Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajien palkasta kateelliset eivät hakeudu alalle?

Miksi ei?
10.06.2023 |

Kiinnostaisi kuulla mikä on ajatus useiden kateellisten ketjujen takana? Joissa usein napataan joku kolmivuoroa alan mittapuulla hyvällä palkalla tekevän tulo ja kerrotaan kuinka laiska ja paljon ansaitseva moinen ihminen varmasti on. Valitetaan kun itse saa vähemmän. Usein vielä jossakin altisteettomassa päivätyössä, jopa ilman tutkintoa.

Hoitoalalla on valtava työvoimapula ja väkeä lähtee, sieltä kyllä löytyy töitä tekevälle kun opinnoista ja harjoitteluista suoriutuu (siihen on varmasti joitakin syitä). Miksi ette vaihtaisi alaa itse sen noin 2500e peruspalkan perässä. Ylimääräisiä ja pitkiä vuoroja, öitä ja viikonloppuja saa tehdä jos enemmän mielii ja jaksaa. Näin saataisiin pian suljetut leikkurit auki, ikäihmisten hoiva toimimaan jne.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi kauaa odottaa niin saatte niitä filipiiniläisiä hoitajia. Selitä siinä sitten kivuissas kielitaidottomalle mikä hätä sulla on. Sillä hyvä, nauttikaa.

Ei haittaa. Jos minua siinä hetkessä katsoo ihminen hyväksyen ja empaattisesti, en välitä kielimuurista. Nyt joudun pyytämään anteeksi sitä, että minuun sattuu ja joudun vaivaamaan hoitajaa.

Hyvä jos empaattisella katseella paranet :) good luck!

Vierailija
82/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä harkinnut moneen otteeseen opiskelemista sairaanhoitajaksi, mutta voin rehellisesti sanoa että ala ei houkuta negatiivisen ilmapiirin ja valittamisen takia. Palkka olisi houkuttava, samoin työllistymismahdollisuudet. Tykkään myös tehdä iltaa ja yötä. Mutta se kuva minkä hoitajat ovat luoneet itsestään ja työilmapiiristä on todella luotaantyöntävä, ja uskon että juuri sen takia moni jättää hakeutumatta alalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä harkinnut moneen otteeseen opiskelemista sairaanhoitajaksi, mutta voin rehellisesti sanoa että ala ei houkuta negatiivisen ilmapiirin ja valittamisen takia. Palkka olisi houkuttava, samoin työllistymismahdollisuudet. Tykkään myös tehdä iltaa ja yötä. Mutta se kuva minkä hoitajat ovat luoneet itsestään ja työilmapiiristä on todella luotaantyöntävä, ja uskon että juuri sen takia moni jättää hakeutumatta alalle.

Ja moni lähtee alalta.

Minun tuntemistani uusista hoitajista n. puolet on lähtenyt alalta.

YKSIKÄÄN ei ole lähtenyt huonon palkan takia. Päin vastoin kaikki ovat yllättyneet miten hyvä palkka oli, kun he olivat kuulleet siitä että kyseessä olisi matalapalkka-ala.

Syyt lähtöön olivat huono työilmapiiri, uusien hoitajien simputtaminen ja se ettei työtä voinut tehdä kunnolla koska hoitajamitoitukset olivat liian pieniä ja ohjeet sellaisia ettei potilaita voinut hoitaa kunnolla.

Vierailija
84/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä välttämättä ole kyse kateudesta jos kyseenalaistetaan hoitajien palkkavaatimuksia. Minulla on paljon pienempi palkka kuin hoitajilla, mutta en ole kateellinen. Hoitajat ovat palkkansa ansainneet. Se vain aiheuttaa myötähäpeää kun mikään ei heille tunnu riittävän. Myös keskipalkan yläpuolella olevien hoitajien säälinkeruu tekeytymällä pienipalkkaiseksi ärsyttää meitä oikeasti pienipalkkaisia.

Mutta kateudesta ei ole kyse, enkä itse valitsisi hoitotyötä tai montaa muutakaan hyväpalkkaista työtä koska ne eivät minua kiinnosta aloina, eikä raha ole suurin motiivini suuntautua jollekin alalle.

Samaa mieltä. Hoitajien palkkakeskustelussa kateudella ei ole juuri roolia, vaan yleistä ärsytystä aiheuttaa se kun he eivät tunnu ymmärtävän omaa palkkatasoaan verrattuna muihin suomalaisiin.

Ainahan sitä voi verrata Norjaan, ja kyllä minunkin työstäni saisi Norjasta kolme kertaa parempaa palkkaa mutta en silti vaadi työnantajaani maksamaan palkaa Norjan tason mukaisesti.

Ei hoitajat enää pyydä eikä vaadi. He juoksevat pois, vaikka sinne Norjaan.

Ja johto nieleskelee ja leikkii yllättynyttä.

Vierailija
85/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ovat itse tämän vastakkainasettelun luoneet. Viimeisimmällä sopimuskierroksella torpedoivat muiden alojen palkkaneuvotteluja omilla typerillä vaatimuksillaan. Ei minua siis palkka itsessään ärsytä, mutta jatkuva valitus ja vastakkainasettelu ja muiden muroihin kuseminen kyllä.

Vierailija
86/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä kommentti, 69.

Minä pelkään hoitoon joutumista mistä tahansa syystä epäillen, että edes periaatteessa olemassa olevaa ammattitaitoa ei käytetä, koska huomio on niin jakautunut erilaiseen epäammattimaiseen reagointiin ja keskinäiseen kohinaan.

On toki hyviäkin kokemuksia, mutta epätasalaatuisuus eli sattumanvaraisuus hoidossa huolestuttaa.

Vierailija
87/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä kaikkia ei kiinnosta pelkkä raha kuten ahnetta sairaanhoitajaa. Kyseiset työtehtävät itsessään eivät kiinnosta. Mutta kyllähän kokonaiskuvan kannalta, mutta ei sellaisenaan, palkkataso on hyvin korkea. Tarvitaan kuitenkin vain minimaalinen koulutus ja työllisyys on 100 %. Sairaanhoitaja voi lompsia minne tahansa ja sanoa, että tulin tänne töihin nyt. Ja istua napottaa siellä hamaan maailmanloppuun asti.

No siitä vain sitten seuraavassa haussa sh kouluun. Saadaan leikkaussalit auki kun kaikki kantaa kortensa kekoon!

Vierailija
88/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä kaikkia ei kiinnosta pelkkä raha kuten ahnetta sairaanhoitajaa. Kyseiset työtehtävät itsessään eivät kiinnosta. Mutta kyllähän kokonaiskuvan kannalta, mutta ei sellaisenaan, palkkataso on hyvin korkea. Tarvitaan kuitenkin vain minimaalinen koulutus ja työllisyys on 100 %. Sairaanhoitaja voi lompsia minne tahansa ja sanoa, että tulin tänne töihin nyt. Ja istua napottaa siellä hamaan maailmanloppuun asti.

Tämä. En itse sovellu hoitoalalle, mutta jos soveltuisin, olisin varmaan opiskellut sairaanhoitajaksi. Koulusta pääsee samantien töihin ja palkka on nuorelle ihmiselle ihan hyvä. Tietysti palkkakehitys ei ole yhtä hyvää kuin monilla muilla aloilla, mutta myöhemmin voi vaihtaa alaa. Ja opintojen ohessa voi varmasti tehdä hoitotyötä, ettei tarvitse elää tukien varassa. 

Miksi et sovellu? Yleinen mielipide on että työ on helppoa ja kuka tahansa siihen pystyy. Tuösjstkin on niin ihanat ja joustavat ja rahaa tulvii ovista ja ikkunoista -kuhan vain joulut ja juhannuksen painat töitä!! Turhaan hoitajat valittaa.

Vierailija
89/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaisemmalta koulutukseltani sairaanhoitaja. Valmistuin ammattiin aikana, jolloin omaa ammattia arvostettiin ja myös kansalaiset arvostivat sitä.

En enää tunnista sitä ammattia samaksi, josta nykypäivänä puhutaan. Oman työn jatkuva mollaaminen ja negatiivinen kommentointi mustaavat alan mainetta.

Hoitajat syyttävät hoitajakadosta ja alan opiskelijoiden puutteesta palkkaa, työnantajia ja työoloja mutta omaan peiliin ei osata katsoa.

Olen ollut kuukauden aikana kolme kertaa eri syistä sairaalassa. Järkytyin sitä käytöstä, johon törmäsin. Nenä pystyssä ( ja hei terveisiä leikkuriin/heräämöön, kyllä siinäkin tilassa potilas tajuaa, jos hoitaja käyttäytyy kuin potilas olisi kiusaksi/häiriöksi) niskojen nakkeleminen, ylimielinen koppava käytös, potilaasta puhuminen toisten potilaiden kuullen, toisista hoitajista pahan puhuminen jopa potilaan kuullen...

Siinä nyt päällimmäiset järkytyksen aiheeni tältä keväältä. Olen todella surullinen siitä, mihin ala on ajautunut ja vain ja ainoastaan siellä työskentelevien, ei palkan tai minkään muunkaan aiheuttajan takia.

Olen sairaanhoitaja ja arvostan omaa ammattitaitoni. Arvostan työkavereita, työyhteisön jäseniä ammattitutkinnosta riippumatta. Arvostan potilaitani.

Arvostan ammattitaitoani niin paljon, että 17e/h on aivan naurettavan vähän vastuusta ja osaamisestani. Siitä että venyn, joustan. Autan ja ohjaan aina työkavereita, jos joku tarvitsee apua.

Toivon, että sairaanhoitajien palkat nostetaan 25e/h, Ruotsissa on yli kolmekymppiä tuntipalkka.

Vierailija
90/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä hoitajia on niiin paljon vähemmän kuin hoitoa hakevia. En hoitajana kuuntele mitään asiatonta, sivuun vaan ja seuraava. Isommalla palkalla voisin viitsiä edes vastata, nyt en.

Mitäpä tähän enää lisäämään, hyvin on kirjoittaja tiivistänyt sen, miksi hoitoala on aliarvostettua. Pelottaa ajatella minkälainen työkaveri, harjoittelijan ohjaaja tai perehdyttäjä tämä kirjoittaja on.

Mä kerron: 30vuoden ammattitaito, erikpissairaanhoidossa. Osaan työni todella hyvin, ennakoin ja olen asiallinen.

Mitään vittuilua en kuuntele, seuraava.

Jos palkka olisi parempi, voisin lätistä mukavia vaikka tunnin, toisaalta jo nyt monen tunnin päivystysjonot, että ei ehdi kuin tehdä nopean ensiarvion. Onneksi olen siinäkin hyvä. Ja niin, kaikille opiskelijoille kehotan hakeutumaan toiselle alalle, onneksi nuoret näin tekevätkin nopeasti.

Vierailija
91/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap spämmäät näitä ketjuja?

Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008862714.html

Vierailija
92/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaisemmalta koulutukseltani sairaanhoitaja. Valmistuin ammattiin aikana, jolloin omaa ammattia arvostettiin ja myös kansalaiset arvostivat sitä.

En enää tunnista sitä ammattia samaksi, josta nykypäivänä puhutaan. Oman työn jatkuva mollaaminen ja negatiivinen kommentointi mustaavat alan mainetta.

Hoitajat syyttävät hoitajakadosta ja alan opiskelijoiden puutteesta palkkaa, työnantajia ja työoloja mutta omaan peiliin ei osata katsoa.

Olen ollut kuukauden aikana kolme kertaa eri syistä sairaalassa. Järkytyin sitä käytöstä, johon törmäsin. Nenä pystyssä ( ja hei terveisiä leikkuriin/heräämöön, kyllä siinäkin tilassa potilas tajuaa, jos hoitaja käyttäytyy kuin potilas olisi kiusaksi/häiriöksi) niskojen nakkeleminen, ylimielinen koppava käytös, potilaasta puhuminen toisten potilaiden kuullen, toisista hoitajista pahan puhuminen jopa potilaan kuullen...

Siinä nyt päällimmäiset järkytyksen aiheeni tältä keväältä. Olen todella surullinen siitä, mihin ala on ajautunut ja vain ja ainoastaan siellä työskentelevien, ei palkan tai minkään muunkaan aiheuttajan takia.

Olen sairaanhoitaja ja arvostan omaa ammattitaitoni. Arvostan työkavereita, työyhteisön jäseniä ammattitutkinnosta riippumatta. Arvostan potilaitani.

Arvostan ammattitaitoani niin paljon, että 17e/h on aivan naurettavan vähän vastuusta ja osaamisestani. Siitä että venyn, joustan. Autan ja ohjaan aina työkavereita, jos joku tarvitsee apua.

Toivon, että sairaanhoitajien palkat nostetaan 25e/h, Ruotsissa on yli kolmekymppiä tuntipalkka.

Nythän ollaan poistamassa sunnuntai lisät.

Vierailija
93/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan täysin. Työyhteisöt ovat pikkutyttöjen hiekkalaatikoita.

Vierailija
94/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja-alalla pääsee myös lähelle miespuolisia lääkäreitä ja jos on ulkonäkö kunnossa, on hyvät mahdollisuudet päästä naimisiin.

Vierailija
95/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeitä 50-vuotiaita ämmiä täynnä.

Miksi sä et opi sekunnissa kerrasta tätä asiaa.

Miksi sä et 50-vuotiaana osaa edes täytekakkua tehdä, uusavuton 50-vuotias luuseri.

Vierailija
96/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17 e/h!? Voiko olla totta!? Asun Suomen ulkopuolella ja tuohan on Lidlin kassan tai siivoojan tuntipalkka.

Vierailija
97/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen hoitajien palkasta. Minulla on reilusti parempi palkka. Silti vituttaa se jatkuva vinkuna paskasta palkasta vaikka todellisuudessa palkka on parempi kuin suurimmalla osalla töissäkäyvistä, ja reilusti parempi kuin monella muulla 3-vuorotyötä tekevällä.

Totta. Eihän sairaanhoitajilla edes ole vastuullinen työ. Eivät ole vastuussa esim ihmishengistä. Samanlaista turhanpäivästä paperin pyörittelyä niin kuin sinulla. Olet aivan oikeassa. :)

Vierailija
98/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä et 50-vuotiaana osaa edes täytekakkua tehdä, uusavuton 50-vuotias luuseri.

Nuorempi työkaveri tykkää aina esittää pantomiimina noita ilkeitä 50-vuotiaita tanttoja, että oli hauskaa.

Vierailija
99/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vingutaan vuodesta toiseen että hoitajilla on huono palkka? On monia muita aloja joissa on paljon huonompi palkka.

Vierailija
100/145 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm...

mietitääs... jos nyt itse luet oman kommenttisi, niin kukahan on ilkeä. Toivotaan, ettei sinusta ikinä tule 50 vuotiasta ämmää, ei varmaan tuolla menolla tulekaan. Mukavaa päivänjatkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä