Hakusessa raikas jälkiruoka joulupöytään...
Kommentit (24)
1prk mansikkakermaa (vaahdota)
1 iso purkki maitorahkaa (sekoita mansikkavaahdon joukkoon)
Sokeria maun mukaan!
Ei liian makeeta ja sopivan raikasta ja hyvää!
Väriltään sopii joulupöytään, mutta voithan punaisuutta lisätä lisäämällä punaista karkkiväriä!
Ja siitä raikkaudestakin voidaan olla montaa mieltä.
-karpalo-
Söimme viimeksi eilen. Varsinkin hunajameloni on herkkuni!
raikas jäädyke karpalosta. Kinuskikastiketta lisäksi sille, joka haluaa. Lyömätön yhdistelmä! Itse juuri olen kahden vaiheilla - tämä, vai marinoitu hedelmäsalaatti... Marinaadiin inkivääriä, sokeria ja tähtianista! Nam!
Eli hieman pehmenneen vaniljajätskin joukkoon soseutettua karpaloa ja kinuskikastiketta. SItten massa pieniin vuokiin ja pakkaseen. Koristella voi kohmeisilla karpaloilla ja kinuskilla. Nam=)
2munaa
2dl sokeria
2dl kermaa
2dl rahkaa
2tl vaniljasokeria
5kpl liivatetta
tilkka kiehuvaa vettä ,johon kylmässä vedessä pehmenneet liivatteet sulatetaan.
Vatkaa sokeri ja munat vaahdoksi.
vatkaa kerma vaahdoksi.
Yhdistä vaahdot,vanilijasokeri ja rahka .
sekoita sekaan ohuena nauhana liuennut liivate (itse vedän sähkövatkaimen kanssa vaan raakasti äkkiä sekaan,ei tuu klimppejä)
kaada tarjoiluastiaan, laita jääkaappiin hyytymään n.2 tunniksi..
Lisänä tarjoa pakaste mansikoista ja sokerista(maun mukaan)soseutettua kastiketta..
Tää on hyvää! ite teen tupalannoksen aina ja laitan rahkaa usein hieman enemmän..
perusresepti tuo rahkahyytelö. Siitä vaan sit maustamaan oman maun mukaan: sekaan jotakin sosetta, marjoja ym. mistä tykkää. Pysyy kasassa kumottaessakin, kun muistaa, et 1 dl:n nestemäärä vaatii yhden liivatteen lisää.
Meillä oli viime jouluna mansikkajäädyke.
ihanaa ja raikasta, eikä liian täyttävää.
päivänä valmiiksi ja sitten ei kun pöytään (sulatuksen jälkeen).
Inkivääri-sokeriliemessä pitkään keitetyt päärynät vaniljakastikkeen kanssa
Hedelmähyytelö (kuin hedelmäsalaatti, mutta kauniimpi, kun hedelmät voi asetella ja ne pysyvät paikoillaan)
Eikä sitä sulateta (heh, heh) ennen esille laittoa , toki annetaan olla jonkun aikaa huoneenlämmössä ennen tarjoilua.
Eilen oli päivällisen jälkiruokana piparkkauparfait.
Jonkun kokin mukaan kuulemma pitäisi kypsentää vesihauteessa. Miten on?
Toinen juttu on se että jäädykkeeseen kuuluu kypsentää se keltuainen vesihauteessa (rohkeimmat/taitavimmat meistä vetävät kypsäksi avotulella)
En pidä siitä että raaka keltuainen maistuu läpi siitä jäädykkeestä.
Ja voi jäädykkeen tehdä vaikka kesällä valmiiksi, mutta itse teen kaiken kerralla edellisenä päivänä, siksi viittasin edelliseen päivään=)
Minä marinoin salaatin seuraavanlaisella " marinadilla"
1 dl sokeria paahdetaan kattilassa, lisätään 1 dl vettä ja sekoitetaan tasaiseksi. Lopuksi vielä tuoretta inkivääriä lastuina maun mukaan sekä 4 tähtianista. Jäähtynyt marinadi kaadetaan hedelmäsalaatin sekaan. Tämänkokoinen madinadi riittää n. 300-400g:lle hedelmiä. Anna maustua ainakin muutama tunti ennen tarjoilua.
rahkaa tai jäädykettä tai hedelmäsalaattia jälkkäriksi?
tylsää.
http: //www. vauva-lehti. fi/keskustele/tm. asp?appid=119&m=11145507&p=1&tmode=1&smode=1