Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajien palkasta kateelliset eivät hakeudu alalle?

Miksi ei?
10.06.2023 |

Kiinnostaisi kuulla mikä on ajatus useiden kateellisten ketjujen takana? Joissa usein napataan joku kolmivuoroa alan mittapuulla hyvällä palkalla tekevän tulo ja kerrotaan kuinka laiska ja paljon ansaitseva moinen ihminen varmasti on. Valitetaan kun itse saa vähemmän. Usein vielä jossakin altisteettomassa päivätyössä, jopa ilman tutkintoa.

Hoitoalalla on valtava työvoimapula ja väkeä lähtee, sieltä kyllä löytyy töitä tekevälle kun opinnoista ja harjoitteluista suoriutuu (siihen on varmasti joitakin syitä). Miksi ette vaihtaisi alaa itse sen noin 2500e peruspalkan perässä. Ylimääräisiä ja pitkiä vuoroja, öitä ja viikonloppuja saa tehdä jos enemmän mielii ja jaksaa. Näin saataisiin pian suljetut leikkurit auki, ikäihmisten hoiva toimimaan jne.

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä välttämättä ole kyse kateudesta jos kyseenalaistetaan hoitajien palkkavaatimuksia. Minulla on paljon pienempi palkka kuin hoitajilla, mutta en ole kateellinen. Hoitajat ovat palkkansa ansainneet. Se vain aiheuttaa myötähäpeää kun mikään ei heille tunnu riittävän. Myös keskipalkan yläpuolella olevien hoitajien säälinkeruu tekeytymällä pienipalkkaiseksi ärsyttää meitä oikeasti pienipalkkaisia.

Mutta kateudesta ei ole kyse, enkä itse valitsisi hoitotyötä tai montaa muutakaan hyväpalkkaista työtä koska ne eivät minua kiinnosta aloina, eikä raha ole suurin motiivini suuntautua jollekin alalle.

Vierailija
42/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sanoo ett siksi kun ei sovellu alalle.. Voisiko sitten lopettaa ivailun meidän palkoista, että ne ketkä harkitsee alaa, innostuisivat. Hoitajapula on niin iso että ihmiset jonottaa leikkauksiin yli puoli vuotta jne.

Hoitoalalla kuten muillakin aloilla on monipuolisesti eri tehtäviä tarjolla . Ahkerille tarjolla hyvät lisät ja työtä riittää. Peruspalkka pitää kuitenkin saada kohdilleen, että nuoret pystyvät perustamaan perheen ja elämään sillä palkalla. Näin vanhempana kun voi tehdä ylitöitä ja viikonloppuja toki palkka jopa 5000€ mutta kyllä se vapaa-ajasta toki on pois. Onneksi on 38 lomapäivää.

En ole hoitoalalla niin en ymmärrä onko tämä vitsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä välttämättä ole kyse kateudesta jos kyseenalaistetaan hoitajien palkkavaatimuksia. Minulla on paljon pienempi palkka kuin hoitajilla, mutta en ole kateellinen. Hoitajat ovat palkkansa ansainneet. Se vain aiheuttaa myötähäpeää kun mikään ei heille tunnu riittävän. Myös keskipalkan yläpuolella olevien hoitajien säälinkeruu tekeytymällä pienipalkkaiseksi ärsyttää meitä oikeasti pienipalkkaisia.

Mutta kateudesta ei ole kyse, enkä itse valitsisi hoitotyötä tai montaa muutakaan hyväpalkkaista työtä koska ne eivät minua kiinnosta aloina, eikä raha ole suurin motiivini suuntautua jollekin alalle.

Samaa mieltä. Hoitajien palkkakeskustelussa kateudella ei ole juuri roolia, vaan yleistä ärsytystä aiheuttaa se kun he eivät tunnu ymmärtävän omaa palkkatasoaan verrattuna muihin suomalaisiin.

Ainahan sitä voi verrata Norjaan, ja kyllä minunkin työstäni saisi Norjasta kolme kertaa parempaa palkkaa mutta en silti vaadi työnantajaani maksamaan palkaa Norjan tason mukaisesti.

Vierailija
44/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuva koira ei pure, eikä haukku haavaa tee.

Miksi ap haluaa houkutella lisää alalle soveltumattomia tekemään toisten elämästä helvettiä?

Vierailija
45/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä kaikkia ei kiinnosta pelkkä raha kuten ahnetta sairaanhoitajaa. Kyseiset työtehtävät itsessään eivät kiinnosta. Mutta kyllähän kokonaiskuvan kannalta, mutta ei sellaisenaan, palkkataso on hyvin korkea. Tarvitaan kuitenkin vain minimaalinen koulutus ja työllisyys on 100 %. Sairaanhoitaja voi lompsia minne tahansa ja sanoa, että tulin tänne töihin nyt. Ja istua napottaa siellä hamaan maailmanloppuun asti.

Minimaalinen koulutus? 3,5 vuotta käyvät ammattikorkeakoulua. Ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja 4 vuotta. Montako vuotta koulua sitten olisi tarpeeksi? 😀

Vierailija
46/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista oo siihen, vinkuuhan sairaanhoitsjat inssin palkoista, muttei vaihda alaa. Eiks kaikkien kannslta oo hyvä että jokainen tekee sen mitä osaa?

Vierailija
47/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä kaikkia ei kiinnosta pelkkä raha kuten ahnetta sairaanhoitajaa. Kyseiset työtehtävät itsessään eivät kiinnosta. Mutta kyllähän kokonaiskuvan kannalta, mutta ei sellaisenaan, palkkataso on hyvin korkea. Tarvitaan kuitenkin vain minimaalinen koulutus ja työllisyys on 100 %. Sairaanhoitaja voi lompsia minne tahansa ja sanoa, että tulin tänne töihin nyt. Ja istua napottaa siellä hamaan maailmanloppuun asti.

Tämä. En itse sovellu hoitoalalle, mutta jos soveltuisin, olisin varmaan opiskellut sairaanhoitajaksi. Koulusta pääsee samantien töihin ja palkka on nuorelle ihmiselle ihan hyvä. Tietysti palkkakehitys ei ole yhtä hyvää kuin monilla muilla aloilla, mutta myöhemmin voi vaihtaa alaa. Ja opintojen ohessa voi varmasti tehdä hoitotyötä, ettei tarvitse elää tukien varassa. 

Olen itsekin huomannut että itsellä alkaa olla psykopaattisia piirteitä joten olen siirtymässä sote alalta muualle. Antaa halukkaiden tehdä töitä hyvällä palkalla ja nauttia työstään.

Vierailija
48/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimaalinen koulutus? 3,5 vuotta käyvät ammattikorkeakoulua. Ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja 4 vuotta. Montako vuotta koulua sitten olisi tarpeeksi? 😀

Ettekös te halua erikoislääkärin palkan? Alahan kouluttautumaan, eikö tuo kestä jonkun 10 vuotta kaikkine erikoistusmisjaksoineen.

Vierailija
49/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla on paljon hyvin kateellista väkeä, joten heidän on vaikea kuvitella, että muut eivät toimi pelkän kateuden ajamina. Heille itselleen se on niin luontainen toimintatapa, että he tulkitsevat toistenkin tekemiset ja sanomiset tyypillisesti kateudeksi.

Vierailija
50/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Hoitajien palkkakeskustelussa kateudella ei ole juuri roolia, vaan yleistä ärsytystä aiheuttaa se kun he eivät tunnu ymmärtävän omaa palkkatasoaan verrattuna muihin suomalaisiin.

Ainahan sitä voi verrata Norjaan, ja kyllä minunkin työstäni saisi Norjasta kolme kertaa parempaa palkkaa mutta en silti vaadi työnantajaani maksamaan palkaa Norjan tason mukaisesti.

Samoin saisin korkeampaa palkkaa Norjassa. Hoitajilta tuntuu vaan usein unohtuvan että Norjassa kaikki myös maksaa hurjasti enemmän. Toki Suomessakin voitaisiin nostaa kaikkien palkkoja ja kaikkia hintoja, mutta olisiko siinä oikeasti mitään järkeä?

Vierailija
51/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi tehdä sitä työtä riippumatta siitä, mitä siitä maksettaisiin. Olen ihan eri alan ihminen. Hoitajien palkat saa olla mielestäni mitä vaan. Ei kiinnosta mitenkään.

Vierailija
52/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen, sillä tienaan suunnilleen saman verran. Tai no, ehkä vähän siitä, että olen joutunut silti opiskelemaan kauemmin, mutta se ei alalle hakeutumalla muutu. Minua kuitenkin ärsyttää, että tällaisesta ihan tavallisesta keskituloisen palkasta valitetaan jatkuvaa soittoa niin kuin se olisi jotain karmaisevaa riistoa ja hyväksikäyttöä, kun kyseessä on ihan tavanomainen palkka ihan tavanomaisesta työstä, jopa vähän parempi.

Vierailija
53/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi olevani kateellinen. Mutta mielestäni on loukkaavaa valittaa pienituloisuudesta ja sitten käykin ilmi, että tienaan itse puolet siitä sairaanhoitajan onnettomasta palkasta jolla ei muka päjää.

Vähän sama kun ajaisit jonkun pappaikäisen corollan viereen pari vuotta vanhalla sähkömersulla voivottelemaan, miten tässä pitäisi jo alkaa miettiä vaihtoa uudempaan malliin kun ei tällaisella vanhalla romulla kukaan kehtaa ajaa. Se on vain kiittämätöntä ja inhottavaa, kun selvästi itsellä on ne asiat varsin hyvin ja tässä tapauksessa se palkka on koulutustaustaan ja vaativuuteen nähden ihan kohdillaan ja muihinkin ammattikuntiin nähden ihan hyvä.

Vierailija
54/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittävät vedättää palkkojaan ylemmäs. Pitäisi saada alalle suoritepohjainen palkkaus. Erot osaamisessa eri yksilöiden välillä huimat. Osaamiseen lasketaan työtaidon lisäksi oma-aloitteisuus, vastuullisuus ja asiakaspalvelutaidot sekä tärkeimpänä alaistaidot eli että tulee toimeen työyhteisössä eikä pilaa ilmapiiriä. Nythän hoitajat on kuin siat pellossa, kukin vetää omaa linjaansa eikä kukaan valvo. Asiakkaille ollaan ynseitä ja työkavereista puhutaan pahaa. Kurssitusta ja asennekasvatusta tarvitaan.

Vierailija
55/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos yleisesti puhutaan siitä, miksi hoitajista on pulaa ja miten nuoret saataisiin hakeutumaan alalle, kumpaankaan vastaus ei ole palkka.

Kyse on mielestäni siitä, että törkeästi yleistäen hoitajien keskuuteen on pesiytynyt tällainen valituskulttuuri, ja alan maine on yksinkertaisesti pilattu valittamalla ihan kaikesta julkisesti. Ratkaisu ei siis ole raha, vaan saada työyhteisöihin ja ennen muuta ammattiliittoihin johtaviin asemiin henkilöitä, jotka keskittyvät ratkaisemaan oleellisia asioita siellä työyhteisöissä julkisen valituksen sijaan. Antaen samalla esimerkin, että kaikkien kannattaa panostaa juuri siellä työyhteisön sisällä ilmapiirin parantamiseen eikä tuutata sinne someen niitä valitusvirsiä.

Uskallan väittää, että alkaisi tosiaan jengiä hakeutua alalle ihan hyvän palkan perässä huomattavasti nykyistä enemmän.

Vierailija
56/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin... ja miksi miljardööreille kateelliset eivät ryhdy itse miljardööreiksi.

Vierailija
57/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä ammatti. Palkka on lisineen 3vuorotyöstä 2300 netto.

Tuolla ei pk-seudulla perhettä elätetä ja lainoja makseta.

Potilaat ovat psykiatrisella puolella väkivaltaisia hoitajille 24/7.

Vierailija
58/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan täysjärkinen olekaan kateellinen. Olematon palkka, hirveä kiire ja iso vastuu.

Vierailija
59/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jos yleisesti puhutaan siitä, miksi hoitajista on pulaa ja miten nuoret saataisiin hakeutumaan alalle, kumpaankaan vastaus ei ole palkka.

Kyse on mielestäni siitä, että törkeästi yleistäen hoitajien keskuuteen on pesiytynyt tällainen valituskulttuuri, ja alan maine on yksinkertaisesti pilattu valittamalla ihan kaikesta julkisesti. Ratkaisu ei siis ole raha, vaan saada työyhteisöihin ja ennen muuta ammattiliittoihin johtaviin asemiin henkilöitä, jotka keskittyvät ratkaisemaan oleellisia asioita siellä työyhteisöissä julkisen valituksen sijaan. Antaen samalla esimerkin, että kaikkien kannattaa panostaa juuri siellä työyhteisön sisällä ilmapiirin parantamiseen eikä tuutata sinne someen niitä valitusvirsiä.

Uskallan väittää, että alkaisi tosiaan jengiä hakeutua alalle ihan hyvän palkan perässä huomattavasti nykyistä enemmän.

Tämä on ikävä kyllä niin totta. Nuoremmilla tuntuu olevan työyhteisötaidot aikalailla kunnossa mutta osa vanhan koulukunnan hoitsuista on todellisia pahanilman lintuja. Ei onneksi läheskään kaikki, osa on valtavan kokemuksen omaavia taitureita asiassa kuin asiassa. Mutta sitten on nämä..

Juorutaan, ollaan ylimielisiä potilaita ja etenkin uusia kollegoita kohtaan, ei piitata uusista hoitosuosituksista, haukutaan pomoa mutta kun rakentavaa palautetta kysytään nämä tyypit on hiljaa..

Vierailija
60/145 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien palkasta kateelliset voisivat miettiä myös mikä vastuu sairaanhoitajien työssä on. Haluaisitteko itse kantaa yhtä suuren vastuun toisen ihmisen hyvinvoinnista, jopa hengestä?

Lääkärillä se isompi vastuu on. Hoitaja ei tee hoitopäätöksiä, vaan on vastuussa omasta työstään, kuten me kaikki työssäkäyvät.

Ainakin minun työpaikassani teemme hoitopäätöksiä, uskon että muuallakin. Vaikkapa ensihoidossa ja akuuttitilanteissa nämä päätökset täytyy vielä tehdä nopeasti ja usein pienillä lähtötiedoilla. Lääkäri tottakai ohjaa usein toimia diagnoosin selvittämiseksi ja määrää hoidon, on sillä tavalla suuressa vastuussa monessa tilanteessa. Mutta ei he ole aina paikalla ja ohjaamassa kaikkea

Sairaanhoitaja tekee paljon hoidon tarpeen arviointia, hoito ja konsultaatio päätöksiä ym. Hoidon toteuttajana on vastuussa potilaan riittävästä ohjaamisesta, hoitokunnon arvioimisesta (mm. solunsalpaaja ja muut puolustusta heikentävät hoidot, niissä nämä päätökset on tehtävä huolella), kotiutuspäätöksistä vaikkapa päiväkirurgiassa jossa voi illalla olla vain päivystäjä puhelimen päässä tarvittaessa. Monessa tilanteessa hoitaja tapaa potilasta usein ja hoitoa toteuttaessa havaitsee asioita jotka vaikuttavat hoitosuunnitelmaan, hoitajan vastuu on tunnistaa nämä ja tarvittaessa kysyä lääkäriltä uusi linjaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän