Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla 40-vuotiailla lihakset kipeät koko ajan?

Ikäneito
10.06.2023 |

Tätäkö se ikääntyminen on? Kroppa jäykkä ja lihakset kipeänä aina? Mikä lie olo, jos elää 60- tai 70-vuotiaaksi?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti aloittaja on liikunnallinen. Harrastatko pääasiassa kardiota vai lihasvoimaa? Jälkimmäisestä voisi olla hyötyä.

Saatko myös riittävästi ravintoa ja lepoa?

Vierailija
22/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tässä kieltämättä on kaikenlaista kolotusta ilmaantunut vaikka ei vielä ole kuin esivaihtari-iässä eli 45-vuotias.

Liikunnastakaan ei enää palaudu kuten ennen eikä mikään määrä venyttelyä tunnu riittävän vaan sitä on aamulla lähinnä kuin pystyyn nostettu sahapukki. Ja polvet särkee ja vihloo, samoin peukalot. Lisäksi silmät tuntuu kuivuvan päähän näin muutamia mainitakseni. Pahinta on, että mikään tällainen vaiva ei enää mene pois ajan kanssa/lepäämällä vaan sen kanssa pitää vain yrittää oppia elämään :(

Mulla nuo vaivat lähti estrogeenikorvaushoidolla, suosittelen lämpimästi listaamiisi esivaihdevuosioireisiin.

Huikkaan tähän, vaikka vastasit toiselle, voisikohan estrogeenin hupeneminen oikeasti tehdä tällaisen olon? Jos, niin estrogeenit olisivat alkaneet hupenemaan jo n. 36-vuotiaana. Hormonikierukka minulla kyllä on.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo tuli koronan jälkeen, eli on kai long covid päällä.

Vierailija
24/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu olla terveellä ja edes jotenkin arjessa liikkuvalla ihmisellä. Minulla on ja olen 47 v, mutta itselläni se johtuu parista reumasairaudesta ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ei ole normaalia terveellä, että paikat kipeytyy jatkuvasti.

Yllättävän yleisiä nämä vaivat ovat esivaihdevuosi-ikäisillä estrogeenin vähenemisen seurauksena, ihan normaalia siis terveelle esivaihdevuosi-ikäiselle.

Vierailija
25/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Juuri tulin 16 kilsan juoksulenkiltä. 53 kilsaa kasassa tällä viikolla. Pari kertaa viikossa kotona lihaskuntojumppaa. Liikunnallinen 50v miehenikään ei tietääkseni kärsi jokapäiväisistä lihaskivuista.

Olisi aivan ihanaa pystyä harrastamaan liikuntaa kunnolla! Rakastan itseni "rääkkäämistä", kunnon hikoilu puhdistaa mielen niin hyvin ja ihokin tuntuu ihan erilaiselta, kun saa kunnon treenin.

Mun ongelmani nykyisin on se, että ihan tavallinen elämäkin aiheuttaa jatkuvan lihasjumin, hapotuksen ja kivun. Rankempi treeni vetää useammaksi päoväksi olon, kuin olisi ollut krapulassa/tappelussa/valvonut tms.

En omista autoa tätä nykyä, liikun kaikkialle kävellen tai pyöräillen.

Ap

Kannattaa oikeasti otattaa kilpirauhaslabrat. Vajaatoiminta on hyvin yleinen sairaus keski-ikäisillä naisilla ja oireet kuulostaa tyypillisiltä alkavan vajarin oireilta.

Vierailija
26/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Venyttelen päivittäin.

Venyttelen useita kertoja päivässä. Käytän faskiarullaa myös.

Ap

Vierailija
27/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tässä kieltämättä on kaikenlaista kolotusta ilmaantunut vaikka ei vielä ole kuin esivaihtari-iässä eli 45-vuotias.

Liikunnastakaan ei enää palaudu kuten ennen eikä mikään määrä venyttelyä tunnu riittävän vaan sitä on aamulla lähinnä kuin pystyyn nostettu sahapukki. Ja polvet särkee ja vihloo, samoin peukalot. Lisäksi silmät tuntuu kuivuvan päähän näin muutamia mainitakseni. Pahinta on, että mikään tällainen vaiva ei enää mene pois ajan kanssa/lepäämällä vaan sen kanssa pitää vain yrittää oppia elämään :(

Mulla nuo vaivat lähti estrogeenikorvaushoidolla, suosittelen lämpimästi listaamiisi esivaihdevuosioireisiin.

Huikkaan tähän, vaikka vastasit toiselle, voisikohan estrogeenin hupeneminen oikeasti tehdä tällaisen olon? Jos, niin estrogeenit olisivat alkaneet hupenemaan jo n. 36-vuotiaana. Hormonikierukka minulla kyllä on.

Ap

Voi tehdä, olet sen verran nuori, että tuskin saat korvaushoitoa ilman hormonitasojen mittausta.

Vierailija
28/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Juuri tulin 16 kilsan juoksulenkiltä. 53 kilsaa kasassa tällä viikolla. Pari kertaa viikossa kotona lihaskuntojumppaa. Liikunnallinen 50v miehenikään ei tietääkseni kärsi jokapäiväisistä lihaskivuista.

Olisi aivan ihanaa pystyä harrastamaan liikuntaa kunnolla! Rakastan itseni "rääkkäämistä", kunnon hikoilu puhdistaa mielen niin hyvin ja ihokin tuntuu ihan erilaiselta, kun saa kunnon treenin.

Mun ongelmani nykyisin on se, että ihan tavallinen elämäkin aiheuttaa jatkuvan lihasjumin, hapotuksen ja kivun. Rankempi treeni vetää useammaksi päoväksi olon, kuin olisi ollut krapulassa/tappelussa/valvonut tms.

Ap

Kannattaa oikeasti otattaa kilpirauhaslabrat. Vajaatoiminta on hyvin yleinen sairaus keski-ikäisillä naisilla ja oireet kuulostaa tyypillisiltä alkavan vajarin oireilta.

Minulla on vajis ja lääkitys, labrat on ok. Olen miettinyt aitäkin, että voiko olla että ei synteettinen lääke toimi enää, pitäisi olla eläinperäinen, mutta sitä lie huonosti määräävät?

Ap

Vierailija
29/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse harrastan ultramatkoja, mutta niin vaan ne kivut lihaksiin ja niveliin hiipi 46-vuotiaana ja lähti vaihdevuosihoidolla pois kokonaan.[/quote]

Kovin on yksilöllistä... itse olen 56, eikä vielä mitään vaihdevuosioireita tai lihaskipuja.

Onneksi sait apua.

Vierailija
30/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuo tuli koronan jälkeen, eli on kai long covid päällä.

Ei, on ollut jo paljon ennen koronaa.

Ap

Vierailija
31/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini kannattaa myös tarkistaa, jos liikkumiset ja jumpat mallillaan. Lihakset on kipeät, jos niitä ei käytä. Mulla oli kauheat palautumisongelmat kun ferritiini alhaalla, eikä mikään hieronta tms. auttaneet vaan rauta. Syötynä, ei penkattuna.

Vierailija
32/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lihakset kipeytyy, jos en liiku. Ap:lla toisin päin.

En ole erityisen urheilullinen, BMI 25, enkä harrasta rankkaa aerobista liikuntaa. Punttitreeniä teen pari kertaa viikossa ja lihashuolto kuuluu asiaan, mutta en erityisemmin venyttelemällä venyttele.  N54

Vierailija
33/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on raudanpuute anemia ja yliliikkuvat nivelet koko kropassa. Ei ollut mitään haittaa niistä nuorena, nyt nelikymppisenä on.

Vierailija
34/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulla on vajis ja lääkitys, labrat on ok. Olen miettinyt aitäkin, että voiko olla että ei synteettinen lääke toimi enää, pitäisi olla eläinperäinen, mutta sitä lie huonosti määräävät?

Ap

paljon sulla on ferritiini? Se pitäisi vajaatoiminnassa olla reilusti yli viitearvon alarajan. 

Vierailija
35/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harrastan ultramatkoja, mutta niin vaan ne kivut lihaksiin ja niveliin hiipi 46-vuotiaana ja lähti vaihdevuosihoidolla pois kokonaan.

Kovin on yksilöllistä... itse olen 56, eikä vielä mitään vaihdevuosioireita tai lihaskipuja.

Onneksi sait apua.

On toki yksilöllistä, mutta lihas- ja nivelkivut ovat yksi yleisimmistä vaihdevuosioireista. Mukavaa, että olet itse säästynyt. Itselläni on myös sukurasitus osteoporoosiin, jonka ehkäisemiseksi estrogeenilääkitys on myös tarpeellinen.

Vierailija
36/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset nyt on vaan fysiologialtaan erilaisia. Ystäväni isä oli kova liikkumaan ja syömään oikein, eli hyvin terveellistä ja tervettä elämää, ja silti sai sydärin 60-vuotiaana. Rapajuoppo setäni kuoli viinaan maksan takia, eikä ollut sydänkohtauksista tai muusta mitään tietoakaan.

Vierailija
37/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti aloittaja on liikunnallinen. Harrastatko pääasiassa kardiota vai lihasvoimaa? Jälkimmäisestä voisi olla hyötyä.

Saatko myös riittävästi ravintoa ja lepoa?

En tiedä, olenko varsinaisesti liikunnallinen. Minkälainen ihminen lasketaan liikunnalliseksi? Olen enimmäkseen atjen hyötyliikkuja. En autoile, en käytä julkisia. Hoidan kaikki asiat "kaurapuuromoottorin" voimin. Marjastan, kävelen, tykkään talkoista, fyysisestä tekemisestä. Käyn myös suunnistamassa, joogassa, pyöräilen, pallopelejä pelaan.

Tuo on totta, että varmasti lihaskuntoa pitäisi tehdä enemmän. Se on nykyisin vain vähän pakkopullaa, kun lihakset on kipeät vaikka ei isompaa treeniä edes tee. Levossakin kiristää joka suunnasta.

Ap

Vierailija
38/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä ole. Paitsi jos on jotain fyysistä treeniä vetänyt liian rankasti. Tosin silloin oli nuorempanakin lihakset kipeänä.

Vierailija
39/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollaista vaihdevuosien alussa, ehkä puolen vuoden tai vuoden ajan. Oli kaikenlaisia kolotuksia. Mutta se on ohimenevää, kyllä kroppa tottuu uusiin matalampiin hormonitasoihin. Nyt vaihdevuosista neljä vuotta ja urheilen jopa enemmän kuin nuorena ja tuntuu että olen elämäni kunnossa, myös palautuminen nopeaa. Joogasin paljon silloin kun oli eniten kolotuksia ja siitä oli paljon hyötyä. Tavallisesta venyttelystä ei ollut kuin lähinnä haittaa.

Vierailija
40/92 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Siksi aamulla heti ensimmäiseksi venyttelen ja illalla venyttelen ennen nukkumaanmenoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän