Paljonko marjojen poimimisella voi tienata?
Paljonko on litra- tai kilohinta itsepoimituilla marjoilla, esimerkiksi mustikalla ja puolukalla? Onko yrityksiä, jotka ottavat marjoja myyntiin?
Kommentit (42)
Työtön mies 47 kirjoitti:
Olen käynyt itse keräämässä mustikoita ja tienannut 6-7 euroa litralta. Kerään yleensä 70 litraa kolmena edellisenä kesänä, olen työtön ja saan siitä hiukan rahaa. Myyn tutuille ihmisille jotka ostaa heti kaiken. 70 litraa keräämisessä menee noin 3 viikkoa.
Jos ämpärillisen kerää päivässä, hyvästä paikasta poimurilla siihen menee ehkä 3 max 4 tuntia, eli ei tarvi edes koko päivää metsässä kuluttaa ja vaikka viitenä päivänä viikossa käy metsässä, niin kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan, että myyt yksityiselle ämpärissä.
Riippuu tietenkin siitä, mitä ostaja maksaa. Tässä arvioita päiväansioista:
Hillaa 100-200€/päivä, mustikkaa 60-150€/pv ja puolukkaa ehkä saman verran. Villivatuista ja karpaloista voi saada ehkä 50-100€/pv, kun on ikävämpiä poimittavia ja on vähemmän ostajia. Sesonki voi tänä kesänä alkaa heinäkuun puolivälissä ja päättyä karpaloiden poimintaan lokakuussa. Laske sitten siitä, jos vaikka 100 päivää poimisit. On verotonta tuloa eikä käteismaksut haittaa toimeentulotuen saamista.
Arviot perustuvat siihen, mitä itse olen hyvänä marjavuotena poiminut ja myynyt. Ja olen tosiaan ollut joskus päätoiminen marjanpoimija ja käpyjenkerääjä.
Myös käteistulot pitää ilmoittaa toimeentulotukea hakiessa, tai muuten syyllistyy petokseen.
En kykene enää metsään. Maksan puhdistetuista mustikoista 35 e/10 l. ämpäri. Mansikoista 10 - 15 e/laatikko (nimikkeellä hillomarja eli edellispäiväisiä - en pakasta koskaan kokonaisia marjoja!). Sienet tuo kaveri, jolle se korvataan vaihtotaloustuotteilla tai tuodaan 3 kassillista Tallinnan toreilta, sieltä saa nuo vieläkin puoleen hintaan (mm. kanttarellit ja varsinkin supparit ovat edullisia). Hillaa 20 e/kg, nyt tulossa juur 10 kg. Se jaetaan kolmeen osaan kavereiden kanssa.
Poimin nuorena mansikoita, leikkopapuja ym. Kyllä se kannatti, palkalla sai aina ostettua uudet kouluvaatteet. Niitä en olisi muuten saanut, oltiin niin pirun köyhiä. Myös luutavarpuja kerättiin, tehtiin luutia ja myytiin torilla. Tämä vielä 1960-luvun lopulla kaupunkialueen laidalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hillaa 100-200€/päivä, mustikkaa 60-150€/pv ja puolukkaa ehkä saman verran. Villivatuista ja karpaloista voi saada ehkä 50-100€/pv, kun on ikävämpiä poimittavia ja on vähemmän ostajia. Sesonki voi tänä kesänä alkaa heinäkuun puolivälissä ja päättyä karpaloiden poimintaan lokakuussa. Laske sitten siitä, jos vaikka 100 päivää poimisit. On verotonta tuloa eikä käteismaksut haittaa toimeentulotuen saamista.
Arviot perustuvat siihen, mitä itse olen hyvänä marjavuotena poiminut ja myynyt. Ja olen tosiaan ollut joskus päätoiminen marjanpoimija ja käpyjenkerääjä.
Tuossakin pitää tietää paikat ja päästä niihin järkevällä tavalla. Itsellä oli mustikka-apaja lähellä ja sieltä jaksoi hakea sen sangon päivässä. Siivoaminen on hidasta (riippuu monesta asiasta, marjan laadusta, kosteudesta...) joten sekin pitää jaksaa tehdä. Varsinkin mustikoissa heti. Monella tule fysiikka vastaan jos pitäisi pitempään kerätä.
Varrellinen poimuri, niin ei tarvitse kyykistellä ja puhdistus vanhaan imuriin liitetyllä suppilosysteemillä. Mä kerään ihan vain ilokseni muutamalle tutulle eläkeläiselle, jotka eivät enää metsään itse pääse, 30,- olen pyytänyt, mutta ovat itse halunneet maksaa 50,-. Tiedän myös vetreän eläkeläispariskunnan, joka tienaa lisätuloja poiminnalla ihan tosissaan. Heillä on jotkut sellaiset varrelliset leveät haravantapaiset joilla vetelevät marjaa suoraan saaviin, eivät edes ämpäriin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös käteistulot pitää ilmoittaa toimeentulotukea hakiessa, tai muuten syyllistyy petokseen.
Minun mielestä jos joku viitsii metsässä kyykkiä saakin syyllistyä petokseen.
Lopeta tuo nillitys.
Ei yrityksille kannatta myydä. Ne maksaa 3 euroa litra ja myy 5-7 eurolla. Myy netti kirpputoreilla vaikka. Facebookissa on osti ja myynti palstoja ja olen itse myynyt siellä ja yleensä mene kaupaksi 10 minuutissa. Kerään myös kantarelleja ja niistä maksetaan todella hyvin jopa 15 euroa litra. Olen niitä kerännyt viime aikoina 40 litraa ja kaikki mennyt kaupaksi. Itse en syö sieniä. Menee kyllä aikaa kun kerää mutta päivässä voi saada kerättyä 10 litraa. Ite oon työtön joten aikaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tämän toimeentulotuet tähän tempaisit?
Mustikkarahoilla kävimme myöhemmin syksyllä viikon lomamatkan vaimon kanssa ettei nyt aivan huono asia ja lisäksi ei tarvinnut erikseen säästää mistään.
Viime kesänä/syksynä tienasin mustikan ja puolukankeruulla yli tuhat euroa. Mutta kyllä se selkään kävi.
Riippuu kuin kauas joutuu meneen,ja miten, pensaa palaa kyllä reilusti jos pitää etsiä paikkaa.
Voi jäädä jopa miinukselle .
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies 47 kirjoitti:
Olen käynyt itse keräämässä mustikoita ja tienannut 6-7 euroa litralta. Kerään yleensä 70 litraa kolmena edellisenä kesänä, olen työtön ja saan siitä hiukan rahaa. Myyn tutuille ihmisille jotka ostaa heti kaiken. 70 litraa keräämisessä menee noin 3 viikkoa.
Kolme viikkoa?
Kolme päivää tuossa saa mennä. Työmaraalissasi on tarkistamisen varaa.
Saa mennä? Kuulepas Susanna. Sinun kaltaisesi nuori pystyy keräämään kolmessa päivässä 70 litraa seuraavien ehtojen toteutuessa: jos 1. sääolosuhteet syksyllä ovat olleet otolliset kukka-aihioiden kehittymiselle. 2. Talvella lumipeite on tullut ennen pakkasia ja lumipeite ei talven aikana sula, jolloin pakkanen ja jää tuhoaa mustikat. 3. Keväällä on aurinkoista, lämmintä ja pölyttäjät pääsevät lentämään. 4. Alkukesästä on lämmintä ja sopivasti sateita, ettei kuivuus kuivata ja varista pieniä kovia marjoja. 5. Jos marjojen kypsymisaikaan on lämmintä ja sopivan sateista. 6.Jos tietää hyvät marjastuspaikat ja jos niillä paikoilla ei ole menossa metsänhoitotyöt (esim lentolannoitus, hakkuut, jne) ja pääsee niihin kulkemaan esim bussilla. Yksin ei ole turvallista mennä metsään. (päivystyksessä itseni lisäksi kaksi muuta yksin marjassa ollutta), joten 7. Pitää olla kaveri mukana. Että siinä Susannalle pari edellytystä kolmen päivän /70 litran saaliiseen. Lisää on, mutta riittäköön nyt nämä. Näin vanhana, kymmeninä erilaisina marjavuosina poimineena sanon sinulle Susanna, että saat työntää sen jankuttamasi työmoraalin niin syvälle, kuin
MIstä sen auton saa että pääsee metsään,ja saa vielä kannettua ne marjat pois sieltä, ja vietyä ostajille? laskekaa siihen menevä raha kans.
Kannattaa myydä suoraan yksityishenkilöille, mielellään puhdistettuna. Siinä on paras kapine se imuriin liitettävä. Haastavinta on saada teho säädetyksi juuri sopivaksi niin, että säiliöön menee vain roskia.
Parhaan tilin tekee hilloilla, jos vaan asuu sellaisella seudulla, jossa niitä kasvaa. Suurin tarkkaan punnittu hillasaaliini oli 20 kg/ 8 tuntia, ja siitä vähintään tunti oli matkaa jänkälle. Parhaat hillapaikat on siellä, missä hilla-aikaan nähdään karhuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkien marjanpoimijoitten tarvitse hakea toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
MIstä sen auton saa että pääsee metsään,ja saa vielä kannettua ne marjat pois sieltä, ja vietyä ostajille? laskekaa siihen menevä raha kans.
Meillä maalla asuvilla on oltava auto muutenkin kuin vain marjastusta varten, kun viimeinen julkinen kulkuneuvo meni viime vuosituhannella. 500 eurolla jo saa jonkunlaisen kotteron, joka hyvällä tuurilla kulkee 100 000 km. Eihän sitä naapurit kadehdi, mutta marjarahoilla voi sitten ostaa paremman.
Tässä taloyhtiössä joku myi ihan ilmoitustaululla. Loppuivat ilmeisesti nopeasti. Tämä on siis sellaista aluetta, missä ostajia on, metsiä ei.
Olen tienannut 500 euroa. Käyn keräämässä 80 litraa mustikkaa ja myyn ne itse. Saan siitä sen 500 euroa. Myyn tutuille ne ovat ostaneet jo 10 vuoden ajan.
Myynti esim. paikkakunnan Facebook ryhmässä tai Facebookin marketplacesissä
Myös Torissa näitä on paljon ollut myytävänä. Kaupan ilmoitustauluilta tavoittaa varmaan vanhempaakin väkeä paremmin
Täällä hinnat vaihdellut 35-60 puhdistettu ämpärillinen. Ulkomaalaiset himokerääjät myyvät täällä yleensä noin 40 eurolla putsatun ämpärillisen. Suomalaisilla myyjillä hinta ollut yleensä 50e puhdistettu tai 30e siivoamaton ämpärillinen. Jotkut haluavat että asiakas noutaa mustikat, jotkut tarjoavat kotiinkuljetustakin (esim. 5e hintaan). Yleisintä kai on että ostaja hakee mustikat myyjän luota. Jotkut ostaa mielellään pienempiäkin eriä, kuin sen ämpärillisen. Niissä saattaa litrahinta suhteessa olla korkeampi.
Ensikertalaisena asettaisin tavoitteeksi korkeintaan 1 ämpäri päivässä (poimurin kanssa kerättynä). Jos satelee paljon, huomaa pian että ei ole itsestäänselvyys että pääsee (tai kannattaa) joka päivä tai joka arkipäivä lähteä keräämään. Märkää mustikkaa on hidasta putsata, samoin pienikokoista mustikkaa.
Mitä lähempänä kotia ja mitä paremmat apajat ja mitä pulleampaa mustikkaa ja mitä vähemmän kanssakeräilijöitä ja - myyjiä, sitä helpompaa tienaaminen on. Kyllä siellä metsässä saa silti helposti muutaman tunnin vierähtämään, putsaamistakaan ei käsin (siivilän avulla) ihan minuuteissa hoideta. Joskus taisin parikin tuntia siivota yhtä ämpärillistä, kun menin keräämään runsasroskaiselta apajalta. Lisäksi myynti-ilmoitusten teko, yhteydenpito, ostajien odottelu, matka-ajat apajille...
Kyllä siinä hommaa siis riittää, mutta on näillä nuorukaisetkin hyville ansioille päässyt, jos vaan viitseliäisyttä sekä hyviä apajia ja satoja löytyy.
10 v puhdistamista! 😱