Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun työnantaja tehostaa työtä niin, että sitä ei enää pysty tekemään?

Vierailija
11.06.2023 |

Sote-alan vaativa asiakastyö, ei mitään osastohommaa eikä rutiinityötä teeveyskeskuksessa. Sinäkin saatat joskus päätyä asiakkaaksi, muutaman mutkan kautta, jos peruspalveluissa ei ole osattu sinua auttaa.

Ennen me työntekijät saatiin käyttää työhön sen verran aikaa, että työt sai tehtyä edes suunnilleen hyvin. Mutta nyt työnantaja päätti tehostaa toimintaa. Asiakastapauksiin ei voi enää perehtyä hetkeä etukäteen, vaan tilanteisiin on mentävä kylmiltään ilman, että on voinut katsoa asiakkaan taustatietoja läpi. Kirjaamiseen ei saa enää käyttää aikaa kuin 5 min, ja siinä ajassa ei mitenkään ole mahdollista kirjata kaikkea olennaista vaativista ja monimutkaisista tilanteista, joten suurin osa tärkeistä asioista jää täysin kirjaamatta. Jne.

Eli työtä ei voi enää tehdä kunnolla, kaikki on ihan juosten kustua, asiakkaita ei pysty auttamaan perehtymättä heidän taustatietoihin, omaa osaamista ei pysty enää hyödyntämään, koska kaikki työ pitää huitaista hirvittävällä nopeudella, virheitä tulee koko ajan. No, tilastot näyttää hienoilta, koska saamme nyt hoidettua isomman asiakasmassan. Mitä väliä, että kukaan heistä ei saanut kunnollista apua.

Mitä ihmettä teen? Vaihdan alaa? Minne?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan aikaa, kun työt hoituu tekoälyn, robotiikan ja filippiiniläisten voimin. Päästään tästä ikuisesta valitusvirrestä ja asiakkaitten ynseästä kohtelusta.

Ei niitä kirjauksia kukaan lue, ne on vaan selustan turvaamiseksi, jos tulee jokin haveri.

Päivitä itsesi nykyaikaan. Se on resurssipulaa ja laadun optimointia. Ei sulkakynilläkään enää kirjoiteta.

Vierailija
42/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan aikaa, kun työt hoituu tekoälyn, robotiikan ja filippiiniläisten voimin. Päästään tästä ikuisesta valitusvirrestä ja asiakkaitten ynseästä kohtelusta.

Ei niitä kirjauksia kukaan lue, ne on vaan selustan turvaamiseksi, jos tulee jokin haveri.

Päivitä itsesi nykyaikaan. Se on resurssipulaa ja laadun optimointia. Ei sulkakynilläkään enää kirjoiteta.

Ap:n työ taitaa olla sellaista, jota ei tekoäly tule aikoihin korvaamaan. Jotain sote-puolen perustöitä varmaan pian korvaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, täällä entinen julkisen puolen psykologi (nyt yksityisyrittäjä) kirjoittaa. Tunnistan tuosta tehostamisesta vähän samaa, mitä omat kokemukset mm. eräästä nimeltämainitsemattomasta sairaanhoitopiiristä. Liiaksi kytättiin suoritteita ja tulostavoitteet yhä korkeammalle, määrää laadun sijaan. Oma ratkaisuni (ennen irtisanoutumista) oli miettiä, mikä on pahin mitä tässä voi tapahtua? Päädyin siihen, että loppujen lopuksi minun ei tarvitse tehostaa työtä vaikka työnantaja vaatii. Voin aina vedota siihen, että vaatimukset ovat kohtuuttomat. Että tarvitsen potilasturvallisuuden vuoksi enemmän aikaa suunnittelu- valmistelu- ja kirjaamistyöhön, eikä työnkuvaani voi kuvata pelkästään numeerisella datalla tasoa "suoritteet kuukaudessa". Jatkoin siis kaikessa rauhassa työskentelyä niinkuin ennenkin. Toki suoritteeni olivat huonommat, mutta kylmän viileästi sanoin esihenkilölle, että ei ole minun vikani että teidän tulostavoitteet eivät ole realistiset. Kehoitin antamaan minulle kenkää, mikäli suoriudun työstä huonosti. Tiesivät, ettei ole perusteita irtisanomiseen, ja oikeastaan jopa pelkäsivät minua, eli sitä jos nimelläni ja naamallani avautuisin tilanteesta vaikkapa (sosiaalisessa) mediassa. 

Eli ap pelko pois. Tiedät itse, että olet oikeassa ja työnantajasi väärässä. Ei sinulla ole mitään menetettävää, vaikka tekisit vanhaan tahtiin töitä. Voit vedota ammattietiikkaan ja/tai siihen, että olet lehdistöön yhteydessä tästä liiallisesta tehostamisesta. Samalla saat itse mielenrauhan kun tiedät toimineesi oikein. Tsemppiä! 

Vierailija
44/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi potilaaksi tuollaiseen.

Vierailija
45/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, täällä entinen julkisen puolen psykologi (nyt yksityisyrittäjä) kirjoittaa. Tunnistan tuosta tehostamisesta vähän samaa, mitä omat kokemukset mm. eräästä nimeltämainitsemattomasta sairaanhoitopiiristä. Liiaksi kytättiin suoritteita ja tulostavoitteet yhä korkeammalle, määrää laadun sijaan. Oma ratkaisuni (ennen irtisanoutumista) oli miettiä, mikä on pahin mitä tässä voi tapahtua? Päädyin siihen, että loppujen lopuksi minun ei tarvitse tehostaa työtä vaikka työnantaja vaatii. Voin aina vedota siihen, että vaatimukset ovat kohtuuttomat. Että tarvitsen potilasturvallisuuden vuoksi enemmän aikaa suunnittelu- valmistelu- ja kirjaamistyöhön, eikä työnkuvaani voi kuvata pelkästään numeerisella datalla tasoa "suoritteet kuukaudessa". Jatkoin siis kaikessa rauhassa työskentelyä niinkuin ennenkin. Toki suoritteeni olivat huonommat, mutta kylmän viileästi sanoin esihenkilölle, että ei ole minun vikani että teidän tulostavoitteet eivät ole realistiset. Kehoitin antamaan minulle kenkää, mikäli suoriudun työstä huonosti. Tiesivät, ettei ole perusteita irtisanomiseen, ja oikeastaan jopa pelkäsivät minua, eli sitä jos nimelläni ja naamallani avautuisin tilanteesta vaikkapa (sosiaalisessa) mediassa. 

Eli ap pelko pois. Tiedät itse, että olet oikeassa ja työnantajasi väärässä. Ei sinulla ole mitään menetettävää, vaikka tekisit vanhaan tahtiin töitä. Voit vedota ammattietiikkaan ja/tai siihen, että olet lehdistöön yhteydessä tästä liiallisesta tehostamisesta. Samalla saat itse mielenrauhan kun tiedät toimineesi oikein. Tsemppiä! 

Jatkan omaan viestiini nyt kun luin koko ketjun, enkä vain aloitustasi. Eli teillä siis se tilanne, että et saa itse säädellä sähköistä kalenteriasi ja ajavaraus/sulkuaikoja. Tuo tietysti hankaloittaa, jos asiakasajat kalenterissa auki ja joku sihteeri/asiakkaat itse saavat sinne vapaasti valita aikoja. Minulla sentään säilyi vapaus sulkea kalenterista aikoja, ja suljin niitä määräysten vastaisesti mutta siitäkään ei seurannut mitään sanktioita. Perustelin ammattietiikalla ja kohtuuttomilla vaatimuksilla, uhkasin olla liittoon ja mediaan yhteydessä. Sain varmasti hankalan ihmisen maineen joidenkin kollegojen silmissä, mutta suurin osa kyllä ymmärsi ja tsemppasi. Voisitko sinäkin kokeilla tuota, eli ensin uhkaus olla yhteydessä liittoon/Valviraan/Aviin/jne tahoon, ja jos/kun ei mitään tapahdu, ole yhteydessä ko. tahoon. Ei tuo ainakaan siitä hullummaksi voi mennä mitä nyt on. 

Vierailija
46/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vain tee vaaratilanne ilmoituksia.?Niitä kun alkaa tekemään, niin ehkä joku johto siellä herää ja tulee muutoksia.

Vierailija
47/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotealoille pitäisi järkeistää vuorot, niin jaksaisi paremmin, eikä tarvitsisi valehdella työn raskaudesta. Oikeasti raskaissa töissä ei tehdä vuorokauden mittaisia vuoroja, vaan niissä on vuorokierto ja vuoro on kahdeksan tuntia. Työkin menee hutiloinniksi jo kuuden tunnin jälkeen. Siitä on tutkimukset monelta alalta ja monesta maasta. Lääkäreitä ajaa tilipussi päättömyyksiä tekemään ja piristepillereitä pöllitään kaapista, että jaksaa tienata.

Vierailija
48/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan omaan viestiini nyt kun luin koko ketjun, enkä vain aloitustasi. Eli teillä siis se tilanne, että et saa itse säädellä sähköistä kalenteriasi ja ajavaraus/sulkuaikoja. Tuo tietysti hankaloittaa, jos asiakasajat kalenterissa auki ja joku sihteeri/asiakkaat itse saavat sinne vapaasti valita aikoja. Minulla sentään säilyi vapaus sulkea kalenterista aikoja, ja suljin niitä määräysten vastaisesti mutta siitäkään ei seurannut mitään sanktioita. Perustelin ammattietiikalla ja kohtuuttomilla vaatimuksilla, uhkasin olla liittoon ja mediaan yhteydessä. Sain varmasti hankalan ihmisen maineen joidenkin kollegojen silmissä, mutta suurin osa kyllä ymmärsi ja tsemppasi. Voisitko sinäkin kokeilla tuota, eli ensin uhkaus olla yhteydessä liittoon/Valviraan/Aviin/jne tahoon, ja jos/kun ei mitään tapahdu, ole yhteydessä ko. tahoon. Ei tuo ainakaan siitä hullummaksi voi mennä mitä nyt on. 

Ehkä joku on jo ollut yhteydessä Aviin tai Valviraan sen takia ettei palvelut toimi ja hoitoon ei pääse. Johto reagoi määräyksiin hoitojonoista. 

Vierailija
49/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n työnantajan pitäisi oikeasti palkata muutama ap tuonne töihin lisää. Silloin työt voisi tehdä kunnolla ja asiakkaat pääsisi palveluun. Minkähän takia henkilöstöä ei ole palkattu lisää vaan on päätetty tehostaa vanhoja kohtuuttomalla tavalla?

Vierailija
50/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulla ja työnantajalla on niin erilaiset arvot, että paras vaihtaa työpaikkaa ja työnantajaa.

Sinä haluat hoitaa rusinat pullasta todella hyvin ja laadukkaasti, työnantaja haluaa, että hoidat koko pullan.

Esim. muistiinpanoihin tutustuminen etukäteen. Työnantajan mielestä on ehkä  hyvä mennä tilanteisiin avoimin mielin eikä luutunein ennakkoasentein, kuunnella kerrankin asiakasta. Opettele tiivistämään muistiinpanot viiteen minuuttiin, ei kenelläkään ole tänä päivänä aikaa lukea romaanin pituisia lurituksia.

Muutat siis työskentelytapoja niin, että saat kokopullan hoidettua tai vaihdat työpaikkaa.

Oletko itse sote-alan erityistehtävissä? Alan käytäntö on kylläkin perehtyä taustatietoihin etukäteen, ilman niitä työssä tulee vain virheitä. Pitää esimerkiksi tietää mitä jo aiemmin on tehty tai muuten tekee itse ne samat asiat uudelleen, mistä ei tietenkään ole mitään hyötyä. Tai antaa täysin väärät suositukset kun ei tiedä kokonaistilannetta.

Ap

En ole. Mutta kysyn kumpaa sinä hoidat enemmän niitä papereita vai sitä ihmistä?  Niistä muistiinpanoista tulee helposti pyhä raamattu, joskus olisi hyvä keskittyä siihen asiakkaaseen ihmisenä. Sen sijaan että sinä pänttäät asiakkaan historiaa, kysy joskus heiltä, mitä suosituksia he saivat viimeksi, miten ovat toteuttaneet niitä, mikä on toiminut ja mikä on ollut vaikeaa? Sotessa puhutaan aina moniammatillisuudesta, sinänsä hyvä jos asiakas ei jää sen moniammatillisen tiimin ulkopuolella. Itse kannatan kaikessa ihmislähtöisyyttä, sen sijaan että asiantuntija tietää kaiken etukäteen kysymättä tai kuuntelematta.

Ehkä ne asiakkaat ei ole jatkossa niin huonossa kunnossa jos pääsevät aikaisemmin palvelujen piiriin.

Äh, en meinaa jaksaa kommentoida kun et selvästi ymmärrä ollenkaan. Etukäteen taustoihin perehtyminen juuri mahdollistaa siihen ihmiseen keskittymisen. Jos ei ole ennalta perehtynyt niin joutuu koko ajan koneelta katsomaan asioita vaikka se asiakas on siinä edessä ja asiakas joutuu taas sadannen kerran kertomaan samat asiat uudelle työntekijälle. Ap

Ai, että te tarvitsisitte palvelumuotoilua ja ihmislähtöisyyttä.

Kiinnostava idea. Perustele.

Ap

Palasin. Ensiksi minun ei ole tarkoitus loukata sinua, tässä ketjussa vain tuntuu ettet näe metsää puilta tai puita metsässä. Syytät työnantajaa liiasta tehokkuuden vaatimuksesta, mutta et ole esittämässä ratkaisuja miten kaikki asiakkaat hoidettaisiin laadukkaasti. Johtavana asiantuntijana tai eritysasiantuntija sinun roolisi pitäisi olla ratkaisujen löytäminen ei ongelmissa vatvominen.

Sanot, että olet viimeinen perälauta ja kirjaukset on äärimmäisen tärkeitä. Kun potilas/asiakas ei ole ajanvarauksella se tärkein niin miksi yleensäkään tapaat potilaan/asiakkaan? Tämä on ihan vakavasti tehty kysymys.

Olen ihan toisella asiantuntija-alalla ja meillä on kolmiportainen palvelumalli, muuten ei millään pystyttäisi palvelumaan yli kahta miljoonaa asiakasta kasvotusten tai puhelimessa. 

Ykköslinja on se asiakkaan kanssa ensisijaisesti operoiva henkilö, yksi henkilö hoitaa asian loppuun asti. Jos hän ei osaa niin hän konsultoi kakkoslinjaa ja palaa asiakkaalle vastauksen kanssa. Samalla hän itsekin oppii. Jos kakkoslinjakaan ei osaa suoraan vastata, asia käsitellään yhteistyöryhmässä asiantuntijoiden ja lakimiehen kera. Ykköslinjan asiakaspalvelija palaa asiakkaalle vastauksen ja tarkempien ohjeiden kera.

Uudestaan. Mitä lisäarvoa asiakas saa, että tapaat hänet versus, että olisit kirjausten ja tutkimusten perusteella konsultoinut henkilöä, joka on asiakkaan sinulle lähettänyt? Jos toimisitte enemmän yhteistyössä aikaisemman portaan kollegoiden kanssa oppisiko he jo kysymään ne oikeat asiat ettei sinun tarvitsisi tavata asiakasta? 

Itse tietenkin tunnet parhaiten oman alasi, mutta jos on 20 vuotta tehnyt työtään samalla tavalla, niin joskus on oikeasti hyvä katsoa asiaa ulkopuolisen näkökulmasta. Se että aina on tehty näin, ei aina ole se paras ratkaisu.

Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että työnantajan pitäisi ottaa ihmiset työyhteisöstä mukaan ratkaisuja etsimään. Palvelumuotoilu on yksi hyvä tapa, muuttaa näkökulmaa. Muistaa ettei tee sitä työtä itseään ja työnantajaansa varten vaan sitä asiakasta varten.

Jos pidät työstäsi niin lähtisin rakentavalla asenteella liikkeelle oman työn ja työyhteisön työn kehittämisen kanssa. Miten hoidetaan kaikki asiakkaat hyvin, koska säästöjä on tulossa tulevalla hallituskaudella kaikille.

Vierailija
51/51 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joku on jo ollut yhteydessä Aviin tai Valviraan sen takia ettei palvelut toimi ja hoitoon ei pääse. Johto reagoi määräyksiin hoitojonoista. 

Näin sivusta huutelen että aviin valittaminen tai kanteleminen ei auta yhtään mitään. Karvas kokemus omalla alallani.