Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kenen jo eläkkeellä olevilla vanhemmilla on paljon omaisuutta, mitä olette vanhemmiltanne saaneet?

Vierailija
11.06.2023 |

Ovatko antaneet esim ennakkoperintöä?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talotontin, metsää ja maata. Mökin käyttöön, auton ja työkoneita, mitä milloinkin tarvii. Itse hoidan heidän asioitaan kaikin tavoin ja he hoitaneet ja kuskanneet lapsiani paljon. 

Vierailija
42/65 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin ostin heiltä ihan rahalla. En kai minä nyt ala vanhuksilta ilmaiseksi nyhtää omaisuutta. Haloo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole varakkaita eläkkeellä olevia vanhempia, mutta tuttavaperheen vanhemmat kustantavat yhteisiä ulkomaanlomia silloin tällöin, syövät ravintolassa kolmen sukupolven kesken isovanhempien kustantamana, tarjoavat mökin aikuisten lastensa ja heidän ystäviensä käyttöön.

Toinen tuttavaperhe sai taloprojektiinsa vanhemmiltaan rahaa merkittävästi ja yhteisiä kolmen sukupolven ulkomaanreissuja on maksettu isovanhempien toimesta.

Taidat tuntea meidät :).

Vierailija
44/65 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni vanhemilla on rahaa. Miehen lapsuudessa aivopesivät mieheni uskomaan että heillä ei ollut rahaa. Jotta hän ei olisi pyytänyt mitään. Asuivat kuitenkin talossa ja moottorivene oli. Ovat saaneet molemmat perintöä mukavasti. Ollessaan keski-ikäsiä. On ollut myös talo etelässä.

Eivät ole antaneet mitään. Ovat tulleet esm tänne lastenlasten synttäreille, antamatta sankarille mitään. Mulla ovat voineet tuoda kukan sillon, syövät ja juovat kuitenkin niin hyvin etteivät ihan tyhjin käsin kehtaa tulla.

Saitoja kehdosta hautaan. Todella ruma luonteenpiirre ihmisessä.

Höpö höpö. Itse olet ahne ja käsi ojossa. Mene töihin!

Vierailija
45/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä joissain korostuu se sama kuin kaverillani. Kun oli perimässä niin kaikki etukäteisraha oli ihan ok. Näin kuuluukin ja pitää tapahtua. Nyt kun molemmat vanhemmat hältä kuolleet eikä perintöä ole enää luvassa niin "inhottaa nuo perinnön kärkkyjät. Ne on vanhusten omia rahoja heidän käyttöönsä"...

Sitten työasiat. Ennen eläkettään itse työttömänä "valtion syy kun työpaikkoja ei ole eli lisää saatava ylöspitoa ja tukea. Ei ole hänen vika kun on työtön ja kukaan ei tule kotiin antamaan 10000 kk. Palkalla hommia". Nyt kun sitten viimein eläkkeellä niin kaikki työttömät on loisia. Niiltä pitää ottaa kaikki tuet pois ha ruoskia niin alkaa työt maistua. Töitä löytyy varmasti kaikille kunhan viitsii edes vähän yrittää hakea. Mutta kun eivät viitsi. Sylkevät vain kattoon laiskuuttaan... että tälviisiin. Jokainen täällä taivasteleva on siis kaksinaamainen... Kyllä teidät tunnetaan.

Vierailija
46/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhempani olivat vielä elossa, pankin neuvoja kehoitti heitä antamaan ennakkoperintöä. Ei tullut kuulonkaan. Kun tuli kotihoidon aika, sosiaalihoitaja kehoitti antamaan ennakkoperintönä etteivät kotihoidon maksut olisi niin suuret. Ei tullut kuulonkaan. Emme siis saaneet ennakkoperintöä. Kun vanhemmat kuolivat, kaikki rahat olivat menneet ylisuuriin hoivamaksuihin, jotka olisi voinut välttää sillä ennakkoperinnöllä.

Kun olin nuorempi vanhemmat ottivat lainaa nimissäni. Vanhempien lainoja olen maksanut, lainannut heille rahaa, ostanut heille ja heiltä tavaroita. 
Kun perinnönjättöaika tuli, perin asuinkelvottoman talon, jota lainoitin, metsää, jota ei voi myydä ja sain isot perintöverot. Loistavaa ennakkosuunnittelua.

47/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 100ha metsää (tämä metsä on kulkenut suvussa koska metsän omisti ennen vaarini)

Ennen vanhaan metsät olivat halpoja.

Olen katsellut tänä päivänä metsien hintoja alkavat olemaan talon hinnoissa.

Sain myös paljon rahaa ja sijoituksia (isäni harrasti sijoittamista ahkerasti) myös perin asunnon.

Vierailija
48/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vanhempani olivat vielä elossa, pankin neuvoja kehoitti heitä antamaan ennakkoperintöä. Ei tullut kuulonkaan. Kun tuli kotihoidon aika, sosiaalihoitaja kehoitti antamaan ennakkoperintönä etteivät kotihoidon maksut olisi niin suuret. Ei tullut kuulonkaan. Emme siis saaneet ennakkoperintöä. Kun vanhemmat kuolivat, kaikki rahat olivat menneet ylisuuriin hoivamaksuihin, jotka olisi voinut välttää sillä ennakkoperinnöllä.

Kun olin nuorempi vanhemmat ottivat lainaa nimissäni. Vanhempien lainoja olen maksanut, lainannut heille rahaa, ostanut heille ja heiltä tavaroita. 
Kun perinnönjättöaika tuli, perin asuinkelvottoman talon, jota lainoitin, metsää, jota ei voi myydä ja sain isot perintöverot. Loistavaa ennakkosuunnittelua.

Höpönpöpö. Miten se perintö olisi sen isompi ollut ennakkoperintönä, tai miten silloin rahaksi muutettava? Mitään veroja ei myöskään säästy. Eikä omaisuus vaikuta houvamaksuihin mitenkään.

Vierailija
49/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on paljon omaisuutta? No, olen saanut vanhemmilta noin 130 000 Euroa vuosien saatossa. Lisäksi lapset on saaneet 30 tonnia per nenä. Tämän päälle saan jatkuvasti käteistä. Eli käyn siellä ehkä kerran viikossa kahvilla ja joka kerta lähden 100-400 Euroa lompakossa pois. Sama koskee siskoani. Heillä on isot eläkkeet ja pienet menot. antavat irtorahoja pois, koska "on meillä tarpeeksi omaisuutta ja ei tässä iässä tarvi kerätä lisää". Onhan se totta. Heillä on hyvä asunto, hyvä mökki ja isot sijoitussalkut. Ikää jo yli 80. Miksiköhän sitä pitäisi säästää pahan päivän varalle lisää? Jos ei kerran itse koe tarpeelliseksi käyttää, niin kenelleköhän sitä pitäisi sitten antaa, jos ei omille lapsille ja lapsenlapsille. Niin minäkin antaisin, jos kokisin, että varallisuutta on tarpeeksi ja itsellä ei ole tarpeita. Kenelle sitten, jos ei rakkaimmille? Eikä tämä "hemmottelu" ole tehnyt meistä siskon kanssa mitenkään lusmuja. Kumpikin opiskeli rivakasti, on käynyt koko ajan töissä ja hoitanut asiansa hyvin. Pärjäisimme hyvin ilman tätä tukeakin, mutta siten jää enemmän palkasta laitettavaksi sivuun. 

Vierailija
50/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluatte vielä elossa olevien vanhempienne rahoja? Ne ovat heidän eikä teidän. Toiset saavat ennakkoperintöä ja toiset eivät. Mikä siinä on niin väärin? Vastaus: ei mikään. Heidän omaisuus ja rahat ovat heidän.

no meistä lapsista, joita on kaikkiaan 3, ei kukaan sitä omaisuutta alunperin halunnut etukäteen mutta vanhemmat suuttuivat ja tinkasivat sen väkisin meille ja meidän lapsille, ilmoittivat että jättävät itselleen sen verran mitä vanhainkodit maksaa, mutta muuta ei heiltä kuulemma kunta eikä "Kimalaiset" vie.

Tähän asti on ihan tulojen mukaan ollut laskutus hoitopaikasta.

Sitkee uskomus tuo että omaisuus menee.

Tietysti jos jakaa kaikki rahansa lapsilleen ja on hoidossa ei käyttörahaa jää.  Ha ne lapset tokko tuo kuin kerta vuoteen kuihtuneen tulppaanin joskus.

Hoitokodin maksujen jälkeen tuloista jää käyttörahaa vain pari sataa. Siitä ei riitä varoja maistella omaisuuden ylläpitoon liittyviä kuluja. Tämän vuoksi on parempi päästä eroon turhasta omaisuudesta jo etukäteen. Jos vielä sattuu jossain vaiheessa edunvalvontaan, niin sen jälkeen ei pysty enää itse päättämään kenelle omaisuutensa myy tai luovuttaa  tai mihin hintaan sen tekee.

Vierailija
51/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut metsää sukupolvenvaihdoksessa, lisäksi minulle on ostettu asunto ja auto ja annettu rahaa remonttiin. Opiskeluaikana ja työttömänä ollessani vanhempani myös maksoi kaikki sähkö-, vakuutus-, auton huolto- ynnä muut laskut ja osti kodinkoneet. Se auttoi todella paljon, että silloinkin pystyin säästämään ja sijoittamaan esimerkiksi kesätyöpalkat. Nyt työelämässä ollessa maksan itse laskuni ja teen hankinnat, joskus vanhemmat antavat kuitenkin rahaa. Vanhempani maksaisi laskujakin edelleen, mutta en halua aikuisena työssäkäyvänä ihmisenä viedä laskuja hänelle maksettavaksi, vaan korostan että nyt olisi aika käyttää niitä rahoja itseensä hankkimalla elämää helpottavia palveluita ja tavaroita, kun lapset on autettu maailmalle.

Vierailija
52/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä niin pihi etten saa häneltä senttiäkään koskaan. Äitiltä saan 100 e vuodessa synttärilahjaksi ja 200 e joululahjaksi.

Vierailija
53/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omaisuutta mutta ne ovat 2 talon seinissä, käyttövaroja ja sijoituksia vähemmän kuin hyväpalkkaisilla nuorillamme. Miksi he siis pummisivat meiltä mitään?

Käyvät meillä syömässä 1-4x kuukaudessa, saavat lastenhoitoapua, käyttävät etelänkotia maksutta, lastenlapsille sijoitan joka kk. Hädän tullen autamme jos tarvitsee.

Aiomme asua kodeissamme niin pitkälle kuin voimme, kukaa ei odota meidän muuttavan vuokrayksiöön saadakseen ennakkoperintöä.

Vierailija
54/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut mitään, paisti väkivaltaisen narsistiäidin aiheuttamat elinikäiset  traumat, jotka ovat vakavasti haitanneet elämääni. 

Isä kuoli jo ajat sitten, ne rahat hän oli älyttömyyksissään tuhlannut, kun ei rahasta mitään ymmärrä, eikä ole ikinä tehnyt mitään töitä.

Vierailija
55/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolenpitoa, koulutusta, välittämistä aikuiseksi saakka. 

Vierailija
56/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa törkeä aloitus.  Kun hoidatte lepsenne, koulutatte ja rakastatte, he eivät kieli pitkällä ole teitä hautaan kyöräämässä ja perintöä jakamassa. Saattaa käydä niin onnellisesti, että lapsenne ovat tukena omassa arjessanne, helpottamassa arkeanne ja lapsenlapset elämänne suurena ilona. Raha toki helpottaa,  mutta ei ole kaikki.

Aloituksessa kysyttiin vain, mitä joku on saanut varakkailta vanhemmiltaan. Siinä ei sanottu, että vanhempien pitäisi antaa kalliita lahjoja lapsilleen.

Vierailija
57/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat lapset ovat vahvoilla.  

Vierailija
58/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on, kuka ei. Ainoa lapsi huomaa olevansa täysin yksin maailmassa, kun viimeinen elossaoleva vanhempi kuolee.

Vierailija
59/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa törkeä aloitus.  Kun hoidatte lepsenne, koulutatte ja rakastatte, he eivät kieli pitkällä ole teitä hautaan kyöräämässä ja perintöä jakamassa. Saattaa käydä niin onnellisesti, että lapsenne ovat tukena omassa arjessanne, helpottamassa arkeanne ja lapsenlapset elämänne suurena ilona. Raha toki helpottaa,  mutta ei ole kaikki.

Miten perintöverosuunnittelusta puhuminen on kieli pitkällä hautaan kyöräämistä? Sitä rahaahan juuri on järkevää siirtää verotta lapsilleen ja lapsenlapsilleen jo eläessään. Siksi kaikenlaisia isoja laskuja kannattaa maksaa ja antaa muutenkin kaikille maksimimäärät verottomana.

Jos vaikka maksan lapseni keittiörempan, miten se liittyy siihen, että lapseni odottaa minun kuolevan, jotta saa perintönsä?

Samaa mieltä tästä. Minusta on kiva että jälkipolvilla on helpompi elämä, joten haluan antaa kertyneestä omaisuudestani heille mahdollisimman paljon. Toinen vaihtoehto olisi säästellä (tai kuluttaa) kaikki kuolemaan asti, jolloin verottaja vie ison siivun ja omat lapseni eivät saa vastaavaa hyötyä.

Ei kannata antaa penniäkään!! Kääntyyvät sinua vastaan ja tuhlaavat kaiken vielä eläessäsi. Onko kiva katsella kun ahkerasti säästämäsi vanhuuden turva haihtuu savuna ilmaan, idiottimaisiin talokauppoihin, ostoksiin ja huijauksiin, jäljelle ei jää mitään, Sen päälle kääntyyvät sinua vastaan, jättäävät heitteille, eivät välitä eivät käy kylässä. Sinne meni niin että vihelsi!! VAROKAA näitä törsääjiä, kuluttaavat vahusten varat omiin velkoihin!!

Vierailija
60/65 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on, kuka ei. Ainoa lapsi huomaa olevansa täysin yksin maailmassa, kun viimeinen elossaoleva vanhempi kuolee.

Rahaa ja tavaraa on mitä lahjoittaa omille lapsilleen.  Tai voi elellä koroilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme