kaadun sänkyyn. Ja valitettavasti anoppilassa en nuku senkään vertaa koska lapset ei nuku siellä vieraassa paikassa kunnolla.

Ja lisäten vielä, narulappubikineistä ei tarvitse edes haaveilla, koska tätä kroppaa ei ole ehtinyt ja jaksanut kursia kokoon lasten jäljiltä, inhoan peilikuvaani ja mahaani mutta se on vielä toissijaista.

Eikä minun tarvitse kupata anoppivanhempia, sillä käyn ihan töissä ja saan kunnon palkkaa.

Tosiaan anopin poika on kotonaan taantuva pentu, jota anoppi hyysää huolellisemmin kuin edes lapsen lapsiaan.

Kiitos muille ymmärtävistä ja lohduttavista kommenteista, todellakin tulen vetämään tämän kevään jäljiltä rajan siihen ettei juhannuksena ainakaan minä ole menossa anoppilaan, koska en yksinkertaisesti jaksa mennä sinne miellyttämään muita tai kuuntelemaan arvostelua.

Jos jaksaminen on kiinni huonosta fyysisestä kunnosta ei pidä hakkua perhettä ja sukulaisia. Mt-ongelmista en sano mitään kun en tiedä muuta kuin mitä sanoit miehesi kommentoineen käytöstäsi

Narulappubikinit raskauksien venyttämässä vatsanahkassa ja koska en ole ehtinyt lastenhoidon, töiden ja klo21 iskevän väsymyksen vuoksi enää klo21 jälkeen salille treenaamaan vatsaani/keskivartaloani ei ole yhtä kuin huono kunto väsymyksen syynä.

Tuohon mielenterveyskommenttiisi en edes ota kantaa koska sitähän sinä voit heittää ihan jokaiseen sopivaan väliin. Ja tosiaan, oletko miettinyt että ympärillä olevat ihmiset voivat tehdä toiset hulluiksi? Ei kaikki hulluus ole sisäsyntyistä.

Kirjavinkki sinulle agendaan liittyen Thomas Erikssonin Idiootit ympärilläni.

Vierailija
1025/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä tiedän niin mummot ja papat auttaa lastenlapsien perheitä, kuka rahalla, kuka antaa apua lastenhoidossa ja saattaapi virkeä anoppi pestä ikkunatkin ja tehdä pakasteeseen ruokia. 

Vierailija
1026/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä tiedän niin mummot ja papat auttaa lastenlapsien perheitä, kuka rahalla, kuka antaa apua lastenhoidossa ja saattaapi virkeä anoppi pestä ikkunatkin ja tehdä pakasteeseen ruokia. 

Lähde näille tiedoille?

Vierailija
1027/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde näille tiedoille?

Esim et-lehti. Ja ihan vertaistiedon vaihto. Esim itse anna itsellesin jokaiseen perheeseen rahaa , yritän katsoa että suunnilleen sama.

Enpä tiedä ketään kuka saisi lapsiltaan rahaa. Tai apuakaan. " Kyll kunnasta kodinhoitaja tulee, pyydät vaan."

En ymmärrä myöskään miksi nuoret terveet perheet nykyisin niin paljon tarvitsevat apua kotitöihinsä. Vanhempiensa piisi käydä ne tekemässä.

Vierailija
1028/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mummojen ja pappojen tehtävä kasvattaa lastenlapsia. hoitaa voi kerran vuodessa muutaman päivän, jos tahtovat. ei vanhusten tarvitse osallistua nuorten kotitöihin. mikä teitä vetelyksiä vaivaa? ennen sentään vanhempia kunnioitettiin, niinkuin meillä tehdään edelleen. kyllä me käydään ukon kanssa vanhuksia auttamassa aina, kun avuntarve on ja muutenkin. minkälainen makarooni-selkärankainen vinkuu isovanhempien sohvalla olemisesta? häpeä perkele.

Vierailija
1029/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on pysyä kokonaan poissa vieraisilta. Ei tarvitse mummojen ja pappojen tulla kylään, eikä mennä itse sinne. Jokainen olevaan omassa mökissään ihan rauhassa.

Vierailija
1030/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde näille tiedoille?

Esim et-lehti. Ja ihan vertaistiedon vaihto. Esim itse anna itsellesin jokaiseen perheeseen rahaa , yritän katsoa että suunnilleen sama.

Enpä tiedä ketään kuka saisi lapsiltaan rahaa. Tai apuakaan. " Kyll kunnasta kodinhoitaja tulee, pyydät vaan."

En ymmärrä myöskään miksi nuoret terveet perheet nykyisin niin paljon tarvitsevat apua kotitöihinsä. Vanhempiensa piisi käydä ne tekemässä.

Eli ei ole mitään oikeaa lähdettä.

Eikä kukaan ole vaatinut kotitöihin apua vaan sanonut että jos tulee kutsumatta kylään 12 tunniksi, on kohtuullista odottaa, että auttaa jotenkin.

Vierailija
1031/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde näille tiedoille?

Eikä kukaan ole vaatinut kotitöihin apua vaan sanonut että jos tulee kutsumatta kylään 12 tunniksi, on kohtuullista odottaa, että auttaa jotenkin.

Tutkimusraportti "sukupolvien suhteet" on julkaistu toukokuussa 2021.

Sinulle siis kerran on käynyt että appikset olivat pitkän päivän kylässä.

Vierailija
1032/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde näille tiedoille?

Tutkimusraportti "sukupolvien suhteet" on julkaistu toukokuussa 2021.

Sinulle siis kerran on käynyt että appikset olivat pitkän päivän kylässä.

Se on ketjun aihe. Ei liity minuun.

Miten mainitsemasi tutkimus on tehty?

Vierailija
1033/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin monet artikkelit olen lukenut vanhusten velkaantumisesta, ottavat pikavippejä antaakseen aikuisille lapsilleen.

Vierailija
1034/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiset valittaa ihan turhasta. Pitäisi olla kiitollinen, kun isovanhemmat käy ja halutaan pitää yhteyttä. Asun Välimeren maassa ja meillä on yhteys lähes päivittäin miniän ja lapsenlasten kanssa. Usein syödään lounas ja iltapala yhdessä. Perjantaisin aina sapattiateria yhdessä koko perheen kanssa. Kaikki tekee jotain. Perhe on paras. Ei mitään vinkuiluja puolin tai toisin. Jos jollekulle ei sovi nyt, niin se on ok. Ihanaa, kun on tuollainen miniä ja ihanaa, kun asuvat 300 metrin päässä. Kohta voivat pienet tulla itsekseen mummulaan.

Vierailija
1035/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ap:n tekstistä:

Appivanhemmat eivät hoksanneet lähteä, kun pienen lapsen nukkumaanmenoaika lähestyi. Eivät edes tajunneet kommentista "me ryhdyttäisiin nyt tässä rauhoittumaan nukkumaanmenoa varten ja tekemään Leo-Islan iltapuuhia", että nyt olisi hyvä hetki lähteä kotiin.

Vika saattaa olla myös viestinnässä eli tässä tapauksessa konditionaalin käytössä. Jos kysyy "lähtisitkö?" tai mentäiskös?" ja varsinkin, jos lisää kysymykseen vielä sanan "jookos", niin ottaa tietoisen riskin, että kaino toive ei mene perille. Suorien ilmaisujen käyttäminen ei ole natsismia vaan selkeyttä: "nyt sinun pitää lähteä" tai "mennään". 

Vierailija
1036/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein urputat? Tuossahan juuri sanotaan, että kaikki sujuu hyvin tyttären perheessä. Silloinhan se ongelma on nimenomaan se vaikea miniä, jolle ei mikään kelpaa. Kun luet tätä ketjua, huomaat että niitä riittää!

Vierailija
1037/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein urputat? Tuossahan juuri sanotaan, että kaikki sujuu hyvin tyttären perheessä. Silloinhan se ongelma on nimenomaan se vaikea miniä, jolle ei mikään kelpaa. Kun luet tätä ketjua, huomaat että niitä riittää!

Aikuinen osaa tulla toimeen erilaisten ihmisten lanssa. Eikä eriarvoista lapsiaan.

Vierailija
1038/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde näille tiedoille?

Ootko oikeesti noin tyhmä? Mikä lähde kaikilla näillä raivominiöillä, jotka ketju toistensa jälkeen valittaa anopeistaan on??

On se kumma, kun mitään näille raivoriitoille ei kestä sanoa asian toisesta puolesta - eli siitä kuinka moni nykyperhe hyväksikäyttää isovanhempiaan.

Vierailija
1039/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen osaa tulla toimeen erilaisten ihmisten lanssa. Eikä eriarvoista lapsiaan.

Siinähän se, miniät eivät ole aikuisia. He odottavat lapsenomaisesti anopilta että heitä kohdellaan kuin lasta hyvitellen ja pitäen hyvällä tuulella.

Vierailija
1040/1703 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde näille tiedoille?

Ootko oikeesti noin tyhmä? Mikä lähde kaikilla näillä raivominiöillä, jotka ketju toistensa jälkeen valittaa anopeistaan on??

On se kumma, kun mitään näille raivoriitoille ei kestä sanoa asian toisesta puolesta - eli siitä kuinka moni nykyperhe hyväksikäyttää isovanhempiaan.

Eli ei ole lähdettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän