Kokemuksia pomosta, jolla on huono itsetunto. Mun pitais teha aiheesta tutkielma ja nyt kaipaisin teoriatiedon tueksi kaytannon kokemuksia
Eli miten pomon huono itsetunto ilmeni? Mitä ongelmia työpaikalla syntyi? Miten tilanne raukesi? Pystyykö tällaisen ihmisen kanssa työskentelemään tehokkaasti?
Kommentit (6)
Kiinnostaisi kovasti miten " huono itsetunto" määritellään.
Eli ihminen jolla on hyvä itsetunto osaa tehdä päätöksiä oikeudenmukaisesti eikä yritä saada alaisiaan rakastamaan itseään. Hän ei myöskään buustaa omaa itsetuntoaan lyömällä alaisiaan alas
Ja toiselle kyseliälle. En nyt varsinaisesti kerää aineistoa täältä, mutta en ole ikinä ollut itse tilanteessa, jossa olisi pomon kanssa jotain tällaisia ongelmia. Olisin tarvinnut käytännön kokemuksia hieman itselleni, helpottamaan asian jäsentelyä.
t.ap
Kaikkihan ainakin kuvittelevat arkielämässä tietävänsä mitä hyvä tai huono itsetunto tarkoittaa, mutta tutkielmaa varten ainakin itse kaipaisin jotain täsmällistä.
Onko esimiehellä joka on " maailman mukavin ja positiivisin" hyvä itsetunto tai sillä pohjalaisella joka " tietää olevansa maailman paras ja pätevin" ?
Jos hyvä itsetunto näkyy oikeudenmukaisuutena, voidaanko siitä päätellä, että epäoikeudenmukaisuus on merkki huonosta itsetunnosta? Selittäviä tekijöitä voi olla monia. Esim. psykiatriassa on monia diagnooseja, joihin mielivaltainen päätöksenteko voi liittyä. Joskus tällaisella henkilöllä voi olla jopa mielettömän hyvä itsetunto, tosin se ei ole realistinen ja objektiivinen määre.
Kyseeseen tulee myös se, määrittyykö itsetunto ulkoisen ympäristön määrittelemänä vai yksilön subjektiivisena kokemuksena. Kuka on paras määrittelemään hyvän itsetunnon? Alaiset, esimies itse, muu ympäristö?
Ja miten määritellään oikeudenmukaisuus? Jollekin se tarkoittaa insinöörimäistä " kaikille täysin sama kohtelu yksilöllisyydestä piittaamatta" ja toisille oikeudenmukaisuutta on se, että otetaan päätöksenteossa huomioon myös muita muuttujia. Esim. meistä jokainen on vanhempana tavallaan johtaja. Annammeko kaikille lapsillemme samat rangaistukset samoista teoista, vai koemmeko että herkemmälle lapselle riittää nuhtelu, kun kovapäisempi tarvitsee esim. lelun jäähylle laittamisen ymmärtääkseen tilanteen vakavuuden.
Että mielestäni olet valinnut haasteellisen ja monimutkaisen aiheen, mutta lykkyä tykö.
Just näiden ongelmien kanssa painin kun teen tätä tutkielmaan. Mulla on paljon teoriatietoa itsetunnosta, mutta ei itsetunnosta työpaikalla. Huh. On kyllä vaikea aihe, kun tuo itsetunto sananakin on niin vaikea määritellä yksiselitteisesti. Kirjoistakin on tosi tosi vaikea löytää tietoa siitä miten huono itsetunto näkyy ulospäin. Entä kuka voi sanoa toisella olevan huono itsetunto. Noi mun tuolla edellä olevat kuvauksetkin olivat hyvin suurpiirteisiä.
ap
ja mihin oppilaitokseen teet?