Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla 40-vuotiailla lihakset kipeät koko ajan?

Ikäneito
10.06.2023 |

Tätäkö se ikääntyminen on? Kroppa jäykkä ja lihakset kipeänä aina? Mikä lie olo, jos elää 60- tai 70-vuotiaaksi?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti aloittaja on liikunnallinen. Harrastatko pääasiassa kardiota vai lihasvoimaa? Jälkimmäisestä voisi olla hyötyä.

Saatko myös riittävästi ravintoa ja lepoa?

En tiedä, olenko varsinaisesti liikunnallinen. Minkälainen ihminen lasketaan liikunnalliseksi? Olen enimmäkseen atjen hyötyliikkuja. En autoile, en käytä julkisia. Hoidan kaikki asiat "kaurapuuromoottorin" voimin. Marjastan, kävelen, tykkään talkoista, fyysisestä tekemisestä. Käyn myös suunnistamassa, joogassa, pyöräilen, pallopelejä pelaan.

Tuo on totta, että varmasti lihaskuntoa pitäisi tehdä enemmän. Se on nykyisin vain vähän pakkopullaa, kun lihakset on kipeät vaikka ei isompaa treeniä edes tee. Levossakin kiristää joka suunnasta.

Ap

Niin, ravintoa ja lepoa. Kyllä ja kyllä. Haluaisin tehdä vapaa-ajalla enemmänkin, mutta olen fyysisesti niin väsynyt, että en jaksa. Nukun aika paljon.

Ap

Vierailija
42/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. 42

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat ovat aika usein kipeät. Vaikka töissä tuleekin liikuttua paljon, niin eron huomaa aina kiireisen päivän jälkeisenä päivänä. Jalkoja särkee, nilkat on herkät, polvet paukkuu ja jalkapohjia särkee, Yläkroppa kestää paljon paremmin kuin jalat.

Vierailija
44/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Juuri tulin 16 kilsan juoksulenkiltä. 53 kilsaa kasassa tällä viikolla. Pari kertaa viikossa kotona lihaskuntojumppaa. Liikunnallinen 50v miehenikään ei tietääkseni kärsi jokapäiväisistä lihaskivuista.

Itse harrastan ultramatkoja, mutta niin vaan ne kivut lihaksiin ja niveliin hiipi 46-vuotiaana ja lähti vaihdevuosihoidolla pois kokonaan.

Herttinen, voisiko se olla sitä? Täytyy kysyä estrogeenitasojen mittaus!

Kiitos sinulle ja muillekin, kun jaksatte pohtia tätä kanssani. Huomaan vastauksista, että ei se taidakaan ihan normaalia olla täss määrin vaivainen vielä vähän päälle nelikymppisenä.

Ap

Vierailija
45/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, liittyykö tämä ikään vai mihin, mutta aivan kamalan jäykät ja kipeät lihakset, päivästä toiseen, vuodesta toiseen.

Pyöräilen, kävelen, erilaisia liikuntalajeja harrastan, mutta kaikki on raskasta ja tuskallista kun lihakset ei jaksa ja hapottaa heti. Tämän myötä toki kuntokin laskenut.

Olen kokeillut fysioterapiaa, hierontaa, osteopaattia, jäsenkorjaajaa. Kasvisruokavalioa, erilaisia vitamiinikuureja, ferritiini ja muita verikokeita on otettu.

Ehdotuksia, mitä seuravaksi?

Ap

Luultavasti sinulla on kerääntynyt oksalaattikiteitä kudokset täyteen. Muuta ruokavaliota, kaikki oksalaattipommit pois. Se vie aikansa että kertymät sulavat, jopa vuosia.

Vierailija
46/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu olla terveellä ja edes jotenkin arjessa liikkuvalla ihmisellä. Minulla on ja olen 47 v, mutta itselläni se johtuu parista reumasairaudesta ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ei ole normaalia terveellä, että paikat kipeytyy jatkuvasti.

Olen niin kauan sietänyt tätä, että en tiedä enää, mikä on normaalia. Se ajoi minut teiltä kysymään. Olen huono käyttämään lääkkeitä, mutta joitakin kertoja olen pyytänyt Sirdaludeja, kun en kestä tätä jäykkyyttä ja kipua nimenomaan lihaksissa. Tuntuu, että sekään ei silti auta, väsyttää vain.

Ap

Vierailija
47/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lihaskivut ja jumittuvat paikat hellittivät kun aloin noudattaa kihtiruokavaliota. Googlettamalla saat tietää.

Vierailija
48/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Juuri tulin 16 kilsan juoksulenkiltä. 53 kilsaa kasassa tällä viikolla. Pari kertaa viikossa kotona lihaskuntojumppaa. Liikunnallinen 50v miehenikään ei tietääkseni kärsi jokapäiväisistä lihaskivuista.

Itse harrastan ultramatkoja, mutta niin vaan ne kivut lihaksiin ja niveliin hiipi 46-vuotiaana ja lähti vaihdevuosihoidolla pois kokonaan.

Herttinen, voisiko se olla sitä? Täytyy kysyä estrogeenitasojen mittaus!

Kiitos sinulle ja muillekin, kun jaksatte pohtia tätä kanssani. Huomaan vastauksista, että ei se taidakaan ihan normaalia olla täss määrin vaivainen vielä vähän päälle nelikymppisenä.

Ap

Jos olet yli 40, ei siihen mitään estrogeenitasojen mittausta tarvita vaan otat lääkityksen kokeiluun, jos auttaisi. Lääkäri kyllä määrää.

Vierailija
49/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea.

Vierailija
50/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aivan ihanaa pystyä harrastamaan liikuntaa kunnolla! Rakastan itseni "rääkkäämistä", kunnon hikoilu puhdistaa mielen niin hyvin ja ihokin tuntuu ihan erilaiselta, kun saa kunnon treenin.

Mun ongelmani nykyisin on se, että ihan tavallinen elämäkin aiheuttaa jatkuvan lihasjumin, hapotuksen ja kivun. Rankempi treeni vetää useammaksi päoväksi olon, kuin olisi ollut krapulassa/tappelussa/valvonut tms.

En omista autoa tätä nykyä, liikun kaikkialle kävellen tai pyöräillen.

Ap

Kannattaa oikeasti otattaa kilpirauhaslabrat. Vajaatoiminta on hyvin yleinen sairaus keski-ikäisillä naisilla ja oireet kuulostaa tyypillisiltä alkavan vajarin oireilta.

Minulla on vajis ja lääkitys, labrat on ok. Olen miettinyt aitäkin, että voiko olla että ei synteettinen lääke toimi enää, pitäisi olla eläinperäinen, mutta sitä lie huonosti määräävät?

Ap

Labrat ovat suuntaa antavia. Viitealue on väestötasolla tosi laaja, mutta yksilötasolla kapea eli arvojen viitealueella pysyminen ei aina tarkoita sitä, että lääkitystaso on yksilölle riittävä.

Vierailija
51/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aivan ihanaa pystyä harrastamaan liikuntaa kunnolla! Rakastan itseni "rääkkäämistä", kunnon hikoilu puhdistaa mielen niin hyvin ja ihokin tuntuu ihan erilaiselta, kun saa kunnon treenin.

Mun ongelmani nykyisin on se, että ihan tavallinen elämäkin aiheuttaa jatkuvan lihasjumin, hapotuksen ja kivun. Rankempi treeni vetää useammaksi päoväksi olon, kuin olisi ollut krapulassa/tappelussa/valvonut tms.

En omista autoa tätä nykyä, liikun kaikkialle kävellen tai pyöräillen.

Ap

Kannattaa oikeasti otattaa kilpirauhaslabrat. Vajaatoiminta on hyvin yleinen sairaus keski-ikäisillä naisilla ja oireet kuulostaa tyypillisiltä alkavan vajarin oireilta.

Minulla on vajis ja lääkitys, labrat on ok. Olen miettinyt aitäkin, että voiko olla että ei synteettinen lääke toimi enää, pitäisi olla eläinperäinen, mutta sitä lie huonosti määräävät?

Ap

paljon sulla on ferritiini? Se pitäisi vajaatoiminnassa olla reilusti yli viitearvon alarajan. 

Matalimmillaan oli 10. Sain yli sadan jossain kohtaa, viimeksi oli ehkä joku 75. Deet meinaa olla matalalla helposti, syön syys-toukokuun 100mikrogr/pvä

Ap

Vierailija
52/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea.

Ei ole, on suljettu pois.

Ap

Vierailija
53/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista! Monta asiaa jo sain tästä mukaani! Luen viestinne vielä ja otan listalle. Olisihan se mukava jos tämän saisi pois jollain keinolla. Tai edes vähemmäksi. Kyllästyttää.

Ap

Vierailija
54/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nuo vaivat, joita moni nainen luulee väistämättömiksi ikääntymisen seurauksiksi, voivat lähteä kokonaan vaihdevuosien hormonikorvaushoidoilla. Samoin mm. monen keski-ikäisen kärsimä 'masennus', mitä hoidetaan ihan väärillä lääkkeillä.

Vierailija
55/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lihakset kipeytyy, jos en liiku. Ap:lla toisin päin.

En ole erityisen urheilullinen, BMI 25, enkä harrasta rankkaa aerobista liikuntaa. Punttitreeniä teen pari kertaa viikossa ja lihashuolto kuuluu asiaan, mutta en erityisemmin venyttelemällä venyttele.  N54

Itse asiassa, lihakset on kipeät ja jäykät aina, teinpä mitä tahansa. Kipeyden ja jäykkyyden aste vaan vaihtelee.

Vaikka liikunta pahentaa kipuja ja jäykkyyttä, se on niin tärkeää mielelle, että ei voi ihan makoilemaankaan jäädä.

Ap

Ap

Vierailija
56/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, nuo vaivat, joita moni nainen luulee väistämättömiksi ikääntymisen seurauksiksi, voivat lähteä kokonaan vaihdevuosien hormonikorvaushoidoilla. Samoin mm. monen keski-ikäisen kärsimä 'masennus', mitä hoidetaan ihan väärillä lääkkeillä.

Mutta eikös se hormonikorvaus yleensä ole Mirena? Tai siis hormonikierukka ylipäätään? Minulla se jo on.

Ap

Vierailija
57/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiji tai kevyt potkunyrkkeily dynaamisine potkuineen pihakoivun oksiin ja samalla hyvin kevyesti venyttävine lyönteineen tekee hyvää.

Kolmesti viikossa raskaat treenit ja muuten kevyemmällä tahdilla.

Kerran kuukaudessa voi vetää itsensä ihan loppuun ja kolme päivää vähintään palautumista.

Ehkä treenaatte liika kovia sessioita?

Mulla on tapana tehdä pitkin päivää erilaisia juttuja mutta siten että syke ei nouse yhtään.

Lähes viiden minuutin välein jotain.

Vierailija
58/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihtiruokavalio, oksalaatit, tutkin! Kiitos näistä myös!

Ap

Vierailija
59/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea pientä vaivaa ja munakaan ei seiso yhtä kovana kuin aiemmin :(

T: M42

Vierailija
60/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen työ ja vapaa-aikakin repimistä. Iltaisin kun istuu sohvalle niin saa taitella itsensä ylös. Sen verran jumittaa. Polvessa kierukka rikki ja selässä si-nivel vaivaa. Joskus vielä jään siihen sohvalle tai autoon kun en enää pääse ylös. Aamulla ihan ok mutta illalla olo on kuin +100 vuotiaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi