Kuuntelin ystävieni palkkakeskustelua tässä Sairaanhoitaja 3200€, sosiaalityöntekijä 4600€, lähihoitaja 3000€.missä se palkkakuoppa? Oma palkka tonnin vähemmän eikä puhettakaan kuopasta.
Aina valitetaan että paskat palkat ja palkkakuoppa ja naisia poljetaan ja nönnönnööö, jos noi palkat on kuopassa niin tervetuloa kaupan alalle.
Kommentit (596)
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueella sairaanhoitajan peruspalkka 2548€. Täydet kokemuslisät lisäksi, eli urani huipulla saan palkkaa kuukaudessa 2750€ brutto ja netto 2000€.
Nuo iltalehden palkkataulukot ei kyllä vastaa todellisuutta ja monet luulee meitä hoitajia ahneiksi, kun saadaan jo niin hirveästi rahaa. 3000€ palkkoihin yltää vain vuorotyössä olevat ja heillekin se on korvaus siitä tehdystä työstä virka-ajan ulkopuolella.
Peruspalkat on surkeat ja niiden pitäisi alkaa kolmosella!
Sunnuntai lisät ollaan poistamassa, että kohta saatte pelkän peruspalkan, muu ei teidän mielestä palkkaa ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ihmisiä joille ei mikään palkka riitä. Vaikka palkka olisi 5000€/kk niin perseauki kokoajan.
Juuri näin, minä olen yksi heistä. Tienaan 6500e/kk mutta rahat on aina loppu. Toki se johtuu siitä että olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Jos tässä perheessä olisi kaksi aikuista töissä 3250e/kk liksalla ja yksi lapsi niin olisimme rikkaita.
Minusta tämä on epäreilua yhteiskunnan puolelta. Teen yhteiskunnalle lisäarvoa saman verran kuin pariskunta ja sillä rahalla elää yhtä monta ihmistä kuin pariskunnan tapauksessa, silti maksan ihan h*lvetisti enemmän veroja.
Meillä 4 hengen tulot on yhteensä 2500 netto kuukaudessa ja tuossa on lapsilisät 2 lapsesta ja puolison vuorolisät kaupan alalta ja täydet työtunnit. Asutaan vuokralla ja auto puolison työn vuoksi, kun kauppa menee kiinni klo 23.00 eikä kulje linja-autoa. Ei saada muita tukia lisäksi, haettiin kyllä, mutta kieltävö vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on ihmisiä joille ei mikään palkka riitä. Vaikka palkka olisi 5000€/kk niin perseauki kokoajan.
Juuri näin, minä olen yksi heistä. Tienaan 6500e/kk mutta rahat on aina loppu. Toki se johtuu siitä että olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Jos tässä perheessä olisi kaksi aikuista töissä 3250e/kk liksalla ja yksi lapsi niin olisimme rikkaita.
Minusta tämä on epäreilua yhteiskunnan puolelta. Teen yhteiskunnalle lisäarvoa saman verran kuin pariskunta ja sillä rahalla elää yhtä monta ihmistä kuin pariskunnan tapauksessa, silti maksan ihan h*lvetisti enemmän veroja.
Suomessa huolehditaan kaikista eniten kahden vanhemman perheiden tuloista. Ei vaikuta mitään että YH:t on keskimääräisesti köyhin kansanosa, sen jälkeen yksinasuvat, ja sitten vasta päästään kahden vanhemman perheisiin ja lopulta parhaiten toimeentuleviin kahden hengen lapsettomiin työssäkäyviin talouksiin (sori, virallisissa tilastoissa ei ole poly ym mukana). Jos katsottaisiin tilastoja, yhden aikuisen talouksia pitäisi tukea huomattavasti nykyistä enemmän ja kahden aikuisen talouksia vähemmän. Lapset ja normatiiviset lapsiperheet on kuitenkin kiva, kaikkia miellyttävä kohde, joten sinne on helppo kaataa rahaa yksin myös oman taloutensa kulut maksavilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueella sairaanhoitajan peruspalkka 2548€. Täydet kokemuslisät lisäksi, eli urani huipulla saan palkkaa kuukaudessa 2750€ brutto ja netto 2000€.
Nuo iltalehden palkkataulukot ei kyllä vastaa todellisuutta ja monet luulee meitä hoitajia ahneiksi, kun saadaan jo niin hirveästi rahaa. 3000€ palkkoihin yltää vain vuorotyössä olevat ja heillekin se on korvaus siitä tehdystä työstä virka-ajan ulkopuolella.
Sunnuntai lisät ollaan poistamassa, että kohta saatte pelkän peruspalkan, muu ei teidän mielestä palkkaa ollutkaan.
Uskoisin että niitä joudutaan maksamaan jatkossakin. Ihan turha kysellä sen jälkeen ketään viikonloppuna töihin ja ihmiset eivät suostu kuin arkityöhön.
Puistattaa nuo tässä ketjussa mainitut palkat. Miksi ihmiset hakeutuvat hommiin joissa maksetaan noin huonosti? Joku alemmuuskompleksi? En ole mikään yli-ihminen mutta hyödynnän vahvuuksiani sataprosenttisesti ja olen ilmeisesti aika kunnianhimoinen. Tuloksena viisinumeroinen kk liksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että niitä joudutaan maksamaan jatkossakin. Ihan turha kysellä sen jälkeen ketään viikonloppuna töihin ja ihmiset eivät suostu kuin arkityöhön.
Kyllä ihmiset töihin tulee, koska monella on isot asuntovelat. Oikeisto hallitua leikkaa ansiosidonnaisen ja lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa huolehditaan kaikista eniten kahden vanhemman perheiden tuloista. Ei vaikuta mitään että YH:t on keskimääräisesti köyhin kansanosa, sen jälkeen yksinasuvat, ja sitten vasta päästään kahden vanhemman perheisiin ja lopulta parhaiten toimeentuleviin kahden hengen lapsettomiin työssäkäyviin talouksiin (sori, virallisissa tilastoissa ei ole poly ym mukana). Jos katsottaisiin tilastoja, yhden aikuisen talouksia pitäisi tukea huomattavasti nykyistä enemmän ja kahden aikuisen talouksia vähemmän. Lapset ja normatiiviset lapsiperheet on kuitenkin kiva, kaikkia miellyttävä kohde, joten sinne on helppo kaataa rahaa yksin myös oman taloutensa kulut maksavilta.
Yh ei tarkoita köyhää. Yh lääkäri saa vielä korotetut lapsilisät ja elarit, kun taas perhe missä toinen tienaa 1700 netto ja toinen saa työmarkkinatukea 760 netto saa vain normi lapsilisät eli 100 euroa / per lapsi.
"Kyllä ihmiset töihin tulee, koska monella on isot asuntovelat. Oikeisto hallitua leikkaa ansiosidonnaisen ja lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa."
Sunnuntailisät on vajaa 500€ kuukaudessa. Täytyy sitten lopettaa kaikki ostaminen ja kuluttaminen sekä palvelut. Ruoka ja lääkkeet, ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh ei tarkoita köyhää. Yh lääkäri saa vielä korotetut lapsilisät ja elarit, kun taas perhe missä toinen tienaa 1700 netto ja toinen saa työmarkkinatukea 760 netto saa vain normi lapsilisät eli 100 euroa / per lapsi.
Huomasithan sanan 'keskimäärin'? Tietysti osa yksinhuoltajista on hyvintoimeentulevia, eihän se ole mikään homogeninen joukko jossa kaikilla on tasan samat tulot ja menot.
En löytänyt sitä uutista josta edellisen alunperin luin, mutta esimerkiksi tässä s. 16 kerrotaan yksinasuvien olevan useimmiten köyhiä:
https://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2021/10/EAPN-FIN-Koyhyysvahti-20…
Olen aivan varma että jossain oli julkaistu myös tutkimus, jossa YH:t ovat kaikista useiten köyhiä. Mutta tosiaan, sitä en onnistunut löytämään joten nyt joudut vain miettimään luotatko minun muistiini vai ovatko yksinasuvat sittenkin se kaikista köyhin ryhmä.
Hoitoa on tulevaisuudessa turha odottaa eikä kannata valittaa kun ei palvelua saa. Se on ihan selvää jos nykyisessä tilanteessa vielä leikataan lisät ja perutaan hoitajamitoitus. Toivon teille kaikille terveyttä ja hyvää vointia. Koittakaa välttää turhia riskejä ja eläkää terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä ihmiset töihin tulee, koska monella on isot asuntovelat. Oikeisto hallitua leikkaa ansiosidonnaisen ja lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa."
Sunnuntailisät on vajaa 500€ kuukaudessa. Täytyy sitten lopettaa kaikki ostaminen ja kuluttaminen sekä palvelut. Ruoka ja lääkkeet, ei mitään muuta.
Yt-neuvotteluita pukkaa. Kerrostaloissa naapurit on onneksi vastuussa toistensa yhtiölainoista ja vastikkeista.
Meillä Suomessa on verotus tapissa mutta rahat eivät riitä edes peruspalveluihin. Voisiko joku kertoa mihin ne rahat menevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain kolmesta tonnista jää kaksi käteen, jolla ei nykyään saa mitään.
Jos ei kahdella tonnilla Suomessa pärjää, pitää tehdä kahta työtä, muuttaa ulkomaille tai katsoa peiliin. T: 595€/kk tuella elävä joka mielellään vaihtaisi paikkaa vaikka huomenna.
Paitsi että et elä tuolla summalla. Unohdit asumiskulut, jotka maksetaan sinulle.
Tuosta summasta menee 90€ vastikkeeseen ja lopuilla pitää maksaa YKSIN ruoat, sähkö, vesi, lääkkeet, vaatteet, vakuutukset, netti/puhelin ym. Pärjään! Jos joku ei pärjää kahdella tonnilla, on parasta katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Suomessa on verotus tapissa mutta rahat eivät riitä edes peruspalveluihin. Voisiko joku kertoa mihin ne rahat menevät?
Sosiaaliturvamenoista 32,7 miljardia menee eläkeläisiin ja sun palkan eläkemaksusta myös suurin osa niille työeläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen Osastonhoitaja, palkka 3100€. Ei mahdollisuutta vuorotyölisiin. Työkokemusta 17-vuotta.
Minusta tuo on hyvä palkka sairaanhoitajalle ilman lisiä. Sairaanhoitaja on "vain" sairaanhoitaja. Hän ei ole korkeakoulutettu ja työtä tekee kymmenet tuhannet muutkin eli ei ole mikään asiantuntijatyö sinänsä. Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja palkka on 2600€. En haluaisi ajatella, että sairaanhoitaja tekee niin paljon tärkeämpää työtä kuin itse teen.
En siis sanoisi, että palkkoja pitäisi nostaa. Enemmän lähtisin siitä, että työympäristöä ja työn sisältöä ja tehokkuusvaatimuksia tulisi laskea niin, että sosiaali- ja terveysalalla olisi mukava olla töissä, työ ei ole liian kuormittavaa ja vapaa-ajalle jää riittävästi energiaa tehdä muutakin. Tosin samaa toivoisin omalle alalleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain kolmesta tonnista jää kaksi käteen, jolla ei nykyään saa mitään.
Jos ei kahdella tonnilla Suomessa pärjää, pitää tehdä kahta työtä, muuttaa ulkomaille tai katsoa peiliin. T: 595€/kk tuella elävä joka mielellään vaihtaisi paikkaa vaikka huomenna.
Paitsi että et elä tuolla summalla. Unohdit asumiskulut, jotka maksetaan sinulle.
Tuosta summasta menee 90€ vastikkeeseen ja lopuilla pitää maksaa YKSIN ruoat, sähkö, vesi, lääkkeet, vaatteet, vakuutukset, netti/puhelin ym. Pärjään! Jos joku ei pärjää kahdella tonnilla, on parasta katsoa peiliin.
Jos ymmärsin oikein saat rahasi valtiolta, eli n. miljoonalta suomalaiselta työssäkäyvältä. Et siis ole lainkaan yksin maksamassa laskujasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturvamenoista 32,7 miljardia menee eläkeläisiin ja sun palkan eläkemaksusta myös suurin osa niille työeläkkeisiin.
Tässä linkki sosiaaliturvamenoihin
https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terv…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8500 e/kk palkka eikä mitään jää säästöön.
Tainnut tulla muotiin tämä miten ihmiset kuuluttaa ja leuhkii miten tyhmiä ja taloustaidottomia ovat 😄.
Ennen ihmiset älysi olla hiljaa eikä ylpeillä tyhmyydellään. Työttömänä pärjää minimituloillakin mutta herrat ei pärjää kymppitonnillakaan. Pitäisi olla työttömät talousasioita hoitamassa niin maa olisi velaton yhden hallituskauden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen sosiaalityöntekijä 20 vuoden työuralla ja palkkani virka-aikaan tapahtuvasta päivätyöstä 3550 euroa.
Työ on raskasta ja sitä on liikaa. Palkka ei mielestäni ole missään suhteessa vastuuseen ja työmäärään.En usko hetkeäkään, että sosiaalityöntekijä voisi tienata 4500. Tuossa on tonni liikaa, jollei sitten tee lastensuojelun puolella päivystystyötä iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Olen minäkin nuorena ollut päivystäjänä virka-ajan ulkopuolella, mutta siinä menee oma elämänrytmi aika sekaisin ja toisaalta asiakkaat ovat niin aggressiivisia, että poliisi on mukana joka keikalla. Tappouhkauksia ja henkistä väkivaltaa, seuraamista, oman yksityisyyden menetys. Ei ole helppoa työtä.
Minä tienaan . 4500 euroa kuukaudessa bruttona sosiaalityöntekijänä. En lastensuojelussa. Peruspalkka suunnilleen 4000€, henkilökohtainen lisä ja työkokemuslisä (15 vuoden ikälisät) siihen päälle, niin loppusumma on n. 4500 euroa. Työni on päivätyötä virka-aikaan.
Sosiaalityöntekijät voivat tällä hetkellä valikoida työpaikkansa vapaasti, itse olen ihan suunnitelmallisesti hakeutunut alueelle, jossa on alan sisällä hyvä palkkataso. Ymmärrän, että kaikki eivät voi muuttaa palkan perässä, itselleni se oli mahdollista.
Lomaa on vähemmän kuin julkisella, ja sunnuntaisin tehdään lyhyempää päivää jne. Siinä häviää niin paljon että mikään rekrytointi bonus ei riitä pidemmällä tähtäimellä.