Miksi ihmiset ostavat autonsa KÄYTETTYINÄ?
Miksette osta autoa uutena, saa täydet takuut ja huollot. Lisäksi voi usein valita juuri haluamansa paketin toimintoja.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Uusi ei kannata muuten kuin egon nostatuksen vuoksi :) Itse teen niin, että ostan 2-3 vuotiaan takuuvaihtoauton, ajelen sillä 2-3 vuotta ja vaihdan seuraavaan. Työn vuoksi on "pakko" pitää vähän parempaa merkkiä ja mallisarjaa, muutoin ostaisin jonkun tunnetusti vähävikaisen kotteron ja ajaisin lähes loppuun. Auto on aina huono sijoitus (jos ei vintage-klassikoista puhuta), joten pitää vaan yrittää minimoida tappio :)
Auto ei ole OLLENKAAN sijoitus, vaan käyttöhyödyke.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä miettiä, miten arvo putoaa, jos tarkoitus on käyttää se uusi auto loppuun? Itse ostan auton aina uutena, mutta käytän sen loppuun, noin 25-30 vuotta. Siinä kohtaa kun sen kunnossa olevana myy, niin siitä saa sen saman tonnin kuin muistakin autoista.
Ostattehan te huonekalut uutena, miettimättä miten käy jälleenmyynti-arvon.
Jossain vaiheessa alkaa tullaa vikaa vian perään. Kalliiksi tulee tuokin. Auto on todellakin maailman hionoin sijoituskohde (poislukien jotkut museoautot), mutta jos auto on oltava, niin joko se kannattaa ostaa muutaman vuoden vanhana, ja vähän ajettuna, jolloin takuuta on edelleen, ja muutenkin auto on vielä käytännössä uuden veroisessa kunnossa. Hinta kuitenkin on pudonnut puoleeen. Jos tähän ei ole varaa, kannattaa sitten ostaa ihan vaan tonnin tai parin auto, joka on ostohetkellä kunnossa, ja juuri katsastettu. Tuurilla silläkin ajaa vuosia, mutta jos se hajoaakin heti, metetys ei ole niin suuri. Kun se hajoaa, sitä ei kannata korjauttaa (jotain pientä tietysti voi tehdä, jos itse osaa, mutta ei mitään kallista). Laittaa vaan myyntiin, tai antaa ilmaiseksi, niin joku kyllä hakee sen pois vaikka varaosiksi. Sitten voi taas itse ostaa toisen juuri katsastetun tonnin auton. Joku 5000-10000 on jo sen verran iso raha, että jos sen maksaa autosta, niin onhan se sitten korjautettava jos hajoaa. Ja tuon hintaluokan autoissa alkaa jo olla hyvinkin riskejä että kaikenlaista vikaa alkaa ilmetä. Korjausta korjauksen perään, ja tonneja saa heitellä jatkuvasti. Uudesta autosta taas on tosiaan ihan järjetöntä maksaa puolet enemmän kuin ihan yhtä hyvästä pari kolme vuotta vanhasta. Välistä jäävät rahat voi mieluummin sijoittaa johonkin tuottavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi ei kannata muuten kuin egon nostatuksen vuoksi :) Itse teen niin, että ostan 2-3 vuotiaan takuuvaihtoauton, ajelen sillä 2-3 vuotta ja vaihdan seuraavaan. Työn vuoksi on "pakko" pitää vähän parempaa merkkiä ja mallisarjaa, muutoin ostaisin jonkun tunnetusti vähävikaisen kotteron ja ajaisin lähes loppuun. Auto on aina huono sijoitus (jos ei vintage-klassikoista puhuta), joten pitää vaan yrittää minimoida tappio :)
Auto ei ole OLLENKAAN sijoitus, vaan käyttöhyödyke.
Ap
Näin on, ja tunnetusti: se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.
Se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vain wc-paperin uutena.
Hyvä valinta👍. Mut ootko koskaan kokeillut käytettyä, jos se oiskin parempi? 🤔
Ostan autot uutena, koska en siedä ajatusta että joku muu on vuosikausia piereskellyt penkkiin millä minun pitäisi istua.
Ottaahan miehet käytetyn naisenkin.
Maailma on mennyt vähän tälläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No kerronpa sulle. Ei ole varaa kuin käytettyyn. Jos palkka on about 2000 kuussa ja monen monta muutakin hankittavaa kuin auto. Leikitkö nyt tyhmää vai eikö oikeasti lähipiirissäsi ole ketään kaltaistani?
Aloitus on taas provo, joko autokauppiaan tekemä tai sitten mennään valeagendan mukaan - että kaikki Suomessa ovat rikkaita ja onnellisia kun hallinto niin sanoo...
Vierailija kirjoitti:
kerran meinasin ostaa uuden auton. luulin että niitä myydään autokaupoissa, mutta ei siellä myytykään, vaan autoa olisi pitänyt odottaa vuoden. siihen loppui minun kiinnostukseni.
Just meni tutulla uuden auton osto aivan persiilleen. Lopputulemana jäi saamatta kokonaan ja purki kaupan. Toisaalta sai sujuvasti uuden . En kyllä odottaisi 1-3v ja vain siksi että vaadin uuden ja huonolla tuurilla ei edes saa mitä haluaa. Ihan hyvin ollaan tultu toimeen käytetyilläkin autoilla ja katsottu mikä kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostan autot uutena, koska en siedä ajatusta että joku muu on vuosikausia piereskellyt penkkiin millä minun pitäisi istua.
No voi helv.
En osta enää käytettyä.
Olisko vaikka raha. Kyllähän sinä tämän tiesit mutta halusit jälleen provosoida varakkaat vs köyhät keskustelua.
Kymppitonni jo lähtee kun ajat autoliikkeen portista sitten ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerronpa sulle. Ei ole varaa kuin käytettyyn. Jos palkka on about 2000 kuussa ja monen monta muutakin hankittavaa kuin auto. Leikitkö nyt tyhmää vai eikö oikeasti lähipiirissäsi ole ketään kaltaistani?
No voi kurja! Onhan tuo ikävä tilanne. Voisitko jatkokouluttautua tms? Tai ihan vain etsiä paremman työn?
Ap
Olen 59-vuotias.
Kerroin kuitenkin, eli vastasin otsikon kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä miettiä, miten arvo putoaa, jos tarkoitus on käyttää se uusi auto loppuun? Itse ostan auton aina uutena, mutta käytän sen loppuun, noin 25-30 vuotta. Siinä kohtaa kun sen kunnossa olevana myy, niin siitä saa sen saman tonnin kuin muistakin autoista.
Ostattehan te huonekalut uutena, miettimättä miten käy jälleenmyynti-arvon.
Jossain vaiheessa alkaa tullaa vikaa vian perään. Kalliiksi tulee tuokin. Auto on todellakin maailman hionoin sijoituskohde (poislukien jotkut museoautot), mutta jos auto on oltava, niin joko se kannattaa ostaa muutaman vuoden vanhana, ja vähän ajettuna, jolloin takuuta on edelleen, ja muutenkin auto on vielä käytännössä uuden veroisessa kunnossa. Hinta kuitenkin on pudonnut puoleeen. Jos tähän ei ole varaa, kannattaa sitten ostaa ihan vaan tonnin tai parin auto, joka on ostohetkellä kunnossa, ja juuri katsastettu. Tuurilla silläkin ajaa vuosia, mutta jos se hajoaakin heti, metetys ei ole niin suuri. Kun se hajoaa, sitä ei kannata korjauttaa (jotain pientä tietysti voi tehdä, jos itse osaa, mutta ei mitään kallista). Laittaa vaan myyntiin, tai antaa ilmaiseksi, niin joku kyllä hakee sen pois vaikka varaosiksi. Sitten voi taas itse ostaa toisen juuri katsastetun tonnin auton. Joku 5000-10000 on jo sen verran iso raha, että jos sen maksaa autosta, niin onhan se sitten korjautettava jos hajoaa. Ja tuon hintaluokan autoissa alkaa jo olla hyvinkin riskejä että kaikenlaista vikaa alkaa ilmetä. Korjausta korjauksen perään, ja tonneja saa heitellä jatkuvasti. Uudesta autosta taas on tosiaan ihan järjetöntä maksaa puolet enemmän kuin ihan yhtä hyvästä pari kolme vuotta vanhasta. Välistä jäävät rahat voi mieluummin sijoittaa johonkin tuottavaan.
Jos huollattaa alusta alkaen kaikki huollot ajallaan m, niin ei vikaannu. Toki kuluvia osia vaihtaa.
Yleensä nämä vikapommit ovat niitä, joita ei ole asianmukaisesti huollettu. Ja niitä sitten käytettyinä myydään. Jos huoltokirja on täydellinen, kuten silloin on kun on itse uutena ostanut, kyllä autolla ajaa hyvin sen 25-30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on vaan tyhmää maksaa liikaa.
Hävettäisi ostaa jonkun vanha.
Toyotalla on rahoitussysteemi, joka toimii vähän kuin leasing. Ajat uudella autolla 5v ja maksat tietyn kk-maksun. Sen jälkeen voit lunastaa auton itsellesi tai palauttaa sen liikkeeseen. Kesken sopimuskauden sinulle voidaan tarjota uutta autoa vastaavantyyppisellä sopimuksella, mutta edullisemmin, koska vanhassa on hyvä vaihtoarvo. Olemme hypänneet tähän kelkkaan ja ajaneet nyt 4v RAV4 hybridillä. Seuraavaksi tulee RAV4 plug-in hybridi. Kk-kulut, jotka sisältävät kaiken huolloista renkaisiin, ovat näin isosta autosta 300-400€. Ei voi kuin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Saabia ei saa uutena
Ei saanut -69 camaroakaan.
Hmm. Ajan tällä hetkellä vuoden 1999 autolla. Ei ruostetta, ei ole koskaan muita huoltoja tarvinnut tehdä kuin perus öljynvaihdot yms. Mennyt joka vuosi katsastuksesta ilman mainintoja läpi, paitsi tänä vuonna tuli korjauskehotus kiristää käsijarrun vaijeria. Neljä vuotta ollut meillä, maksoi 3000€. Mies osti myös kolme vuotta sitten itselleen auton 300€, vuodelta 2001. Eihän se kaunis ole, mutta siinäkään ei ole koskaan tarvinnut isompia huoltoja tehdä ja toimii, luotettava auto. Kolmas autokin löytyy vielä, v. 2004, ostin kuusi vuotta sitten 2500€, toki tähän on joutunut joka vuosi ns. "remontteihin" laittaa n. 100-500€ vuodessa.
Mitä ovat nämä ns. kaikki herkut? Jokaisessa meidän autossa on sähköikkunat, ilmastointi, penkinlämmittimet, lohkolämmittimet (ei toki webastoa, ei kyllä tarvettakaan), vakkarit, hyvät äänentoistovehkeet yms. Mitä pitäisi olla?
Mutta en tiedä, oisko kuitenkin kannattanut ostaa uudet autot ja pistää se 50 000€ kiinni niihin...
Suomessa on Länsi-Euroopan toiseksi tai kolmanneksi vanhin autokanta, keski-ikä jotain 11 vuotta. Tämä ketju heijastelee hyvin todellisuutta.