Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihreät: nelipäiväinen työviikko

Vierailija
10.06.2023 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009643994.html

Minulle sopii kyllä nelipäiväinen työviikko, kiitos! Mutta voisiko joku selittää miten sitten ne työt saadaan tehtyä, kun jo nyt monilla työpaikoilla tilanne on se että ne vähät töihin suostuvat ihmiset tekevät vähintään 40t viikossa töitä ja mistään ei saada työntekijöitä lisää? Meidän alalla on jo vuokratyöfirmoja joissa osa työntekijöistä tekee 2 kpl kuusituntista työvuoroa päivässä.

Lyhennetäänkö palveluyritysten aukioloaikoja? Kaikki palvelut auki 10-16 arkisin, tai neljänä päivänä viikossa? Korvataanko automatiikalla kaikki mikä on mahdollista korvata, ja kun automatiikka prakaa lappu luukulle korjausta odotellessa?

Kaikki eivät tosiaankaan tee julkissektorin konttorityötä jossa ei ole mitään suoraa asiakaspainetta.

Kommentit (62)

1/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pitäisi ehkä miettiä, miten työt saatiin tehtyä silloin, kun siirryttiin kuusipäiväisestä työviikosta viisipäiväiseen. Olen kyllä ollut kansakoulussa silloin, kun lauantaitkin olivat vielä koulupäiviä, mutta en muista sellaista, että esimerkiksi kauppojen aukioloaikoja olisi viisipäiväiseen työviikkoon siirtymisen myötä lyhennetty. Voi olla, että lyhennettiin, mutta en ole lainkaan varma.

Vierailija
2/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tässä pitäisi ehkä miettiä, miten työt saatiin tehtyä silloin, kun siirryttiin kuusipäiväisestä työviikosta viisipäiväiseen. Olen kyllä ollut kansakoulussa silloin, kun lauantaitkin olivat vielä koulupäiviä, mutta en muista sellaista, että esimerkiksi kauppojen aukioloaikoja olisi viisipäiväiseen työviikkoon siirtymisen myötä lyhennetty. Voi olla, että lyhennettiin, mutta en ole lainkaan varma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupsista niin siis silloin ei ollut työvoimapulaa ja ihmisiä kiinnosti tehdä töitä

Vierailija
4/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin sopii neljä työpäivää viikossa.

Luulen että työnantaja haluaa myös maksaa palkkaa siltä ajalta kuin työtä tehdään, eli 4 päivältä.

Sama asia kuin somen kanssa. Eihän työnantaja palkannut työntekijää somettamaan omiaan vaan tekemään töitä.

Ehkäpä monella on unohtunut mitä tarkoittaa käydä töissä. Työnantaja maksaa ajasta, sitä kutsutaan työajaksi.

4 työpäivää huonontaa vaan suomalaisten elintasoa. Kurjistaa elämää. Tämähän olisi jatkoa edellisen hallituksen kaudelle, kaikki kallistuu, rahat ei riitä.

Puute, kurjuus, jonot, kommunismi.

Pitäiskö se vihreä lippu vaihtaa punaiseen!

5/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupsista niin siis silloin ei ollut työvoimapulaa ja ihmisiä kiinnosti tehdä töitä

Totta, mutta onhan meillä nytkin valtava määrä työhaluisia työttömiä, joille ei kuitenkaan ole töitä. Samaa yhtä paikkaa hakee kymmeniä tai jopa satoja ihmisiä. Ja puhun nyt muista aloista kuin sote-alasta. 

Vierailija
6/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto olisi kuusituntinen työpäivä.

Vierailija
7/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalismi ei toimi.

Vierailija
8/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapitalismi ei toimi.

Jos annettaisiin edes kerran sille mahdollisuus ja lopetettaisiin asioiden sääntely niin sitten vasta tiedettäisiin toimiiko vai ei.

Vierailija
9/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelevatko vihreät, että vähentämällä 20 % työajasta katetaan edelleen suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kustannukset mm. sosiaaliturva ja -edut, terveydenhuolto, koulutus? Entä vaatimanne kansalaistulo tms?

10/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vaihtoehto olisi kuusituntinen työpäivä.

Kuusituntisessa työpäivässä on sellainen haaste, että et välttämättä voi nk tiputtaa hanskoja kädestäsi sillä hetkellä, kun tuo 6 tuntia tulee täyteen. On huomattavasti helpompaa olla vaikkapa maanantai kokonaan vapaalla, jolloin sen paremmin asiakkaat kuin työkaveritkaan ei tavoita sua, kuin - jos työaikasi olisi vaikkapa klo 8-14 - lopettaa puhelu tai häätää palvelemasi asiakas pois heti, kun kello lyö kaksi. Olen tehnyt elämäni aikana sekä kuusituntista työpäivää että nelipäiväistä työviikkoa ja siinä, että todellakin pääset lähtemään just silloin, kun työaikasi loppuu, on enemmän haasteita kuin että et ole koko päivänä lainkaan töissä. Ihan jo sellainen asia pitisi osata arvata, että voitko vastata puhelimeen vielä 10 minuuttia ennen työaikasi loppua ja olla varma siitä, että puhelu ei kestä pidempään kuin sen 10 minuuttia. 

Vierailija
11/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tee ainakaan enää ikinä päivääkään töitä näillä palkoilla ja kun verorahatkin menee Afrikkaan.

Vierailija
12/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus on loistava ja sitä tulisi kokeilla eri työtehtävissä

Vierailija
13/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tee ainakaan enää ikinä päivääkään töitä näillä palkoilla ja kun verorahatkin menee Afrikkaan.

et ole kaite ikinä tehnytkään ja persuja äänestät?

Vierailija
14/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelevatko vihreät, että vähentämällä 20 % työajasta katetaan edelleen suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kustannukset mm. sosiaaliturva ja -edut, terveydenhuolto, koulutus? Entä vaatimanne kansalaistulo tms?

kuvitteletko todella että työtuntien määrä on yhtä kuin työteho? Ei, työtehoa voi nostaa eri keinoin jolloin työiaikaa voi vähentää

Vierailija
15/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suoraan mentäisiin 0,5 työpäivää viikossa, mamunskit tekevät sitten 4,5 työpäivää viikossa niin saadaan Suomi nousuun.

Vierailija
16/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos ruvettais vaan meditoimaan. Työt on hulluja varten.

Vierailija
17/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 työpäivästä 4 päivän palkka. Tietenkään ei makseta enempää.

Vierailija
18/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 työpäivästä 4 päivän palkka. Tietenkään ei makseta enempää.

Tottakai. 20% palkasta pois.

Vierailija
19/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että työnantaja haluaa myös maksaa palkkaa siltä ajalta kuin työtä tehdään, eli 4 päivältä.

Sama asia kuin somen kanssa. Eihän työnantaja palkannut työntekijää somettamaan omiaan vaan tekemään töitä.

Ehkäpä monella on unohtunut mitä tarkoittaa käydä töissä. Työnantaja maksaa ajasta, sitä kutsutaan työajaksi.

4 työpäivää huonontaa vaan suomalaisten elintasoa. Kurjistaa elämää. Tämähän olisi jatkoa edellisen hallituksen kaudelle, kaikki kallistuu, rahat ei riitä.

Toisaalta progressiivisen verotuksen ansiosta minulle jäisi tekemästäni työtunnista enemmän käteen.

Vierailija
20/62 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta progressiivisen verotuksen ansiosta minulle jäisi tekemästäni työtunnista enemmän käteen.

No ei valtio tyydy siihen, että verotulot laskisivat. Verotusta rukattaisiin siinä tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan