Julistimme mökkimme alkoholittomaksi vyöhykkeeksi ja kas! 'Me voitais tulla mökkeilemään'-kyselyiden määrä on ROMAHTANUT
Suosittelen muillekin jotka kaipaa mökillänsä omaa rauhaa, eikä juopottelevia kuokkavieraita.
Kommentit (71)
Tein saman mut laitoin loppuun että lsd ja sienet on ok. No nyt on koko tontti täynnä telttoja ja hippejä.
Olen aina ihmetellyt sitä, että miten aikuinen ei uskalla sanoa toiselle, että älä tule meidän mökille? Miten se on niin vaikeaa?
Tästä viisastuneena voin toki valehdella, että minulla on ollut alkoholiongelma ja siksi meille ei saa tuoda alkoholia lainkaan. Jos se kerran kelpaa mainiosti syyksi sen sijaan, etten vain halua että meidän kotonamme tai mökillämme juodaan alkoholia. Koska ilmeisesti toisin kuin joitakin muita, minua ei ollenkaan hävetä, jos joku ajattelee minun niin surulliseen tautiin sairastuneen.
Onhan se vähän erikoista, että alkoholin nauttimiseen ei tarvita syytä, mutta siitä kieltäytymiseen kyllä. Vielä 2020-luvulla.
Julistin mökkini alkoholittomaksi paikaksi heti sen siirryttyä omistukseeni. Kukaan ei ole koskaan tullut käymään! Suosittelen, jos haluaa omaa rauhaa!
Mielenkiintoista keskustelua.
Meillä ei ole omaa mökkiä, mutta tein vastaavan päätöksen reilu 30 vuotta sitten kun muutin omilleni. En sitä silloin mitenkään erityisesti julistanut, se vain oli itselleni selkeä päätös, minun kotini on alkoholiton ja väkivallaton. Nuorempana meillä kävi vieraita ja lasten vieraita useamminkin, mutta nykyään harvemmin, pääosin juhlapyhinä ja sukulaisia. Jokainen elää haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan aika hauskaa huomata, miten monille tuttaville ne "pari" saunakaljaa on tärkeämpää kuin seuramme.
AP
Kyse ei välttämättä ole alkoholista sinänsä vaan siitä, että mielivaltaisesti kielletään jokin asia aikuisilta ihmisiltä. Tällainen voi tuntua kontrolloinnilta. Vertaisin tätä siihen, että kiellettäisiin vierailta vaikka grillaaminen, uiminen tai muu mökkiaktiviteetti. Lisäksi koska kyse on alkoholista, on kiellossa sellainen sävy, että te paheksutte muiden alkoholin käyttöä ja pelkäätte vieraiden ylilyöntejä. Voihan näin toki ollakin, mutta vieraalle voi tulla tällaisesta tietysti vaivaantunut olo.
Kai sitä saa omalla mökillään omat säännöt laatia ja siinä saa vieraat sitten sopeutua jos haluavat. Ei ole pakko tuppautua jos joku asia ei mene kuin itse haluaisi.
Ilman muuta jokainen voi keksiä ihan sellaiset säännöt kuin itse haluaa. Otin kantaa vain ap:n pohdintoihin siitä, että ovatko ne saunakaljat vieraille tärkeämpiä kuin ap:n seura, kun eivät halua tulla kylään kuultuaan säännöistä. Ihan samalla tavalla sitä voi tosiaan kieltää vaikka sen grillaamisen ja sitten marista, että on sitten vissiin grillimakkara vieraille tärkeämpää kuin seuramme, kun nyt eivät haluakaan tulla. Oikeasti kyse ei ole grillimakkarasta eikä saunakaljasta vaan siitä, että ei haluta viettää aikaa järjettömiä sääntöjä vierailleen määräävän päsmärin kanssa.
Eihän vieraita määrillä. Heille vain kerrotaan jo etukäteen, että mökillä ei juoda alkoholia. Ethän sinä mene kenellekään kylään olettaen, että voit siellä polttaa tai että vegaaniperheeseen veisit verisiä pihviä tai kala-allergiseen perheeseen suolalohta, koska muutoin sinua päsmäröidään.
Esimerkkisi eivät sovi vertailuun, koska nämä eivät ole mielivaltaisia sääntöjä. Nykyään ei missään polteta sisällä, joten kukaan vieras ei odota, että voisi näin tehdä. Minua on kyllä kerran kielletty tupakoimasta tuttavani kerrostaloasunnon pihalla tupakointiin varatulla paikalla, ja pidin kieltoa kyllä melkoisen kontrolloivana. Hän ei siis halunnut vieraittensa tupakoivan lainkaan. Tässä oli taustalla kai ajatus siitä, että hänen naapurinsa ajattelisivat hänestä pahaa, jos näkisivät hänellä käyvän tupakoivia vieraita. Pidin tätä ylireagointina mutta en tehnyt asiasta numeroa, sillä en halua olla epäkohtelias ollessani vieraana. Vegaanilla ja kala-allergisella on syy sille, miksi he odottavat vieraiden toimivan tietyllä tavalla. Samalla tavalla ymmärtäisin "alkoholikiellon", jos isäntäperheessä olisi vaikkapa toipuva alkoholisti.
Eli "ymmärrät" alkoholikiellon, jos syy siihen sopii sinulle, mutta et ymmärrä, jos syy ei ole mielestäsi hyväksyttävä taisi sitä ei perustella sinulle.
Päädyn nyt siihen, että olet trolli sunnuntaiaamun rattona. Ei kukaan voi olla noin yksisilmäinen oikeasti.
Ei ole tarpeen olla mustavalkoinen. On perusteltuja sääntöjä ja mielivaltaisia sääntöjä, ja riippuu yksilöstä, kumpana jokin sääntö koetaan. Minulle alkoholin käytön kieltäminen ilman selkeää, perusteltua syytä näyttäytyy mielivaltaisena ihan samoin kuin kiellettäisiin vaikka aiemmin mainittu uiminen tai grillaaminen. Ymmärrän kyllä, että joku muu ei koe näin. Lisäksi se, että pitää erikseen asetettua kieltoa mielivaltaisena ja kontrolloivana, ei tarkoita, etteikö pystyisi olemaan ilman alkoholia. Tästä ei ole kyse vaan siitä, millainen fiilis tulee, kun keskusteltaessa vierailusta kerrotaan, mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Kokisin samoin, vaikka kiellot koskisivat asioita, joihin minulla ei ole mitään suhdetta. Jos minua kiellettäisiin vierailulla vaikkapa käyttämästä housuja, koska isännän/emännän mielestä naisten kuuluu pukeutua hameeseen, pitäisin sääntöä typeränä, vaikka mielelläni pukeudun hameeseen.
Onko sinulla aina ollut ongelmia kunnioittaa erilaisia sääntöjä? Jos joku sanoo, että hänen autossaan ei saa syödä mitään, loukkaannut ihan periaatteesta vaikkei sinulla edes olisi eväitä? Koska sinun kuullen ei ole soveliasta minkäänlaisia ohjeita antaa.
Samoin kuin useisiin aiemmin esitettyihin esimerkkeihin, pyyntöön on perusteltu ja vaivatta ymmärrettävissä oleva syy. Autossa syömisestä seuraa helposti sotkua, jos tulee vaikkapa äkkijarrutus. Minulle on tässä keskustelussa syntynyt kuva, että haluat jotenkin osoittaa minun olevan väärässä ja että ajattelutapani on epälooginen. Minusta tässä taas ei ole millään tavalla kyse siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Hyväksyn aivan täysin sen, että joku asettaa mökilleen alkoholinkäyttö- tai minkä hyvänsä muun kiellon, mutta tällöin hänen on otettava myös vastuu siitä, että kiellolla on seurauksia, eikä ole rakentavaa spekuloida vierailusta kieltäytyneen kaverin mahdollisella alkoholiongelmalla niin kuin ap tekee. Kiellon asettajan ei tarvitse kieltoa perustella, mutta ei myöskään kiellon vuoksi vierailun väliin jättävän tarvitse perustella omaa ratkaisuaan.
Kamala alkoholisti olet. 😄
Eri.
Nerokasta. Muistakaa sitten kuitenkin, ettette vastaa niille puhelimeen jurrissa.
Onneksi meidän mökillä saa olla ihan rauhassa ilman mitään julistuksia. Meillä on kyllä aika vähän kavereita, että sinänsä melko vähissä olis vaihtoehdot tuppautujiksikaan. Mutta ei kukaan ole koskaan itse tarjoutunut tulemaan vieraaksi. Talkooväeksi ovat kyllä ilmoittautuneet, mutta väittäisin sen olevan aitoa auttamisenhalua. Lähimmät sukulaiset (=meidän vanhemmat ja sisarukset) tietävät missä mökki sijaitsee, mutta lopuille ei ole edes kerrottu. Kai sekin vähentää yllätysvieraita...
En tajua, keitä nämä toisten mökille tunkeilijat ovat, itse en ole koskaan kuullut, että ystäväpiirissämme mökille tultaisiin kutsumatta? Enemmänkin ongelma on, että ihmisillä niin paljon loma ja viikonloppusuunnitelmia, ettei ehditä sovitustikaan tavata- mökillä nyt ainakaan (jonne useimmilla pitkä ajomatka)
Vierailija kirjoitti:
En tajua, keitä nämä toisten mökille tunkeilijat ovat, itse en ole koskaan kuullut, että ystäväpiirissämme mökille tultaisiin kutsumatta? Enemmänkin ongelma on, että ihmisillä niin paljon loma ja viikonloppusuunnitelmia, ettei ehditä sovitustikaan tavata- mökillä nyt ainakaan (jonne useimmilla pitkä ajomatka)
Ehkä lokkeilu on harvinaisempaa ystävien kesken, mutta sukulaiset on toinen juttu.
Kaikki tietävät mökin sijainnin, ja kaikki olettavat olevansa tervetulleita vieraita myös kutsumatta ja ilmoittamatta, myös ne sukulaiset joita ei ehkä ole nähnyt lapsuuden jälkeen.
Samoin kuin useisiin aiemmin esitettyihin esimerkkeihin, pyyntöön on perusteltu ja vaivatta ymmärrettävissä oleva syy. Autossa syömisestä seuraa helposti sotkua, jos tulee vaikkapa äkkijarrutus. Minulle on tässä keskustelussa syntynyt kuva, että haluat jotenkin osoittaa minun olevan väärässä ja että ajattelutapani on epälooginen. Minusta tässä taas ei ole millään tavalla kyse siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Hyväksyn aivan täysin sen, että joku asettaa mökilleen alkoholinkäyttö- tai minkä hyvänsä muun kiellon, mutta tällöin hänen on otettava myös vastuu siitä, että kiellolla on seurauksia, eikä ole rakentavaa spekuloida vierailusta kieltäytyneen kaverin mahdollisella alkoholiongelmalla niin kuin ap tekee. Kiellon asettajan ei tarvitse kieltoa perustella, mutta ei myöskään kiellon vuoksi vierailun väliin jättävän tarvitse perustella omaa ratkaisuaan.