Te kenen jo eläkkeellä olevilla vanhemmilla on paljon omaisuutta, mitä olette vanhemmiltanne saaneet?
Kommentit (37)
Vanhempani ovat maksaneet laskujani kun aikuisiällä sairastuin vakavasti ja olin sairauslomalla lähes vuoden. Tästä olen tosi kiitollinen. En odota heiltä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Äiti antoi kaikki kultakorunsa minulle tuossa muutama vuosi sitten. En kysynyt miksi mutta vähän kyllä ihmetytti.
Ehkä samasta syystä kuin minä? Annoin ne tyttärelle, koska korvikset vanhoissa, venyneissä korvanlehdissä, käädyt ryppyisellä kaulalla ja sormukset koppuraisissa sormissa ei näytä hyvälle. En halua enää käyttää koruja, koska ne suorastaan vetää katseen puoleensa.
No jaa, äitini luopui toisen vanhempansa perinnöstä joten se tuli suoraan minulle, niin vältyttiin yhdeltä perintöverotuskierrokselta. Hän on myös paljon rahoittanut lasteni ulkomaanmatkoja, muita huvituksia ja tarjoaa koko perheelle ruuat kerran viikossa. Olemme kiitollisia, mutta toisaalta ei se anteliaisuus hänellä tunnu missään, kun rahaa ja omaisuutta on kertynyt niin paljon, että tuskin saisi niitä itse edes törsättyä. Käyttää silti myös itse paljon rahaa ylellisyyksiin, mm. tekee jatkuvasti jotain tarpeetonta remonttia asunnoissaan ja hampaisiinsa ja muihin kosmeettisiin operaatioihin on varmaan mennyt yhden rantatontin hinta :)
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat maksaneet laskujani kun aikuisiällä sairastuin vakavasti ja olin sairauslomalla lähes vuoden. Tästä olen tosi kiitollinen. En odota heiltä mitään.
Se oli kiltisti tehty.
Ennakkoperintöä ollaan saatu kaikki lapset ja lisäksi lahjoituksia. Vanhemmat ovat myös antaneet tosi paljon käteistä rahaa, siihenhän ei verottaja pääse mitenkään käsiksi eikä Kelakaan, kun siitä ei vaan mene kailottamaan ja kehuskelemaan ympäriinsä.
Isän vanhan teltan ja kiikarit. Yhden viritinvahvistimen. Lisäksi ennakkoperintöä 15 000 €, jotka käytin taloyhtiön remonttilainan maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
On tullut yksi hyvä neuvo, jota olen noudattanut.
Jokainen tulee toimeen omillaan.
Haha, mun vanhemmat on aina hokeneet tätä samaa. Heiltä vaan unohtuu et ovat itse saaneet tuntuvia perintöjä.
Miksi haluatte vielä elossa olevien vanhempienne rahoja? Ne ovat heidän eikä teidän. Toiset saavat ennakkoperintöä ja toiset eivät. Mikä siinä on niin väärin? Vastaus: ei mikään. Heidän omaisuus ja rahat ovat heidän.
Itselläni ei ole varakkaita eläkkeellä olevia vanhempia, mutta tuttavaperheen vanhemmat kustantavat yhteisiä ulkomaanlomia silloin tällöin, syövät ravintolassa kolmen sukupolven kesken isovanhempien kustantamana, tarjoavat mökin aikuisten lastensa ja heidän ystäviensä käyttöön.
Toinen tuttavaperhe sai taloprojektiinsa vanhemmiltaan rahaa merkittävästi ja yhteisiä kolmen sukupolven ulkomaanreissuja on maksettu isovanhempien toimesta.
Ensiasuntoon 25 000 euroa, toiseen 100 000 euroa. Lisäksi auton. Toki muitakin pienempiä lahjoja ja irtaimistoa, koruja ja taidetta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluatte vielä elossa olevien vanhempienne rahoja? Ne ovat heidän eikä teidän. Toiset saavat ennakkoperintöä ja toiset eivät. Mikä siinä on niin väärin? Vastaus: ei mikään. Heidän omaisuus ja rahat ovat heidän.
no meistä lapsista, joita on kaikkiaan 3, ei kukaan sitä omaisuutta alunperin halunnut etukäteen mutta vanhemmat suuttuivat ja tinkasivat sen väkisin meille ja meidän lapsille, ilmoittivat että jättävät itselleen sen verran mitä vanhainkodit maksaa, mutta muuta ei heiltä kuulemma kunta eikä "Kimalaiset" vie.
Sain isältä ennakko perintöö 350 000 euroa ja kesämökin. Se ei mökkii enää jaksa hoitaa on jo 84 vuotias.
Sain kotoa arvot omaan elämääni.
Niillä on menty ja menestystä tullut itsellenikin.
Tekevät säännöllisesti sen lahjoituksen mitä voi tehdä verovapaasti. Jos on ollut tarvetta uusia kodin kalusteita ovat osan siitä (omasta halusta, pyytämättä, suorastaan vaatineet) maksaneet. Jouluna ja syntymäpäivänä antavat useamman satasen käteis.